Letectví

Boeing odložil kvůli nehodě premiéru nového letadla 777X

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Boeing kvůli nedělní tragické nehodě letadla 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines odkládá na neurčito plánované slavnostní představení svého nového letadla. Kdy veřejnost poprvé uvidí letadlo 777X ve verzi 777-9 není zatím jasné.

Firma vysvětlila zrušení slavnostního představení i následné tiskové konference tím, že se chce plně soustřed na podporu Ethiopian Airlines při vyšetřování nedělní nehody, při které zahynulo 157 lidí. Současně Boeing uvedl, že harmonogram testování a výroby letadla 777X není nijak ohrožen a počítá s dodávkou prvního letadla v příštím roce.

Termín nové premiéry Boeing neuvedl, mluví pouze o blízké budoucnosti.

Akcie Boeingu po včerejší nehodě spadly v jednu chvíli až o dvanáct procent, což byl největší pád akcií výrobce letadel od teroristického útoku 11. září 2001. Během dne propad akcií zpomalil.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a naopak během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů.

Na křídlech budou upevněny největší a nejsilnější motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelší osobním letadlem: celkem měří 76,7 metrů.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10.

Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla, nejvíce Emirates a Qatar Airways. Prvním zákazníkem bude Lufthansa.

 

12
Diskuze

avatar
3 Komentáře
9 Reakce na komentáře
10 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
10 Autoři komentářů
Ten_z_BílinyY.K.MartinJen takTom Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Josef
Host
Josef

Boeingu je me lito, stejne jako by slo o Airbus, Sukhoi (jo jasne ten dela vojnska letadla), Lockheed a podobne, proste ti lide ta makaj a vyrabeji technicke skvosty a pokud se ukaze, ze je zde systemova chyba, snad tato nehoda alespoň prispeje k bezpecnejsimu letani. Jinak za me Boeing velke + ze nechal prezentaci 777x. Je to lidske !

Karel
Host
Karel

Suchoj dělá i civilní eroplány, létá několik stovek Superjetů a nyní na několika prototypech certifikuje MS-21. Druhý jmenovaný má kompozitní křídlo, kde mu v rámci sankcí přestali dodávat vlákno a Rusové si ho budou muset vyrábět sami. Také mají už certifikovaný motor nové generace PD-14 (alternativa k PW), víceméně srovnatelný s konkurencí.

MildaIV
Host
MildaIV

PD-14 s konkurencí samozřejmě srovnat lze, ale nevyjde z toho úplně dobře. Dobrý je tak akorát k dodávkám do zemí na americkém sankčním seznamu.

Tom
Host
Tom

Sukhoi na některé lety do Prahy nasazuje nebo určitě nasazoval v nedávné době Aeroflot. Jinak je ve flotile má i Brussels Airlines, mám takový pocit.

Jen tak
Host
Jen tak

Brussels airlines je meli, ale pokud si dobre pamatuju, nedavno je vyradili.

Martin
Host
Martin

Navíc je měli jenom pronajaté od CityJET, nebyly jejich.

Poirot12345 T
Host
Poirot12345 T

Nabízí se otázka, zda je Boeing 777-10 konstrukčně schůdné vozidlo, tedy zda je možné, aby takové vozidlo se nerozpadlo během prvních konstrukčních fází… (jako je návrh, zkoušky, …)

Y.K.
Host
Y.K.

Vozidlo, hmmm

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

To je asi definitivní hřebíček do rakce A380

Jen tak
Host
Jen tak

Coze?

Martin V.
Host
Martin V.

Ten o příspěvek výš na tom s vozidlem není o moc líp. 🙂
A křídlová plocha je v tomhle článku zase…

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

A380 byl vyřazen z výroby pro malé objednávky. B777-9 bude kapacitně podobný a o dost levnější. Tojest po pořízení těchto strojů se dá očekávat masivní vyřazování A380 z provozu.

Partneři