Boj o největší drážní zakázku. Tendr na ETCS na levobřežku řeší na popud AŽD antimonopolní úřad
Termín pro podání nabídek se posunul již o téměř půl roku. Tendr může ukázat reálné ceny ETCS.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal na popud společnosti AŽD Praha řešit letos bezkonkurenčně největší vypsanou zakázku Správy železnic, která může ukončit dlouhodobou dominanci některých českých takřka monopolních dodavatelů.
Jde o tendr na instalaci evropského zabezpečovače ETCS na trať z Kralup nad Vltavou až na státní hranici. „Vedeme prvostupňové správní řízení na návrh dodavatele AŽD Praha. Navrhovatel namítá, že zadavatele nedostatečným způsobem odpověděl na jeho žádost o vysvětlení zadávací dokumentace. Ve věci je vydáno předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít smlouvu,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
„Vzhledem k probíhající soutěži se k situaci nebudeme vyjadřovat. Obraťte se prosím na tiskový odbor Správy železnic,“ uvedl mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Mluvčí Správy železnic Jan Nevola uvedl, že průběh zadávacího řízení nemůže komentovat.
Zakázka s odhadovanou cenou 12,8 miliardy korun je u instalace ETCS na tuzemské tratě malou revolucí. Sjednocení do jednoho tendru má přilákat i zahraniční dodavatele ETCS, pro které nebyly zakázky rozdělované do menších tendrů dosud atraktivní, a soutěže tak končily pravidelně pouze jen účastí AŽD Praha.
Cesta k větší konkurenci
„Zvažovala se možnost dělat jen menší úpravy s instalací ETCS, rozhodli jsme se pro komplexní modernizaci technologií v souladu s nejnovějšími trendy digitalizace na železnici,“ řekl při vypsání soutěže ministr dopravy Martin Kupka. Podle informací deníku Zdopravy.cz se na podání nabídky připravují nejméně dva velcí globální hráči. Skutečná soutěž může ukázat, zda dosud Správa železnic neplatí za instalaci ETCS příliš.
Správa železnic kvůli dotazům uchazečů opakovaně posouvá termín pro podání nabídek. „Termín definitivního vyhodnocení nabídek se posouvá kvůli dotazům uchazečů, které Správa železnic musí vypořádat. V souladu se zákonem je tak přiměřeně prodlužována lhůta na přípravu nabídek,“ řekl Nevola. Původní termín byl konec května, nyní 9. listopad.
Z řady dotazů je patrná snaha soutěž co nejvíce prodlužovat. To by mohlo Správu železnic dostat do časového stresu. Už nyní je přitom jasné, že slibovaný termín výhradního provozu pod ETCS 1. 1. 2025 nebude na této trati dodržen. V ohrožení může být i evropská dotace. „Grantová smlouva má platnost od 1. února 2023 do 31. prosince 2026. Konec je spojen s předložením žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí. Termíny v žádosti o dotaci byly stanoveny na základě predikce vývoje harmonogramu. Dotační pravidla umožňují dodatkem prodloužit platnost smlouvy o 2 roky, v tomto případě tak musí být projekt dokončen do roku 2029,“ doplnil Nevola.
Sto kilometrů najednou
Zakázka se týká více než stokilometrového úseku. Jde o první zakázku, která řeší výstavbu přímo pro výhradní provoz ETCS včetně následného servisu po celou dobu životnosti zařízení. Vybraný zhotovitel po dokončení projektů a získání příslušných povolení následně provede i stavební práce, zajistí certifikaci celého systému a jeho údržbu. Provoz na trati přezdívané kvůli trasování po levém břehu Labe jako Levobřežka, se bude dálkově řídit z centrálního pracoviště na pražské Balabence, kde dojde k vybavení příslušného dispečerského sálu.
Součástí zakázky bude doplnění technologie pro dálkové ovládání v jednotlivých železničních stanicích a zastávkách. Dále v nich dojde k doplnění kabelů v souvislosti s výstavbou kamerového systému a informačního zařízení. Stavbaři současně provedou výměnu nebo demontáž jednotlivých návěstidel a výměnu zabezpečovacích zařízení na železničních přejezdech.
Součástí úprav bude i snesení nepotřebných částí infrastruktur. V rámci realizace prací se postaví nové objekty pro umístění všech potřebných technologických zařízení. Pro jejich napájení bude zřízena zcela nová lokální distribuční síť 22 kV, tzv. magistrální rozvod.