Letecké společnosti Letectví

Boeing uzemnil osm téměř nových dreamlinerů kvůli prasklinám

Předávací ceremoniál nového Boeingu 787-10 pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Předávací ceremoniál nového Boeingu 787-10 pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Potíže se týkají letadel, která nedávno převzali tři dopravci. Boeing nařídil jejich okamžitou kontrolu.

Americký výrobce letadel Boeing čelí dalšímu problému s kvalitou svých letadel. Třem provozovatelům letadel 787 Dreamliner nařídil okamžité odstavení celkem osmi strojů kvůli podezření na možné praskliny v trupu.

Na problém upozornila odborný letecký server The Air Current, Boeing později informaci potvrdil, stejně tak trojice dopravců. Jde konkrétně o United Airlines, Air Canada a Singapore Airlines.

Zpráva o technických problémech přichází v době, kdy Boeing vážně zvažuje ukončení výroby dreamlinerů v jednom ze svých dvou závodů a koncentraci do jediného. Dosud se dreamlinery vyrábí v North Charlestonu v Jižní Karolíně a Everettu.

Praskliny se měly objevit ve spojení trupu s křídly a dál směrem do zadní části trupu. Všech osm letadel má být zkontrolováno, než znovu poletí. Na rozdíl od nedávné doby uzemnění v těchto týdnech neznamená pro aerolinky zásadní komplikaci v provozu. Poptávka po létání je tak slabá, že velká část letadel je i tak na zemi.

Podle serveru jde o letadla, která byla vyrobena v Charlestonu a dodána zákazníkům v minulých měsících. Na kvalitu produkce z tohoto závodu si v minulosti stěžovali někteří zákazníci, například KLM. Americká média upozornila na řadu pochybení v závodě od nedostatečné kontroly až po porušování bezpečnosti pravidel práce.

Dreamlinery jsou v provozu od roku 2011, Boeing se počtem vyrobených kusů blíží k tisícovce letadel.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Minimálně ten titulek je zavádějící. Dle původního článku je „zvýšené nebezpečí výskytu únavových trhlin“ v uvedených místech z uvedených důvodů, ne že byly trhliny již zjištěny.

Vyhlídka na věčnost

Ať to dají do Áček. Tam to vyklepou…a prodáváme.

Martin V.

No jo, ale model Boeing 787-10 se vyrábí pouze v Charlestonu, protože prodloužená prostřední sekce se dělá právě tam a nedokáží ji přepravit Dramlifterem do Everettu k finální montáži. Proto The Seattle Times už dříve spekulovali, že pokud dojde ke konsolidaci výroby B787 na jedno místo, tak Everett o tuto výrobu přijde: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-will-cut-production-and-jobs-further-and-may-build-787-only-in-south-carolina/ Je tedy otázka, zda dokáží v Jižní Karolíně zvýšit kvalitu výroby.

Y.K.

Obávám se, že toto je jiný problém, než dříve zmíněné problémy s kvalitou klasických nýtovaných konstrukcí. Ten v článku nalinkovaný článek to popisuje poměrně obšírně a celé se to týká problematiky velkých prvků z uhlíkových vláken, v tomto případě dvou sekcí zadní části trupu. Boeing se zvládnutím této technologie značně bojoval a není divu, není vůbec výrobně snadná. A kompozity asi budou důvod, proč těch 8 kusů zatím preventivně stáhli, i když dosud nemají žádné závady (trhliny atp.), které se u klasických duralových konstrukcí objevují se železnou pravidelností u všech výrobců. Bude zajímavé vysledovat co vykoumají dále, protože to není… Číst vice »

Armin

Podobny problém řešil Boeing už začátkem 90. let. U nového typu, nevim přesně jakého, se trhala křídla od trupu. Vypsali prémii několik milionů dolarů. Přijížděli nejlepší letečtí konstruktéři z celého světa a nikdo s tím nic nezmohl. Až se objevil nenápadný chlapík odněkud ze střední Evropy. Požádal o zapůjčení vrtačky a že další den bude hotovo. V místě spojů trupu a křídla vyvrtal husté řady drobných otvorů. Zkušební let byl úspěšný, žádné trhliny se neobjevily. Ptali se ho jak to dokázal. Odpověděl: „Robiem údrzbára u nás v Harmaneckych papiernách. A viem kde sú na papieru takovéto dierky, tam sa niekedy… Číst vice »

Peeetr

Hlavně že ušetřili na dělňasích přesunem do bývalého otrokářského státu. Problémem ale je, když v době politické korektnoti zároveň nesmí manažeři nadávat tmavějším zaměstnancům, že to montují blbě a upadávají křídla, takže se raději soustředí jen na honění krátkodobých bonusů za rychlost dodávek.

kulhán

Kdo to je tmavější zaměstnanci? Černoši? Nebo kdo?

Y.K.

Zadní části trupu vyrábí v North Charlestonu i pro ty stroje co se jejich finální montáž dělá v Everettu. Není to problém ve finální montáži, problém je v kompozitových monolitech sekcí trupu (jak se dočtete v originále).

Pietro

Prostě někde inženýři udělali chybu, když dělali výpočty. Zřejmě mají mezery v pružnosti a pevnosti materiálů, či nedostatečné testování odolnosti. Čas jsou peníze. Nebo jde o promyšlený útok čínských tajných služeb s cílem ponížit imperialisty. Ale on to Trumpeta nenechá jen tak.

Y.K.

Hloupý komentář. Ani slovo není trefa do černého. Co si takhe přešíst technicky dost podrobný originál, než začnete trapčit s politikařením.