Letecké společnosti Letectví

Boeing Smartwings mířící do Emirátů musel kvůli závadě na okně neplánovaně přistát v Brně

Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Cestující poletí z Brna náhradním letadlem.

Boeing 737-800 společnosti Smartwings musel dnes po startu z Prahy neplánovaně přistát v Brně. Důvodem byla závada na okně v kokpitu.

Šlo o let QS 4112 do Rás al-Chajma ve Spojených arabských emirátech, na linku bylo nasazeno devět let staré letadlo registrace OK-TVV. Podle průběhu letu na Flightradar24.com piloti zzačali s návratem 20 minut po vzletu z Prahy. Před přistáním v Brně provedli ještě otočku nad Slovenskem. „Důvodem přistání v Brně je závada na okně kokpitu. Na tento let bude co nejdříve nasazeno náhradní letadlo,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Smartwings mají v Brně na letní sezónu základnu, aktuálně je tam letoun registrace OK-TVL.

Nejčastější závadou na okně kokpitu bývá jeho prasknutí, jde o poměrně častý jev. I přes omezený letový provoz například server Aviation Herald zabývající se bezpečností leteckého provozu eviduje takových případů za letošní rok několik desítek.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Nejčastější závadou jsou delaminace v okrajových částech vyhřívaných oken v kabině posádky a prasknutí okna je až na samém konci kdy se okna mění.

B.J

Proč to rozebírat. Ruplé okno není ničím zvláštním. Posádka provedla bezpečný návrat a zachovala se podle standartních postupů. Senzace se nekoná.

Karel_x

Souhlasím, že posádka se zachovala tak, jak měla a všichni to jistě oceňují. Nejsem fanoušek TVS, ale za tohle si připsali kladné body. Proč by ale Dorota nemohl/a napsat, co o tom ví. Já jsem velmi rád za každou faktickou připomínku, už jsem přesycen různými fanatickými projevy, osobními invektivami, dvojími metry, zaslepenou ideologií a jinými projevy lidské hlouposti. Pro mě je to docela zajímavá informace, rozhodně zajímavější, než nějaké „senzace“. Tak nějak si neumím v hlavě poskládat, komu může vadit vědět, že okna se v krajích často delaminují :).

Jirka B.

Jak sam vidite, i takovi se najdou …..

Dorota

Protože se snaží být chytří fanatickými projevy a neví o tom vůbec nic. Ty delaminace jsou spojené ponejvíce s vyhříváním těchto oken a jsou podrobně popsány v MM pokud se v dané části rozměrově vejdete do povoleného poškození, tak není důvod k okamžité výměně, ale začnete sledovat zdali se nebude dále zvětšovat.

Viki

Tak to v Brně sedali přes váhu ne? To nemohli spálit…

Y.K.

Proč? Tohle je 737 ne jumbojet. Vzhledem k tomu že zvládli nastoupat do letové hladiny, tedy provedli palivově nejžravější část letu, byli klidně při přiblížení do Brna již na MLW. Rozdíl oproti MTOW u 737-800 je jen cca 5 t , pokud by byli naloženi do posledního kila limitu.

I tak je za určitých podmínek je možné provést „overveight landing“ s patřičnými kalkulacemi.

Czechpilot

5tun??? MTOW 79015 a MLW 66360. At počítám jak počítám tak se jedná o rozdíl 12655kg. Jak jste prosím přišel na těch Vašich 5 tun??? Jinak otázka proč sedali přes váhu a nepálily palivo? Pravděpodobně si na OCC spočítali, že se v tomto případě vyplatí udělat overweight landing check než pálit několik tun paliva a pak ještě platit náhradu +3h všem cestujícím. Krom toho se nikde nepíše, zda to okno prasklo z venku nebo zevnitř což je podle QRH dost podstatný rozdíl.

Y.K.

Máte pravdu, v rychlosti nahlédnutí na čísla B738 jsem se přehlédl. Omlouvám se. Tak ani nevíme jakou měli při odletu hmotnost a teď v době covidu ještě zdaleka nemuseli být naloženi na 100 % MTOW a i kdyby byli, overweight landing je k mání jako volba k řešení situace.

Karel_x

Overweight landing je u 737 normální postup, pro flapsy v poloze 30/40 by ani teoreticky nemělo hrozit přehřátí brzd. Přistávali předpisově proti větru (i když foukalo málo a skoro kolmo k dráze), předpokládám, že reverzy použili po celou dobu brzdění. Dráha je víc než dostatečně dlouhá, a když je suchá, tak by měla být i pro overweight landing nezbytná menší délka než potřebují pro vzlet. Žádné drama se určitě nekonalo, skoro těm pasažérům závidím ten vyhlídková let na malé výšce. 🙂

Y.K.

Také jsem se na to díval. Nedoporučuje se jen při závadách hydrauliky, pneumatik či reverzů a při zásadních problémech s ovládáním letounu. A nesmí se překročit maximální enegie zatěžující brzdy. Jinak pokud kalkulace vychází, není to problém, jen se musí provést prohlídka „overweight landing check“.

https://www.theairlinepilots.com/forumarchive/b737/b737overweightlanding.pdf

Janko

MTOW 79015; MLW 66360 +- v závislosti od variantu

Tomáš

Bez motoru lítaj jak draci a jakási závada na okně jim vadí?

Y.K.

Opravdu vám není hloupé takhle strkat všechny posádky do jednoho pytle? Aneb kolektivní vina. Sice to udělali správně, ale proč je nezesměšnit na základě „kvality výkonu“ někoho jiného. Smutný.

tom the second

To spíš asi Tomáš mířil na firmu…Rozhodně ne na všechny posádky

Ondra

Mířil hodně blbě a dost trapné

Martin Csabo

Ten nadpis „Boeing Smartwings mířící do Emirátů ……..atd.“ mi přijde trochu antiboeingovský, jako kdyby 90% lidí nevědělo že SW má jen B737 (když nepočítám pár bizjetů), osobně si myslím že kdyby se to stalo Airbusu od ČSA tak se napíše „letadlo ČSA mířící do …………….“

G700

Bizjety už SW nepatří. Ty jsou UG JET, či jak se ta firma jmenuje :).

Martin Csabo

Diky za info

Jindra

Nemám rád SW, ale takové věci se prostě stávají, jak letadlům, autům, vlakům.

G700

Nechci bejt hnidopich, ale nejčastější závadou na oknech v kokpitu je to, že přestanou hřát… Což bych viděl i tady, vzhledem k tomu, že se to stalo za letu.. A předpokládam, že kapitánský okno, což je no-go item..

Pepa

Ňákej chytrej…

Karel_x

Mohlo i prasknout, podle FR24 to vypadá, že uprostřed pravé zatáčky ke slovenské hranici zahájili docela rychle klesání na na FL100 (asi 3000ft/min).
Ostatně, formulace „zatáčka nad Slovenskem“ není moc výstižná, spíš jen kousínek lízli slovenský FIR. Možná i nechtěně.

Karel_x

Podle Provoz BRQ: „hrozne nam piska okno, s tymto nemuzeme dale pokracovat .. „

G700

To nepopírám. Jen jsem podotkl, že v rozporu z článkem, není prasknutí nejčastější závada…

Karel_x

Za mě to byla dobrá připomínka, také jsem dal +. Nevím, s čím měl Pepa problém. Já jsem to jen doplnil, že se mi zdálo, že podle FR24 malinko spěchali dolů na FL100. Na LKTB přistávali od západu na RWY 09, takže času měli dost. Ale byl to jen pocit, slabá indicie. A to, že „otočka“ nebyla tak úplně nad Slovenskem? No nebyla.

G700

Tak to, že se tu z toho stává bulvární plátek typu tn.cz, asi všichni vidíme… Hon za senzací. Čekam, kdy pan Sůra napíše článek, že při -15C, mrzne voda…

Pepa

Náhlé klesání na nizkou hladinu se jen při vadném ohřevu přece neprovádí…

G700

To samozejmě ta. Tahle vstupní informace původně chyběla.. Navíc 3000ft/min není žádnej rapid descent…

poletucha15

predpokladas blbe, cpt okno je no-go jen a pouze pro operace CAT II/III jez predpokladam v destinaci v dobu priletu nebyly.

Jinak se s tim muze normalne letet, za predpokladu ze vsechny vyhrejvani na druhym okne jsou OK.

thomas

O tom vznikl článek? 😀 …ach jo

Nyvlt

Aspoň, že to letiště Vídeň-sever tady k něčemu je.

Pavel

No vidíte. A to ho někteří chtěli odepsat.

Zlámalík

Nějakejch dlouhejch 20 minut. Tak dlouhejch, že byli už u Brna. Třeba nový stroj času 😛

Vlastik

musel dnes dvacet minut po startu z Prahy neplánovaně přistát v Brně

Vlastik

Neviděl jsem tu trasu letu, ale udělat PRG – BRQ s otočkou nad SR za 20 minut je velmi slušná cestovní rychlost.

Karel_x

Mezi vzletem a přistáním uplynulo asi 44 min

Pavel

Konečně tu máme přes den taky nějaké to velké letadlo (Hurghada a Marsa nám tu lítá teď jen v noci). Už by to tak mohlo zůstat, byla by to hezká pravidelná linka BRQ – RKT, ne?

Stony

Neslo zavrit?

PetrJ

Skvělá volba Boeingů pro SW, tedy dle PR. Skutečnost? Co bude příště? Katastrofa?

Jan Sůra

Ke stejné závadě dochází i u jiných typů letadel.

Petr

Před časem se to stalo i vládnímu Airbusu A319.

Lukáš F.

Já myslel, že Challengeru, ten na to snad nějak hodně trpí/trpěl.

Roman

Tak Challenger tím byl až nechvalně proslulý. 🙁

Y.K.

Příště praskne jiné okno někomu jinému. V následujících několika dnech.

zdeva

A320 je o generaci novější…

.

Y.K.

Ano a také jim praskají okna. Což souvisí s jejich vyhříváním a přetlakováním kabiny, případně dopadem něčeho, nikoliv s generacemi letadel.

African

Nechci rici bezna vec,ale toto se stava velmi casto..Staci se podivat av herald.Toto nejde eliminovat.

Jiří Kocurek

A to mají pořídit dvojplošníky, aby se jim to nestalo?

Jeníček

To se divím, že to už prostě nedoletěli. Asi měl pan Veselý dneska volno…

Pavel

Vtipné. 😃

Filias

Spíše smutný popis reality.

Y.K.

Jaké reality? Posádka diverotvala do Brna, to je realita. Máte nějaké podezření, že to probíhalo špatně?

***** Petr

Asi to nešlo rozleštit …..

Martin Csabo

Já a ani vy jste v tom kokpitu nebyl a tudíž nemůžeme určit o jak vážný případ šlo

Luboš Beneš

Ne, druhý pilot zapomněl izolepu.