- Voda •
- Partnerský článek •
- Logistika •
- Zprávy
Jan Bláha: Potrvá týdny, než se provoz v Suezu vrátí k normálu
Odhady uvádějí, že uvízlá loď zablokovala 12 procent světového obchodu. Číslo každým dnem narůstá
Jedna z hlavních tepen světového obchodu je ucpaná. V Suezském průplavu uvízla čtyřistametrová kontejnerová loď Ever Given společnosti Evergreen a zatím není jasné, kdy se podaří cestu odblokovat. O dopadech na obchod hovoří ředitel divize forwardingu společnosti PST CLC Jan Bláha. Podle něj se provoz v Suezu dostane po uvolnění lodi do normálu až za tři týdny, o normálním provozu přitom mluví v uvozovkách. Lodě totiž už před zablokováním nabíraly velká zpoždění. PST CLC zajišťuje komplexní logistické služby a její doménou je právě euro-asijský obchod.
Je nějaká představa, kolik zboží z České republiky či pro Českou republiku tam vázne (ať už na dotyčné lodi, nebo ve frontě na jiných lodích)?
Odhady uvádějí, že tato situace zablokovala 12 procent světového obchodu. Nicméně toto číslo každým dnem, kdy je průplav zablokován, narůstá. Kolik z toho je zboží pro nebo z ČR se dá velmi těžko určit, nicméně takové zboží tam je. Jde například o dodávky pro automobilový průmysl.
Vyplatí se tam čekat?
V tuto chvíli se čekat vyplatí. Odhady uvádějí, že zprovoznění by mělo trvat zhruba dva dny. Jediná alternativa je vydat se kolem Afriky. To by mělo za následek mnohem větší zpoždění a obrovský nárůst nákladů.
Jak dlouho může trvat návrat k normálnímu provozu po uvolnění lodi?
Záleží, jak rychle bude průplav uvolněn. V případě předpokládaných dvou dnů bude trvat 2 až 3 týdny, než dojde k návratu k situaci před zablokováním. Nicméně situaci před zablokováním bych nenazýval „normální provoz“. Lodě v posledních měsících nabírají obrovské zpoždění způsobené přetížením hlavně asijských přístavů.
Jaký význam pro mezinárodní obchod má Suez?
Suez má pro mezinárodní obchod obrovský význam. Můžeme hovořit o jedné z nejvýznamnějších námořních tras na světě. Poskytuje lodím nejkratší možnou cestu mezi Evropu a Blízkým i Dálným východem. Průplav má jedinečnou polohu. Odhadem až 40 procent objemu světového obchodu proudí tímto průplavem.
Obecně, jak si v posledním roce vede lodní doprava mezi Asií a Evropou?
Lodní doprava mezi Asií a Evropu byla v poslední roce velmi zasažena situací kolem rozšíření viru Covid-19. Nejprve byla ochromena Čína, potažmo Asie, následně se vir rozšířil do Evropy. Navzdory poklesu v jarních měsících došlo k nečekaně rychlému zotavení. Původní odhady předpokládaly mnohem větší propad s delší dobou trvání návratu na objemy roku 2019. Celkové objemy se už během podzimu vrátily na čísla roku 2019.
Konkuruje lodím letecká či železniční doprava?
Takovým malým konkurentem může být železniční doprava. Nedokáže ale konkurovat svojí kapacitou. Odhaduje se, že 80 procent světového obchodu zajišťují lodě.
Jaký je vývoj cen v námořní dopravě?
Ceny v námořní dopravě raketově vzrostly na podzim minulého roku, a to až pěti násobně. Momentálně pozorujeme jejich velmi pozvolné klesání. Stále jsou ale ceny více jak trojnásobné oproti stejnému období loňského roku.
Projevuje se stále nedostatek námořních kontejnerů? A co je jeho příčinou?
Bohužel se stále projevuje. Nedostatek kontejnerů má na aktuální situaci na trhu obrovský vliv. Hlavní důvody jsou dva. Na jaře minulého roku rejdaři zrušili velké množství objednávek nových kontejnerů z důvodu předpokládaného poklesu objemů způsobený šířením viru Covid-19. Druhým důvodem je velmi malý export ze severní Ameriky do Číny. Na terminálech v Severní Americe, potažmo USA, leží obrovský počet prázdných kontejnerů.
Partnerem tohoto rozhovoru je společnost PST CLC (Mitsui-Soko Group)