Zprávy

Boeing prověřuje kvůli možné závadě další typ svých letadel

Boeing 737-700 SCAT Airlines přistává v Praze. Foto: FlyRosta.com
Boeing 737-700 NG SCAT Airlines přistává v Praze. Foto: FlyRosta.com

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil prověřit některá letadla Boeing 737 NG s cílem odhalit případné výrobní vady. Důvodem k tomuto kroku je fakt, že u několika letadel tohoto typu se zjistily praskliny, informovala agentura Reuters. Případnou opravu mají zajistit provozovatelé letadel. Boeing má přitom už problém s letadly 737 MAX, která jsou po dvou vážných nehodách od letošního března v celém světě odstavena.

FAA uvedl, že jej o potížích strojů 737 NG informovala sama firma s tím, že se při úpravách jednoho často používaného letadla našly praskliny. Po následných prohlídkách se podobné závady našly na několika dalších letadlech. Boeing oznámil, že už kontaktoval provozovatele těchto letadel.

Boeing ani FAA neoznámily, kolika strojů by se požadované prohlídky měly týkat. Stroje 737 NG, což je zkratka pro Next Generation, létají od roku 1997 a jsou třetí generací nejprodávanějšího typu boeingu. FAA požaduje, aby firma o výsledku inspekcí okamžitě úřad informovala.

Americká televize KOMO ve svém zpravodajství závadu popsala jako praskliny na zařízení, které spojuje trup s konstrukcí křídel. Selhání za letu může znamenat vážné bezpečnostní riziko. Podle televize našli technici velké praskliny v této části konstrukce na jednom stroji tento měsíc. Toto letadlo přitom nepatřilo k nejstarším, má za sebou 35.000 leteckých cyklů, tedy startů a přistání.

Televize KOMO také citovala nejmenovaného leteckého inženýra, který řekl, že praskliny na těchto částech letadla nejsou běžné. „Jsou navrženy tak, aby nepraskaly. Tečka,“ sdělil.

ČTK

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Co jsem zde říkal?

nicky

Boeing to jsou létající rakve – před každým letem se modlím k Alláhovi.

Jiří Kocurek

Třeba takový AN 225 Mria ješte nikdy nespadnul. Doporučuju létat tímhle. Jo a místo Alláha raději Špagetové monstrum − dejte si na palubě italskou kuchyni.

Martin V.

Existují i Boeingy, které ještě nikdy nespadly. Třeba B717 nebo B787 Dreamliner. A přitom oba už toho nalítaly hodně.

Přemek

Dreamlinery mají také problémy s prasklinami na povrchu…

Y.K.

A380 a A350 taky. Takže co to znamená?

Martin V.

Problémy máme všichni. Začátkem této diskuse ale byla fráze „Boeing to jsou létající rakve“, což evokuje fatální nehodu. Tak jsem se snažil věcně argumentovat tím, že dva jeho modely ještě neměly žádnou fatální nehodu, dokonce ani letadlo na odpis bez ztrát na životech. Vše se opravilo.

Y.K.

Mě je jasné, že redakce za to nemůže, čerpaje z neodborných agenturních zdrojů, ale spousta věcí v článku je vyloženě divných. 1. nalezení trhlin v nějakém dílu je dost běžné u všech letadel a nařizování prohlídek a výměn také 2. ten díl jistojistě není nosný prvek konstrukce, jinak by dění mezi aerolinkami vypadal úplně jinak 3. „spojení křídla a trupu“ (česky spíše přechod) nějakým šroubovaným nebo nýtovaným aerodynamickým dílem a (nosné) závěsy křídka jsou dost odlišné věci 4. to prohlášení „kohosi“ je vyloženě stylu Nova, protože neexistuje díl ve kterém by se po cyklech nemohla vyskytnout trhlina (ad „navrženo aby… Číst vice »

Jan Sůra

Jde o zprávu ze servisu ČTK. Nicméně je to pro nás ponaučení, že v některých oborech budeme spoléhat i nadále na vlastní hlavu.

Martin V.

Tady píšou, že jsou to „pickle forks“: https://www.pprune.org/rumours-news/625886-737ngs-have-cracked-pickle-forks-after-finding-several-jets.html O něčem takovém slyším poprvé, ale to vůbec nic neznamená. 🙂

Y.K.

Má to být nějaká součást systému odpruženého spujení křídla a trupu.
https://patents.google.com/patent/US9399508

Y.K.

Postupně to vypadá, že to nebude jen nějaký přechodový díl (zprávu FAA zřejmě stále není hotová), nicméně podle všeho to zatím vypadá, že největší nepříjemnost budou náklady pro provozovatele. Otázka je, jestli se budou nařizovat výměny co nejdříve, nebo jen sledování vývoje trhlin a výměna při C či D-checku.

Nezávislý

737 NG je next generation, ne new generation. 😉

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation

Pája

To je prasklinám vcelku jedno

Jan Sůra

Zaplatili jsme si servis ČTK a spoléhali na to, že to u nich projde korekturou…díky za upozornění.

Y.K.

Zrovna u ČTK je v odborných záležitostech vyloženě tragická, bohužel. 🙁

watslaw

A nejenom v těch, bohužel.