Boj o buducnost podřipské lokálky. Zachránit ji má 12 nákladních vlaků vypravených v jeden den

Dvanáct nákladních vlaků za den převáželo exponáty muzea.
Plány Správy železnic na konzervaci 18 kilometrů dlouhé trati mezi Zlonicemi a Straškovem se rozhodla narušit společnost AŽD Praha. Firma, pro kterou je Správa železnic klíčový zákazník, vypravila v neděli celkem 12 nákladních vlaků po této trati. Splnila tak zákonnou podmínku minimálního počtu vlaků za rok, aby trať nemohla na seznam tratí k možné konzervaci.
AŽD Praha o tomto kroku informovala v tiskové zprávě, kde svůj krok označila jako „záchranu před možnou likvidací“. Správa železnic zařadila trať, na které není aktuálně žádná pravidelná osobní doprava, letos v červnu na seznam tratí k možné konzervaci.
Přehledně: Dalších 11 tratí na odpis. SŽ mezi ně zahrnula i tu, na kterou vlaky záměrně nepustila
Nákladní vlaky jezdily čistě účelově, převážely exponáty Železničního muzea Zlonice. „Akce navázala na jarní jízdy pořádané muzeem a potvrdila, že i zdánlivě odepsané tratě mohou mít budoucnost,“ uvedl mluvčí firmy Jiří Dlabaja.
Motorové vlaky pro „významné události regionu“
Firma současně zadala do jízdního řádu Správy železnic jízdy turistického motorového vlaku na trase Louny – Zlonice – Straškov. Jezdit bude ráno v 9:00 hodin z Loun s přípojem na pravidelný vlak Českých drah ze Slaného (v 9:40 hodin) a odpoledne se bude ve 14:30 vracet ze Straškova s přípojem ve Zlonicích ve směru na Slaný (v 15:15 hodin).
Pojede „při významných událostech regionu.“ „K dispozici bude například v sobotu 25. dubna 2026, kdy se koná pouť na úpatí Řípu a zlonické muzeum zahajuje sezónu, nebo v sobotu 12. září 2026 v rámci oslav 28 let od přivítání prvních návštěvníků zlonického muzea,“ uvedl mluvčí firmy, pokutované za nedovolené kartelové dohody u zakázek Správy železnic.
Sněmovna přehlasovala Senát, nevyužívané tratě čeká jednodušší možnost konzervace
„Projekt už ekonomicky podpořila obec Loucká, která stejně jako sousední Straškov-Vodochody letos schválila Plán dopravní obslužnosti pro roky 2025–2040, zahrnující i vlaky na lokální dráze Zlonice – Straškov. V případě, že projekt podpoří další obce, města nebo kraje, bude rozšířen o další atraktivní termíny,“ říká předseda spolku Klubu Železničního muzea Zlonice Tomáš Čech.
„Každému, kdo zná realitu železnice, je jasné, že takzvaná konzervace tratě je ve skutečnosti jejím koncem – po letech nevyužívání se už bez velkých investic zprovoznit nedá. Proto je vždy lepší hledat pro trať smysluplné využití ještě před jejím uzavřením. Jsme rádi, že se nám to podařilo u další tratě určené ke konzervaci, a to právě u úseku Zlonice – Straškov, kde jsme našli řešení ve spolupráci s Železničním muzeem Zlonice a dalšími partnery,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.