Boeing Smartwings mířící do Emirátů musel kvůli závadě na okně neplánovaně přistát v Brně
Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Cestující poletí z Brna náhradním letadlem.
Cestující poletí z Brna náhradním letadlem.
Nejčastější závadou jsou delaminace v okrajových částech vyhřívaných oken v kabině posádky a prasknutí okna je až na samém konci kdy se okna mění.
Proč to rozebírat. Ruplé okno není ničím zvláštním. Posádka provedla bezpečný návrat a zachovala se podle standartních postupů. Senzace se nekoná.
Souhlasím, že posádka se zachovala tak, jak měla a všichni to jistě oceňují. Nejsem fanoušek TVS, ale za tohle si připsali kladné body. Proč by ale Dorota nemohl/a napsat, co o tom ví. Já jsem velmi rád za každou faktickou připomínku, už jsem přesycen různými fanatickými projevy, osobními invektivami, dvojími metry, zaslepenou ideologií a jinými projevy lidské hlouposti. Pro mě je to docela zajímavá informace, rozhodně zajímavější, než nějaké „senzace“. Tak nějak si neumím v hlavě poskládat, komu může vadit vědět, že okna se v krajích často delaminují :).
Jak sam vidite, i takovi se najdou …..
Protože se snaží být chytří fanatickými projevy a neví o tom vůbec nic. Ty delaminace jsou spojené ponejvíce s vyhříváním těchto oken a jsou podrobně popsány v MM pokud se v dané části rozměrově vejdete do povoleného poškození, tak není důvod k okamžité výměně, ale začnete sledovat zdali se nebude dále zvětšovat.
Tak to v Brně sedali přes váhu ne? To nemohli spálit…
Proč? Tohle je 737 ne jumbojet. Vzhledem k tomu že zvládli nastoupat do letové hladiny, tedy provedli palivově nejžravější část letu, byli klidně při přiblížení do Brna již na MLW. Rozdíl oproti MTOW u 737-800 je jen cca 5 t , pokud by byli naloženi do posledního kila limitu.
I tak je za určitých podmínek je možné provést „overveight landing“ s patřičnými kalkulacemi.
5tun??? MTOW 79015 a MLW 66360. At počítám jak počítám tak se jedná o rozdíl 12655kg. Jak jste prosím přišel na těch Vašich 5 tun??? Jinak otázka proč sedali přes váhu a nepálily palivo? Pravděpodobně si na OCC spočítali, že se v tomto případě vyplatí udělat overweight landing check než pálit několik tun paliva a pak ještě platit náhradu +3h všem cestujícím. Krom toho se nikde nepíše, zda to okno prasklo z venku nebo zevnitř což je podle QRH dost podstatný rozdíl.
Máte pravdu, v rychlosti nahlédnutí na čísla B738 jsem se přehlédl. Omlouvám se. Tak ani nevíme jakou měli při odletu hmotnost a teď v době covidu ještě zdaleka nemuseli být naloženi na 100 % MTOW a i kdyby byli, overweight landing je k mání jako volba k řešení situace.
Overweight landing je u 737 normální postup, pro flapsy v poloze 30/40 by ani teoreticky nemělo hrozit přehřátí brzd. Přistávali předpisově proti větru (i když foukalo málo a skoro kolmo k dráze), předpokládám, že reverzy použili po celou dobu brzdění. Dráha je víc než dostatečně dlouhá, a když je suchá, tak by měla být i pro overweight landing nezbytná menší délka než potřebují pro vzlet. Žádné drama se určitě nekonalo, skoro těm pasažérům závidím ten vyhlídková let na malé výšce. 🙂
Také jsem se na to díval. Nedoporučuje se jen při závadách hydrauliky, pneumatik či reverzů a při zásadních problémech s ovládáním letounu. A nesmí se překročit maximální enegie zatěžující brzdy. Jinak pokud kalkulace vychází, není to problém, jen se musí provést prohlídka „overweight landing check“.
https://www.theairlinepilots.com/forumarchive/b737/b737overweightlanding.pdf
MTOW 79015; MLW 66360 +- v závislosti od variantu
Bez motoru lítaj jak draci a jakási závada na okně jim vadí?
Opravdu vám není hloupé takhle strkat všechny posádky do jednoho pytle? Aneb kolektivní vina. Sice to udělali správně, ale proč je nezesměšnit na základě „kvality výkonu“ někoho jiného. Smutný.
To spíš asi Tomáš mířil na firmu…Rozhodně ne na všechny posádky
Mířil hodně blbě a dost trapné
Ten nadpis „Boeing Smartwings mířící do Emirátů ……..atd.“ mi přijde trochu antiboeingovský, jako kdyby 90% lidí nevědělo že SW má jen B737 (když nepočítám pár bizjetů), osobně si myslím že kdyby se to stalo Airbusu od ČSA tak se napíše „letadlo ČSA mířící do …………….“
Bizjety už SW nepatří. Ty jsou UG JET, či jak se ta firma jmenuje :).
Diky za info
Kdyby se to stalo ČSA, byl by titulek Airbus ČSA.
Nemám rád SW, ale takové věci se prostě stávají, jak letadlům, autům, vlakům.
Nechci bejt hnidopich, ale nejčastější závadou na oknech v kokpitu je to, že přestanou hřát… Což bych viděl i tady, vzhledem k tomu, že se to stalo za letu.. A předpokládam, že kapitánský okno, což je no-go item..
Ňákej chytrej…
Mohlo i prasknout, podle FR24 to vypadá, že uprostřed pravé zatáčky ke slovenské hranici zahájili docela rychle klesání na na FL100 (asi 3000ft/min).
Ostatně, formulace „zatáčka nad Slovenskem“ není moc výstižná, spíš jen kousínek lízli slovenský FIR. Možná i nechtěně.
Podle Provoz BRQ: „hrozne nam piska okno, s tymto nemuzeme dale pokracovat .. „
To nepopírám. Jen jsem podotkl, že v rozporu z článkem, není prasknutí nejčastější závada…
Za mě to byla dobrá připomínka, také jsem dal +. Nevím, s čím měl Pepa problém. Já jsem to jen doplnil, že se mi zdálo, že podle FR24 malinko spěchali dolů na FL100. Na LKTB přistávali od západu na RWY 09, takže času měli dost. Ale byl to jen pocit, slabá indicie. A to, že „otočka“ nebyla tak úplně nad Slovenskem? No nebyla.
Tak to, že se tu z toho stává bulvární plátek typu tn.cz, asi všichni vidíme… Hon za senzací. Čekam, kdy pan Sůra napíše článek, že při -15C, mrzne voda…
Náhlé klesání na nizkou hladinu se jen při vadném ohřevu přece neprovádí…
To samozejmě ta. Tahle vstupní informace původně chyběla.. Navíc 3000ft/min není žádnej rapid descent…
predpokladas blbe, cpt okno je no-go jen a pouze pro operace CAT II/III jez predpokladam v destinaci v dobu priletu nebyly.
Jinak se s tim muze normalne letet, za predpokladu ze vsechny vyhrejvani na druhym okne jsou OK.
O tom vznikl článek? 😀 …ach jo
Aspoň, že to letiště Vídeň-sever tady k něčemu je.
No vidíte. A to ho někteří chtěli odepsat.
Nějakejch dlouhejch 20 minut. Tak dlouhejch, že byli už u Brna. Třeba nový stroj času 😛
musel dnes dvacet minut po startu z Prahy neplánovaně přistát v Brně
Neviděl jsem tu trasu letu, ale udělat PRG – BRQ s otočkou nad SR za 20 minut je velmi slušná cestovní rychlost.
Mezi vzletem a přistáním uplynulo asi 44 min
Konečně tu máme přes den taky nějaké to velké letadlo (Hurghada a Marsa nám tu lítá teď jen v noci). Už by to tak mohlo zůstat, byla by to hezká pravidelná linka BRQ – RKT, ne?
Neslo zavrit?
Skvělá volba Boeingů pro SW, tedy dle PR. Skutečnost? Co bude příště? Katastrofa?
Ke stejné závadě dochází i u jiných typů letadel.
Před časem se to stalo i vládnímu Airbusu A319.
Já myslel, že Challengeru, ten na to snad nějak hodně trpí/trpěl.
Tak Challenger tím byl až nechvalně proslulý. 🙁
Příště praskne jiné okno někomu jinému. V následujících několika dnech.
A320 je o generaci novější…
.
Ano a také jim praskají okna. Což souvisí s jejich vyhříváním a přetlakováním kabiny, případně dopadem něčeho, nikoliv s generacemi letadel.
Nechci rici bezna vec,ale toto se stava velmi casto..Staci se podivat av herald.Toto nejde eliminovat.
A to mají pořídit dvojplošníky, aby se jim to nestalo?
To se divím, že to už prostě nedoletěli. Asi měl pan Veselý dneska volno…
Vtipné. 😃
Spíše smutný popis reality.
Jaké reality? Posádka diverotvala do Brna, to je realita. Máte nějaké podezření, že to probíhalo špatně?
Asi to nešlo rozleštit …..
Já a ani vy jste v tom kokpitu nebyl a tudíž nemůžeme určit o jak vážný případ šlo
Ne, druhý pilot zapomněl izolepu.