Letecké společnosti Letectví

Boeing uzemnil osm téměř nových dreamlinerů kvůli prasklinám

Předávací ceremoniál nového Boeingu 787-10 pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Předávací ceremoniál nového Boeingu 787-10 pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Potíže se týkají letadel, která nedávno převzali tři dopravci. Boeing nařídil jejich okamžitou kontrolu.

Americký výrobce letadel Boeing čelí dalšímu problému s kvalitou svých letadel. Třem provozovatelům letadel 787 Dreamliner nařídil okamžité odstavení celkem osmi strojů kvůli podezření na možné praskliny v trupu.

Na problém upozornila odborný letecký server The Air Current, Boeing později informaci potvrdil, stejně tak trojice dopravců. Jde konkrétně o United Airlines, Air Canada a Singapore Airlines.

Zpráva o technických problémech přichází v době, kdy Boeing vážně zvažuje ukončení výroby dreamlinerů v jednom ze svých dvou závodů a koncentraci do jediného. Dosud se dreamlinery vyrábí v North Charlestonu v Jižní Karolíně a Everettu.

Praskliny se měly objevit ve spojení trupu s křídly a dál směrem do zadní části trupu. Všech osm letadel má být zkontrolováno, než znovu poletí. Na rozdíl od nedávné doby uzemnění v těchto týdnech neznamená pro aerolinky zásadní komplikaci v provozu. Poptávka po létání je tak slabá, že velká část letadel je i tak na zemi.

Podle serveru jde o letadla, která byla vyrobena v Charlestonu a dodána zákazníkům v minulých měsících. Na kvalitu produkce z tohoto závodu si v minulosti stěžovali někteří zákazníci, například KLM. Americká média upozornila na řadu pochybení v závodě od nedostatečné kontroly až po porušování bezpečnosti pravidel práce.

Dreamlinery jsou v provozu od roku 2011, Boeing se počtem vyrobených kusů blíží k tisícovce letadel.

Odebírat
Upozornit na
guest
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Minimálně ten titulek je zavádějící. Dle původního článku je „zvýšené nebezpečí výskytu únavových trhlin“ v uvedených místech z uvedených důvodů, ne že byly trhliny již zjištěny.

Vyhlídka na věčnost

Ať to dají do Áček. Tam to vyklepou…a prodáváme.

Martin V.

No jo, ale model Boeing 787-10 se vyrábí pouze v Charlestonu, protože prodloužená prostřední sekce se dělá právě tam a nedokáží ji přepravit Dramlifterem do Everettu k finální montáži. Proto The Seattle Times už dříve spekulovali, že pokud dojde ke konsolidaci výroby B787 na jedno místo, tak Everett o tuto výrobu přijde: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-will-cut-production-and-jobs-further-and-may-build-787-only-in-south-carolina/ Je tedy otázka, zda dokáží v Jižní Karolíně zvýšit kvalitu výroby.

Y.K.

Obávám se, že toto je jiný problém, než dříve zmíněné problémy s kvalitou klasických nýtovaných konstrukcí. Ten v článku nalinkovaný článek to popisuje poměrně obšírně a celé se to týká problematiky velkých prvků z uhlíkových vláken, v tomto případě dvou sekcí zadní části trupu. Boeing se zvládnutím této technologie značně bojoval a není divu, není vůbec výrobně snadná. A kompozity asi budou důvod, proč těch 8 kusů zatím preventivně stáhli, i když dosud nemají žádné závady (trhliny atp.), které se u klasických duralových konstrukcí objevují se železnou pravidelností u všech výrobců. Bude zajímavé vysledovat co vykoumají dále, protože to není… Číst vice »

Armin

Podobny problém řešil Boeing už začátkem 90. let. U nového typu, nevim přesně jakého, se trhala křídla od trupu. Vypsali prémii několik milionů dolarů. Přijížděli nejlepší letečtí konstruktéři z celého světa a nikdo s tím nic nezmohl. Až se objevil nenápadný chlapík odněkud ze střední Evropy. Požádal o zapůjčení vrtačky a že další den bude hotovo. V místě spojů trupu a křídla vyvrtal husté řady drobných otvorů. Zkušební let byl úspěšný, žádné trhliny se neobjevily. Ptali se ho jak to dokázal. Odpověděl: „Robiem údrzbára u nás v Harmaneckych papiernách. A viem kde sú na papieru takovéto dierky, tam sa niekedy… Číst vice »

Peeetr

Hlavně že ušetřili na dělňasích přesunem do bývalého otrokářského státu. Problémem ale je, když v době politické korektnoti zároveň nesmí manažeři nadávat tmavějším zaměstnancům, že to montují blbě a upadávají křídla, takže se raději soustředí jen na honění krátkodobých bonusů za rychlost dodávek.

kulhán

Kdo to je tmavější zaměstnanci? Černoši? Nebo kdo?

Y.K.

Zadní části trupu vyrábí v North Charlestonu i pro ty stroje co se jejich finální montáž dělá v Everettu. Není to problém ve finální montáži, problém je v kompozitových monolitech sekcí trupu (jak se dočtete v originále).

Pietro

Prostě někde inženýři udělali chybu, když dělali výpočty. Zřejmě mají mezery v pružnosti a pevnosti materiálů, či nedostatečné testování odolnosti. Čas jsou peníze. Nebo jde o promyšlený útok čínských tajných služeb s cílem ponížit imperialisty. Ale on to Trumpeta nenechá jen tak.

Y.K.

Hloupý komentář. Ani slovo není trefa do černého. Co si takhe přešíst technicky dost podrobný originál, než začnete trapčit s politikařením.