Boeing prodělal nejvíce v historii, účetně odepsal vývoj 777X. Nový typ letadla dodá nejdříve za 2,5 roku
Boeing dál omezí výrobu dreamlinerů, od března je bude vyrábět jen v Jižní Karolíně.
Cestující se nesvezou novým dálkovým letadlem Boeing 777X dříve, než na konci roku 2023. Výrobce letecké techniky dnes při prezentaci svých nejhorších hospodářských výsledků v historii oznámil, že dodání prvních letadel Lufthanse a Emirates odsouvá až na závěr roku 2023.
Boeing za loňský rok prodělal 11,9 miliardy dolarů (zhruba 256 miliardy korun). Rekordní propad je ovlivněn nejen krizí kolem letadel 737 MAX a pandemií koronaviru, ale také jednorázovým účetním odpisem 6,5 miliardy dolarů. Jde o náklady na vývoj letadla 777X. Dalších 1,8 miliardy dolarů jsou opravné položky na ztráty z programu 737 MAX, KC-46 i ztráta z platby pokuty americkému ministerstvu spravedlnosti za podvody při certifikaci letadel 737 MAX.
Oznámení o dalším zpoždění programu 777X přichází téměř na den přesně rok poté, co s ním Boeing uskutečnil první testovací let. Odklad je ale pochopitelný: trh dálkových letů a tím pádem i letadel je propadem poptávky postižen ze všech segmentů nejvíce. V konferenčním hovoru pro analytiky firma uvedla, že ještě bude mírně měnit některé části letadla, zejména pak technologii sklápěcích křídel.
Odklad firma vysvětluje i „komunikací s příslušnými leteckými úřady ve věci schvalování provozu letadla“. I přes účetní odpis nákladů na vývoj letoun šéf firmy Dave Calhoun uvedl, že novému typu letadla plně věří.
Boeing oznámil další škrty v očekávaném tempu výroby: produkce dreamlinerů klesne na pět za měsíc, do března dojde k její koncentraci v závodě v North Charlestonu v Jižní Karolíně. V Everettu se již vyrábět nebudou. Boeing ale postupně očekává náběh produkce letadel 737 MAX až na 31 letadel za měsíc na počátku příštího roku.