Letectví

Boeing prohlubuje svoji ztrátu na Airbus, za červenec dodal jen čtyři letadla

787-10 v závodě Boiengu v North Charlestonu. Foto: Singapore Airlines
787-10 v závodě Boiengu v North Charlestonu. Foto: Singapore Airlines
Airbus za červenec dodal dvanáctkrát více letadel než Boeing, na svůj klíčový model má téměř dvakrát více objednávek.

Americký výrobce letadel Boeing se nadále potácí v hluboké krizi. Za červenec nezískal jedinou novou zakázku, dodal jen čtyři letadla a ze svých objednávkových knih vymazal dalších 52 letadel 737 MAX.

Vyplývá to ze zveřejněných dat za červenec o stavu zakázek. Pro Boeing jde o výrazně horší výsledky než v případě jeho evropského rivala, který dál zvyšuje proti Boeingu i v časech hluboké letecké krize náskok: za červenec dodal Airbus zákazníkům 49 letadel.

Za červenec dodal Boeing zákazníkům jen širokotrupá letadla: nákladní 767 pro FedEx a 777F pro DHL; dva dreamlinery 787-9: jeden pro Turkish Airlines, druhý pro Air France.

Boeing ztrácí především kvůli uzemněným letadlům 737 MAX, které nemá komu předávat. V případě Airbusu je většina červencových dodávek A320neo, tedy přímý konkurent 737 MAX.

Boeing za červenec přišel o dalších 43 objednávek na tato letadla, především od leasingových firem. Dalších devět kusů výrobce sám odstranil ze seznamu objednávek kvůli nejisté situaci u zákazníků. Ze seznamu zmizela i jedna zakázka na 737 MAX v provedení business jet.

Od začátku roku přišel Boeing už o 864 zakázek na 737 MAX. Zhruba polovinou z této hodnoty jsou přímo zrušené objednávky, další jsou podle Boeingu už nejisté objednávky, že je podle amerických účetních standardů už nepovažuje za reálné. Firma má ale stále v zásobníku přes 3 500 zakázek na 737 MAX. Airbus má na A320neo přes šest tisíc objednávek.

Letos Boeing zatím dodal zákazníkům 74 letadel. V roce 2018, ještě než byl zastaven provoz letounů 737 MAX, dodal Boeing za celý rok rekordních 806 letadel.
Airbus za sedm měsíců dodal odběratelům 245 letadel. Prodal jich 369, po odečtení zrušených objednávek pak 302 letadel.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Mě překvapuje, že není zmíněna žádná dodávka tankerů KC-46 (na bázi B767). To jsou dodávky americkému letectvu, čímž by mu stát pomohl (a beztak byl Boeing ve skluzu s dodávkami). A nebo protiponorkový P-8A (B737).

Roman

No Boeing už je v tomhle programu navíc za 3,5 miliardy dolarů. Letectvo u posledních dodávek snížilo cenu u každého dodaného kusu o 28 milionů dolarů kvůli nefunkčnímu RVS (Remote vision system). Takže tohle jim asi fakt moc v této době nepomáhá

Alois Nedbal

Firma (jako Boeing), jez mela problemy jiz v dobe konjunktury (v letecke doprave), zakonite nemuze ustat krizi (alespon ne bez ztraty kyticky). Korupce a ledabylost QC (kontrola kvality) ji zaslouzene povedou k zaniku/upadku ci (mozna) ke zlepseni. Nechci predbihat, ale vysledkem bude…

Stony

Boeing rozhodne nezkrachuje. US vlada ho podrzi vladnima zakazkama

GPGP

Přesně viz. krize v 2008, i Ford přežil, a Boeing, jako značka to je pýcha USA…. 🙂

Filias

Boeing taky hlavně nedělá jen komerční letadla.

Kalina

Stát jej zcela nepochybně podrží zbrojními zakázkami, na zbrojení lze snadno odsát z daní prakticky neomezené částky.

Martin K.

K Boeingu platí příměr „Too big to fall“, tedy příliš velký na to aby padl. V roce 2009 na základě tohoto principu lepil rozpočet USA díry v řadě bank, pojišťoven a automobilek. U všech těchto zmíněných byla náhrada, jiná americká automobilka, banka, pojišťovna a moc by se tak nestalo kdyby někdo padl (u bank i někdo padl). Boeing takovou náhradu nemá a navíc je to létající reklama na USA po celém světě = bude zachráněn i za této situace, kdy má každá země hluboko do kapes.

Alois Nedbal

A co na to cinsti investori… Problem ale urcite bude ve vztazich US-China, jez jsou pod bodem mrazu. Ze by snad pratele ze Saudske Arabie ci Emiratu vysli na pomoc?

GPGP

Vztahy nejsou naštěstí jako za dob studené války, tady už nejde o životy ale o kyber špionáž, a ta se nás, obyčejných lidí nedotkne 🙂

Roman

Ono je to sice ted dost bolí, ale v konečných číslech to ještě není až tak extrémní. Stále mají kde brát. I když některé projekty se ukazují jako finanční propadák. Budou se muset přizpůsobit (což u nich nebude úplně lehké), ale přežijí