Boeing dokončil změny software u 737 MAX, představil je pilotům

Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Společnost Boeing dokončila změny řídícího software MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), které mají zabránit jeho chybné aktivaci. Letadla zatím zůstávají

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Jestli je tohle pravda (píše se na novinkách), tak je to vážně hazard s lidskými životy kvůli prachům. Prostě hnus.

„Boeing také oznámil, že zaškolí piloty ohledně změn systému MCAS. Tento výcvik už byl podle viceprezidenta Boeingu Mikea Sinnetta „provizorně schválen“. Zahrnovat bude půlhodinový výcvik na počítači. Podle něj není více třeba, protože čtvrtá generace označovaná MAX se ovládá stejně jako starší verze, takže není potřeba výcvik na letovém simulátoru.“

jan

Přitom to, že piloti nerozumí konkrétní implementaci různých asistenčních systémů, kde bere systém data a podobně už bylo u několika nehod… Že vlastně nedokáží rozeznat co je správně, co je špatně.. Který alarm je správný, který je falešný..
Ale je to bohužel dost složitý stroj, otázkou, zda je to v síle člověka se v tom v omezeném čase zorientovat.

jan

A vlastně už i bylo hodně nehod z překliku, nepochopení a podobně:-)

Nikolaj M.

Jako programátor můžu říct jediné – dejte inženýrům aspoň týden ještě než to nasadíte. 😀 Je jasné, že managment maximálně tlačí na termín, protože prachy, takže se to dodá okamžitě ve chvíli, kdy se zdá, že to funguje, ale nemá šanci to být důkladně otestované…
Nicméně jim držím palce, aby se našla přesná přičina nehod a tím pádem i řešení, které by dalším nehodám předcházelo.

Y.K.

Oni už s tím nějaký pátek zkušebně létají. Teď jde „jen“ o to, kdo si troufne říci, že to opravdu nemůže způsobit problém a toho štempla tam prdne (čímž na sebe namíří reflektory). Ani FAA se do toho moc nehrne, proto to „opatrně“ ukazují pilotům, zřejmě za účelem získat pozitivní reakce.

Vlaďka

Jako manželka programátora tělem i duší doufám, že systém netestují v Indii a že dali testerům aktuální verzi testovacího prostředí 😀

jan

A to to nešlo před půl rokem naprogramovat? :-))
A to tu novou verzi softwaru jim někdo povolí „flashnout “ bez jakéhokoliv reálného testování? :-))

Karel

Flashovat si mohou dle chuti, ale uzemnění letadel musí ukončit ten, kdo ho předepsal. U nás EASA. Ti nepochybně budou požadovat důkladné prověření systému a bezpečnostní analýzy. Pravda je, že nějaké letové testy už proběhly, jestli to uspokojí regulátory nebo ne, to uvidíme.

Jarda

Kdyžtak mě prosím opravte, ale…. Výsledky vyšetřování zatím nejsou žádné. Jedná se o pouhou domněnku. Jak tedy může Boeing odstranit závadu, kterou nikdo nepotvrdil? Mě z toho zavání pouhé PR. No čistě pragmaticky – Jak můžu opravit něco, o čem nevím že bylo příčinou chyby?

Karel

Ať už se i u druhé nehody potvrdí jako příčina MCAS nebo ne, je zřejmé, že tento systém nebyl správně navržen. SW update má zajistit, aby MCAS v případě poruchy negeneroval katastrofické stavy, pokud posádka včas neidentifikuje příčinu problémů. Záplata by měla obsahovat jak úpravu SW, tak i doplnění příruček a školení pilotů.
Boeing ovšem není ten, kdo může MAXíky vrátit do vzduchu, to oprávnění má v USA FAA a v EU EASA. Jak se k tomu postaví tyto instituce není snadné předpovědět, na jedné misce vah je bezpečnost cestujících a na druhé misce vah nepředstavitelná hromada peněz.

Martin V.

Boeing vehementně odmítá, že by snad nějaké jeho zanedbání či opomenutí bylo příčinou těch nehod. V prohlášení o vylepšení systému se píše: „designed to make an already safe aircraft even safer“.

Madmajk

Marketing, papír a monitor snesou všechno, že..

Y.K.

Tak hlavně je to USA, že. Přiznat chybu znamená přitáhnout na sebe žaloby.

Rossec

Pokud to půjde, budu se tomuto letadlu po opravě několik let vyhýbat.

Kulhán

Ja ne, hlavně ať je už uvolní do provozu a jdeme lítat. Konec téhle komedie…

jiri

Tak ho hned někde vyhledej,a lítej,lítej,lítej.přeju ti to.někde si ho půjč,a lítej,lítej,lítej.Proč s ním žádnej pilot od boeingu zkušebně neletěl?Exhibovat,to ti jde,to jsi hrdina,na židli před pc.

Kulhán

Tak za prvé já s ním do poslední chvíle lítal a nějaká statistika z Indonésie mě nezajímá.
Za druhé lžete bo se dělají neustále zkušební lety.

Adam

žádná oprava nebude, prostě to začne lítat a holt i padat