Letecké společnosti Letectví

Boeing zpomaluje vývoj letadla pro lety nad 20 hodin, ohrožuje plány Qantasu

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Plány letecké společnosti Qantas spustit od roku 2022 dálkové lety mezi východním pobřeží Austrálie a Evropou dostaly vážnou trhlinu. Boeing poprvé přiznal, že zpomalil vývoj nové dálkového letadla 777-8, jehož verze měla zvládnout lety nad 20 hodin. Nové letadlo bylo jedním ze dvou, které si Qantas vybírá: kromě 777-8 je ve hře verze Airbusu A350-1000ULR, upravený model A350-1000.

Na zpoždění vývoje a posunutí časového plánu upozornil první server The Air Current, Boieng později oficiálně potvrdil, že došlo k posunu časových plánů.

Boeing zpoždění vývoje letadla 777-8 potvrdil jen pár týdnů poté, co oficiálně přiznal problémy s prvním startem letadla 777-9, prvního z nové rodiny dálkových letadel 777X. V prohlášení Boeing uvedl, že úprava časového plánu znamená menší rizika pro bezproblémový přechod vývoje letadla 777-8.

Boeing neuvedl, o kolik měsíců či let vývoj ultradálkového letadla posunul. Potvrdil ale, že s vývojem letadla počítá.

777-8 má být menším modelem z nové řady 777X s delším doletem. Na letadlo má Boieng zatím 53 objednávek od Emirates, Etihad Airways a Qatar Airways. Letadlo má být základem pro ultradálkové letadlo, o které má zájem Qantas.

Mapa chystaných ultradálkových letů aerolinek Qantas v rámci projektu Sunrise.
Mapa chystaných ultradálkových letů aerolinek Qantas v rámci projektu Sunrise.

Australský dopravce už dříve oznámil, že finišuje ve výběru letadla pro svůj projekt ultradálkových letů. I po včerejší zprávě o zpoždění Boeingu zůstala aerolinka optimistická a věří, že od roku 2022 spustí lety ze Sydney do Londýna či New Yorku bez mezipřistání. Mluvčí Qantasu uvedl, že i přes to vybere výrobce letadla ještě letos.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Dřepět přes dvacet hodin v letadle není žádná výhra, i když v takovém letadle se jistě lze trochu projít a protáhnout tělo. Osobně dávám při dálkových letech přednost letům s přestupem před přímými spoji, ale ne kvůli tomu, že lety s přestupem vyjdou obvykle levněji. Časová úspora několika hodin mě nespasí, a let s přestupem lépe utíká.

Prngr
Host
Prngr

Malá poptávka – odložili to, protože teď mají jiné starosti

Jen tak
Host
Jen tak

poptavkou to neni.

pricina je uplne jina, ty poptavko.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Bezprostřední příčina může být jiná, ale dobře dělají. Trh pro taková letadla je velice omezený a pokud by se o něj přetahovali s Airbusem, prodělali by na tom oba dva.

GPGP
Host
GPGP

Tak tu vzdálenost by i teď zvládla A350-900 ULR, ale asi jen se 100 lidí a bez kufrů, ale letenka by byla drahá a ekonomicky by to nedávalo moc smysl, ale marketingově by to byl bomba 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

p. Sůra .. A350-1000ULR fakt ještě nelétá 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

Ale v současné verzi článku (14:11) se nepíše, že létá, ale že „je ve hře“. Co vím, tak se Airbus zatím jasně nevyjádřil, jestli chce jít do projektu Sunrise s nějakou verzí typu -900ULR nebo s potenciálním -1000ULR.

Jen tak
Host
Jen tak

clanek byl upraven. puvodni verze obsahovala, ze jiz leta.

GPGP
Host
GPGP

Ten usetreny čas 3:45 se mě zdá moc, na
dotankování a výměnu posádky stačí 40 min. 🙂
Čas na sestup a rolování max. 30 min.
Tzn. celkem max. 90 min. navíc

Jen tak
Host
Jen tak

No … zapomínáš na jednu věc. současné lety evropa – austrálie nejsou koncipovány jako lety s „technickým“ mezipřistáním, ale jako full stop – celé letadlo vystupuje, a celé letadlo nastupuje (případně vystupují vystoupivší, dojde k identifikaci ponechaných zavazadel, nastoupí cestující). a mezitím může dojít i k úklidu a dotankování.

quantas má na svých letech (LHR – SYD) mezipřistání dlouhé 2,5 hodiny, british airways má mezipřistání necelé dvě hodiny.

některé aerolinky ho mají až ke třem hodinám, takže + pohizden + ztrata casu … a 3:30 (a podobné časy) tu máme hned.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Ale když už se uvažuje přímý let, tak by jedna z variant mohlo být i to technické mezipřistání. Jen na doplnění paliva, případně cateringu. A to přece netrvá 2,5 hodiny.

Martin V.
Host
Martin V.

Výhoda non-stop letu může být ve volnosti plánování trasy podle počasí. Nevím, jestli zrovna do Austrálie by se to využilo, ale lety přes půl zeměkoule na severní polokouli mají rozsah možných tras značný (přes severní pól, nebo delší, ale pořád s větrem v zádech).

MildaIV
Host
MildaIV

Taky múžou lítat druhou stranou kolem zeměkoule, tedy pořád s větrem v zádech, tam i zpátky. Ostatně není to žádná novinka, dělali to už plachetnice.

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, tady https://en.wikipedia.org/wiki/Clipper_route je historka z roku 1919 o lodi Garthneill (s příčným oplachtěním, která ráda zadní vítr), která se nebyla schopna dostat 3200 km západním směrem z Melbourne do Perthu. Tak to nakonec vzdala a za 76 dní tam doplula východním směrem. 🙂

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Pokud by se přistávalo pouze pro doplnění paliva, tak by nevadilo, že nebude předem dané, kudy se poletí a kde bude mezipřistání. Aerolinka by pak mohla využívat i nějaké méně vytížené letiště, kde budou nízké poplatky a kapacita umožní přistávat ad hoc. Docela by mě zajímalo, jak by to finančně vycházelo. Tahat s sebou palivo na 20 hodin letu, to musí něco stát, a letadlo na takové dlouhé trasy bude asi taky dražší než třeba A330neo, která vydrží ve vzduchu 10 hodin.

Tony
Host
Tony

Třeba Crystal 777 doletěl do Perthu z Manchesteru s fotbalovým týmem, ale letadlo s 88 místy, by se asi nezaplatilo když hodina letu stojí údajně 50K $. A co vím, tak A350-1000ULR ještě fyzicky nikde není jen na papíře? Ale problém by to asi být neměl – redukce sedadel, přídavné nádrže apod.

Jen tak
Host
Jen tak

přídavné nádrže – to je „problém“ :))) to je změna konstrukce :))

MildaIV
Host
MildaIV

Přídávné nádrže v nákladovém prostoru problém nejsou. Navíc A350-1000 není omezeno palivem, ale maximální vzletovou hmotností.

Juraj
Host
Juraj

Pozor, A350-1000ULR práveže ešte nelieta, len Airbus oznámil, že ju skutočne plánuje, pretože výpočty vychádzajú.
Aktuálne lieta menšia A350-900ULR, ktorá ale stále nestačí na linky z východu Austrálie do Londýna a New Yorku.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll