Zprávy

Boeing potvrdil další problém s kvalitou dreamlinerů, týká se většiny letadel

Výroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: Boeing
Výroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: Boeing
Možné problémy dreamlinerů se týkají téměř devíti stovek letadel, podle Boeingu ale neohrožují bezpečnost.

Jen týden po oznámení problémů s kvalitou výroby dreamlinerů v závodě v North Charlestonu v Jižní Karolíně potvrdil Boeing nalezení další závady na svých dálkových letadlech. Tentokrát připustil podstatně větší rozsah problému u již vyrobených strojů.

O problému informovaly Seattle Times. Jde konkrétně o závadu v oblasti výškového kormidla, zjednodušeně nazývaného „výškovka“. Boeing potvrdil, že při montáži této části v Salt Lake City mohlo dojít k porušení výrobního předpisu. Určité díly byly spojeny větší silou, než předepisoval výrobní manuál. Kvůli tomu mohlo dojít k narušení struktury této části letadla a předčasnému „zestárnutí“.

Boeing uvedl, že žádné z těchto letadel se ještě nedostalo do fáze předčasného „zestárnutí“ a nejde o problém, který by okamžitě ohrožoval bezpečnost při provozu. Firma se aktuálně zaměří na kontrolu této části u letadel, která ještě nedodala zákazníkům.

Problém se týká většiny vyrobených letadel: podle Boeingu celkem 893 dreamlinerů z celkového počtu 982 vyrobených. Minulý týden Boeing třem provozovatelům letadel 787 Dreamliner nařídil okamžité odstavení celkem osmi strojů kvůli podezření na možné praskliny v trupu.

Boeing včera oznámil současně i data o dodávkách a objednávkách letadel za srpen. V nich po dlouhé době figuruje nová zakázka na Boeingy 737 MAX 8. Kromě již dříve oznámeného zájmu Enter Air je v seznamu i objednávka na tři kusy od neidentifikovaných zákazníků.

Z celkového počtu objednaných letadel ale za srpen ubylo dalších 91 strojů. Za letošní rok přišel Boeing už o 955 objednávek na stále uzemněné stroje, v objednávkových knihách má ale stále 3 408 letadel. Za srpen dodal Boeing 13 letadel, v červenci jen 4.

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

747 postavili snad ještě bez počítačů na papíře, lítala bez závad. Dned máme miliony Catií, simulací, porovnávání, plm a chyb jak maku

Y.K.

Nesmysl. Na všech typech je odjakživa spousta závad, které se pomocí bulletinů zveřejňují a průběžně opravují. Takhle komplexní stroje je nemožné vyrobit bez jediného kixu, dělají je jen lidi, důležité je že se to při plánovaných revizích odhalí a řeší. Závad je teď naopak podstatně méně než v minulosti, proto jsou tak poutající pozornost.

Vygooglete si třeba United Airlines Flight 811, jestli myslíte, že B747 byla na papíře vyprojektována bez chybičky.

Roman

Nebo let TWA 800

Jan

Jak kde. Dost závisí na firemní kultuře, jestli mají dobře nastavené procesy co se týče kontroly chyb, outsourcování vývoje, přehazování práce mezi různé týmy apod. Boeing právě v tomhle dost kulhá a proto se projevují blbosti napříč jeho korporátem. Od zapomenutého nářadí v armádních letadlech až po nahrání špatného času Starlineru při letu k ISS. Samozřejmě chyb bude vždy plno, ale ty se dají z drtivé většiny vychytat ještě než dojde k prvnímu letu s cestujícími. Když někdo jako Boeing ošulí parametry simulátorů a dělá si samocertifikaci a šetří za každou cenu, tak je jen otázkou času kdy jeho děravý… Číst vice »

Y.K.

Nedají se vychytat do nuly. Vidíte to jako Hurvínek válku. Boeing je teď v hledáčku kvůli Maxům a jistě si mnoho kritiky zaslouží, ale jestli myslíte, že bulletiny nevychází na Airbusy, Embraery, ATR, tak to je hluboký omyl. Letectví je soustava prohlídek, reportování vad a trhlin, oprav, změn řešení – jak se u detailně a průběžně sledovaných strojů sluší a patří. Můžete se podívat sem: https://ad.easa.europa.eu/ 10. 9. 2020 – A380 – úprava těsnosti pylonů A380 s motory Trent do 42 dnů 8. 9. 2020 – inspekce disku turbíny motorů Trent 1000 7. 9. 2020 – Embrarer Phenom 300 –… Číst vice »

Jiří Kocurek

Já teda Škodu 1203 nikdy neměl. Ale hlavní je, že o žádné závadě nevím. Tím pádem to muselo být spolehlivé auto, nebo ne?

Wiki: Lufthansa Flight 540 was the first fatal crash of a 747. On November 20, 1974, it stalled and crashed moments after taking off from Nairobi, with 59 deaths and 98 survivors. The cause was an error by the flight engineer in combination with a lack of a sufficient warning system.
Závěr: Chyba pilota v kombinaci s nedostačujícím varovným systémem.

Nebyl tam, nemohl se pokazit, přesto došlo k odtržení vzdušného proudu od křídla a ztrátě vztlaku.

Jiřina

Jakou je to řeči?

Václav

Jednoduše řečeno, někdo nastavil blbě momentový klíč.

pave69

Kdepak, prostě vzali větší kladivo.

Jiří Kocurek

Asi to měl utahovat obyčejným očkovým klíčem. Tam se špatná hodnota nastavit nedá. 😀

Greta

Dá, Chuck Norris by ji nastavil.