Bezpečnější auta. Nové modely musí mít od dnešního dne omezovače rychlosti

Omezování rychlosti u auta. Foto: ETSCOmezování rychlosti u auta. Foto: ETSC

Evropská rada pro bezpečnost dopravy kritizuje změkčení podmínek, systém půjde vypnout.

164 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Pokud systém jen pípnutím indikuje překročení max. rychlosti, tak pak nerozumím tomu proč by mělo být klíčové aby ještě k tomu navíc šel vypnout?? To je přece celkem rozumný kompromis…

dopravopat

Diskusia nesklamala. Škoda že som čítal aj príspevky útočiace na autora, podľa mňa bol článok v poriadku. Ale k veci. Uvítal by som aby autá mali nejaký otravný pípač ktorý by sa nedal vypnúť a spustil by sa vždy keď sa vodič bude lepiť ná auto pred sebou pri vyšších rýchlostiach. Ak mi niečo vadí, tak sú to práve rôzni lepiči, ktorí nemajú problém v rýchlosti 65 km/h ísť meter za mnou. Je ich našťastie málo.

Džaro

Nejlepší jsou takoví lepiči při nutnosti zastavit v kopci, zažil jsem to dokonce i v autoškole.

Ondřej Holub

Dokud budou platit tato (odpozorovaná) pravidla, tak žádné vychytávky situaci na našich silnicích nezlepší: 1. Každý řidič je povinen jej o 10km/h rychleji, než udávají značky. (Značky nejsou zbytečné, ale každý si musí to číslo přepočítat) 2. Každý řidič je povinen minimalizovat vzdálenost mezi svým autem a autem jedoucím před ním. (Kdo to nedodrží, riskuje hrůznou věc, že se před něj třeba dostane někdo z vedlejší cesty, nebo že bude předjet a tedy utrpí prohru – o vítězství jde přece v první řadě) 3. Když přijíždím ke křižovatce, kde budu čekat (nejčastěji na zelenou), tak jsem povinen jet maximální rychlostí… Číst vice »

Petr Šimral

Pán převážně jezdí na Ostravsku? Tam jste to trefil zcela přesně. Podobné to je v Brně, pokud má auto RZ z Prahy nebo Středočeského kraje…

ksz

Lepší než restrikce je výchova, ale na tu se zcela rezignovalo.

S rychlostními omezeními je problém i na druhé straně, kdy se u nás prakticky nepoužívají značky s doporučenou rychlostí, a ty tvalé červeně orámované se osazují stylem „dáme tam 50, aby se tam nejezdilo víc než 70“.

A nejen, že má každý lopaťák v oranžových montérkách právo položit si k silnici svoji třicítku či dvacítku (bez ohledu na potřebnost), ale ani profesionálové – firmy, zabývající se dočasným značením, kolikrát „vyprodukujou“ pěkné kraviny. A nejrozšířenější nešvar: Chybějící ukončení omezení.

Leinad

K té šestce, ono je to poslední dobou jinak. Pokud řidič zastaví na semaforu, musí se začít věnovat něčemu jinému (mobil, Infotainment).

Honza

Je možné že s touto funkcí budou moct naše chytrá auta ovládat při vjezdu do města nebo na určitých úsecích kde auto dostane impulz od operátora a nepojede víc než dostane nařízeno.Cekaji nás zlé časy.

SYN

Možné? Možné je skoro všecko… Ale je to paranoia pro jistotu protestovat i proti krokům které zdaleka až tak daleko nejdou…

Mimopražský

Nikdy není problém v autě. Vždycky je problém s hmotou mezi volantem a pedály.

KrizeVychodniSpolecnosti

S palubní deskou?

Hulvát

Tuhle vyfikundaci v autě mám a vůbec mě to neomezuje, spíš naopak, když nechci na padesátce ulítnout, třeba v měřeném úseku nebo když nevím jak jsou místní páni v placaté čepici tolerantní, tak si to zapnu a pokud je potřeba náhle zrychlit, lze to přes kickdown tlačítko pod pedálem plynu. Neřešil bych to.

Petr Šimral

Mám to v autě od února 2007. Přestože rychlost překračuji zcela výjimečně, nepoužívám režim „limit“, protože při něm musím stále držet stisknutý pedál plynu. Tempomat je lepší, nastavuji +3 km/h, což je přesně rychlost předepsaná dle GPS a nohy mohu mít křížem v naprosté většině cesty…

Hulvát

Tempomat je skvělá věc, to nerozporuji, ale dle mého názoru ne v obci, kde je to trochu složitější. Nemám rád když třeba přede mnou odbočí auto a adaptivní tempomat začne tahat, přitom vidím a vím že támhle o 100 metrů dál stojí zas něco, tak je pro mě příjemnější si to regulovat nohou. Ale chápu že se to může tenhle pohled lišit podle toho, jak moc vymakanej ten tempomat je.

blue

Tohle opravdu v autě nemáte. Vy máte omezovač s ručním nastavením limitu, ale tohle, co je popisováno, je automatické omezení na základě údajů z kamery a případně mapových podkladů. Dokud to jde vypnout, fajn. Až to vypnout nepůjde, a auto vám třeba při předjíždění natvrdo omezí výkon kvůli tomu, že jste v úseku s omezenou rychlostí, může vás to zabít.

Joker

Hlavně, že se to dá vypnout 😀

Tom

Opäť ďalší blaf EÚ. Podobná hovädina ako plno iných. Asistent odstupu a jazdných pruhov musím na kamióne všade vypínať, lebo číta všetky praskliny, iné druhy asfaltu a podobne. A s tými rýchlosťami to je ešte horšie. Prenosné značenie, svetelné premenné značky, iná rýchlosť podľa obdobia roka či dňa v rôznych štátoch…. Navyše chalani z Autobuildu skúšali tento systém a čítal rýchlosti z vozíkov a návesov…. Takže asi tak.

medvěd

Takže na silnice vypouští auta, které budou brzdit dopravu (nelze je předjet (na našich silničkách). Navíc auta budou zas asi o 50 000 určitě dražší, jak je zvykem, tudíž na novoty řada lidí nemá příjem a bude jezdit v starých čadících popelnicích. Jen se bojím, že budu potom muset každý den ráno dělat update map, aby ta potvora měla z čeho číst. Takže kšeftík pro ……….výrobce.

SYN

Tak oni ty auta budou o 50k dražší i když tam tato fíčura nebude, to jen výrobci to potřebují na něco hodit…

Jan

Jak to bude fungovat? Na základě značek, které leckdy systém nezachytí správně? Kolikrát už dávno omezení rychlosti není, ale palubák stále ukazuje platnost rychlostního omezení… No ještě že máme tunery, kteří jistě vymyslí jak to vypnout.

Kryštof

A podle čeho to má určovat tu max. povolenou rychlost?? Podle dat nahraných v navigaci, která mohou být zneplatněna přenosným značením?? Nebo bude systém evidence „pomalých jízd“? Čtením značek, které z půlky převrátil vítr, otočili opilci z diskotéky nebo nesmyslým rozmístěním značek, kdy přenosné ukončení všech zákazů ukončí i obecně platné zvýšení rychlosti např. místo aby zopakovali to co v tom úseku má platit…. pozná systém rozdíl mezi křižovatkou, která ukončuje zákazy (i rychlost) a sjezdem z místa mimo pozem. komunikaci který bývá označen červenými sloupky (pokud je vůbec označen) i když taky může být na sjezdu značka „dej přednost“)… Číst vice »

Kryštof

Ale to že mě na rekonstruovaném D48 před NJ přes plnou čáru v 80km/h (a uz to bylo hodně nad limit 60 km/h) předjížděl někdo tak to je podle nich v pořádku… To se blbě pokutuje bo to radar nezměří…

trafopajka

Značky nejsou z půlky čitelné? Jistě máte nějaká data, kterými to doložíte, že.

mirek

Tak tento nesmysl nemá s bezpečností absolutně nic společného. Je totiž zajímavé, že na například 10m široké cestě I. třídy můžu jet ubohých 90, zatímco na kdejaké děravé trojce s šířkou 4m klikatící se mezi stoletými duby stejně tak rychle. Neměly by být v každé zatáčce značky? No to by pak byl byznys, jejich výrobci by se nezastavili. A neměl bych se někoho zeptat, jestli to i přesto zvládnu? Co když se netrefím a vjedu do stromu. Hej to ne, to je moc nebezpečný. Řízení aut by se mělo přenechat odborníkům. A vůbec, ti co mají lepší auta nebo řídí… Číst vice »

thegrid

„Neměly by být v každé zatáčce značky“
Neměly. Zákon říká že máte upravit rychlost místním podmínkám.

SYN

Ano, právě poukazuje na to že tam ještě „zdravý rozum“ stačí… přitom jinde se mu nevěří.

Dachs

Demagogové (jako ten pan Avenso) určují vývoj. To teda potěškoště. Ale objevují Ameriku, upozornit pípáním na překročení rychlosti umí kdejaká (i levnější) navigace. (Do aut samozřejmě budou integrovány systémy, které za tři čtyři tisíce nebudou, prostě jde o byznys.) Upozornění na překročení rychlosti na neznámých či zahraničních trasách ponechávám, pro jistotu, abych nepřehlíd nějaké zákeřné omezení s potenciálním kasírováním. Stále jde o nějaké vychytávky, které se dají rozdělit do dvou skupin: o kterých nevíte a ty, které spíše rozptylují (a které nekrizové situace na silnících samy o sobě nezajistí). Technologický byznys, na kterém automobilky s gustem participují, jako by byl… Číst vice »

jiri

No ja nevim ale jak koukam tak nic neni ja na tachometru 50 nemam ja mam 40 a pak 60 tak jak mam poznat kolik jedu

Martin

Když to nepoznáte, tak nejezděte.

Martin Hodek

Volovina největšího kalibru. Akorát to pípání bude řidiče srát a odvádět jeho pozornost. Takže místo toho, aby možná jel trochu rychleji, ale v klidu a bezpečně, bude vzteky bez sebe. Přesně tak na mne působí pípání rychlosti u navigace. A to myslím, že jsou i daleko větší vzteklouni, než já.

Tomáš Hamala

Mě takhle vytáčí upozornění na stav kapaliny v nádrži ostřikovačů. To dovede moje koncernové auto spustit takový povyk, který si nezadá s hlášením havárie bloku jaderné elektrárny. 🙂

Martin

Výborná připomínka. S trochou štěstí takových vzteklounů, jak píšete, na silnicích ubude.

Martin Hodek

Á, další mravokárce, který na rovném přehledném a širokém úseku nikdy nepojede 95, že?

SYN

O to nejde, ale proč by vás proboha mělo přivést k nepříčetnosti taková maličkost?? To není normální…

Tomas

Kazde opatreni, ktere snizi emoce za volantem je super. Rychlost je nejvice emotivni zalezitost na rizeni auta. Nejslabsim clankem aut je proste ridic a jeho emoce. Ridici(obzvlast cesti) jsou zvykli, ze pravdepodobnost, ze dostanou pokutu za rychlost je minimalni a pokud jo, tak to bude levne. Pokud to bude doprovazeno masivni instalaci usekovych radaru na narodni urovni, tak jedine dobre.

Ten__Bíliny

Největším zabijákem není vysoká rychlost, jak si mnozí rádi zjednodušují, protože rychlá auta jsou přece drahá a ty mají jen ti špatní boháči přeci. Zabijákem je nepřiměřená rychlost a to je také dost rozdíl. Když by byla zabijákem vysoká rychlost, tak by asi nebyly německé dálnice jedny z nejbezpečnějších na světě.

SYN

A třeba s jejich hustotou a kvalitním provedením to nebude souviset?
S prací na přesnějším určení přiměřené rychlosti souhlasím (např. víc proměnných značek)…

Martin Hodek

A vy myslíte, že to že vám bude neustále něco pípat do řízení přispěje k vaší emotivní pohodě? Fakt? TVL.

Odpadlik

To pipani je signál že jedete moc rychle a porušujete pravidla silničního provozu.
Je to tedy správně.

Martin Hodek

A vy jezdíte vždy podle předpisů, že tak moralizujete? Jsou i daleko nebezpečnější přestupky a ty nehlídá nikdo. Např. bezpečný odstup. Od auta před vámi, od cyklisty vedle vás, ignorování blikání apod. Tohle je zbytečnost.

Dachs

Naopak, jisté nabuzení zvyšuje pozornost a zrychlí reakci v případě nějaké nenadálé situace. Samozřejmě není řeč o agresivních jezdcích a jiných magorech, ale o rozdílu mezi normální, svižnější jízdou (v intencích pravidel) a uspávacím sunutím vpřed. Je to jistě velice individuální, ale osobně bych rychlost s emocemi ani nespojoval, to je spíše adrenalinová záležitost, když někdo jede rychleji, než jak a kam vidí, nebo nevidí, že na silnici je mokro/blátíčko/rozsypaný písek… Úsekové radary řeší co? Především zájmy radnic. Nejprve je zbavte této konotace, obhajte jejich přítomnost a význam v daných místech, zahajte osvětu, že nejsou kvůli buzeraci, ale skutečně z… Číst vice »

Martin Hodek

Pokud potřebujete, aby někdo za vás hlídalo vaši pozornost při řízení, nemáte za volantem co dělat. Já to nepotřebuji. Pozor dávám vždy.

thegrid

Dyd jo. Vy nepotřebujete airbagy ani pásy. Ani helmu na motorce.

mimochodem

Toz ja nevim, za mych mladych let se bezne na kdejakym kozim dechu, babete a kde cem dalo jezdit normalne bez helmy.

Ale jo, my vas proste ochranime… achjo.

Martin Hodek

Nevím, že bych někde něco takového psal. Ale jen si vymýšlejte…

SYN

Tvrdí ovšem každý, a ne vždy je to pravda.
Ostatně, jak to tak slyším tak vy rychlost překračujete pravidelně a často, a navíc jste nervově labilní když vás dokáže rozhodit nějaké pípnutí…
To není dobrá vizitka.

Anonym03

Tak jestli bude tachometr přesný a bude s nějakou tolerancí, nevidím v tom problém.

Anonym03

*ten systém s tolerancí

Tomáš679.2

Tak tachometr bývá vždy přesný i když ukazuje ve skutečnosti více než je skutečná rychlost. Ovšem záleží na autě.

Martin Hodek

Jen za předpokladu, že jsou na autě pneumatiky správného rozměru a správně nahuštěny. Jinak ukazuje nepřesně. Proto ukazuje vždy cíleně víc.

Zlámalík

Řešením je tedy jezdit cíleně víc, aby se to vyrovnalo 😀

Air Traveller

moderni auta uz maj rychlomer, ktery ukazuje zcela presne. uz se to mimochodem naucila i skodovka.

TomášM

To není pravda. Zákon jasně říká, že tachometr nikdy nesmí ukázat míň než auto ve skutečnosti jede. Takže všechny auta ukazují o trosku vic. Ano, u novějších aut je to menší rozdíl, ale úplně přesně nikdy ukazovat nebudou.

Leinad

Prostě je tam záporná tolerance. Nicméně to nevylučuje nulovou odchylku.

SYN

Tak, „povinná poloha tolerančního pole“ se to jmenuje. Ovšem když budete měřit přesněji, to toleranční pole bude blíž skutečné přesné rychlosti…

Pavel

Elektronickými stupiditami se bezpečnost nezvýší. Povinné psychotesty i na osobák, to by pomohlo. Ale to nikdo nezavede, najednou by se zjistilo, kolik politiků a jiných pupíků be nesmělo řídit…

rtep

Tak určitě by to nevykoupalo jen politiky.
Jenže pokud by ty psychotesty fungovaly, jako běžné zdravotní prohlídky pro řidiče-seniory, pak by se toho nikdo bát nemusel. Těmi prohlídkami projde nemálo řidičů, který nejsou schopní řídit ani nákupní košík v samoobsluze.
Můj osmdesátiletý strýc je magor, který vůbec nevidí na pravou stranu – ale prohlídkou prochází bez problémů. Na silnici pak jezdí prostředkem. Ví, že by neuhlídal pravý okraj vozovky a skončil by v příkopu. A podobných „řidičů“ je na silnicích dost.

Pavel

Ještě,že už jsem dostatečně „starej“ nové auto si nikdy nekoupím a z těchhle 3,14 ovin mám jen otravné pípaní,když se zapomenu připoutat.Což mě štve,protože o tom vím a je to moje volba,že se někdy nechci poutat.A další pípnutí je,když zapomenu vypnout světla,což beru jako plus. Jinak,když bych měl dodržovat předepsanou rychlou tak nedojedu včas nikam.A třeba na 30-cítce ráno ve 4 když spěchám do práce a z dělníků u silnice nikde nikdo a provoz nula..tak,to se nezlobte,ale to nedodržuju. A pokud někdy překročím rychlost,tak je to z důvodu,že nikde nikdo a MOJE auto mi do toho nemá co kecat !!!… Číst vice »

BeHe

Mnohem rizikovější faktor jak samotné překročení rychlostního limitu, je nepřizpůsobení rychlosti jízdy okamžitým povětrnostním podmínkám. Na dálnici je překročení max. rychlosti zcela běžné a přesto pak vidím mnohem více bouraček při čtvrtinové rychlosti jak je maximálka na dálnici např. při náledí….

Tomáš679.2

Nejen povětrnostním podmínkám ale také vlastnostem vozidla, hustotě provozu, stavu komunikace a mnoha dalším věcem. Ono to všechno spolu dost úzce souvisí.

SYN

Jen mi vyprávějte že ti co systematicky nedodržují rychlost povolenou jsou zároveň ti kdo úzkostlivě dbají na dodržení rychlosti přiměřené… to je převážně sebeolhávání… čest vyjímkám.

Yellowhammer

On je také rozdíl mezi překročením povolené rychlosti a jízdou nepřiměřenou rychlostí. Já jsem rád, že to bude jen forma upozornění a půjde vypnout. Jistě jste sám zažil situaci, kdy Vám možnost chvilkově překročit rychlost dovolila bezpečně dokončit předjížděcí manévr..

J.K.

Tak nepřiměřená a maximální povolená rychlost spolu prakticky nesouvisí, resp. souvisí jen velmi okrajově.

Třeba v Plzni v hist. centru je povoleno všude 50 , ale není to tam přiměřené nikde a prakticky nikdy.

Naopak na průtazích je povolená ta samá 50, třeba kolem zdi Škodovky na čtyřpruhu kde nic není, a není tam nic nepřiměřeného ani na 70…

Ale dá se to snadno pokutovat, to ano ( v tom druhém případě)

Peter

Mozem povazovat obecnu cestu, ktora lezi na maminych pozemkoch, za jej cestu ? Mesto akosi nema zaujem vysporiadavat pozemky pod cestami a akosi za uzivanie tych pozemkov neplati ziaden najom, ale dan z nehnutelnosti za to pozaduje.

SYN

Jasně, ale vynutit si to zvýšenou rychlostí? To snad ani ne…

SYN

A při tom nějaké pípnutí nemůže nikoho rozházet…

Pavel

Samozřejmě,že nikoho !! Nikoho nechci poškodit !!! Ani nemůžu napsat to slovo,co vy,jak se toho bojím!!
Nicméně opravdu nepotřebuji,aby mi na padesátce auto pískalo jak alarm a šahalo do řízení,když pojedu 53 !! To opravdu ne !!!!

Ten__Bíliny

Proč mu něco takového podsouváte? Nehledě na to, že tenhle omezovač rychlosti by k jeho stylu jízdy byl stejně k ničemu. Jak říkáte, nepřiměřená rychlost je zabiják. Na přehledním úseku, kde je nesmyslně nízká ryhlost třrbs 30 jak píše (a že jich je) tak opravdu padesátka v čase, kdy tam nikdo není a je tam vidět, že tam nikdo není, tak to nikoho nezabije. Tady se zase někdo snaží plošně řešit něco, co plošně řešit nejde.

Jirka

Pane Sůro, tento web měl kdysi úroveň. Vaše komentáře v poslední době zabily poslední zbytky kvalitní novinařiny. Novinář má být nad věcí, vaše nenavist vůči autům však kape z každé vaší věty. Nashle.

Tomáš679.2

Ano, Vaše jen a jen vaše volba je to, že Vy se nechcete poutat. Ovšem jiní možnost volby nemají. Myslím ty, kteří vás v případě nehody (neříkám, že Vámi zaviněné-nikdy nevíte kdy to do Vás někdo narve) budou snažit dát dohromady. Já žádné pípáky nemám a automatika po usednutí do vozidla je připoutání a rozsvícení světel před rozjetím. A s tím dodržováním rychlosti….jo, to jsou přesně tací co člověka na okresce kde je z důvodu nevyhovujícího technického technického stavu, který není přímo zřetelný snížená rychlost z 90km/h na 50km/h. Člověk toto omezení respektující musí jen doufat, že při snižování rychlosti… Číst vice »

Pavel

Prosím Vás.Poutám se vždy. Ale když jedu u nás na vyhnalově k lesu,tak samo,že ne a auto mi píská jak blbý.To je na okraj.
A to protiřečení….jde mi o překročení o pár km..kdy třeba 53 (už jsem měl tu čest s MP za 500,-) Tak,to považuji skutečně za buzeraci.

PvvS

Překročení rychlosti 50 km/h lze tedy považovat za spolehlivě prokázané až tehdy, zobrazí-li se na radaru rychlost 54 km/h a vyšší.

Takže kolik těch vašich 53 bylo reálně ?

SYN

No, on to samozřejmě myslel tak že do toho počítá proměřování vlastního tacho, takže hodlal jet 53, čili aby mu to ukazovalo 56, no a ulítlo mu to na 58…

Odpadlik

Nelíbí? Jezděte tedy po SVOJI silnici, nevidím v tom problém

Martin

Vy jste přesně ten důvod, proč se takové zákony musí zavádět. Gratuluji, posíláme kazajku.

SYN

Několik kamarádů tvrdilo že „to nepřestane“ a že se to nedá vydržet… všechny jsem přesvědčil že přestane, a dá. Jedná se samozřejmě o krátké pojížďky po městě, kdy mám na klíně zavazadlo…

Petr z Prahy

Koupil jsem si nedávno nové auto a značky čte špatně. To by auto nesmyslně stále pípalo. Otázkou je, jeslti půjde tento nový asistent vypnout natrvalo nebo ho bude nutné vypínat při každém nastartování.
Každopádně celá legrace bude znamenat prodražení auta. Záznamové zařízení a další části tohoto nesmyslu budou něco stát.

mirdus

Pokud chteji udelat neco pro bezpecnost, at radeji zakazi pouzivani dotykoveho ovladani, ktere se posledni dobou tak rozmaha …

JirkaJJ

No ale manipulace s dotykovým ovládáním je ale zakázaná u nás minimálně i jinde v EU. V Německu přišel řidič Tesly o řidičák za to že na dotykovém displeji nastavoval rychlost stěračů (jinak to nejde – páčky nevedou, ty jsou out a moc drahé). Nechápu že taková auta které porušují zákony se u nás mohou vůbec prodávat…
V mé Mazdě jsou na všechno naštěstí páčky a naopak infotainment se při jízdě zamkne a nejde ovládat dotykově, jen páčkami…

ABC

v jakém konkrétním paragrafu jakého zákona je u nás manipulace s dotykovým ovládáním zákázaná?

JirkaJJ

V zákoně je psáno že je zakázána manipulace s „telefonním přístrojem nebo jiným hovorovým nebo záznamovým zařízením“. Pod tohle se dají schovat i externí GPS navigace nebo infotainmenty zabudované do aut. Znám člověka, který před lety v ČR dostal pokutu za manipulaci s GPS během jízdy.. Samozřejmě to zavisí i na tom jak nakonec rozhodne soud (pokud se to nerozhodnete zaplatit na místě). Ale v Německu to mají v zákoně napsáno stejně a tam soud rozhodl o odebrání řidičského oprávnění…

blue

Ne, nedají. Je to sice výklad prezentovaný některými policajty, ale sestřelí ho i podprůměrný právník.
Ten případ z Německa, jak je popisovaný výše, byl klasifikován jako nevěnování se řízení vozidla, což by byl jediný možný paragraf použitelný u nás, ale rozhodně nelze vztáhnout na to, že člověk jen něco ťukne na dotykovém displeji. Musel by se do toho tak zažrat, aby se přestal věnovat provozu kolem, a to zase není tak snadné.

SYN

Oni se tomu tam věnují víc na úrovni, měli mnoho řidičů natočených kamerou jak se „věnují řízení“… takže to vyhádání se stylem „nemáte důkazy“ je tam těžší.

KarelMio

I kdyby to melo zachranit jeden lidsky zivot…
Nehlede na to ze v dobe cost cuttingu to bude vypadat jak pisou zdejsi predrecnici.

Stara skola

To vypada jeste nebezpecnejs, nez tchyne na sedadle spolujezdce.

Leopold II. Belgický - 3. největší vrah v historii

Podobně jako tchýně na sedadle řidiče?

Jiří Kocurek

A tak si říkám, kolikrát se navigace spletla a myslela si, že je nahoře na mostě, zatímco auto bylo dole pod mostem. A jedna z těch silnic byla na 130 km/h, druhá na 90 km/h. Pokud to nebude umět číst značky a provoz, tak to bude vyvádět psí kusy, namísto aby se to chovalo a umělo totéž jako člověk, závozník. Raději ať to jen signalizuje a nic nedělá. A co se programů týká, tak s tím bych byl velice opatrný. Je to stroj a stroj v nejlepším případě dělá to, co se mu řeklo. Ale ne nutně to, co se… Číst vice »

Leinad

Tak záleží s jakým zadáním se co programovalo. Pokud v mapových podkladech je i nadmořská výška a gps přímač nekecá, tak se dá tipnout v kterém „patře“ jsem. Taky se dá v případě nejistoty řvát ale povolit větší rychlost. (To se hodí i když nevím na jaké straně svodidel jsem – je traktor na poli mimo PK nebo na dálnici)

S MCAS bylo několik chyb, třeba nedostatečně proškolení pilotů, reakce mcas na vstupy ze špatných čidel,..

ABC

výška u gps je plus mínus desítky metrů

Leinad

Čistá GPS za určitých okolností zvládne +-10 výškových metrů, GNSS obecně i trochu míň.

Ketchup1970

Já už takový “omezovac “ nechtíc měl čest mít . Motor na Fordu Cmax mi v průběhu předjíždění skočil do nouzového režimu a malém mne to stalo život . Děkuji nechci

Karel IV.

Stalo se mi to samé ve Škodě Rapid, když jsem na dálnici po uvolnění levého pruhu kamionem začal zrychlovat. Měl jsem velké štěstí, že celý štrůdl aut za mnou dokázal včas zareagovat na to nečekané zpomalení a nezkrátil mi kufr. Ten mix zoufalosti z chování auta a strachu z hrozící nehody byl v první chvíli šílený.

Jarda

Další zbytečná europtakovina v autě, zlaty auta +-2004 tam neni ani ten priblblej dpf 😉

Tomáš679.2

Přesně. Jsou „vychytávky“ které jsou sice někdy fajn, ale někdy dokáží silně znepříjemnit život. Třeba jako to, když se auto po odemknutí a bez zaznamenání otevření dveří samo zamkne. Stačí aby to přestalo rozpoznávat otevřené jedněch dveří třeba u spolujezdce. Jako řidič si ničeho nevšimne až do doby, kdy přijde k autu, auto odemkne s tím, že položí věci na místo spolujezdce, otevře dveře u spolujezdce, položí na sedačku věci, zabouchne dveře, obejde auto a dveře u řidiče již neotevře. Osobně cestu k bezpečnosti vidím zejména k výchově zodpovědných řidičů a ponechání řízení vozidla plně v jejich rukou se všemi… Číst vice »

jkt

Presne, zlej a blbej DPF, proc by prece z MEHO auta nesmely litat saze do vzduchu. Jako ze vazne, Jardo?

J.K.

Mě se tuhle pokusil v nové oktávce zabít lane-assist , když mi na dálničním zúžení začal strhávat volant pod vedlejedoucí auto… Vypnutelný byl v „infotaimentu“, nebo jak se ta blbost jmenuje, který ze zasekl na „nahrávám data“ – výborná funkce.:)

Doufám že omezovač rychlosti bude ze stejné dílny.:)

Leopold II. Belgický - 3. největší vrah v historii

To znám z III. Superba, když je např. výluka jednoho pruhu na dálnici a musíte projet do 2., protože v tom 1. je překážka, tak pokud nedáte blinkr, tak vám to strhává volant do původního směru, tedy do překážky :-). Jinými slovy – nedáte-li blinkr, jste mrtev.

Leopold II. Belgický - 3. největší vrah v historii

Ale tam je tam to lze vypnout 1 a už to pak neotravuje ani po nastartování.

Mě to takto nejde. Vždy po zapnutí klíče je funkce zpět. Start stop mi za sedm set borec „vypnul“ ale na jízní pruhy jsem se bohužel ani nezeptal. Hlídač překážek je taky věc 🙂

Leoš

U nové Fabie 4 jde vypnout naporad. I když je zaply jde snadno vypnout dvojím stisknutím jednoho tlačítka na volantu.

Tak jakýkoliv systém který bude nutit řidiče Škodovek používat blinkry je dobrý.

***** Petr

A to tam na páčce blinkru ještě není aktivace bomby , to má snad ve standartu jen BMW a polovina Audi, ta druhá ji nemá vůbec 🙂

Leopold II. Belgický - 3. největší vrah v historii

Zase bych je tak nepodceňoval. Nedávno jsem potkal na D1 řidiče audi, který po vyjetí z benzinky na dálnici měl zapnutý 10 minut levý blinkr, takže se najdou i poctiví řidiči audi :-).

Stejně jako se najdou dobří řidiči v jakékoliv jiné skupině.

Uz z toho, ze deset minut netusil, co to cvaka a proc mu tam blika divna sipecka, je zrejme, ze ho musel hodit omylem 😉

Moris

Nechapu. To ale asi neni podstatny. Nejdulezitejsi je napsat neco proti autum kolem kterych jen chodis a slintas? A nikdy jsi je neridil…

SYN

Ti to mají v kupní smlouvě, že blikání mají zakázané… jinak to není vysvětlitelné 🙂

Tomáš679.2

A tím chcete říci co? Že řidič vozu značky Škoda tuto komunikační techniku nepoužívá? Někteří možná ne, ale bude jich asi tak stejně jako řidičů jakékoliv jiné značky.

Tomáš679.2

Kontrolní otázka:
Pravotočivá zatáčka označená jako hlavní komunikace z které přímo rovně vybíhá další komunikace. Vy jedete po této hlavní komunikaci. Co uděláte?

Dovolím si tvrdit, že tohle neví velká část řidičů osobních vozidel. Nebo ví, ale nedbá.

SYN

Pokud tam není ještě „pravější“ odbočení, tak je to no-brainer ne?

Aspoň to lidi naučí ty blinkry dávat

U nové Fabie 4 tento asistent funguje trochu jinak. Pokud netocim volantem, tak vyrovnává, ale pokud chci čáru nebo krajnici přejet, tak jen upozorní a nechá přejet i bez blinkrů. Několikrát jsem testoval.

Celkem drastické upozornění na potřebu dávat znamení o změně směru jízdy… ale docela možná i potřebné, úroveň užívání blinkrů je v Česku tristní, velká část řidičů je dává jen jako alibi před policajty… co nejpozději.

Jiří Kocurek

„Mysleli jsme to dobře“. Jen si teď nevzpomenu, kdo to prohlásil…

MPE

Viktor Cernomyrdin, byvaly rusky premier ..

R2R2

Ale tohle dopadlo jeste vcelku dobre, taky mohl byt nevypinatelny „tvrdy“ omezovac se spoustou prekvapeni na cestach. Nastesti je z toho „jen“ otravne pipatko, ktere zbytecne prodrazuje auta.

Jiří Kocurek

A přitom překročení povolené rychlosti nepatří mezi 10 nejčastějších příčin nehody. Jen se to jednoduše měří, narozdíl od přizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky: Brzdí se před zatáčkou, v zatáčce už je pozdě.

Jiří Kocurek
J.K.

Asi tak, přitom třeba auto může měřit nedostatečný odstup… Takže kdyby lepič na zadek dostal nějaký menší elektrický šok přes volant, pomohlo by to určitě víc…:)

Jiří Kocurek

Jakože krizovou situaci „vyřešíte“ tím, že řidiči způsobíte šok, aby nedokázal zabránit blížící se nehodě? Opravdu?
Že vy pracujete na dráze? Tam je takové myšlení bohužel obvyklé, udělat z drobnosti co největší masakr.

Tempomat hlídání odstupu umí. A co jsem se ptal, tak v kamionech to je napevno a nejde to vypnout. Ty starší prostě zahamstnou brzdu, novější umějí ubrat plynule. Nezávisle na vůli řidiče.

Paja

Jenže to má svá úskalí. Jednak to „plynule“ je jak kdy a druhak … když sněží (a na čumáku auta je vrstvička sněhu) tak ACC řekne „tůůůdle“ a vypne se.

Adamgolias

No , k tomu hlidanim odstupu kamiony bych neco mel. Najedu na silnici 1. tř , nastavim na tempomatu 95 a jedu. Za chvili se přiřítí kamion tak blízko , ze v zrcatku rozeznam vlnky na chladici. Odhadem 2metry. Ridic gestikuluje , problikava , no dement co byl spatne vysetren. Vnuk breci ze nas nakladak zajede. Tak shodim tempomat aby mel lehci predjeti a on rychlosti 97km/ h me predjede. To se mi stava pravidelne .Takze pokud ma nastaveny odstup v rychlosti 95km/ h na 2 metry misto na 10m , tak je to na prd. Spis bych rekl ze… Číst vice »

***** Petr

Nedostatečný odstup ? Jenže systém takto vyhodnocuje cokoli. Třeba tyč u cesty, strom nebo zábradlí mostu. Je to jedno nechytré čidlo na vše.

eLKá

Nesměšujte prosím pojmy „nepřiměřená rychlost“ a „překročení povolené rychlosti“.
Když pojedete po Jižní či Rozvadovské spojce 100 km/h za slunečného počasí, nepojedete nepřiměřenou rychlostí, ale jen povolenou rychlostí. Oba tyto úseky totiž jsou projektovány na 100 km/h (a dlouho tam tato rchlost byla povolena).
Na druhou stranu – v Praze je mnoho ulic, kde sice můžete jet 50 km/h, ale v daném místě jde o rychlost velmi nepřiměřenou.

eLKá

* nepovolenou rychlostí…

Jiří Kocurek

Já to směšuju? Slovem „Narozdíl“ snad jasně dávám najevo opak.

eLKá

Omlouvám se, máte pravdu.

hobluj

nepatří, asi ani podle věkových statistik
záznam o rychlosti by ovšem pro pojišťovny mohl být výchovný

KarelMio

Bohuzel v situaci, kdy jsou pokuty prijmem do obecnich rozpoctu, lze ocekavat, ze organi budou vyber optimalizovat.

Tomáš679.2

Před zatáčkou se sice brzdí, ale také je nutné správně odhadnout rychlost. Pokud se před zatáčkou sice brzdí, ale nedostatečně tak při špatně odhadnuté rychlosti a bez dalšího přibrzdění půjde auto víte kam. A není to jen o brždění . Neurvalé podřazení také v zatáčce dokáže své (ale je pravda, že klasickou koncepci má dnes málokdo) Jinak co vidím na silnicích je : 1. Překračování povolené rychlosti mimo obec 2. Překračováni povolené rychlosti v obci 3. Předjíždění na místech kde je to zakázáno nebo s ohledem na podmínky je to rizikové .Obvykle bývá spojeno s překročením rychlosti. Cesta k bezpečnosti… Číst vice »

Kamui

Všechno jde vypnout/nastavit přes diagnostiku. Divím se, že se tomu výrobci nebrání.

Leinad

Proč by se měli výrobci bránit?
Části zákazníků je to jedno a část chce ty eurokrámy povypínat.

JirkaJJ

Protože ty „eurokrámy“ zdražují cenu vozu. Auta jsou čím dál tím víc slozitější a může si je dovolit míň lidí.

Leinad

Jo takhle, já to bral jako „proč by se bránily možnosti to povypínat 😀 “

Ale souhlas, možnost nedávat to tam vůbec by se hodila.

blue

Výrobci se nebrání, protože jim to usnadní zavedení věcí, které by si jinak lidi do aut nekoupili, ale přitom jsou důležité pro další vývoj autonomního řízení.

Tomáš679.2

Aneb vlk se nažral a koza zůstala celá. V tomto pojetí je to celé zbytečnost, protože to k bezpečnosti nijak nepřispěje. Pouze ke zvýšení složitosti systémů vozidel a k počtu „věcí“, které se mohou porouchat.

SaulGoodman

No a v jiném pojetí by to bylo vyloženě nebezpečné, takové „tvrdé“ omezení rychlosti třeba při předjíždění, to by bylo super.

Ketchup1970

Omluva mělo být plus

JirkaJJ

Tady nejste na iDnesu, tady jde mínus změnit na plus a naopak kolikrát se vám zachce… 😉

Kuba

E-kola a e-koloběžky jsou takto blbě omezovány omezovačem na 25km/h už dlouho, tak proč by se podobně neomezily i auta. Že ten omezovač na 25 km/h u těchto e-vozítek může být taky někdy nebezpečný, třeba na větší křižovatce, když se do ní vjede na poslední momenty zelené (když stále nemáme i blikající zelenou) a je tam krátká prodleva mezi dalšími směry, to už se nedomyslelo.

Paja

Auta jsou omezována. Například německá auta mívají omezovač na 250 km/h.

Tomáš679.2

NA e-koloběžkách může jezdit kdejaké malé dítě. Mimochodem jestli to nevíte na některá jednostopá motorová vozidla se dělá ŘP. Proč by měl tedy být zvýhodněn člověk na E koloběžce , která upaluje jak splašená když její mizerná ovladatelnost a malý průměr kol je příčinou mnoha nehod? „třeba na větší křižovatce, když se do ní vjede na poslední momenty zelené “ Když se do křižovatky vjede na poslední momenty zelené ostatním směrům se ještě před signálem volno rozsvítí oranžová, která znamená „POZOR“ a nikoliv „můžete je bude zelená“. 25km/h na průjezd bohatě stačí. Když po pádu pidikolečka do díry či propadlého… Číst vice »

Kuba

I na normálním kole může jet dítě a rychlost na něm není nijak limitována. Ne všude jsou díry a stále rychlost jízdy může být u e-vozítek omezená na 25km/h ze zákona ale ne fyzicky omezovačem jako to je teď. Auta, motorky musí dodržovat 50/90/130 km/h a přesto nemají žádný omezovač, který by je nutil to dodržovat a klidně tak mohou jet 200 km/h po dálnici. Ale zajímavé je, že omezovač ve vozech na 90km/h mají tahače a na 100 km/h autobusy, které přeci řídí profesionálové. Když jedu na cyklostezce 25km/h, tak mě předjede cyklista na silničním kole a za chvíli… Číst vice »

JirkaJJ

Na kole je rychlost limitována hlavně fyzickým výkonem jezdce. Je nepravděpodobné že by malé dítě jelo na kole 40 km/h. S elektrovozítkem by mohl jezdit rychle i ten kdo na to nemá…

Kuba

Z hlediska bezpečnosti by spíš chtělo, aby děti např. do 10 let na tom mohly jet max. třeba 15 nebo 20 km/h.

náhodný kolemčtenář

e-kolo (a e-koloběžka) nebo i kolo s pomocným spalovacím motorkem — pokud splňuje příslušné podmínky — je z hlediska pravidel stále jízdní kolo, neplatí pro ně žádná další omezení, takže i na e-kole můžete jet 40 km/h (a mimo obec dokonce třeba 200 km/h, limit 90 je jen pro motorová vozidla). Jedna z těch podmínek, aby to mohlo být považováno za jízdní kolo, je právě to omezení asistence pohonu na 25 km/h (to znamená, že rychleji jet můžete, ale již jen s vypnutým motorem čistě vlastní silou, i na e-koloběžce se můžete odrážet nohou; případně s kopce dolů plachtit bez… Číst vice »

Kuba

To si v podstatě zákon protiřečí, když pro jízdní kolo neplatí omezení rychlosti ale aby e-kolo(běžka) mohla být považována za kolo, tak musí být pohon omezen na 25 km/h.

Při vypnutí omezení, to pak v podstatě nikdo neschválí, protože výrobci nedodávají příslušné dokumenty.

BeHe

…a netušil byste, jak velké procento e-skutristů má toto omezení vypojené

Adamgolias

To je ale hloupej prispevek… Si prislapnete a projedete rychleji.

Kryštof

Na obyčejném šlapacím kole jsem jel do krizovatky tak ze na urovni semaforu jsem videl žlutou… nejel jsem pomalu ale kdyz jsem projel a zprava dostali volno na odbočení doprava tak jsem teprve vjižděl do prostoru kde se pripojovali… tak trochu čuměli co jim tak jako dělám… ale nevytrubovali…. holt kdyz nekdo nastavil semafory naknap a na nim rychlost 30 km/h ktere bezny cyklista nedosahne… (v extremnim pripade ani pruvodce hnanych zviřat se kteryma furt v testech otravujou…)

Paja

Tak tenhle systém spousta aut má již mnoho let, takže to ty auta moc nezesložití.

Libcha

Jestli jim jde o bezpečnost na silnicích, tak by hlavně měli víc „tlačit“ autonomní řízení. Počítač rychlost typicky neporušuje 😉

Tomáš679.2

Aha. A kolikrát si Vám takový počítač nebo chytrý telefon postavil hlavu a Vy jste to musel vyřešit selským rozumem? Opravdu chcete takové situace zažívat i v případě cestování vozidlem? Já tedy ne.

Jiří Kocurek

Když motorkáře srazí tirák, tak všichni vědí, že si za to může sám, jel moc rychle. Ikdyby byla motorka na stojanu a on stál vedle ní. (Steve Lee, † 2010)

A tak všichni víme, že kdo nepřekročí rychlost, ten nebourá. Stůjte tedy pomalu, ať vás nesrazí kamion za to, že stojíte moc rychle.

Tomáš679.2

„Když motorkáře srazí tirák, tak všichni vědí, že si za to může sám, jel moc rychle.“

Ne, to není pravda.

„A tak všichni víme, že kdo nepřekročí rychlost, ten nebourá.“

Ani tohle není pravda.

Pravda je, že nebýt překračování povolené rychlosti ubylo by nedovoleného nebo rizikového předjíždění. Dále čelní střet a nebo náraz do stromu díky smyku v e vyšší rychlosti vede často k vážnějším následkům.

esemag

Ne, nedovoleneho nebo rizikového předjíždění by ubylo kdyby se vice pokutovala bezduvodne pomala jizda 😉

blue

A co je to ta „bezdůvodně pomalá jízda“? To opravdu není, když někdo jede zrovna o pár kilometrů pomaleji než vy…

J.K.

Nevím co by autonomní řízení dělalo při prvním průjezdu stavbou / setkání se žlutými čarami někde kde stavba byla loni… Radši ne, autonomně max kamiony mezi distribučními centry u dálnice, kde se někdo zaručí že i stavební omezení budou srozumitelně a správně značená…

Paja

Nebo první silnicí 3. třídy, na kterých zpravidla nejsou ani čáry.

Leinad

Rozpoznat vozovku a držet se vpravo není takový problém.
Zajímavější je průjezd pěší zonou (přes náměstí kde se nedá chytit ani tram pásu ani čar ani vozovky)

Leopold II. Belgický - 3. největší vrah v historii

Za mě je to ideál, když to jde i vypnout, tak nevidím žádný problém.

To jste vyrobce? Ideal to podle me neni, za prve to budu muset zaplatit a za druhe vypnout :-(.