Letectví

Boeing získal důležitý souhlas k převzetí Embraeru i obří půjčku

Embraer E2 a Boeing 737, vlajkové lodi v oblasti úzkotrupých letadel obou výrobců. Foto: Boeing
Embraer E2 a Boeing 737, vlajkové lodi v oblasti úzkotrupých letadel obou výrobců. Foto: Boeing

Boeing může podle brazilských úřadů převzít výrobu komerčních letadel Embraer. Tamější antimonopolní úřad CADE rozhodl po dlouhém zkoumání, že nákup divize neohrozí situaci na trhu. Ve stejný den vyšlo současně najevo, že se Boeingu podařilo zajistit financování na pokrytí ztrát způsobených uzemněním letadel 737 MAX.

Boeing souhlas úřadů oznámil v tiskové zprávě . Zbývá mu ještě získat souhlas Evropské komise. Fúzí se posílí dominance dvou největších výrobců letadel na světě i v segmentu menších proudových letadel; Airbus už dříve ovládl výrobu modelu CSeries od Bombardieru, který přejmenoval na A220.

Americký výrobce má za Embraer zaplatit 4,2 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 96 miliard korun), v divizi získá podíl 80 %. Boeing již dříve uvedl, že od spojení očekává velkou synergii, bude moci zákazníkům nabízet i letadla v segmentu, v kterém dosud není.

Souhlas brazilského úřadu je pro Boeing důležitý, zásadnější ale bude verdikt Evropské komise. Ta již loni oznámila, že zjišťuje, zda by akvizice Boeingu neohrozila hospodářskou soutěž. Obává se, že Embraer v důsledku transakce přestane fungovat jako třetí největší hráč ve výrobě komerčních letadel a že konkurenti z Číny, Japonska a Ruska jej v příštích pěti až deseti let nebudou schopni nahradit.

Embraer minulý týden oznámil, že nechce zůstat jen u proudových letadel, ale že se začíná zajímat i o trh turbovrtulových strojů.

Pro Boeing jde o další dobrou zprávu za poslední dny. O víkendu poprvé vzlétl s novým modelem 777X, včera navíc vyšlo najevo, že se podařilo firmě zajistit nové úvěry, které pomohou firmě překonat období hlubokých ztrát způsobených uzemněním letadel 737 MAX.

Podle televize CNBC jde o úvěry v hodnotě přes 12 miliard dolarů od různých bank. CNBC i Reuters se odvolávají na své zdroje. Boeing zítra představí své výsledky, kde lze očekávat i informaci o krytí ztrát.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mata

Doufám že se už Boeing vzpamatoval .

Přemek

Embraeru podle mých letmých informací letadla nepadají v důsledky chybné konstrukce. Co vlastně chce zadlužený Boeing vložit do Embraeru, nechce-li jej pouze jako jistou konkurenci zlikvidovat? Své dluhy? Aktuální občí úvěr je pouze největší jednorázový, jinak závazky Boeingu trvale nadměrně zatěžují jeho aktiva. Snahy o uúspory na nepravých místech se mu již vymstily.

Adam H

Pokud vstoupí Embraer do segmentu turbovrtulí, tak bude Airbus s Boeingem téměř vyrovnaný na všech kolejích. Boeing sice trochu Airbusu uteče s 777-9, kde A350-1000 není úplně ekvivalentní soupeř, naopak Airbus utíká v segmentu dálkových narrow – A321LR/XLR, kde Boeing může nabídnout maximálně malý Dreamliner.

GPGP

Vzhledem k ceně 777-9 která je větší o 50 %, a úspora oproti A350 jen 10% mě to nějak nesedí…
Do 5 let má létat nadzvukových jet pro 15 lidí, tzn. budou potřeba menší letadla, a business lidi radši využijí nadzvuk než obrovský 777-9, jinak asi jako částečná náhrada za A380 to bude dobrý letoun 🙂