umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví

Boeing prodělal nejvíce v historii, účetně odepsal vývoj 777X. Nový typ letadla dodá nejdříve za 2,5 roku

Druhý testovací letoun 777X při prvním letu. Foto: Boeing
Druhý testovací letoun 777X při prvním letu. Foto: Boeing
Boeing dál omezí výrobu dreamlinerů, od března je bude vyrábět jen v Jižní Karolíně.

Cestující se nesvezou novým dálkovým letadlem Boeing 777X dříve, než na konci roku 2023. Výrobce letecké techniky dnes při prezentaci svých nejhorších hospodářských výsledků v historii oznámil, že dodání prvních letadel Lufthanse a Emirates odsouvá až na závěr roku 2023.

Boeing za loňský rok prodělal 11,9 miliardy dolarů (zhruba 256 miliardy korun). Rekordní propad je ovlivněn nejen krizí kolem letadel 737 MAX a pandemií koronaviru, ale také jednorázovým účetním odpisem 6,5 miliardy dolarů. Jde o náklady na vývoj letadla 777X. Dalších 1,8 miliardy dolarů jsou opravné položky na ztráty z programu 737 MAX, KC-46 i ztráta z platby pokuty americkému ministerstvu spravedlnosti za podvody při certifikaci letadel 737 MAX.

Oznámení o dalším zpoždění programu 777X přichází téměř na den přesně rok poté, co s ním Boeing uskutečnil první testovací let. Odklad je ale pochopitelný: trh dálkových letů a tím pádem i letadel je propadem poptávky postižen ze všech segmentů nejvíce. V konferenčním hovoru pro analytiky firma uvedla, že ještě bude mírně měnit některé části letadla, zejména pak technologii sklápěcích křídel.

Odklad firma vysvětluje i „komunikací s příslušnými leteckými úřady ve věci schvalování provozu letadla“. I přes účetní odpis nákladů na vývoj letoun šéf firmy Dave Calhoun uvedl, že novému typu letadla plně věří.

Boeing oznámil další škrty v očekávaném tempu výroby: produkce dreamlinerů klesne na pět za měsíc, do března dojde k její koncentraci v závodě v North Charlestonu v Jižní Karolíně. V Everettu se již vyrábět nebudou. Boeing ale postupně očekává náběh produkce letadel 737 MAX až na 31 letadel za měsíc na počátku příštího roku.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GPGP

Čím později, tím to bude více vymazlené letadlo…. A to vše díky pandemii, může jí i Boeing poděkovat, že zase nevyrobí paskvil alá Max 🙂

Já, kdo jiný

Boeingu chybí úzkotrup na dlouhé tratě.

MildaIV

Čím později, tím to bude víc zastaralé letadlo.

Tom Matoo

Akorát k 777X se přímá konkurence nechystá, takže tady to tak vadit nebude, létat bude tak 20 let minimálně.

Já, kdo jiný

Příští rok se dozvíme, že 777X bude až 2025, a že jim z objednávek zmizela půlka, protože tak velké letadlo nikdo neuživí.
Takže sázka: vzlétne dřív vodíkové letadlo Airbusu nebo se Lufthansa dočká první 777-9?

SaulGoodman

Tak zase není to A380. Po proočkování většiny populace v civilizovaných zemích asi nebude už moc důvodů dálkovou leteckou dopravu omezovat. Jasně, poptávka asi bude nižší, ale vždycky se vyplatí nasadit úspornější modernější letadla. Nebál bych se, že se za pár let neuživí.

Já, kdo jiný

A kdy to proočkování většiny populace nastane? Touto dobou za 2 nebo za 3 roky? Nebo vůbec?

Karel_x

Hlavně, aby vzlétlo a ne vylétlo do povětří. Kdo dělal někdy s vodíkem, ví, o čem je řeč. Kromě toho drtivá většina H2 se vyrábí parním reformingem z uhlovodíků, kdy se uvolní stejné množství CO2 jak při jeho spálení… Další problém je, kolik energie se spotřebuje na stlačení H2 na sta atmosfér, aby nádrže měly aspoň trochu rozumný rozměr. Nevím, jestli máte na mysli spalování vodíku nebo jeho přeměnu v palivových článcích na elektřinu, podle toho bych s problémy mohl pokračovat.
Vodíková letadla se podle mě mohou prosadit jen za ceny masivních zásahů vlád.