Letectví

Boeing poprvé vzlétl s létajícím autem, míří s ním hlavně do ucpaných měst

Letadlo eVTOL (electric vertical takeoff and landing), které poprvé vzlétlo v lednu 2019. Foto: Boeing
Letadlo eVTOL (electric vertical takeoff and landing), které poprvé vzlétlo v lednu 2019. Foto: Boeing

Americký výrobce Boeing se vedle pokroku ve vývoji nového letadla Boeing 777X pro více než čtyři sta cestujících tento týden současně pochlubil i výrazným posunem v konstrukci jiného letadla, které je poněkud menších rozměrů.

Boeing oznámil, že poprvé vzlétl s prototypem létajícího auta, které má být řešením zejména pro dopravu ve městech, vhodné má být například i pro dodávky zásilek. Jde o kombinaci helikoptéry, dronu a letadla. Firma s tímto dopravním prostředkem míří do oboru, ve kterém chce uspět několik menších start-upů i evropský rival Airbus.

Vývoj nového „letadla“ má na starosti společnost Aurora Flight Sciences, kterou Boeing koupil. K prvnímu vzletu došlo na letišti Manassas ve Virginii.

Boeing stroj nazývá eVTOL (electric vertical takeoff and landing). „Během jediného roku jsme pokročili z konceptu až po létající prototyp,“ řekl šéf vývoje Boeingu Greg Hyslop.

Devítimetrové letadlo se během prvního pokusu vzneslo do vzduchu a po necelé minutě bez problémů přistálo. Je plně automatizované, letělo bez pilota. „Tak vypadá revoluce, protože jde o zcela autonomní řízení,“ uvedl šéf Aurora Flight Sciences John Langford. Boeing firmu koupil loni, aby mu pomohla vstoupit do segmentu samořiditelných malých letadel. Aurora současně vyvíjí pro Uber Technologies stroj pro UberAir, který má začít létat do roku 2023.

Boeing chce s letadlem dosáhnout doletu až 80 kilometrů, chystá dvě verze: pro dva a čtyři cestující.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Myslím si, že špatný nápad to není a ani si nemyslím, že by to nemělo mít budoucnost, avšak je potřeba dotáhnout okolo toho spousty věcí, a to především z hlediska bezpečnosti. Jinak proč ne. Nicmé ě Boeing bude v letošním roce testovat venku to stejné, avšak ve verzi nákladního auta, které by mělo unést tonáž okolo 200 kilogramů.

železničář v důchodu

„tonáž okolo 200 kilogramů“
???

Tom

Jojo, úplně přesně 226,8 kg neboli 500 liber

železničář v důchodu

Takové zatížení se ale snad vejde i do osobního auta se vhodnou úpravou interiéru, ne? Tomu „nákladnímu autu“ bych snad rozuměl, kdyby to zatížení bylo minimálně o řád vyšší …

Tom

Tak zatím se jedná o prototyp, proto možná ta testovací zátěž něco málo přes 200 kg. Uvidí se, jak se to celé bude vyvíjet, pak určitě budou i vyšší tonáže. Jinak by to samozřejmě asi nemělo moc smysl.

MichalS

No vidíte a první létací auto měl už před 50 lety soudruh Fantomas a ještě dříve, ač pouze kolo Jan Tleškač 🙂

Zdeněk Stodola

To mělo ale tonáž pouze jedné Třísky

železničář v důchodu

Ještě mě k té problematice napadá, že jakýsi „létající automobil“ zkoušel kdosi před asi dvěma roky na Slovensku – ale to bylo skutečné „auto“ (schopné normální jízdy po silnicích), které po „roztažení křídel“ bylo schopné se vznést a letět: na Internetu k tomu byl dokonce i nějaký videozáběr, který snad ani nebyl pouhou virtuální animací – ale zda a jak ten pokus (vývoj) pokračoval, netuším. I tak by to ale bylo minimálně pro města smysluplnější, než to, co zatím předvedl Boeing …

Y.K.

Pro města není smysluplné ani jedno a to protože to vůbec nic neřeší + to generuje kopec dalších problémů (hluk, bezpečnost, legislativa). Ten slovenský projetk je zajímavý, ale asi tak jako koupit si Ferrari. Pro nějaké „exoty“ to zajímavé bude jako perlička, ale jinak to neřeší vůbec nic. Jako auto to není ideání, jako letadlo to také není ideální, navíc jen sebevrah by se vznesl jen po „roztažení křídel“, aniž by důkladně prohlédl a zkontroloval všechny letové plochy a to už mezi tím rovnou může přesednput do Cessny nebo UL. Ten v článku zméněný projet míří něk úplně jinam, i… Číst vice »

železničář v důchodu

Já si také myslím, že obojí jsou spíše nějaké „cimrmanovské kroky stranou“, které se nikdy příliš nerozšíří a zůstanou jen okrajovými záležitostmi pro specifické případy a podmínky – ale žádná Cessna nebo UL asi nikdy z běžného parkoviště startovat nebo na něm přistávat nebude …

Y.K.

Tak to už je ta legislativa. Vzlétat a přistávat se smí jen k tomu určených ploch (ke kterým jsou publikovány patřičné informace). Vzhledem k tomu, že minimálka bude vždy kolem 100- 120 km/h, pak jsou tam nějaké překážky v prvotní fázi stoupání či při přiblížení, má to hodně dobré důvody.

babilon

Vzhledem k tomu, že spotřeba bude oproti pozemnímu autu možná o řád vyšší, tak smysl bych viděl právě tam, kde nejsou silnice.

xyz

Smysl to bude mít (jestli tedy vůbec) z logiky věci jen v případě, kdy takových „létajících aut“ bude velmi málo. Jak jich přibude, bude o to víc těsno ve vzduchu. (+ Jsem zvědav na legislativní aspekty takového „létání nad ulicemi“.)

Marian Kechlibar

To je zvláštní, „prodávat“ tahle elektroauta jako prostředek do města.

Měl jsem dojem, že samotní autoři je prezentují spíše jako dobrý dopravní prostředek na kratší vzdálenosti v oblastech s členitým přírodním terénem, kde je těžké zřídit a udržovat silniční síť (Himálaje, Skalisté hory, Nový Zéland, vulkanické ostrovy, poušť Negev apod.)

(Nebo údolí dolní Vltavy, tady je taky jeden most v Praze-Tróji a další až v Kralupech 🙂

železničář v důchodu

A jakou plochu na zemi to zabere? Jako 4 osobní automobily, nebo víc? A jakou šířku parkovacího prostoru (na komunikaci) to vyžaduje?

Jackub

Vy se z toho parkování jednou zblázníte… 😀 To je naprosto marginální problém. Daleko větší je v tom, že ve vzduchu bude „těsno“, není vyřešeno, jakou licenci bude muset mít pilot (ať už na zemi, nebo když bude řídit dálkově), atd. Prostě legislativně to není podchycené a to je ten největší problém… 😉

železničář v důchodu

Zblázníte se spíše vy z toho, že někdo vidí i problémy, které nevidíte (nebo možná spíše nechcete vidět) Vy – jinak to, na co upozorňujete, je samozřejmě pravda také, ale protože je celý vývoj v počátcích, tak na řešení všech problémů („Vašich“ i „mých“) čas je, a je jen třeba je všechny stále vést v patrnosti a včas je řešit. Navíc to podle mě nikdy příliš „masového rozšíření“ nedozná …

Joska

„Navíc to podle mě nikdy příliš „masového rozšíření“ nedozná …“
Hmmm… Ale vždyť i tohle už tady přece kdysi bylo:
„Ve vlaku (automobilu), který prý bude jezdit i rychlostí až 40km/hod. se cestující udusí..!“

železničář v důchodu

Takové potenciální námitky mě samozřejmě napadly hned také – ale myslím, že pokud taková situace (možná) nastane, už se nebude týkat nejen mě, ale ani Vás, a ti, jichž se to týkat bude, si s tím budou muset nějak umět poradit bez toho, abychom jim do toho zasahovali my.

Jen tak

A ta ucpana mesta to ma resit jak? 🙂

Michal

Ze se ucpou i do vertikaly asi 🙂