Boeing zpomaluje vývoj letadla pro lety nad 20 hodin, ohrožuje plány Qantasu

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: BoeingBoeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Plány letecké společnosti Qantas spustit od roku 2022 dálkové lety mezi východním pobřeží Austrálie a Evropou dostaly vážnou trhlinu. Boeing

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Dřepět přes dvacet hodin v letadle není žádná výhra, i když v takovém letadle se jistě lze trochu projít a protáhnout tělo. Osobně dávám při dálkových letech přednost letům s přestupem před přímými spoji, ale ne kvůli tomu, že lety s přestupem vyjdou obvykle levněji. Časová úspora několika hodin mě nespasí, a let s přestupem lépe utíká.

Prngr

Malá poptávka – odložili to, protože teď mají jiné starosti

Jen tak

poptavkou to neni.

pricina je uplne jina, ty poptavko.

Lukáš F.

Bezprostřední příčina může být jiná, ale dobře dělají. Trh pro taková letadla je velice omezený a pokud by se o něj přetahovali s Airbusem, prodělali by na tom oba dva.

GPGP

Tak tu vzdálenost by i teď zvládla A350-900 ULR, ale asi jen se 100 lidí a bez kufrů, ale letenka by byla drahá a ekonomicky by to nedávalo moc smysl, ale marketingově by to byl bomba 🙂

Jen tak

p. Sůra .. A350-1000ULR fakt ještě nelétá 🙂

Martin V.

Ale v současné verzi článku (14:11) se nepíše, že létá, ale že „je ve hře“. Co vím, tak se Airbus zatím jasně nevyjádřil, jestli chce jít do projektu Sunrise s nějakou verzí typu -900ULR nebo s potenciálním -1000ULR.

Jen tak

clanek byl upraven. puvodni verze obsahovala, ze jiz leta.

GPGP

Ten usetreny čas 3:45 se mě zdá moc, na
dotankování a výměnu posádky stačí 40 min. 🙂
Čas na sestup a rolování max. 30 min.
Tzn. celkem max. 90 min. navíc

Jen tak

No … zapomínáš na jednu věc. současné lety evropa – austrálie nejsou koncipovány jako lety s „technickým“ mezipřistáním, ale jako full stop – celé letadlo vystupuje, a celé letadlo nastupuje (případně vystupují vystoupivší, dojde k identifikaci ponechaných zavazadel, nastoupí cestující). a mezitím může dojít i k úklidu a dotankování.

quantas má na svých letech (LHR – SYD) mezipřistání dlouhé 2,5 hodiny, british airways má mezipřistání necelé dvě hodiny.

některé aerolinky ho mají až ke třem hodinám, takže + pohizden + ztrata casu … a 3:30 (a podobné časy) tu máme hned.

Lukáš F.

Ale když už se uvažuje přímý let, tak by jedna z variant mohlo být i to technické mezipřistání. Jen na doplnění paliva, případně cateringu. A to přece netrvá 2,5 hodiny.

Martin V.

Výhoda non-stop letu může být ve volnosti plánování trasy podle počasí. Nevím, jestli zrovna do Austrálie by se to využilo, ale lety přes půl zeměkoule na severní polokouli mají rozsah možných tras značný (přes severní pól, nebo delší, ale pořád s větrem v zádech).

MildaIV

Taky múžou lítat druhou stranou kolem zeměkoule, tedy pořád s větrem v zádech, tam i zpátky. Ostatně není to žádná novinka, dělali to už plachetnice.

Martin V.

Ano, tady https://en.wikipedia.org/wiki/Clipper_route je historka z roku 1919 o lodi Garthneill (s příčným oplachtěním, která ráda zadní vítr), která se nebyla schopna dostat 3200 km západním směrem z Melbourne do Perthu. Tak to nakonec vzdala a za 76 dní tam doplula východním směrem. 🙂

Lukáš F.

Pokud by se přistávalo pouze pro doplnění paliva, tak by nevadilo, že nebude předem dané, kudy se poletí a kde bude mezipřistání. Aerolinka by pak mohla využívat i nějaké méně vytížené letiště, kde budou nízké poplatky a kapacita umožní přistávat ad hoc. Docela by mě zajímalo, jak by to finančně vycházelo. Tahat s sebou palivo na 20 hodin letu, to musí něco stát, a letadlo na takové dlouhé trasy bude asi taky dražší než třeba A330neo, která vydrží ve vzduchu 10 hodin.

Tony

Třeba Crystal 777 doletěl do Perthu z Manchesteru s fotbalovým týmem, ale letadlo s 88 místy, by se asi nezaplatilo když hodina letu stojí údajně 50K $. A co vím, tak A350-1000ULR ještě fyzicky nikde není jen na papíře? Ale problém by to asi být neměl – redukce sedadel, přídavné nádrže apod.

Jen tak

přídavné nádrže – to je „problém“ :))) to je změna konstrukce :))

MildaIV

Přídávné nádrže v nákladovém prostoru problém nejsou. Navíc A350-1000 není omezeno palivem, ale maximální vzletovou hmotností.

Juraj

Pozor, A350-1000ULR práveže ešte nelieta, len Airbus oznámil, že ju skutočne plánuje, pretože výpočty vychádzajú.
Aktuálne lieta menšia A350-900ULR, ktorá ale stále nestačí na linky z východu Austrálie do Londýna a New Yorku.