Boeingy 737 MAX dostanou v EU povolení k provozu asi v lednu

Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště PrahaBoeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha

Finální rozhodnutí o letové způsobilosti 737 MAX se v Evropě navzdory očekávání oddaluje.

Letadla Boeing 737 MAX, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad loni provoz letadel v Evropě zakázal.

EASA by se tak přidala k americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který povolení k návratu letadel do vzduchu vydal tento týden. Souhlas ale podmínil tím, že výrobce zajistí potřebnou technickou úpravu letadel a zajistí důkladné proškolení pilotů.

„Je pravděpodobné, že rozhodnutí, které umožní (těm letadlům) návrat do služby, v našem případě přijmeme někdy v lednu,“ řekl Ky, kterého dnes citovala agentura Reuters.

Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, kvůli kterému byl výrobce nucen provést úpravy. Stroj nemohl do vzduchu 20 měsíců, což je nejdelší taková pauza v dějinách komerčního letectví.

Odstavení letadel Boeing 737 MAX z provozu přišlo jejich výrobce asi na 20 miliard dolarů (zhruba 444 miliard Kč). Zasáhlo i dodavatele podniku a vyvolalo vyšetřování Boeingu i úřadu FAA, mimo jiné kvůli slabému dohledu nad vývojem letadel.

Česká společnost Smartwings vlastní sedm letadel Boeing 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě během loňského roku. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení letadel na více než 1,5 miliardy korun.

ČTK

Tagy EASA smartwings uzemnění letadel 737 MAX
49 komentářů