Boeing poprvé vzlétl s létajícím autem, míří s ním hlavně do ucpaných měst
Letadlo eVTOL (electric vertical takeoff and landing), které poprvé vzlétlo v lednu 2019. Foto: Boeing
Americký výrobce Boeing se vedle pokroku ve vývoji nového letadla Boeing 777X pro více než čtyři sta cestujících tento týden
Myslím si, že špatný nápad to není a ani si nemyslím, že by to nemělo mít budoucnost, avšak je potřeba dotáhnout okolo toho spousty věcí, a to především z hlediska bezpečnosti. Jinak proč ne. Nicmé ě Boeing bude v letošním roce testovat venku to stejné, avšak ve verzi nákladního auta, které by mělo unést tonáž okolo 200 kilogramů.
„tonáž okolo 200 kilogramů“
???
Jojo, úplně přesně 226,8 kg neboli 500 liber
Takové zatížení se ale snad vejde i do osobního auta se vhodnou úpravou interiéru, ne? Tomu „nákladnímu autu“ bych snad rozuměl, kdyby to zatížení bylo minimálně o řád vyšší …
Tak zatím se jedná o prototyp, proto možná ta testovací zátěž něco málo přes 200 kg. Uvidí se, jak se to celé bude vyvíjet, pak určitě budou i vyšší tonáže. Jinak by to samozřejmě asi nemělo moc smysl.
No vidíte a první létací auto měl už před 50 lety soudruh Fantomas a ještě dříve, ač pouze kolo Jan Tleškač 🙂
To mělo ale tonáž pouze jedné Třísky
Ještě mě k té problematice napadá, že jakýsi „létající automobil“ zkoušel kdosi před asi dvěma roky na Slovensku – ale to bylo skutečné „auto“ (schopné normální jízdy po silnicích), které po „roztažení křídel“ bylo schopné se vznést a letět: na Internetu k tomu byl dokonce i nějaký videozáběr, který snad ani nebyl pouhou virtuální animací – ale zda a jak ten pokus (vývoj) pokračoval, netuším. I tak by to ale bylo minimálně pro města smysluplnější, než to, co zatím předvedl Boeing …
Pro města není smysluplné ani jedno a to protože to vůbec nic neřeší + to generuje kopec dalších problémů (hluk, bezpečnost, legislativa). Ten slovenský projetk je zajímavý, ale asi tak jako koupit si Ferrari. Pro nějaké „exoty“ to zajímavé bude jako perlička, ale jinak to neřeší vůbec nic. Jako auto to není ideání, jako letadlo to také není ideální, navíc jen sebevrah by se vznesl jen po „roztažení křídel“, aniž by důkladně prohlédl a zkontroloval všechny letové plochy a to už mezi tím rovnou může přesednput do Cessny nebo UL. Ten v článku zméněný projet míří něk úplně jinam, i… Číst vice »
Já si také myslím, že obojí jsou spíše nějaké „cimrmanovské kroky stranou“, které se nikdy příliš nerozšíří a zůstanou jen okrajovými záležitostmi pro specifické případy a podmínky – ale žádná Cessna nebo UL asi nikdy z běžného parkoviště startovat nebo na něm přistávat nebude …
Tak to už je ta legislativa. Vzlétat a přistávat se smí jen k tomu určených ploch (ke kterým jsou publikovány patřičné informace). Vzhledem k tomu, že minimálka bude vždy kolem 100- 120 km/h, pak jsou tam nějaké překážky v prvotní fázi stoupání či při přiblížení, má to hodně dobré důvody.
Vzhledem k tomu, že spotřeba bude oproti pozemnímu autu možná o řád vyšší, tak smysl bych viděl právě tam, kde nejsou silnice.
Smysl to bude mít (jestli tedy vůbec) z logiky věci jen v případě, kdy takových „létajících aut“ bude velmi málo. Jak jich přibude, bude o to víc těsno ve vzduchu. (+ Jsem zvědav na legislativní aspekty takového „létání nad ulicemi“.)
To je zvláštní, „prodávat“ tahle elektroauta jako prostředek do města.
Měl jsem dojem, že samotní autoři je prezentují spíše jako dobrý dopravní prostředek na kratší vzdálenosti v oblastech s členitým přírodním terénem, kde je těžké zřídit a udržovat silniční síť (Himálaje, Skalisté hory, Nový Zéland, vulkanické ostrovy, poušť Negev apod.)
(Nebo údolí dolní Vltavy, tady je taky jeden most v Praze-Tróji a další až v Kralupech 🙂
A jakou plochu na zemi to zabere? Jako 4 osobní automobily, nebo víc? A jakou šířku parkovacího prostoru (na komunikaci) to vyžaduje?
Vy se z toho parkování jednou zblázníte… 😀 To je naprosto marginální problém. Daleko větší je v tom, že ve vzduchu bude „těsno“, není vyřešeno, jakou licenci bude muset mít pilot (ať už na zemi, nebo když bude řídit dálkově), atd. Prostě legislativně to není podchycené a to je ten největší problém… 😉
Zblázníte se spíše vy z toho, že někdo vidí i problémy, které nevidíte (nebo možná spíše nechcete vidět) Vy – jinak to, na co upozorňujete, je samozřejmě pravda také, ale protože je celý vývoj v počátcích, tak na řešení všech problémů („Vašich“ i „mých“) čas je, a je jen třeba je všechny stále vést v patrnosti a včas je řešit. Navíc to podle mě nikdy příliš „masového rozšíření“ nedozná …
„Navíc to podle mě nikdy příliš „masového rozšíření“ nedozná …“
Hmmm… Ale vždyť i tohle už tady přece kdysi bylo:
„Ve vlaku (automobilu), který prý bude jezdit i rychlostí až 40km/hod. se cestující udusí..!“
Takové potenciální námitky mě samozřejmě napadly hned také – ale myslím, že pokud taková situace (možná) nastane, už se nebude týkat nejen mě, ale ani Vás, a ti, jichž se to týkat bude, si s tím budou muset nějak umět poradit bez toho, abychom jim do toho zasahovali my.
A ta ucpana mesta to ma resit jak? 🙂
Ze se ucpou i do vertikaly asi 🙂