„Billboardy kolem pražských silnic jsou přežitkem.“ 70 jich musí v metropoli zmizet

Město nájemní smlouvy na billboardy nyní už neprodlužuje.
Pražští radní schválili dohodu s billboardovou společností Czech Outdoor, díky které zmizí do poloviny příštího roku z pozemků hlavního města přibližně 70 billboardů. K vyklizení městských pozemků zejména u hlavních silničních tahů dojde nejpozději do konce června 2026.
„Billboardy kolem silnic jsou přežitkem, který chybět nebude. Pokračujeme v započatém trendu, že nájemní smlouvy na umístění billboardů na městských pozemcích neprodlužujeme,“ uvedl pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský.
Dohoda je podle magistrátu výhodná pro obě strany. „Ukončíme šest probíhajících soudních sporů v různých procesních stádiích, které se běžně vlečou dlouhé roky a město by stály miliony korun. Společnost se zavázala billboardy odstranit nejpozději do 30. června 2026, přičemž do té doby bude hradit indexované nájemné,“ doplnil Zábranský.
Město historickou smlouvu z roku 1992 ukončilo výpovědí v roce 2021. Společnost Czech Outdoor se v jednotlivých soudních řízeních aktivně brání a zpochybňuje platnost výpovědi s tím, že smlouva trvá až do roku 2027. Ke konci roku 2023 tak na základě nájemní smlouvy umístila celkem 74 reklamních zařízení.
K odstranění billboardů z města se letos odhodlalo například také jihomoravské Znojmo. Od silnic tam zmizí přes 20 billboardů, které jsou na svém místě řadu let. Vedení města se rozhodlo omezit vizuální reklamní smog a majitelům reklamních poutačů vypoví nájemní smlouvy. I tam obvykle pocházejí ještě z 90. let či začátku tisíciletí a kvůli inflaci nepřinášejí městu ani nijaký výrazný zisk.
Sněmovní hospodářský výbor před rokem doporučil schválit pozměňovací návrh, který má umožnit snazší odstraňování nelegálních reklamních poutačů u silnic. Na starost ho mají mít vlastníci a správci komunikací. Návrh z odstraňování nepovolených poutačů vypouští správní řízení, které je komplikované hlavně kvůli doručování různých výzev vlastníkům. Navíc se vlastníci mohou změnit nebo mohou sídlit v zahraničí, kam se jim musí doručovat korespondence.