Boeing uzemnil osm téměř nových dreamlinerů kvůli prasklinám
Předávací ceremoniál nového Boeingu 787-10 pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Potíže se týkají letadel, která nedávno převzali tři dopravci. Boeing nařídil jejich okamžitou kontrolu.
Minimálně ten titulek je zavádějící. Dle původního článku je „zvýšené nebezpečí výskytu únavových trhlin“ v uvedených místech z uvedených důvodů, ne že byly trhliny již zjištěny.
Ať to dají do Áček. Tam to vyklepou…a prodáváme.
No jo, ale model Boeing 787-10 se vyrábí pouze v Charlestonu, protože prodloužená prostřední sekce se dělá právě tam a nedokáží ji přepravit Dramlifterem do Everettu k finální montáži. Proto The Seattle Times už dříve spekulovali, že pokud dojde ke konsolidaci výroby B787 na jedno místo, tak Everett o tuto výrobu přijde: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-will-cut-production-and-jobs-further-and-may-build-787-only-in-south-carolina/ Je tedy otázka, zda dokáží v Jižní Karolíně zvýšit kvalitu výroby.
Obávám se, že toto je jiný problém, než dříve zmíněné problémy s kvalitou klasických nýtovaných konstrukcí. Ten v článku nalinkovaný článek to popisuje poměrně obšírně a celé se to týká problematiky velkých prvků z uhlíkových vláken, v tomto případě dvou sekcí zadní části trupu. Boeing se zvládnutím této technologie značně bojoval a není divu, není vůbec výrobně snadná. A kompozity asi budou důvod, proč těch 8 kusů zatím preventivně stáhli, i když dosud nemají žádné závady (trhliny atp.), které se u klasických duralových konstrukcí objevují se železnou pravidelností u všech výrobců. Bude zajímavé vysledovat co vykoumají dále, protože to není… Číst vice »
Podobny problém řešil Boeing už začátkem 90. let. U nového typu, nevim přesně jakého, se trhala křídla od trupu. Vypsali prémii několik milionů dolarů. Přijížděli nejlepší letečtí konstruktéři z celého světa a nikdo s tím nic nezmohl. Až se objevil nenápadný chlapík odněkud ze střední Evropy. Požádal o zapůjčení vrtačky a že další den bude hotovo. V místě spojů trupu a křídla vyvrtal husté řady drobných otvorů. Zkušební let byl úspěšný, žádné trhliny se neobjevily. Ptali se ho jak to dokázal. Odpověděl: „Robiem údrzbára u nás v Harmaneckych papiernách. A viem kde sú na papieru takovéto dierky, tam sa niekedy… Číst vice »
Hlavně že ušetřili na dělňasích přesunem do bývalého otrokářského státu. Problémem ale je, když v době politické korektnoti zároveň nesmí manažeři nadávat tmavějším zaměstnancům, že to montují blbě a upadávají křídla, takže se raději soustředí jen na honění krátkodobých bonusů za rychlost dodávek.
Kdo to je tmavější zaměstnanci? Černoši? Nebo kdo?
Zadní části trupu vyrábí v North Charlestonu i pro ty stroje co se jejich finální montáž dělá v Everettu. Není to problém ve finální montáži, problém je v kompozitových monolitech sekcí trupu (jak se dočtete v originále).
Prostě někde inženýři udělali chybu, když dělali výpočty. Zřejmě mají mezery v pružnosti a pevnosti materiálů, či nedostatečné testování odolnosti. Čas jsou peníze. Nebo jde o promyšlený útok čínských tajných služeb s cílem ponížit imperialisty. Ale on to Trumpeta nenechá jen tak.
Hloupý komentář. Ani slovo není trefa do černého. Co si takhe přešíst technicky dost podrobný originál, než začnete trapčit s politikařením.