Boeingu mizí další objednávky na 737 MAX. GECAS zrušil nákup 69 letounů

Boeing 737 MAX v barvách GECAS. Foto: BoeingBoeing 737 MAX v barvách GECAS. Foto: Boeing

Po 150 zrušených objednávkách za březen přichází Boeing o zakázky na další letadla 737 MAX. Na škrtech v objednávce se

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ján Trnka

Beoing sa hlavne tak snažil aby mu neušiel vlak až ho ten vlak nakoniec zrazil. Už najmenej od roku 2006 v Boeingu zaujímali o možnosti úplne nového lietadla s novou konštrukciu s kompozitnýc materiálov po vzore 787. Lenže v roku 2010 prišiel Airbus s rodinou A320 neo, ktorá prekonávala vtedají 737NG. Boeingu bolo jasné, že vývoj úplne nového lietadla by trval príliš dlho a trh by im mohol utiecť, tak sa rozhodli namiesto toho dať na 737 nové motory. Lenže nové motory boli väčšie ako pôvodné, zmenili letové vlastnosti čo by vyžadovalo preškolenie posádok (Boeing však sľúbil aerolinkám, že to… Číst vice »

Anonymus

Hlavne at MAX 737 uz nikdy nevzletne a vsichni budou spokojenim Boeing odskodni Smartwings a diky tomu preziji krizi

Lukas

Boeing doplacal na svoju nenazranost ked urychlil a zanedbal vyvoj napriklad pri modeli 787 s ktorym boli problemy, problemy aj vojenskej verzie 767 kde USA armada mala objednanych cez 100kusov kde boli oneskorene dodavky a aj tie co dodali tal vacsina sa im vratila pre nedodrzanie dohodnutych podmienok pri vybave a konciac 737MAX, tato kriza ich moze dorazit a pomoct im moze iba vladny stymul. Teraz ho odmietaju ale som zvedavy co bude tam o rok. Mozno by aj prijali financne prostriedky ale tym padom by to mohol Airbus napadnut, napokon uz podobne spory riesia. Airbus tiez prichadza o zakazky… Číst vice »

M H

Otázka je, na jak dlouho dopředu bude mít Boeing a Airbus dopředu vytíženou kapacitu. Pokud mají 2-3 roky komu dodávat, tak se situace může změnit dřív než uspokojí všechny objednávky…

Všeobecně může být brzy zájem o úsporná letadla s nízkými provozními náklady na sedačku od leasingových společností. V tuto chvíli asi flotily všech dopravců zeštíhlí, ale jak poroste poptávka, budou řešit jak sehnat levně letadlo na uspokojení poptávky a vydělání pár penízků na splácení půjček.

Y.K.

Jste si jist, že u 787 bylo nějaké konkrétní zanedbání vývoje ze strany Boeingu? Pokud vím, tak byly problémy s Li-Ion bateriemi, resp došlo vícekrát k „šokovému uniku energie“ (japonské GS Yuasa) a s motory Trent 1000, což je RollsRoyce. MCAS u 737-Max, to je jiná, to pohnojili evidentně.

Kyblík

Mně, jako cesťáka nebo leteckou společnost, nezajímá, kdo do toho vyrábí monočlánky nebo motor. Prostě je to od Boeinga a má to problémy.
Vy snad zkoumáte, kdo dodává do Billy (jen příklad) ty hnusný, flekatý a drahý brambory? Asi sotva, ale půjdete je příště koupit jinam, že?

Rossec

Oni ty hnusný flekatý brambory mají snad všude…

Lukáš F.

Tak zrovna leteckou společnost hodně zajímá, od koho to má motory, protože servisní smlouvy se uzavírají zvlášť s výrobcem letadla a zvlášť s výrobcem motorů. To je také důvod, proč mnoho modelů letadel se nabízí s motory různých výrobců, ač se od toho v poslední době (kvůli nákladům) upouští.

Y.K.

Vás jako cesťáka zajímáAEROLINKA a její přístup. Aerolinka zase objednává díly podle své chuti (dreamliner má různé baterie a motory) a nad tím dlí certifikátor (FAA). Tohle opravdu nejsou brambory, ty jsou velmi nekomplexní, je to spíše jako CPU nebo grafické karta ve vašem počítači nebo baterka ve vašem autě.

Apex

Tak u 787 byl asi největší přešlap v tom, že část výroby přesunuli do Jižní Karoliny, kde byla kvalita výroby tak špatná, že letecké společnosti odmítaly přebírat tam vyrobená letadla. Ostatní problémy (baterie, motory) sice přímo za nimi nejdou, ale otázka je, jaký byl tlak na dodavatele (cena, rychlost dodávek) a předpokládám, že i kontrola kvality dodávek ze strany Boeingu, resp. procesy, které musejí zajistit, že se problémy u těchto komponentů nebudou vyskytovat v takové míře.

Y.K.

Ano, kvalita výroby se zdá se v Jižní Karolině hapruje, prosakují o tom nepříznivé zprávy hlavně z armády. Resp ani tak často ne kvalita výroby, jako kvalita výstupní kontroly (nadstandardně často zapomenuté nástroje atp.).

Y.K.

Zase na ty Maxy mají pořád kolem 4500 objednávek, takže pokud by do konce COVID krize zvládli i recertifikaci, tak se z problému dostanou ještě poměrně hladce (tedy odškodnění a slevičky je ještě něco stát budou).

Lukas

To je pravda ale aj tak, kazde jedno storno objednávky zaboli, reaguju na to akcionári a akcie na trhu a brzdí to investície.

Y.K.

Určitě, ale nejsem schopen posoudit, kde je hranice kdy se finančně ocitnou nad propastí. Zatím mají ztráty, ale také nebankrotují.

Lukas

Navyše prídu o peniaze aj pri prípadoch ak už letecké spoločnosti majú ich lietadla a krachnu. Napríklad EL AL ma nové 787 a peniaze na prevádzku na posledných pár dni navyse izraelska vláda im zamietla pomoc.

Y.K.

Jo, tohle reálně hrozí všem výrobcům. Na druhou stranu v případě těžkého zvedání z krize asi bude poptávka aerolinek po ekonomických strojích.