Letectví

Boeingy 737 MAX dostanou v EU povolení k provozu asi v lednu

Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha
Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha
Finální rozhodnutí o letové způsobilosti 737 MAX se v Evropě navzdory očekávání oddaluje.

Letadla Boeing 737 MAX, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad loni provoz letadel v Evropě zakázal.

EASA by se tak přidala k americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který povolení k návratu letadel do vzduchu vydal tento týden. Souhlas ale podmínil tím, že výrobce zajistí potřebnou technickou úpravu letadel a zajistí důkladné proškolení pilotů.

„Je pravděpodobné, že rozhodnutí, které umožní (těm letadlům) návrat do služby, v našem případě přijmeme někdy v lednu,“ řekl Ky, kterého dnes citovala agentura Reuters.

Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, kvůli kterému byl výrobce nucen provést úpravy. Stroj nemohl do vzduchu 20 měsíců, což je nejdelší taková pauza v dějinách komerčního letectví.

Odstavení letadel Boeing 737 MAX z provozu přišlo jejich výrobce asi na 20 miliard dolarů (zhruba 444 miliard Kč). Zasáhlo i dodavatele podniku a vyvolalo vyšetřování Boeingu i úřadu FAA, mimo jiné kvůli slabému dohledu nad vývojem letadel.

Česká společnost Smartwings vlastní sedm letadel Boeing 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě během loňského roku. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení letadel na více než 1,5 miliardy korun.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Holy James

Na cestě do Bangkoku přes Dubaj se s tím krámem nesetkám, horší je, že jsem chtěl využít plánovanou linku Ryanair do Pescary, abych navštívil kamarádku.
Tam to bude fakt sázka do loterie.
Buď a nebo.

Jakub K

Smartwings ten zbytek letadel odebere?

Kuba

To nikdo neví, to už by bylo lepší odebrat nepřebrané A320 po zkrachovalých aerolinkách, než riskovat další neštěstí s tímhle krumplem.

Pe.tr

Co je to Smartwings ?

David

Kdysi to bývala průměrná letecká společnost.

insider

nyní nejlepší v ČR a střední Evropě ve svém segmentu trhu

Anonymous

Nejsou, Ryanair už porazil SmartWings a ČSA.

Martin

Vzdyt vy preci letectvi nerozumite

Anonymus

Martine, to je jina osoba. Ja jsem Anonymus. Ctete pozorneji. A je videt jak jste zaujaty. Vifite podobnou prezdivku a hned mate rudo pred ocima…

Martin

Ano, mate pravdu ze mam rudo pred ocima. Sam jste nekolikrat prizna ze letectvi vubec nerozumite a pritom pod kazdym clankem se radoby odborne vyjadrujete. A tim akorat sirite desinformace a nepravdy

Anonymus

Pod kazdym clankem se nevyjadruji a nikoho neurazim. Dezinformace? Kdyz napisu, ze palubni perdonal se otaci a nic ze zahranici neuvidi, tak si myslim,ze mam pravdu. A pokud se pletu, tak u tech posadek, ktere v zahranici bydli (byt kratkodobe).
A to,ze pravidelne vyjadruji nazor, ze osobni letecka doprava potrebuje zmeny,stejne jako komercni turistika obecne, to je dezinfornace? Jen muj nazor to je

mata

Ryan je porazil, ale na jeden týden ,než zrušil 2/3 letů a nechal v Praze 10 linek

beija

jasně, pak byla ČR byla worst in COVID na světě a nikam se nemohlo lítat..

mata

A co se na tom mění

Jirka B

👍 A ten segment se jmenuje „ultra shit low cost“ …. to pak jo …. 😋

mata

A co je na Smartwings tak jinak než na ostatních evropských aerolinkách, vy tady na SW pořád nadáváte přitom nechápu proč, mně se s ním lítá dobře ,není to sice jako v BAW, ale u mě žádnou zásadní chybu nemá.

Petr

Mata: Víte tady je asi i problém v naší české nátuře a celkově mentalitě. Ovlivňováni cenami (a slevami) očekáváme, že když zaplatíme 20 000 za zájezd ve slevě, tak budeme mít servis jako ve First class. Minimálně 50% lidí, kteří spadají do kategorie „koupáci“. Proč píšu o zájezdech? Protože se Smartwings má většina lidí (včetně mě) zkušenost jakožto dopravce na dovolenou k moři. Jinak se s touto společností moc nesetkáte (zpáteční letnka za 10 000 hovoří za vše), leda jako záskok na linkách ČSA (což já osobně nemusím). Společnost neumí „vyprodávat“ volnou kapacitu lidem, kteří cestují na vlastní pěst a… Číst vice »

Y.K.

Já myslím, že tam máte několik odchylek od reality. S ostatním bych i souhlasil. Za prvé s tím, že poslední místa prodává za více než cestovkám. Podle mě (subjektivně, do jejich profit managementu nevidím) celé letadlo v charteru nabízí za mnohem nižší ceny než poslední místa individuálním cestujícím. Ostatně tak se to dělává. Letadlo je zaplněné a v zisku, pokud někdo chce na těch pár posledních místech mermomocí letět, doplatí si. Pokud na trase není žádná jiná nabídka, tak je šance že místo prodají je vysoká. S blížícím se termínem mohou polevnit, pokud ještě není prodáno a maximalizovat výnos. Když… Číst vice »

poletucha15

„rozdíl je v tom, že celý trh musel jít z cenami dolů, proto nám také upadají služby v ceně letenky, protože dnes nejde nabízet ceny jako v 90. letech.“ Coz je samozrejme pravda, pak je tu ale problem v tom, ze i kdyz vsichni museli cenama dolu kvuli firmam jako RYR, WIZZ atd. Tak poplatky za provoz jsou porad zoufale vysoke a to tak vysoke ze letecka doprava je v podstate na hrane nejaky rentability. To ze RYR muze dovolit litat linku pul roku bez vydelku neni normalni situace a bohuzel by se s tim opravdu melo neco udelat. V… Číst vice »

Petr

Souhlasím s Vámi. Dotace a ochota létat na letiště, kam nikdo jiný létat nechce, protože se to nevyplatí umožnila Ryanairu a Wizzairu vyrůst do tak obrovských rozměrů a velikostí.

Tyto 2 low-cost dopravci mají nad provozovateli letišť ohromnou moc, protože když ne oni, tak kdo jiný tam bude létat, že.

To jim umožňuje si diktovat podmínky a letiště, které chce mít aspoň nějaký provoz na ně musí přistoupit. Když dopravce přestane na dané letiště létat, tak on to nepocítí, ale provozovatel kupí ztráty a musí hledat nové dopravce dál. A často mu ani jiná možnost, než tito 2 nezbyde…

Petr

Y.K.: Děkuju za upřesnění. 🙂 Jen si ještě dovolím trochu doplnit něco ohledně Smartwings a pravidelných linek. Co vím, tak po Evropě toho zas tak moc nemá. Jsem si jistý, že létá do Malagy, Neapole, na Kanáry a na Funchal. Blízký Východ tam létá do Tel Avivu, dále pak do Dubaje. Od ČSA převzali až na linku do Moskvy všechny lety do Ruské federace (asi 5 linek, nejsem si jistý). Takže v pravidelných linkách asi moc konkurenceschopný není, když létá hlavně na trasách, kde je minimální nebo žádná konkurence. Tudíž to jen podtrhuje fakt, že se opravdu našli na charterovém… Číst vice »

beija

Jeden ze 2 důvodů, proč převzal Smartwings ČSA byly právě linky do Moskvy ( speciální regule zdob SSSR, může tam lítat jen jedna společnost z dané země).
Druhým důvodem bylo zbavení se konkurence.
Oligarcha Šimáně a spol. na tom pracoval cca 8 let. Protože pak už české cestovky neměly moc na výběr s kým létat. Zejména pokud si netroufly na zahraniční leteckou společnost kvůli typickým českým dovolenkářům..

beija

Jinak ty linky do Ruska jsou samozřejmě lukrativní, dost se na nich vydělávalo..
Taková ta slepice, co snáší zlatá vejce. Ty linky se hned po koupi ˇČSA přes Ministerstvo dopravy převedly na Smartwings. Náhoda? Nemyslím. Šimáně to měl a má až moc dobře spočítané.

Martin

Na těch linkách se právě nevydělávalo.

Petr

O tom, že Šimáně se snažil přes své politické kontakty ovládnout ČSA několik let vím. Jakmile koupil přes Korean Air třetinu akcií, tak bylo jasné, že se nezastaví, dokud nebude mít všechno, protože to co drží Česká pojišťovna je opravdu jen symbolika.

Petr

Teď jste mi trochu nasadil brouka do hlavy, protože na 100% vím, že ČSA zůstala v rámci Ruska jen linka do Moskvy, ale ještě před 3 lety, létali na této trase ČSA, Smartwings i Aeroflot velde sebe. A proto mě napadlo na základě jaké vyjímky toto povolení QS obdržel. Jestli mi to osvětlíte budu rád. 🙂

O dohodě z dob SSSR vím, myslím, že je datovaná do roku 1966, ne-li déle. A proto Ural Airlines nelétají do „Moskvy“ ale do „Žukovskyje“, neboli do Moskvy, na letiště Žukovskyj. 🙂

Roman

https://zdopravy.cz/analyza-za-cesko-ruskym-sporem-jsou-expanze-rusu-i-letadla-smartwings-30986/

Tady k tomu máte nějaké informace. Smartwings převáděl práva hlavně proto, že ruská strana neuznávala provozování letadel v režimu acmi. Vzhledem k tomu že Smartwings chtěli na tuto linku využívat letadlo s větší kapacitou (737-800 oproti 319) bylo převedení práv logickým krokem. Ono s Rusem je na těchto linkách vůbec potíž. Smlouvu si vykládají po svém a pokud české ministerstvo začne jednat podobně už vyhrožují diplomatickým sporem. I když ono co vím tak stejně se chovají i k jiným státům.

Petr

Částečně to vysvětluje tu jedinou 737-800 v barvách ČSA, jinak souhlasím. Ale nebylo to spíš, že ČSA chtěla na linky nasadit větší letadla a pronajali si je tímto ACMI od QS? Ve výročních zprávách se to takto píše.

Roman

Ta původní myšlenka taková byla. CSA si mělo v režimu ACMI půjčit několik letadel od Smartwings a s nimi létat. Důvodem byla vyšší kapacita letadel a v té době vyšší poptávka. Letadla ČSA měla jít (a nakonec i šla) na pronájem k Eurowings. Jenže pak do toho vstoupil rus.

Petr

A jak to vypadá s flotilou ČSA v současné době/blízké budoucnosti asi bohužel nevíte, nebo? 🙂

I když flotilu opustil stroj OK-NEM, tak dle serveru planespotters.net je pořád ve flotile a v St. Athan je jen „zaparkován“.

Také vím, že létá jen OK-HEU (A320) a OK-NFV (ATR-72), zbytek flotily sedí na zemi.

Pokud mi může někdo v tomto směru rozšířit obzory a znalosti, budu jen rád. 🙂

beija

Těžko, ten převod se začal vyjednávat na Ministerstvu dopravy takřka okamžitě poté, co Smartwings ovládl ČSA. Nějakou dobu trvalo zprocesování, proto tam byla časová prodleva. I proto je časová prodleva v dokumentu žádosti o změnu.

Petr

Spojením „typičtí čeští dovolenkáři“ jste mi vyvolal úsměvnou vzpomínku. 😀

Jednou jsem si projížděl recenze na TripAdvisoru a jen tak z nudy jsem si prošel recenze na Tunisair. Jedna z recenzí byla, že: vše bylo v pořádku, „akorát se tam nemluvilo česky, jen anglicky a arabsky“. Další komentář asi netřeba 🙂

beija

A v oblíbených dovolenkových arabských zemích typu Egypt, nebo Tunisko nedostanou na jídlo knedlo, vepřo, zelo.. 🙂
Ale co vím i od lidí kolem ze starší generace, co neumí tolik anglicky nebo německy, tak jim je to většinou už jedno, že letuška nemluví česky. Kolikrát měli pilota ze zahraničí, letušky byly také cizinky kvůli různým typům pronájmu letadel v době rozmachu, kdy lítalo všechno, co mělo ruce a nohy a papíry. 😉

Jenda

Já cestovky nevyužívám, takže s QS jsem letěl jen několikrát na vlastní pěst. Nevidím důvod tu společnost při každé příležitosti hejtit, ale zároveň to není společnost, kterou bych si dobrovolně vybral znovu. Ceny všech letů byly nejvyšší, co jsem kdy při cestách po Evropě zaplatil. Rovnaly se s cenami, za které lze létat s Qatar Airways do oblasti Středního východu. Všechny lety byly zpožděné, více než 1 a méně než 3 hodiny. To jsou negativa. Vzhledem k na kost osekanému servisu není moc co jiného hodnotit. Nicméně sortiment v palubním prodeji dobrý, ceny velmi příznivé. Celkově necítím k té společnosti… Číst vice »

mata

Naprosto souhlasim prakticky se všim

Jirka B

Vite, tady je problem v te nasi nature, protoze kdyz si zaplatim sluzbu v dany den a cas a ona je treba o 3 hodiny zpozdena, tak je to prece normalni a budu ji chvalit az do nebes, ze??? Stejne tak jeden motor prece staci …

Anonymous

Rodina A320 je bezpečnější než rodina 737 Next Generation. Takže…

mata

Co je na A320 bezpečnějšího než na B737NG

Janko

Pan uz zapomel na fatalni nehody airbusu kvuli snimacum ( pitotkam) A340 spadla do Atlantiku, A320 pred 4ma roky u Filipin … bylo jich celkem dost tech nehod. Znam mechanika co ma papiry jak na Airbus tak na Boeing. Jeho nazor je jednoznacny. Pocet zavad na airbusu hodne prevysuje pocet zavad na boeingu.

Petr

Pravda je, že u Boeingů 737NG mě napadá jen jediná nehoda, při které byla příčina „jen“ technická závada (Let Turkish Airlines z IST do AMS na začátku roku 2009, kdy nefunkční radiovýškoměr u kapitána dal motorům volnoběh ve fázi konečného přiblížení a letadlo spadlo na pole). U Airbusů to byla kombinace tak nějak všeho. Z počátku to byly chyby posádky s tím, že si neporozuměly se systémem fly-by-wire a bezpečnostní „obálkou“, kdy letadlo nedovolí manévr, který je podle něj nebezpečný (Let Air Inter 148). Dále se jednalo o chyby na straně pilotů (TAM 3054, Indian Airlines 605), či kombinaci obojího… Číst vice »

starlifter

I ten pád letadla Turkish Airlines nebyl jen o poruše radiovýškoměru,svoje do toho přidali i piloti.Byli v kokpitu tři,kapitán,kopilot „under line training“ ,tedy na zácviku na linku kvůli složitému přiblížení na Schiphol,(po nádražácku „na seznání“) a safety pilot který měl dohlížet a kontrolovat jak mu to jde. Bohužel to byl asi faktor kdy kapitán nechtěl kopilotovi zasahovat do řízení a udělal až bylo pozdě. At 144 kt, the pilots manually increased thrust to sustain that speed,but the autothrottle immediately returned the thrust lever to idle power because !!!!!! the first officer did not hold the throttle lever in position.!!!!!! The… Číst vice »

Petr

Děkuji za osvětlení a doplnění. Již je to přeci jen nějaká chvíle, co jsem dokument viděl naposledy.

Apex

To byla 330, pokud si vybavuji. Navíc, tam sice došlo technické závadě (zamrzlé pitotky), ale zásadní byla chybná reakce posadky na vzniklý problém.

Y.K.

Nevím z jakého hlediska, ale jestli z hlediska toho, že zemřete při letecké katastrofě, tak to opravdu není.

Petr

A ekonomiku firmy, která stojí na Boeingách předěláte na Airbusy jak, obzvláště v této době, kdy se každý cent několikrát obrací? To taky něco stojí a ne zrovna málo.

Anonymous

Nemyslím si, SmartWings ZATÍM nezrušili objednávky na nedoručené 737 maxy.
Pokud 737 max létat už v Lednu, SmartWings bude mezi prvními aerolinkami v Evropě které budou znovu používat tento typ letounu.

Petr

Nepřevezme 2, za to jim Boeing vrátil zálohy 200 milionů USD. Nevím, jestli jsou v tom čísle započítány.

kanafasik

vratil zalohu 10 mil dolaru, t.j. cca 200 milionu korun a ne dolaru.

Petr

Máte pravdu, popletl jsem měny… 🙂