Boj o největší drážní zakázku. Tendr na ETCS na levobřežku řeší na popud AŽD antimonopolní úřad

Stanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&TintěraStanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&Tintěra

Termín pro podání nabídek se posunul již o téměř půl roku. Tendr může ukázat reálné ceny ETCS.

105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Schmidt

Firma co nemá jedinou referenci na ETCS traťovinu v ostrém provozu, tak podává námitky?

Clovek

Ty vado za 12 giga by v Číně postavili 100 km zabezpecovaku i s tratí. Chtěl bych vidět cost benefit ratio celé téhle legrace.

Koleno

AŽD mělo mnoho let možnost se zapojit do připravovaných změn a zakázek na ETCS. Nějak přispět, vyvíjet, participovat, být dodavatelem, zhotovitelem. Avšak raději si sedělo v klidu v koutě se svými politickými vazbami a jen postupně vše nabourávat, protože národní vlakový zabezpečovač bude navždy. Tihle monopolní dárečkové (i někteří jiní) v ČR železnici moc nepřinesli. Když jim to neslo hodně, kasírovali, když jim to neslo málo, křičeli, aby dostali více. Podívejte se, jak vypadají návěstidla AŽD a cizí, jak vypadají světla na přejezdech a cizí (jsou u nás už i německé venkovní prvky), jak AŽD nabourává hloupé LED světle v… Číst vice »

Honza

Hned první věta blábol, zrovna AŽD stoji za vývojem ETCS

Szony

AŽD stojí za vývojem české implementace ETCS a stejně jako všechno tak i toto totálně zkurvily, vlaky vybavené ETCS třeba v Rakousku a Německu nemůžou u nás pod ETCS jezdit protože nemají české klíče od AŽD, dále nemají správnou verzi ETCS protože AŽD udělalo verze mezi sebou nekompatibilní.

Honza

Další odborník, bla bla bla

okk

O tom bych raději pomlčel. ETCS mohl být univerzální zabezpečovač v Evropě. Mohl. Místo toho si tam každý bastlí co chce, takže tu stejně máme pro každý stát extra implementaci, místo jedné jednotné. A AŽD tomu zrovna nepomohl – místo toho aby se to obšlehlo třeba od Němců, tak se nám na tom vyloženě pomstili.

Jan Tichavský

Protože vendor lock-in je nejvýnosnější byznys model.

okk

WoW. Za 2,5h nic a pak 42 mínusů za cca 30 min (obědovou pauzu). AŽD tu má zjevně někoho na mínusování.

Jan Schmidt

za jakým vývojem proboha? že tady mnoho let od produkčních realizací nemá jedinou referenci v ostrém provozu?

Jan Schmidt

mnoho let od produkčních realizací myšleno v západní Evropě

IGCT

AŽD není firma. AŽD je politický spolek.

Y.K.

A tak AŽD rozhodně má schopné lidi. Problém jsou její obchodní praktiky.

likvidátor shotoushků

Expert snad úplně na všechno a nejhorší je, že má tu potřebu to všem neustále sdělovat 🦌

Y.K.

🙂 i tak to lze podat.

Gajda

No z AŽD se pomalu, ale jistě stává druhá plzeňská Škodovka co se praktik týče a zvyknutí si na svojí jedinečnost a monopol.

qěcy

ŠT už tyhle praktiky opouští.

Y.K.

ŠT kupodivu nabírá poměrně nový směr a je to vidět i na skladbě zakázek třeba z Něměcka.

Jan Schmidt

4 BEMU napřímo, snad aby se to naučili bez soutěže?, Vám přijde jako nový směr?

Honza

Dobrý nápad. České firmy pohřbít a mít tady jen ty zahraniční, divné, ze v jiných zemich to mají naopak a hájí si své domácí firmy

Leinad

Soutěž stejně může vyhrát i AŽD, akorát nemusí bezdůvodně natahovat ceny nad to, kolik si říkají dražší firmy platící vrcholový management v Eurech za (mu)slimáckou pracovní morálku.

Jiří

Pokud dovede česká firma nabídnout v soutěži nejlepší podmínky a cenu, bude to skvělé. Pokud bude dražší a horší, má vítězit jen proto, že je česká?

Y.K.

Mýlíte se, v jiných zemích to nedělají jinak. Nemají hájit domácí firmy, ale mají se chovat ekonomicky. Domácí firmy se pak musí snažit aby uspěly, což jim jen prospěje na kvalitě produkce i servisu. naopak monopolizace vede k zaostávání ne příliš spolehlivým zařízením (není tlak).

Jerys

Jasně všechno dovezeme z Číny a Asie ..je to levnější.

Jiri

Narodil jsem se v jakémsi Československu, kde upřednostňování domácí produkce a minimalizace zahraniční konkurence vedlo k tomu, že se zákazníci v obchodech ptali, zda je zboží „naše“ nebo „z dovozu“, přičemž to dovozové se automaticky považovalo za kvalitnější, inovativnější, dražší a žádanější.
Domácí firmy musí být schopné se vyrovnat konkurenci a ne zahnívat ve smrádečku, protože si dokázali zajistit domácí monopol.

okk

Proč zrovna z Číny? Máme přeci jednotný evropský trh. Nechť se o to uchází kdokoliv z Evropy. V tomto podle mě EU poměrně zaspala – pokud se chce železniční doprava zatraktivnit, tak je potřeba ty pravidla sjednotit aby šlo s jedním vlakem na jeden zabezpečovač přejet celou Evropu bez toho aby si do toho nějaký přiblblý národní správce železnice (libovolné země) zaváděl vlastní výmysly. ETCS je v tomto vyloženě promarněná šance.

Y.K.

Proč do toho motáte Čínu? Asii?

Y.K.

Zajímavé je, že naše firmy by měly uspět na trzích Evropy, koneckonců jsme exportní ekonomika, ale cizáky z Evropy se nepusíme nene. 🙂

Y.K.

Jinak výběrové řízení neznamená všechno z Číny. Znamená možnost porovnat a vybrat si. Jako byste to doma nedělal (a nekupoval věci z Číny).

Jan Schmidt

a Vy určitě máte doma televizi z Tesly Rožnov a mobil z Tesly Hloubětín, žejo?

Adam Ř

Jakože potřebujeme chráněnou dílnu pro neschopné české firmy?

Jerys

Tady je hodně schopných firem..azd je neschopná v čem?

David

V tom, že nedokáže vyhrát zakázku v standardní soutěži a tak usiluje o její zrušení.

Gajda

Konkurence je vždy dobrá – ať už kvůli ceně, tak i kvůli kvalitě. Když zůstaneme u železnice – u nás Škodovka a její produkty – na západě to nikdo nekupuje a na východě v jednotkách kusů. Siemens v Německu a jeho ICE – taky má svoje jistý a že by to byl vrchol spolehlivosti se taky říct nedá. Předpokládám, že taky chodíš do COOPu, i když je nejdražší a má nejmenší výběr, abys podporoval domácí firmu.

Muk

Tak to bude dělat AŽD po jinou hlavičkou.

Jiri

Proč? Nikdo jim nebrání se soutěže účastnit a nabídnout lepší cenu.

RadkaS

No joooo. Miliardy nacpat do levobřežky a bez konverze na střídavou trakci! To je tedy drahá legrace. A pak zjistíme, že se to bude muset zase rozkopat, aby se provedla konverze!!!! Skandál za ty prachy!

Marana_CZE

AŽD podává stížnost k antimonopolnímu úřadu? Co bude příště? Rusko si bude stěžovat k OSN na to, že začalo válku? :DD

Jerys

Co to meleš a co USA a jejich mírové bombardování Jugoslávie..

Marana_CZE

Jeden blbecek se rovnou chytil :). Mluvím tady o vrcholu pokrytectví, kdy někdo kdo tady do teď měl monopol brečí, že mu ho někdo KONEČNĚ chce zničit a tahá to k antimonopolnímu úřadu :). Moc složitá metafora na modrou gumu co?

Jan Tichavský

Které po 10 letech ukončilo válku na celém Balkáně a od té doby je tam už skoro 25 let klid. Ale vy byste asi chtěl více genocidního vyvražďování.

Kuzma Kuzmič

Občanskou válku v bývalé Jugoslávii ukončily Daytonské mírové dohody.

Snahu kosovských Albánců o vlastní stát úspěšně završilo NATO svým bombardováním Srbska.

To jsou dva zcela různé konflikty, které Vám jaksi splývají do jednoho. 🙁

Y.K.

To dost chápu, že kopou kolem sebe, protože tohle narušuje dosavadní usazenost AŽD v zabezpečovací technice na našich kolejích a systém jakými to mají obachované proti konkurentům. Kompletní výměna zabezpečovací techniky jim do toho hází vidle.

Pako

Tak doufám, že ve finále to bude aspoň za 70% předpokládané ceny jako u ŘSD. Monopolu zmar!

Leinad

Umýslně nadstřelit předpokládanou cenu není takový problém.

David

Pevně doufám, že to SŽ dotáhne do zdárného konce. Klidně ať to ve finále vyhraje AŽD, ale chtěl bych jednou vidět opravdovou soutěž, kam se přihlásí alespoň 3 zájemci a porovnají se jejich nabídky.

Jan Schmidt

a prosím takovou soutěž i na pražce, kolejnice, výhybky,… projektování

Gwann

AZD tohle potrebuje jako prase drbani. A dalsi kousci totez

Vladimír Bílý

128 mil. na jeden km! To mě řekněte, co je na tom tak drahého?

Jiří Kocurek

Výměna dožilých věcí, které s ETCS nesouvisí?

Kuba2

Jenže ony bohužel zdaleka dožilé nejsou. Očividně máme na to měnit zabezpečení stanic každých pár let – například v Lovosicích je ESA44 z roku 2017, Roudnice je ještě novější. Ve zbytku stanic je vesměs ESA11 z období výstavby koridoru, nicméně na druhé straně republiky SŽ v pohodě roubuje ETCS na ještě starší ETB.

PepaM

Na levobřežce je taky hojně ETB, v Kralupech a Hněvicích reléovka AŽD 71, na trati je tam většinově AB3-74. ETCS by na to naroubovat samozřejmě šlo, ale ne pro výhradní provoz „s benefity“. Co se Roudnice a Lovosic týče, tam bych podle zadávací dokumentace SZZ jako takové zůstane, jenom budou provedeny úpravy (náhrada KO za PCN apod.).

PepaM

*tam podle zadávací dokumentace…

PepaM

Součástí je projektování, realizace a údržba a servis po celou dobu životnosti, a jde o kompletní výměnu všech staničních/traťových a přejezdových zabezpečovacích zařízení, zřízení DOZ (a tedy i výbavu sálu na Balabence a několika PPV), výměnu magistrálního vedení 6 kV za 22 kV, přípravu veškeré kabelizace na konverzi napájecí soustavy na 25 kV 50 Hz…

Gejza

No stejně to je docela hodně peněz. Za podobnou cenu byla před 25 lety komplet rekonstrukce celého úseku. Inflace byla od té doby velká, ale obávám se, že monopolní prostředí zvyšuje cenu třeba o desítky procent. A to je u projektu za 10+ miliard dost mrzuté, pak se musejí další stavby odsouvat, nebo si na ně bude stát půjčovat (třeba formou PPP).

Michal M

Kde se za 12 miliard udělalo 100 km koridorizace?

Dejv Koza

Když se dívám na ceny, za které dělalo ETCS AŽD, tak levobřežka bude jednoznačně o polovinu dražší

Jiří Podolský

Z Kralup n.Vlt.(mimo)na státní hranici jsou elektronická staniční,traťová,přejezdová zab.zařízení.Stačí úprava SW,aby se pracovalo s číslem vlaku a předat do ETCS,a je hotovo.Ale protože ministerští úředníci za vydatné podpory SŽ rozhodli,že AŽD ne,tak se vypíše soutěž,že se vše vymění.Siemens či Alstom těžko mohou něco implementovat do stávajícího zařízení.3 roky po nehodě u Perninku není na tratích D3,ani na tratích s telefonickým dorozumíváním D1 nic hotovo, ale vyjma nesmyslné ohlašovací povinnosti ve všech dopravnách D3(podle dopravních psychologů to vymyslela a podepsala chorá hlava)se neudělalo nic.Ale 13 mld. Kč vyhodíme, aby se splnil sen MD ČR-vyštvat AŽD.

Jiří Kocurek

Článek tvrdí neco úplně jiného a totiž to, že se zřídí dálkové ovládání trati a to se napojí na Balabenku.

Pokud máte pravdu vy, tak to AŽD zcela jistě dokáže udělat za mnohem nižší cenu, protože nebude muset měnit HW a tím zakázku vyhraje. Nebo ne?!

Jiří Podolský

Všechna zab.zařízení jsou dálkově monitorována, takže není problém je řídit i třeba z Marsu. Jen zadávací počítač nebude přebírat pokyny od výpravčího v místě, ale z CDP.

Jiří Kocurek

A co teda brání AŽD udělat to levněji než konkurence, která by misela všecko měnitr, jak tvrdíte?

Kuba2

Třeba to, že požadavek je na nová zařízení a tedy ta stávající, byť stará jen jednotky let, těmto požadavkům nevyhoví.

kubisek

Tak se zeptám za pana Kocourka2 tedy „jinak“ – co brání AŽD udělat to levněji než konkurence?

Lukáš Chytil

Samozřejmě že se bude muset vše dělat znovu. Teď je trať řízena místně a NEJDE ji ovládat dálkově. Vždy když přecházela trať na DOZ, tak se všechny prvky zapojovaly znovu, ať jde o trať Praha – Česká Třebová – Přerov – Bohumín nebo Břeclav – Přerov/Brno. Je úplně jedno, která firma to vyhraje. I v případě vítězství AŽD by tento postup byl taky.

Velmi se mi na konci líbilo vyjádření, že bude demontována zbytečná infrastruktura. Takže zase budeme trhat výhybky a manipulační koleje a dopravci ať si to odstavují kde chou.

Kuba2

Co to znamená nejde? Upravit stávající technologie na DOZ je víceméně softwarová změna a doplnění pár síťových prvků, to je oproti kompletní výměně za pakatel.

qěcy

To taky není pravda.

PepaM

Má zde být zaveden tzv. „Výhradní provoz ETCS L2 s benefity“ což by současná zařízení neumožňovala. Po všech stránkách je nejrozumnější a nejpraktičtější prostě zřídit na celém úseku moderní elektronické stavědlo.
Cílem není „vyštvat AŽD“, ale mít na vytíženém koridoru a hlavní (a v podstatě jediné „normální“) železniční spojnici s Německem zabezpečení a řízení provozu odpovídající 21. století.

Y.K.

Mě fascinuje ten úhel, že „když to vysoutěžíme řádně celé, aby to umělo co chceme“, tak je to nutně „ministerské AŽD ne“. To přece není pravda, AŽD se může účastnit a může vyhrát, akorát pod tlakem konkurence bude muset jít s cenou dolů a nabídkami nahoru. Tak to přece má být.

Kuba2

Mě zase fascinuje ten úhel, že tady klidně vyházíme zánovní zařízení a tím celou stavbu výrazně prodražíme, zatímco ve stovkách stanic po síti máme pořád elektromechaniku nebo se tam dokonce běhá s klíčema.

Y.K.

Proč myslíte, že se to výrazně prodraží? Protože to „zánovní zařízení“ jaksi není v celém úseku a to je dost problém. PZZ a autobloky co? Takhle se to prostě dodá jako balík a to může věc hodně zlevnit než to různě slepovbat a pytlikovat „zánovní + nové“. A to nemluvím o spolehlivosti, kde je potenciál ji značně zlepšit, když to bude vše stejné.

Y.K.

Jinak souhlasím, že jinde je to pořád tristní, ale tam holt (zatím) není nic co by to tlačilo. ETCS potřebuje kvalitní a digitální základ, tak se řeší.

vladki

A to se to zanovni zařízení nemůže použít jinde?

Kuba2

Když to trochu přeženu, tak je to je asi jako snažit se použít jinde beton vytěžený po rekonstrukci dálnice.

Y.K.

No nevím. Esa je počítač, jistě asi nepůjde použít všechno, ale srovnávat to s betonem co se musí rozbít…

Kuzma Kuzmič

Samozřejmě, že by to šlo.

Kuzma Kuzmič

Není možné ty ESy z Lovosic a Roudnice prostě přesunout, jako výzisk, jinam? Třeba zrovna tam, kde se dosud běhá s klíčema.

David 814-047

Souhlas. zrušení zrušení ohlašovacích povinností na D 3 vymyslela chorá hlava a manekýn to odkýval.

Ivan

Těch 13 mld. je bez konverze! To se pak bude zase znova za draho předělávat? No potěš!

JirkaM

Vždyť se to mělo dělat s!

Ivan

Smůla, ta konverze tam neni. Kdyby SŽ při vypsání zakázky aspoň trochu přemýšlelo

Luboš

Někdo chce šlápnout AŽD na palec? To se musí potrestat, aby se to už nikdy neopakovalo.

2101

Nic jiného se asi ani nedalo čekat… s AŽD na věčné časy a nikdy jinak. Smutné že i na Slovensku mají zabzař i od jiných výrobců.

Libor

A jaké tam mají zkušenosti s jinými dodavateli? Nechci hájit AŽD, ale dotáhnout sem třeba Siemens by asi nebylo až takové terno, jak si Slováci tenkrát mysleli…
U vozidel někteří místní nadávají, že zde je hodně roztříštěná flotila a že tím pak dost rostou nároky na personál, náklady na údržbu atd., tak jestli tohle není podobný případ. Mám pocit, že místní znalci by mohli vyjmenovat několik zemí, kde se už před několika lety místní správce infrastruktury právě z těchto důvodů rozhodl pro jednotnéhé dodavatele. Možná už by mohl být čas na vyhodnocení, jestli to byl dobrý nápad nebo ne.

Leinad

No jo, když má smysl sleva za rozsah, ok ale ať si to vyhraje velké výběrko.
Pak nemá smysl dělat výběrka na každou část.

Micky

Výherce tendru bude dělat údržbu po celou životnost zařízení. Tedy SŽ může být jedno, že je více výrobců, když se o to nebude starat.

Chápu AŽD, že využije čehokoliv, aby si udržela český rybniček. Ale fandím Kuplovi, aby se mi povedlo díky evropské konkurenci ukázat tržní cenu ETCS.

Tomáš Záruba

Hlavní problém „drahoty ETCS“ je ovšem na straně vozidlové.

mgr.pavel

.. s čímž ovšem SprŽel nenadělá nic.

Leinad

Kromě toho, že by si přestala vynucovat výhradní provoz 8 let před tím, než to začne vynucovat legislativa.
(2023 Uničovka, 2030 Eunie). I

Karel

Nemůže. Jiní dodavatelé než AŽD v ČR nejsou a SŽ bude zařízení provozovat. A je vždy lepší mít dodavatele blízko a komunikovat v mateřštině

Ventura35

Nehledě na spoustu zaměstnanců, které AŽD v ČR má.

qěcy

Jen ať pěkně AŽD tržně soutěží i u Správy železnic.

Jiří Kocurek

A jim není dovoleno změnit zaměstnavatele?

Tomas

v materscine by se komunikovalo stejne. myslite si, ze by si dodavatel nevzal i mistni zamestnance?

Karel

V takové míře jako ten domácí ne

Jiří Kocurek

Ten článek není ve vaší mateřtině?

Píše se tam, že to je soutěž vč. údržby po celou životnosti zařízení.

Karel

Co má článek společného s možností komunikace v mateřštině po dobu následujících let?

Juraj

A nikdo jiný než AŽD v Česku nemůže mít pobočku?
Tohle už ani není věcný argument, to už je jen čistý protekcionismus.

mgr.pavel

Dodavatel blízko a komunikace v mateřštině: píše Karel ze svého mobilu Xiaomi (nebo něčeho podobného), že?

Dodavatel ať je odkudkoliv, pokud bude dodržovat termíny (anebo platit smluvní vysoké pokuty za nedodržení), je zajištění subdodávek jeho problém.

Komunikace v mateřštině: proboha proč? To nikdo 30 let po revoluci neumí ani anglicky?

(ano, schválně to píšu vyhroceně, přestože je realita složitější a ne tak černobílá. Ale už mne ten český malý rybníček pěkně štve. zbytečně si vše komlikujeme a zdražujeme)

vlachjan

To je pohříchu pravda, neboť v opačném případě by se mohlo stát, že na teplé místo™️
v Dobré správě bude nutno sehnat někoho jazykově vybaveného, což s sebou nese nebezpečí, že si tato osoba přinese nezdravé nápady jako například jak pracovat dobře a efektivně. Což je to poslední, co bychom tady potřebovali.

Jiří Kocurek

Předně je to včetně údržby. Sand tam budou pracovat takoví, kterří dokážou přečíst celý text v rozsahu článku.

Zadně: Když se podíváte do serverovny, tak jsou tam zařízení od hromady různých výrobců a ono to spolu komunikuje. Stejně tak telefonní síť.

PS: Ani to AŽD si samo nevyrábí CPU a operační systém.

Kuba2

Komunikuje to proto, že jsou definované standardní protokoly a rozhraní. V oblasti zabzař nic takového neexistuje.

Kuzma Kuzmič

Zatím ne. Vivat Eulynx.

Kuzma Kuzmič

No, třeba Norsko si na celou síť vybralo Siemens.