Doprava ve městě Elektromobilita

Bílina nasadila do provozu nové elektrobusy, má tak bezemisní MHD

Elektrobus SOR v MHD Bílína. Autor: Arriva
Elektrobus SOR v MHD Bílína. Autor: Arriva

MHD v Bílině je druhou  v tuzemsku, která v ulicích nevylučuje žádné emise. Od pondělí její tři linky zajišťují tři nové elektrobusy, kterými byly nahrazeny původní autobusy. Dopravce Arriva City je zakoupil za více než 33 milionů, z toho 80 procent pokryla dotace.

„Jízda je pro cestující velmi pohodlná a příjemná, chodci i ostatní obyvatelé jistě přivítají, že jsou elektrobusy velmi tiché a nezatěžují životní prostředí emisemi,” uvedl starosta města Oldřich Bubeníček. Podle Petra Havlíka z Arrivy kopcovitý terén v severočeském městě provozu elektrobusů nahrává. Při jízdě do kopce bude vůz proud z baterií spotřebovávat, při jízdě z kopce bude naopak baterie dobíjet. “To je mnohem lepší, než když elektrobus jezdí pouze po rovině,” uvedl Havlík.

Elektrobusy SOR EBN 11 budou parkovat v areálu Elektrárny Ledvice, kde bude k dispozici nabíjecí stanice. Jsou plně nízkopodlažní a mají dvoje dveře. Výrobcem podvozku a karoserie je společnost SOR Libchavy, dodavatelem elektrické části je firma Pragoimex. Délka vozidla je 11,1 metru, obsaditelnost 34 míst k sezení a 45 k stání. Maximální rychlost je 80 kilometrů v hodině.

Elektrobus se nabíjí připojením k dobíjecímu stojanu, není vybaven zařízením pro průběžné rychlonabíjení na konečných. „Na jedno dobití ujede elektrobus až 150 kilometrů, v Bílině zamíří do depa vždy po 70 až 100 kilometrech. Vozy se tak budou během dne na linkách střídat,“ doplnil mluvčí Arrivy Roman Herden.

Arriva má v Bílině smlouvu na zajištění MHD od roku 2015 na deset let. V roce 2016 byla bílinská MHD zaintegrována do systému Dopravy Ústeckého kraje.

Jako první v Česku zavedly bezemisní MHD Hranice na Moravě. 

34 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Asi malo platny neco psat, ale … Elektrarna znecistuje okoli nasobne mene nez IAD ci spoalovaci motory obecne, navic je daleko vice kontrolovana/kontrolovatelna. Elektromotor ma nasobne lepsi ucinnost nez spalovaci motor a take daleko mensi udrzbu, bez potreby vymeny naplni jako je napriklad olej. Pokud se tohle vsechno zapocita, tak by melo byt zakazano porizovat jine autobusy nez elektricke. A konecne – energeticky mix obsahuje krome elektriny z fosilnich paliv i elektrinu z obnovitelnych zdroju ci jadernych elektraren a toto je cisty zdroj. Pro uplnost – smichy se vzdy popadam za bricho, kdyz vidim/slysim ty idioty co jsou proti obnovitelnym zdrojum, at uz jde o VE, VTE ci FVE – kazdy z nich by rad elektrinu idealne zdarma, ale ani stavbu zdroju nepodpori, ona ta EE asi vznika „sama“, ze?

    • Tak vzhledem k tomu, ze EU tlaci na ekologizaci verejne dopravy, vzhledem k tomu, ze uhelne elektrany jsou mensim znecistovatelem ovzdusi nez auta ci autobusy je to krok spravym smerem. Pokud nebudou mesta pristupovat na ekologizaci verejne dopravy hrozi jim ze strany EU sankce. To jsou fakta, ale na to jste asi liny si je zjistit.

  • Při jízdě do kopce bude vůz proud z baterií spotřebovávat, při jízdě z kopce bude naopak baterie dobíjet. “To je mnohem lepší, než když elektrobus jezdí pouze po rovině,”

    Ciwe … nevynalezli náhodou perpetuum mobile?

    • Při nabíjené a vybíjení vznikají energetické ztráty, takže když autobus sjede z kopce, už ho úplně vyjede z dobité energie.

  • Je zde nějaká spojitost s firmou ČEZ? Poskytuje např. zvýhodněný pronájem nabíjecí stanice/zvýhodněný tarif na odběr elektrické energie?

  • Jo, super, plně bezemisní MHD. Mají tam celé tři linky, na kterých jezdí celé tři autobusy. Jo, a ať si to tam užijou, pokud se jim spad hnědouhelného prachu + nějaké ty emise z elektrárny líbí, ať si třeba zařídí klouby na elektřinu a místo chodníků jezdící pás na elektřinu. Ať pak ale nenadávají, že mají hnědouhelný prach úplně všude…

    • Ona se elektrina nemusi vyrabet jez z uhli a elekromotory maji mnohem vetsi ucinnost,… to, ze vyrabime jen 33% z jadra a jen malo z vody, je uz otazka na elektrarenskou spolecnost a politiky…

      • Že vyrábíme málo z vody? No zkuste si poslechnout ten řev ekoteroristů, když se někdě objeví nějaký plán na novou přehradu…

        • O tom zadna, vodni elektrarny nas moc nespasi,… ale par bloku JE, by nas dostalo nad 50-60%…
          Hlavne je to jistejsi, na pocasi nezavislejsi, a hlavne bez emisi…
          Dokonce bych se nebranil malym JE o malem vykonu v regionech,…

      • Elektromotory mají mnohem větší účinnost, to je pravda, ale do energetické bilance je třeba započítat účinnost při výrobě elektrické energie, ztráty v přenosové soustavě a účinnost nabíjení akumulátorů. Nakonec z toho vyjde, že „bezemisní MHD“ produkuje větší emise, než standardní MHD.
        Asi to vyšlo „levně“, bo dotace, tedy zaplatili jsme to z našich daní.

        • @Halamus: a u autobusů na naftu, taky do porovnání ekologie počítáte těžbu ropy a výrobu nafty a její převoz sem? A nezapomínejme na bionaftu, kvůli které jsou zabrané pole řepkou, která se stříká chemií, která se vsakuje i do země a škodí tak celému životnímu prostředí?

    • A Vy si snad myslíte, že nebýt těch tří vozidel s elektrickým pohonem by tam „spad hnědouhelného prachu + nějaké ty emise z elektrárny“ nebyly ??? Ach, bóóóže …

  • Cely den v provozu tedy nemohou jezdit, musi se vozy po 100-150km stridat…
    Jak je to s topenim v zime a chlazenim, pokud maji klimatizaci, v lete?

    • Tak podle mě je to logické. Topit elektřinou z baterií je blbost. Baterie je drahá těžká věc. S omezeným počtem cyklů.

    • Účinnost naftového topení na rozdíl od spalovacího motoru dosahuje 90% a je tedy vyšší, než účinnost přenosu elektrické energie, jejího nabití, uložení v baterii a spálení v odporových článcích. A navíc neovlivňuje dojezd vozidla.

    • bufík už nečoudí řadu let, naposled to bylo tak na ŠL11, na 700 stačilo vyčistit. A nový ebra a webasta, vždyt ani nevíte že jedou.

  • Bílinští by se měli raději začít věnovat obchvatu, jinak jim ty busy v pátek v koloně od Teplic pravidelně pochcípaj.
    A výrok pana Landy – to jako vážně? Kopcovitý terén rozhodně není pro elektrobusy “mnohem lepší” než rovina.

    • Ano, to vážně…samozřejmě celková spotřeba energie je v kopcovitém terénu vyšší než při jízdě po rovině, ale elektrobus to umí na rozdíl od fosilního busu aspoň částečně vykompenzovat rekuperací energie při brždění.

  • Je fajn, že to umí kromě čínanů česká firma.
    Nicméně je celkem problém, že vlastně musí mít navíc další busy pro dobíjení:-)

  • Heh, Bubeníček je starosta a zároveň hejtman. To jsem nevěděl, že na takový podstavec 😀

    Počin pěkný. Snad už jednou ten SOR sežene nějakého rozumného designera…

    • SOR by si měl pořídit nové a lepší úplně všechno, neboť jsou sto let za opicema úplně se vším. Odporné interiéry, rozpadající se interiéry i kastle, nekomfortní miniaturní místa pro řidiče, stejný design již 20 let…

Newsletter

Partneři


Výběr editora