Bistrovůz místo minibaru. Dráhy vylepší a prodlouží Jižní expresy
Bistrovůz Armpee Českých drah. Foto: České dráhy
České dráhy chystají od příštího jízdního řádu vylepšení a prodloužení Jižních expresů na trase Praha – České Budějovice – Linec/Český
Ještě aby to tak zastavilo ve Veselí nad Lužnicí s možností přestoupit do Jindřichova Hradce nebo Třeboně, do dneška jsem nepochopil, proč tomu tak není…
Tipuji, že na to zastavování v Mezimostí „nejsou vozy“ (a asi ani autobusy pro NAD): znamenalo by to zřejmě nutnost posílit soupravy o další vůz kvůli větší frekvenci, a když tady čtu ten povyk kvůli nasazování „koženek“, tak docela chápu, že o to dopravce (a ani objednatel) velký zájem nemá.
Právě naopak, Ex ve Veselí v žádném případě – prakticky by to znamenalo smrt rychlíků.
Možná by stálo za úvahu zkusit nahradit ty „plívové“ rychlíky nějakými Sp vlaky jev v relaci Praha – Tábor a zpět a dál na jihu Čech řešit situaci jen osobními vlaky – pak by asi zastavování expresů ve Veselí nad Lužnicí smysl mělo. Jen se neodvažuji ani spekulovat o tom, jak by to vycházelo ekonomicky, aby intervaly byly aspoň trochu použitelné a využití souprav vyvážené …
Hádal bych, že zastavovat nebude – Veselí bude plně ovládané dálkově a mluví se o tom, že se bude do Veselí přestupovat na OS v Táboře. Prý by to byla zbytečná ztráta času zastavováním ve Veselí… no, nechám se překvapit.
Konečně bistra vůz. Ten chyběl. Čd musí konkurovat regionech který začne jezdit na jaře letos. A hlavně celý jiznibkoridor na obrovskou budoucnost. Po modernizacích u hermanicek a ve vršovicích se ještě zvýší zájem o tuhle trasu,to je naprosto jasný.
Konečně je taky napadlo ty české dráhy vylepšit vozový park na relaci Praha – České Budějovice ty vozy řady B to by měli dát jako mimořádné řazení a ne aby to jezdilo pravidelně a ještě k tomu na trati kde se muže jezdit 160. Vozy řady B by měly jezdit hlavně na Plzeň protože tam na té trati se jezdí maximálně 140 a více se tam kvůli obloukům dát jet nedá. Je dobře že bude jezdit na relaci Praha – České Budějovice jídelní vůz který tam hodně chyběl a chybí i na jiných relacích.
Hezká úvaha, ale je na místě si uvědomit, že na Plzeň vozy B jezdí víc než si myslíte, ackoliv by neměly. Je více aspektů k tomu – Ejpovicky tunel, konkurence busxvlak atd.
posílat vozy B explicitně na Plzeň je hloupost (max je to zkousnutelné na R, ale na EX je to nesmysl, 1) je tam velká bus konkurence, kterou se konečně daří porážat (byť zatím pozvolna) 2) dochází k zvýšenému zájmu o vlak na této relaci 3) Plzeň má víc obyvatel než ČB a navíc z Plzně se i hodně dojíždí do Prahy za prací, z ČB si dovolím o tom pochybovat 4) je tam problém s vozy B v Ejpovickém tunelu nějaké standardní nasazení vozů B, by minimálně body 1 až 3 hodně negovalo, na rozdíl od Vás tuto trasu pravidelně… Číst vice »
To je otázka, jestli více odhání cestující věčně odřeknuté vozy z Mnichova s přecpáním, nebo když místo toho pojede B..
Expres do Lince je expresem tak po Budějovice, dál u nás jede jako Sp ( Velešín, Kaplice, Rybník a tuším Dvořiště) a v síti Oebb REX – zastavuje úplně všude, kdyby šlo jen o Linec tam by těch 14 vozů klidně k perónu pustili ale u těch ostatních patníků kde to zastavuje bude těch 5 maximum, rozumím politice poslat bistro-vozy, které nám přijdou relativně drahé, k našim jižním sousedům, tam je kupní síla jinde a umím si představit ten „nápor“ až rakouští pubertáci zjistí že půllitrovka Coly na nádraží stojí 2,20 – 2,50 a ve vlaku 1-1,5 Eura, o Budvaru… Číst vice »
A v Rakousku platí tentýž ceník JLV jako v tuzemsku? 🙂 Nevím, ptám se…
MichalM. Otázka je naprosto na místě, ale odpověď není tak jednoznačná. Obecně ceny o kterých zde píše Jarda V. jsou happy hours, které jsou opravdu tak časově nastavené, že to odpovídá českému území. V zahraničí jsou tedy ceny mnohem vyšší.
ALE. Například u railjetu jsou happy hours až do Vidně (Wien Hbf), takže otázka, jak se k tomu postaví. Buď budou happy hours pouze do nějaké stanice u hranic, nebo až do Linz. Nechejme se překvapit.
Neplatí, ceny se mění na hranicích podle místních daňových předpisů. Na každých hranicích přijde stevard a uzavře konzumační lístek :-).
Jen takový praktický dotaz – nepovedlo se jim ukecat Rakušáka, že jim za špajzák zaplatí KEVy?
To by tento prozákaznický zázrak poměrně jednoduše vysvětlovalo…
Co to znamená prosím “KEVy” ??? Děkuji 🙂
KEV je jakousi univerzální jednotkou pro vyrovnávku výkonů na tratích jiných správ. Za vůz Bee dostanete uznaný 1 vozokilometr násobený koeficientem X, za normální vůz s klimou koeficient Y atd. Za provoz špajzáku býval ten koeficient výrazně vyšší než za jakýkoliv jiný vůz, takže ČD se velmi snažily posílat špajzáky na zahraniční výkony do kapitalistické ciziny, protože tím získaly (odhaduju) 4x více kilometrů proběhu slušného vozu zahraniční správy u nás.
Nicméně ať si dělají co chtějí, důležité je, že poprvé od dob Plečnika pojede na jih špajzák!
Tak už dnes pravidelně vídám, jak od expresu v Budějicích odpojují (připojují) posilové koženky, více vagónů do Lince by byl asi nesmysl…
Prosím bylo by možné aby Regiojet ohlásil vstup také na linku ČB- Plzeň? Děkuji
Jakože to souvisí s Regiojetem? 😀 To si nemyslím, že souvisí se vstupem JEDNOHO páru.
Jak to souvisí s linkou z Prahy na jih? Vy nemůžete najít kontaktní údaje na firmu Regiojet? Nebo se bojíte kontaktovat svého žlutého Boha.
Ale Ondra má pravdu Kirschi. Jakmile někam ohlásí Jančura nástup, tak vlak ČD najednou udělá HOP a všechno se radikálně zlepší a ještě brzy bude následovat zlevnění jízdného a doteď to nešlo.
správně, on to ví, ale dělá, že to neví. Kde začal jezdit RJ, tam čd se snažily div se neroztrhly-viz.straé město-praha. To byl frmol, že si půjčili celé soupravy ue slovenska. Prostě jančura je novátor české železnice.
„To byl frmol, že si půjčili celé soupravy ue slovenska.“
Nesmysl: to nebyla žádná zápůjčka, ale pouze využití soupravy z oběhu, která by jinak stejně někde stála – třeba jako když po Maďarsku jezdila česká souprava na nějakém jejich vnitrostátním IC vlaku z Budapešti kamsi na východ Maďarska, nebo když kdysi jezdila německá souprava od nějakého jednoho z prvních EC vlaků na noc „spát“ do Bohumína.
Ale jinak to, že ČD pouze se zpožděním reagují na nápady jiných, je, bohužel, smutnou skutečností pořád …
Tak není potřeba z erjé hned dělat boha, ale to, že některé věci byly pro modré roky nemožné, a po ohlášení vstupu žlutého škodiče najednou jdou, je podle mě hodně za hranicí náhody. Ale věřte si čemu chcete. Mmch kdo podle vás nosí dárky na Vánoce?
Satan Klaus?
do Lince se nevejde více než 5 vagonů? Kolik má spřažený railjet do Salcburku/ Villachu? – 14.
Běžný rj má 7 vagonů.
kolik má IC do Německa? minimálně 7
On to pan Sůra zjednodušil. Víc vozů se nevejde na nynější peron v Linci, který vychází z délky peronů na Summerauerbahn, kde žádné větší změny délek v plánu nejsou. 🙂
tak nechť jezdí na jiný peron a ÖBB ať řeknou, že jim na ten courák kašlou. / já vím, takhle to nefunguje…/
Nejde o peron v Linci, jde o perony Linec (mimo) – České Budějovice (mimo). 😉
Jde i o peron v Linci – ani ten také není „natahovací“.
Není, ale tam se vejde tuším 6 vozů. 🙂
Ale dokud nebudou na těch vlacích jezdit vhodně orientované vratné soupravy, musíte počítat i délku lokomotivy …
a co kdyby čd tam dala patra?
To by ČD musely mít rychlíková patra, což nemají.
Kooupit, sehnat atd, to by bylo na dlouhou diskuzi, ale jak jezdí do zlína elefant, tak byla aji diskuze na tohle téma, jestli elefant se hodí ná dálkovou přepravu…když na rychlík je B, tak horší patra asi neexistují.
Pokud vím tak jedno 471 by dál, než za Benešov nedojela, kvůli změně napájecí soustavy. Jediné ČD jednotky, které jsou více systémové (nikoliv dvoj-patrové) tak jsou Regio/Inter Panter a Pendolino.
Proč? Víte vůbec, kolik lidí jezdí mezi jihem Čech a Rakouskem?
Ani žádný „běžný rj“ (neřku-li spřažený = dvojmo) ovšem nejezdí v Linci do „šturcu“ určeného pro pravidelné pobyty vlaků z / do ČR …
Výborně, Jižní express pravidelně používám.
Nejsem na Západě. Tady je to jen expres. Ne express 🙂
No éto váša líčnaja prabljéma, uvažájemyj gaspadín. Vam něnáda takym óbrazom rasserďjátsja :-)).
Ano, stačí se podívat na ty expresy letos. Běžně jsou v nich řazeny staré vozy B (anebo z B předělané Bee tím, že přes koženku na sedačkách natáhli nějakej hadr), několikrát už jsem viděl na Budvaru tři až čtyři starý, hnusný Béčka… Tak jsem zvědavej, jak to s těmi vozy bude doopravdy. A třeba po třech čtyřech měsících.
Vůbec by nebylo špatné zvážit nasazení i na Západní expres. Když jsme jeli z Mnichova (5,5 hodiny jízdy), dost jsem se divil, že tam bistro není. Až za Domažlicemi přijel vozík, který byl po průjezdu vlaku prázdný jako koloniál před válkou.
To, že v trati Praha – Domažlice jezdí aspoň minibar ČD na bavorské straně nic, ovšem jen charakterizuje přístup bavorské strany (resp. jejího železničního dopravce) k důležitosti kvalitního železničního spojení Bavorska s ČR …
ŽvD: Ono stejný přístup má k celému souboru,,to s ČR nesouvisí.
Asi máte pravdu – inu, když to zajišťují vlastně Italové …
Ale pro ně to spojení nemá prioritu.
V úseku Mnichov – hranice má fungovat malé bistro ve voze s první třídou, ale tyhle vozy moc nejezdí.
Přeloženo do češtiny: čaj za 40 místo za 10 (pokud tam budou vydřiduši z JLV).
A kolik by podle vás měl stát kvalitní čaj (v kvalitě sypaného čaje v sáčku – dle aktuální nabídky JLV), navíc v bistru na kolejích? Jen ten sáček vyjde v nákupních cenách na cca 5-10 Kč, pak je tu personál, náklady na provoz vagónu, poplatky SŽDC na vagón, režie a v neposlední řadě zisk. Když půjdete do klasické kavárny, která má dle mého názoru dost možná i menší náklady, budete chtít také čaj za 10 Kč? V tomto státě by chtěli všichni všechno a to ideálně zadarmo. Také si takto vážíte své práce?
Obyčejný neluxusní pytlík nakoupený velkoobchodně tak 1 Kč. Náklady na personál se odvíjí od toho, kolik toho prodá, což se odvíjí od koncové ceny. Není nerealistické, že za 10 si ho koupí 3-4x víc lidí než za 35, takžeto vyjde ziskem dost podobně, jen se obsluha trochu méně poflakuje. Tahle ekonomická situace má více ekvilibrií, které vyjdou z pohledu prodejce finančně dost podobně. Buď vydělám víc na několika hejscích, kteří si to můžou dovolit, nebo méně, ale na větším počtu lidí. Možná, že jedna z těch strategií se vyplatí víc (a proto si ji vybrali), ale výrazný rozdíl to pro… Číst vice »
Bistro vůz má nejen mnohonásobně vyšší náklady na provoz, ale také větší nabídku a vyšší kvalitu produktů a služeb než bistro vozík. Zkuste například porovnat kvalitu kávy z bistra a z vozíku (stejné je to i u čaje). Je to jako porovnávat ceny u stánku u splavu s restaurací hned vedle, která nabízí sic podobné produkty, ale ve zcela jiné kvalitě a prostředí (o nákladech nemluvě). Jídelní vůz (bistro) je podle mého názoru velká přidaná hodnota, která je v podání ČD (JLV) a v porovnání s restauracemi nabízena v dobré kvalitě a za dobré ceny. Chápu, že někomu se to… Číst vice »
Chápu, že vůz je na tom s náklady někde jinde. Ale stejné srovnání platí pro ČD Minibar vs JLV Minibar (na vlacích, kde žádný bistrovůz není), který má pravděpodobně provozní náklady srovnatelné s ČD Minibarem.
Jenom bych upozornil, že v nabídce JLV je čaj Pure, který když si najdete na netu, stojí 190 Kč za 25 sáčků. Takže žádná Jemča za 12 Kč krabička, která samozřejmě nemá s čajem moc společného. Každý to má samozřejmě jinak nastavené, mě osobně připadá 39 Kč za čaj ve vlaku přiměřená cena. (a to rozhodně nemám JLV v lásce)
190/25 = 7,60 Kč, takže když je odečtu od 39 Kč, pořád zbývá víc než 31 Kč na obsluhu a teplou vodu …
Máte vy vůbec představu, kolik stojí samotná existence jediného zaměstnance jen na daních a odvodech ?
Nemám, a raději o tom ani nespekuluji – ale personální náklady jsou i na obsluhující minibarem + jejich zázemí někde ve „statickém“ domovském stanovišti, takže mi ten cenový rozdíl mezi občerstvením zajišťovaným ČD přímo a přes JLV stejně nepřijde úplně úměrný.
Obecně tento zvláštní druh ekonomické rovnováhy, kdy si vyděláte podobně bez ohledu na to, jakou nastavíte cenu (v nějakém smysluplném rozsahu) se vyskytuje celkem často u služeb, kde většina nákladů je fixní (nezávislá na počtu obsloužených zákazníků)…což už bylo zmíněno výše… personál, logistika, případně provoz vozu (i když 35 za to chtějí i z JLV minibaru, kde žádný speciální vůz není a provozní náklady budou podobné ČD Minibaru).
I to odpovídá mému neformálnímu pozorování (byť statistiku jsem si nedělal), že vídám řádově méně spolucestujících kupovat si něco v JVL Minibaru (který jde potkat na některých expresech) než v ČD Minibaru.
Potom ovšem první třída v Jižním expresu není určena pro vás …
Přesně tak – tohle je problém současných „manažerů“ v podstatě ve všech odvětvích – chtějí velký zisk za málo práce, ale už jim uniká, že za nižší ceny prodají násobně více a obrat i zisk tak bude vyšší a ještě k tomu přibudou nadšení a spokojení zákazníci. A to už vůbec nemluvím o službách, kde je káva nebo čaj v ceně základní jízdenky a taky to funguje. Jenže to se bude raději vykládat o všech možných i nemožných nákladech než trochu hnout prstem…
Koneckonců, podobný princip je i v dopravě samotné. Často pokud zlevníte, do vlaků přibudou lidi a ve finále vyděláte víc (aspoň tam, kde je poptávka po přepravě a konkurenceschopná jízdní doba). Na to třeba dopravci přichází až v posledních letech…
„A to už vůbec nemluvím o službách, kde je káva nebo čaj v ceně základní jízdenky a taky to funguje“
A tam, kde je občerstvení v ceně jízdenky, je fakticky vlastně většinově i dotováno „státem“ …
no a tam, kde nic není v ceně je dotovaný státem za větší peníze, čím to asi bude?
Mám pocit, že to občerstvení v ceně bylo na komerčních nedotovaných spojích už nějakých pár let před zavedením dotací pro mladé a důchodce…
Minimálně studenti měli ovšem slevy vždycky …
Pane ngthrn, přitom máte řešení ve vlastních rukou. Stačí volit Babiše a navrhnout mu, aby pro vyvolené skupiny zavedl zákon: Čaj s 75-ti % slevou. Nespadáte-li do zvýhodněné skupiny, vemte si termosku s čajem z domů, a nebo poproste nějakého seniora, on vám ho jistě rád koupí.
Sice čaj nepiju, ale na kolik vyjde čaj v klasické restauraci? U nás na vesnicí v hospodě chtějí za lahaváče 28 CZK. V JLV 35 CZK. No a pokud se chci v Praze najíst, tak se najím raději až v restauračním voze.
Se nabízí otázka z kterých vlaků Armpee stáhnou. Hned mě napadla Cracovia (nevím proč teda)
Nebudou to spíš ty předělávané z WRmee?
Ten jsem dnes viděl na Valašském expresu
Zrovna v Cracovii byl bistro vůz v neustálé permanenci. To by byla škoda.
Určitě krok kupředu a příjde mi to jako logické a vhodné využití ARmpee. Doufám ale, že uvolněné Aee a Bee ČD konečně nasadí na normální rychlíky na jih. Btw. už se ví, o jaké Bmz půjde? Mám za to, že OeBB trvaly na tom, abychom jim zakoupené ex-OeBB Bmz neposílali zase zpátky… 😀 Rovněž by mě zajímalo, odkud ČD vezmou Bbdgmee, kterých dle mého názoru nemají na rozdávání, jinak by je už dávno nasadily právě aspoň na normální rychlíky na jih.
Ale kdepak, plebs z Třeboně, Hradce, Veselí a Soběslavi má nárok jenom na béčka, v nejlepším případě vyplyšená.
proto už radši lidi z Velenic jezdí do Prahy přes Budějice 😀
Bejt z Velenic, dělám to taky 🙂
Tak i vzhledem k té debilní dopravě Velenice-Veselí..
Smím se zeptat, co je na ní tak debilního a jak byste to řešil líp?
no… člověk, který někdy jel rychlíkem z Prahy do Budějc, si zajisté všiml, že ve Veselí z vlaku často vystupuje více než 75% osazenstva a jede směr Třeboň=>Velenice. Lidi jsou na koženky zvyklí, ale dlouhé čekání ve Veselí skutečně odrazuje. Možná by mohli alespoň dva páry vlaků pokračovat s diesel lokomotivou až do Velenic. Dřív to nebýval problém…
No, a vždyť to tak přece zase bude!
Se tak nějak zamýšlím, jestli těch deset mínusů je od čtenářů, pro něž je ironie neznámé slovo evokující nějakou exotickou zemi, anebo jsou to milovníci koženky… 🙂
Z návrhu JŘ pro linku Ex7 na GVD 19/20 vyplívá že bude nárůst expresních spojů v úseku Praha – České Budějovice, kam tedy půjdou uvolněné vozy je asi více než jasné 🙂
Z R8.
Jinak ÖBB to na od hranic na jejich vlaku pochopitelně nevadí.
Nabízí se myšlenka, že z Děčínů. Tam by nové hytláky a Bmz mohly zmizet.
Bbdgmee se uvolní z linky Brno – Bohumín. Na normálních rychlících na jih už na většině souprav jezdí.
Škoda že většinou trefím tu menšinu.
Ty rychlíky vídám hodně a pravidelně a ta většina je reálně značně menšinová…
Bejvávalo. Dnes tak „menší půlka“…
Bbdgmee půjdou z R17, kde budou jen BDs, stejně jako jen A a B. Uvolněně Aee a Bee čeká redislokace z jihu pryč.
Bbdgmee půjdou z R17, kde budou jen BDs a A.
Bee a Aee čeká redislokace z jihu pryč.
Všechny spoje Ex7 budou řazeny ARmpee Bbdgmee Bmz Bdpee Bdpee + posily v podobě B.
Bbdgmee půjdou z R17, kde budou jen BDs a A.
Bee a Aee čeká redislokace z jihu pryč.
Všechny spoje Ex7 budou řazeny ARmpee Bbdgmee Bmz Bdpee Bdpee (+ posily v podobě B).
A co se tedy stane s těmi Bbdgmee z R8?
Kde trvaly na tom, že jejich ex Bmz nesmí do Rakouska?
Nesmí jezdit na konkurenčních výkonech, ale tohle opravdu není ten případ – v Rakousku je to vlak OeBB.
Samozřejmě – to se týkalo Jančury, ale nepřímo tím nákupy rakouských ojetin „pošpatil“ všem.
Hytlák je ještě občas na rychlíku R17 jako jediný slušný vůz. Takže od prosince nebude ani to, hm…
Super zpráva, už se těším