Bílina nasadila do provozu nové elektrobusy, má tak bezemisní MHD

Elektrobus SOR v MHD Bílína. Autor: ArrivaElektrobus SOR v MHD Bílína. Autor: Arriva

MHD v Bílině je druhou  v tuzemsku, která v ulicích nevylučuje žádné emise. Od pondělí její tři linky zajišťují tři

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LWQ

Asi malo platny neco psat, ale … Elektrarna znecistuje okoli nasobne mene nez IAD ci spoalovaci motory obecne, navic je daleko vice kontrolovana/kontrolovatelna. Elektromotor ma nasobne lepsi ucinnost nez spalovaci motor a take daleko mensi udrzbu, bez potreby vymeny naplni jako je napriklad olej. Pokud se tohle vsechno zapocita, tak by melo byt zakazano porizovat jine autobusy nez elektricke. A konecne – energeticky mix obsahuje krome elektriny z fosilnich paliv i elektrinu z obnovitelnych zdroju ci jadernych elektraren a toto je cisty zdroj. Pro uplnost – smichy se vzdy popadam za bricho, kdyz vidim/slysim ty idioty co jsou proti obnovitelnym… Číst vice »

raddie

Bezemisní MHD, na její pohon v okolí spousta bezemisních elektráren… Úplnej zelenej ráj na zemi!

PetrB

Tak vzhledem k tomu, ze EU tlaci na ekologizaci verejne dopravy, vzhledem k tomu, ze uhelne elektrany jsou mensim znecistovatelem ovzdusi nez auta ci autobusy je to krok spravym smerem. Pokud nebudou mesta pristupovat na ekologizaci verejne dopravy hrozi jim ze strany EU sankce. To jsou fakta, ale na to jste asi liny si je zjistit.

AAA

Tak když je máte ta fakta tak dobře nastudovaná, jistě můžete přidat i nějaký odkaz, že.

PetrB

Odkaz? 😂😂😂 Narodni knihovna v Praze – studovna

AAA

Jo aha. Takže jen tak plácáte 😉 Fakt by mě zajímalo jak může EU sankcionovat konkrétní města v ČR.

AAA

Při jízdě do kopce bude vůz proud z baterií spotřebovávat, při jízdě z kopce bude naopak baterie dobíjet. “To je mnohem lepší, než když elektrobus jezdí pouze po rovině,”

Ciwe … nevynalezli náhodou perpetuum mobile?

JZ

Při nabíjené a vybíjení vznikají energetické ztráty, takže když autobus sjede z kopce, už ho úplně vyjede z dobité energie.

Pasažér

Je zde nějaká spojitost s firmou ČEZ? Poskytuje např. zvýhodněný pronájem nabíjecí stanice/zvýhodněný tarif na odběr elektrické energie?

noerf

Pasazer: Elektrobusy dodava Sor. Tak mozna dodava elektrinu EPET.

Moza14

Jo, super, plně bezemisní MHD. Mají tam celé tři linky, na kterých jezdí celé tři autobusy. Jo, a ať si to tam užijou, pokud se jim spad hnědouhelného prachu + nějaké ty emise z elektrárny líbí, ať si třeba zařídí klouby na elektřinu a místo chodníků jezdící pás na elektřinu. Ať pak ale nenadávají, že mají hnědouhelný prach úplně všude…

Martin

Ona se elektrina nemusi vyrabet jez z uhli a elekromotory maji mnohem vetsi ucinnost,… to, ze vyrabime jen 33% z jadra a jen malo z vody, je uz otazka na elektrarenskou spolecnost a politiky…

AAA

Že vyrábíme málo z vody? No zkuste si poslechnout ten řev ekoteroristů, když se někdě objeví nějaký plán na novou přehradu…

Martin

O tom zadna, vodni elektrarny nas moc nespasi,… ale par bloku JE, by nas dostalo nad 50-60%…
Hlavne je to jistejsi, na pocasi nezavislejsi, a hlavne bez emisi…
Dokonce bych se nebranil malym JE o malem vykonu v regionech,…

Halamus

Elektromotory mají mnohem větší účinnost, to je pravda, ale do energetické bilance je třeba započítat účinnost při výrobě elektrické energie, ztráty v přenosové soustavě a účinnost nabíjení akumulátorů. Nakonec z toho vyjde, že „bezemisní MHD“ produkuje větší emise, než standardní MHD.
Asi to vyšlo „levně“, bo dotace, tedy zaplatili jsme to z našich daní.

kuba77

@Halamus: a u autobusů na naftu, taky do porovnání ekologie počítáte těžbu ropy a výrobu nafty a její převoz sem? A nezapomínejme na bionaftu, kvůli které jsou zabrané pole řepkou, která se stříká chemií, která se vsakuje i do země a škodí tak celému životnímu prostředí?

železničář v důchodu

A Vy si snad myslíte, že nebýt těch tří vozidel s elektrickým pohonem by tam „spad hnědouhelného prachu + nějaké ty emise z elektrárny“ nebyly ??? Ach, bóóóže …

Martin

Cely den v provozu tedy nemohou jezdit, musi se vozy po 100-150km stridat…
Jak je to s topenim v zime a chlazenim, pokud maji klimatizaci, v lete?

Jackub

A budou v zime coudit kvuli topeni na naftu (10 litru na 100 km), jako ty „bezemisni“ novojicinske? 😉

jan

Tak podle mě je to logické. Topit elektřinou z baterií je blbost. Baterie je drahá těžká věc. S omezeným počtem cyklů.

Petr Šimral

Účinnost naftového topení na rozdíl od spalovacího motoru dosahuje 90% a je tedy vyšší, než účinnost přenosu elektrické energie, jejího nabití, uložení v baterii a spálení v odporových článcích. A navíc neovlivňuje dojezd vozidla.

Petr.R

bufík už nečoudí řadu let, naposled to bylo tak na ŠL11, na 700 stačilo vyčistit. A nový ebra a webasta, vždyt ani nevíte že jedou.

AAA

mjo. to VW diesely taky byly alespoň na papíře úplně ekologický 🙂

zangief

Bílinští by se měli raději začít věnovat obchvatu, jinak jim ty busy v pátek v koloně od Teplic pravidelně pochcípaj.
A výrok pana Landy – to jako vážně? Kopcovitý terén rozhodně není pro elektrobusy “mnohem lepší” než rovina.

E.M.

Ano, to vážně…samozřejmě celková spotřeba energie je v kopcovitém terénu vyšší než při jízdě po rovině, ale elektrobus to umí na rozdíl od fosilního busu aspoň částečně vykompenzovat rekuperací energie při brždění.

Martin

Ano, to je hloupost, zkuste jezdit z kopce a do kopce a brzo vam batetie chcipne…
Perpetum mobile to neni…

PetrB

Obchvat Biliny je veci statu resp. RSD – takze trochu mimo.

jan

Je fajn, že to umí kromě čínanů česká firma.
Nicméně je celkem problém, že vlastně musí mít navíc další busy pro dobíjení:-)

PetrN

Ha, bezemisní, zrovna tam v Bílině… Tam mají elektrobusy výfuky skoro na městem 😀

Petr1

Bezemisní MHD má i Nový Jičín (2 elekrobusy)

Thomas

MHD Nový Jičín má elektrobusy 3.

Romanero

Heh, Bubeníček je starosta a zároveň hejtman. To jsem nevěděl, že na takový podstavec 😀

Počin pěkný. Snad už jednou ten SOR sežene nějakého rozumného designera…

Moza14

SOR by si měl pořídit nové a lepší úplně všechno, neboť jsou sto let za opicema úplně se vším. Odporné interiéry, rozpadající se interiéry i kastle, nekomfortní miniaturní místa pro řidiče, stejný design již 20 let…