Bez soutěže na 15 let. Rakousko ochránilo své ÖBB před konkurencí
Railjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger
Poslanci rakouské Národní rady poslali velký dárek státním rakouským drahám ÖBB. Podle jejich rozhodnutí zůstane ÖBB bez soutěže provoz na
Státní/soukromý, unitární/infrastruktura+dopravce, objednat napřimo/výberkem/neobjednat,… O tom se dá vést flamewar už víc než století.
Ale cestujícího více zajímá jestli je vážený zákazník nebo otravný substrát. jizdni rad, kvalita služeb a poměr cena/kvality.
Na Ostravu jezdí více cestujících než před příchodem RegioJet u. I když se modrogumáci snažili konkurenci bránit(railtrans a zákaz jízdního řádu)
Vy ale mácháte open access a závazkovou dopravu.
V případě, kdy je stát majoritním vlastníkem dopravce – akciovky, mi takový krok, jaký udělali Rakušáci, připadá naprosto přirozený. Pro zdejší tržní komsomolce doplňuji otázku, pro lepší chápání věci: pokud by jste vy byli majitelem firmy, také by jste zadávali zakázky konkurenci?!?
Jakékoliv otevírání trhu v žel. osobní dopravě tedy připadá v úvahu až po té, co se ten který stát vzdá majoritního podílu ve své A.S.
Napřed bych jako majitel přinutil tu svoji firmu, aby to pro mě bylo finančně nejvýhodnější. Pak se můžeme bavit dál.
Tak to by asi byla otázka jak daleko by byl dovedený chozrasčot v této myšlené mnou vlastněné firmě… pokud bych jejich tržbu automaticky kasíroval já, tak jistě. Pokud by si firma tržby zprocesovala, započetla si tam náklady na kdeco (nejlépe na tučné manažerské platy a zlaté padáky atd.) a mně pak tu zakázku draho zůčtovala tak možná ne, jako je rozumné platit za něco řekněme dvakrát tolik i když to „dám“ své firmě? Ona mi to v tom druhém případě nepřinese všechno zpět, ale jen jakýsi zbyteček, který pravděpodobně nenahradí to dvojnásobné zvýšení ceny… Asi by mi přišlo nejzdravější sem… Číst vice »
Promiňte, ale stát rozhodně není firma. Takto můžeme říct, že můžeme udělat na všechno státní podniky, protože stát to umí přeci nejlépe.
malokdo tady zna vintropoliticky kontext toho rozhodnuti. draha muze mit v rakouske politice silne vazby, je to vyznamny zamestnavatel, tak se ji nabagrovalo.
jinak stat neni od toho, aby jezdil s vlakama, varil pivo nebo vyrabel toaletni papir, ale pro nektere je 30 let k pochopeni teto skutecnosti malo…
Neříkám vyberko ve smyslu zákona, ale rozhodně by mi nevadilo při dobrém zdůvodnění dat zakázku občas někomu jinému, minimálně podívat se co konkurence umí.
V Tescu se dají koupit i výrobky konkurující TVN, má to snad majitel zakázat? RegioJet občas kromě vlastních autobusů vozí cestující i cizími, má Jančura zakázat subdodávky(a povolit prodej jízdenek jenom do vlastní kapacity).
A skutečně jedna dcerinka umí nejlíp přesně to co druhá potřebuje?
Berte to tak kluci, že prostě Rakousko jako stát si chrání svého NÁRODNÍHO dopravce a jestli je to výhodné či nikoliv nechme na rakušácích. Rozhodně já osobně tento postoj státu vítám než házet svému dítěti klacky pod nohy.
Samozřejmě s tím budou určitě požadovat stále lepší a lepší služby, ale to v Rakousích nebude nějak velký problém.
No, zlepšování služeb… rakušáci moji známí kteří vlakem prakticky nikdy nejezdí (podnikatelé = autem) OBB vždycky silně kritizovali jako součást rudé koalice a bezednou díru v rozpočtu… takže jim něco přihrát zcela bez vlastní snahy není automaticky pro každého občana „dobrý kšeft“. Záleží to taky na osobních postojích tázaného…
Teď jsem si přečetl článek o tom jak DB nakoupí nové ICE a od vlády dostane každý rok miliardu eur navíc. No nejsou ti Němci hloupí. Stačí přeci tu přepravu zadat soukromníkovi a stát ušetří miliardu ročně. Takové nehorázně plýtvání. Sice by se pak asi jezdilo v dovezených sjetých ICE ale i ty budou pokrok a peníze jsou přeci vždy až na prvním místě 😀 .
To je s prominutím hodně hloupý příspěvek. Když Vám někdo nalije peníze, tak i cvičená opice za ně ty vlaky dokáže nakoupit. Ale o tom to není, jde o to, že kdyby ty peníze naliji ne soukromníkovi, ale někomu, kdo nabídne nejlepší hospodaření (a klidně to může být DB, nicméně díky konkurenčnímu prostředí se mnohé peníze neutopí v byrokratickém aparátu), mohli mít například místo deseti jednotek dvanáct (třeba přeháním, třeba ne). A vvvvvooo tom to je.
Ano a vo tom to je. Zřejmě ten u nás tolik hanobeny státní dopravce to nejlepší hospodaření zaručuje. Asi i státní dopravce to umí i když ty tvrdíš že to může dokázat jen soukromnik. No a to se raději ani nepozastavují nad tím že si klidně DB dovolí rujnovat státní rozpočet a okrádat občany tím že zaměstnancům poskytuje jízdní výhody. No fůůůj !!!! A můžeš minusovat 😀 .
Státnímu jedinému dopravci bez konkurence tu nevěří nikdo, a jak se zdá tak ani v tom Německu ne. Snad jen v tom Rakousku, i když kdoví, třeba jsou si prakticky všichni vědomi že je to neoptimální hospodaření, jen to mlčky trpí „aby byl klid“…
Promiňte, ale z vašich slov jde poznat, že jste o studium ekonomie nikdy ani pohledem nezavadil.
1) Stát bývá zpravidla nejhorší hospodář, nikoliv nejlepší.
2) Monopol je nejméně efektivní způsob produkce (a i dopravy).
3) Pletete si pojmy a dojmy. Já mluvím o konkurenci, nikoliv o soukromnících.
4) Chápu, že tu svoji režijku milujete nadevše. Naštěstí stát u nás pochopil, že nemá smysl posílat peníze do černé díky a věřím, že liberalizace bude i nadále pokračovat 🙂
Ano, pravda, třeba za státem vyhozených 14 mld za 12 vrtulníků, které budou kdesi v Afghánístánu sestřeleny, by tu mohlo být třeba 30 pendolin s užitkem na 30-40 let pro 10 milionů ovcí………
No, nezřídka tomu alternativnímu dopravci kupují stroje některé spolkové země… takže toto je podobný krok.
Tedy jako že nikdo automaticky nepočítá že když bude jiný dopravce, tak vozidle nebude třeba platit – to může platit jen někdy, nejspíš na komerčně hodně zajímavých linkách…
Rakušáci chtějí mít dopravu pod kontrolou státu. U nás to úředníci ohli po svém…….
Rakušané mají možná před očima někdejší řádění Thatcherové a její garnitury ve smyslu privatizace a liberalizace za každou cenu. S následky tohoto diletantismu se v GB potýkají dodnes. Privatizace a liberalizace přinesly v první řadě drastické zdražení jízdného, v druhé řadě potom fakt, že spoje, které na sebe dříve navazovaly, dnes již nenavazují. Ne nadarmo se tam říkalo a snad ještě dosud říká, že pokud chtějí soukromníci jezdit, ať si postaví vlastní traťě.
NECHTEL JSEM SE O TOM ZMIŇOVAT, PROTOŽE, BYCH BYL NAZVÁN NEPRITELEM SOUKROMNIKU, TAK MOC DIK,ŽE JSTE PŘÍKLAD ANGLIE UVEŘEJNIL, PLNĚ S VAMI SOUHLASÍM A VIM O TOM, JAK TO V ANGLII DOPADLO,ZE NĚKTERÉ TRASY MUSELA OPĚT VZIT POD SVA KŘÍDLA STATNI ŽELEZNICE, TAKOVÝ TAM VZNIKL CHAOS A BORDEL, KTERY DODNES PŘETRVÁVÁ. PLNÝ SOUHLAS.Kroutim hlavou nad tím hák někteří ODBORNÍCI NA DRAHY, VEDOU ODBORNÉ DISKUSE A PRISPEVKY ZDE A NENAJI VUBEZ POTUCHY VO CO GOO!!!!
Brkoslav: Nějak se vám zaseknul Caps Lock, ne?
DoSt LiDí s AkTuÁlNí ZkUšEnOsTí z UK na různých webech tvrdilo že v současnosti jsou na tom dráhy v Anglii poměrně dobře, dražší ale rychlé, dobrá vozidla… rozhodně že prý to v současnosti nepřipomíná nějaký totální rozvrat. Oni ty ceny OBB by se vám kdekomu asi taky mohly dost zajídat, já se vzpomínám na jízdu tak před 10ti roky Vídeň – Břeclav zbyč. jízdné tuším nějakých 15 Eurošů, když mi řekli cenu Brno tak jsem se zakuckal, protočily se mi panenky a honem jsem to aspoň zkrátil na Břeclav, zbytek už si doplatil bez problému za koruny mnohem levněji… Vlak… Číst vice »
mohl byste nam dat nejaky priklad chaosu a bordelu? nezlobte se za ten osobni dotaz, ale byl jste nekdy v uk? a mluvite anglicky, nebo se spolehate na informace od okolnich soudruhu?
Cituji: „Privatizace železničního systému GB v roce 1995 – důsledky jsou katastrofální – došlo k obrovským nehodám s fatálními následky – subvencování soukromého železničního systému stojí mnohem víc, než stála železnice před rokem 1995 (10 mld Lstg) – argument „privatizace je pro veřejný rozpočet levnější“ je lživý – veřejná doprava po privatizaci je nákladnější – zisk soukromých akcionářů činí 7,5 mld Lstg – jízdné je nejvyšší v Evropě – vlaky jsou zpožděné nebo rušené. Zrušení British Rail se jeví jako stupidní věc – odevzdání se vůli soukromých operátorů. kteří vědí, že neexistuje alternativa, takže na to kašlou a o nic… Číst vice »
A víte vůbec kdo ty tratě v Británii postavil? Napovím, že stát to nebyl.
Dvě poznámky:
1) Infrastrukturu nikdo privatizovat nechce. To by skutečně bylo zvěrstvo a to se nesmí dopustit (jako například u vody). Jenže pokud stát drží v rukou infrastrukturu, tak stát nastavuje pravidla.
2) Ta doprava je objednávaná, tedy stát si může stanovit cenu.
„Drastické zdražení jízdného“ : Mohl byste být konkrétnější? Já zase vidím to, že se na všech tratích objevily nové, pohodlné a rychlé vlaky a že jsou plné. Proto mi to nejde dohromady.
Levné to tam není. Př. London – Exeter s přestupem v Bristolu (cca 320 km) za 36 liber (tj za 1000 Kč).
Podle statistik vynosu jizdneho v prepoctu na pasazerokilometr je v Evrope jen malo drazsich zeleznic nez britska, nicmene v kontextu clanku je dobre zminit, ze jednou z nich je zeleznice rakouska.
To těžko. Zdroj?
Study on the prices and quality of rail passenger services (2016), autor Steer Davies Gleave, pro Generalni reditelstvi pro mobilitu a dopravu Evropske komise
To asi odpovídá, 1kKč za nějakých cirka 300km je pořád lepší na km než mnou výše zmiňovaných cca. 400Kč za nějakých 80km…
Sice teď schytám nůši mínusů, ale mlčet nebudu: „(cca 320 km) za 36 liber (tj za 1000 Kč)“ –> knižní jízdní řád 2002/2003, strany str. A33 a A34 – ´Za přepravu ve vlaku SuperCity (SC) je stanovena globální cena … základní cena jedním směrem … (sloupec 15+) …. 1.000,- Kč´. Tehdy šlo prakticky jen o cestu Manažerem Pha hl.n. – Svinov, Ova hl.n., Bohumín (353, 358, 366 km) nebo zpět. „Levné to tam není“ píše JMN … jó, hrdý Albion, a my jsme ho milovali
A přitom počet přepravených cestujících narostl oproti dnu někdy kolem roku 1990 do dnešních dnů na více než dvojnásobek. Asi něco v GB dělají blbě a měli by se našich soudruhů – odborářů zeptat, jak to dělat lépe:-):-):-).
oni ti soukromnici ty trate i postavili, nez jim je stat vyvlastnil… a u nas (tedy i v Rakousku) taky. ovsem ekonomicky je vyhodnejsi, a usetri to hromady fixnich nakladu, kdyz na sebe navazuji i v osobni, i v nakladni doprave.
ok, mohl byste sem dat, jaka je prumerna cena jizdneho za osobokilometr v UK a za osobokilometr v rakousku?
a mimochodem je zvlastni, ze navzdory „drastickemu zdrazeni“ jizdneho doslo k rustu osobokilometru na 2.5 nasobek – tam se musely stat jeste jine veci, ktere vasemu jinak pronikavemu analytickemu pohledu unikaji…
Jsou ještě v EU země, které pochopili, že páteřní dopravu nelze pustit do soukromých rukou( NĚMECKO, RAKOUSKO, ITÁLIE, FRANCIE aj) diktát EU je pro ně jen kus bezvýznamného papíru. A ti co pláčou s jakými fantastickým i vagóny jezdí konkurence u nás, vyřazené právě od OBB. DB, SBB, by si měli uvědomit, kolik TYTO STÁTY naleji ročně financí do obnovy ívozoveho parku.jsou to desetinasobky, našich financí na osobu a rok. Nedávejte vinu jen ČD s čím se u nás jezdí, ale hlavně naší vládní garniture, která od revoluce jen přetěžovala automobilovou dopravu, JE TO JEJICH ZASLUHA A HANBA, PI ČEM… Číst vice »
Máte pravdu v tom, že rozdíl je hodně dán tím, kolik peněz stát nalije do obnovy vozového parku a infrastruktury. Ale…Vysvětlete mi prosím „páteřní dopravu nelze pustit do soukromých rukou“ – proč by to nešlo? V čem státní firma v monopolním postavení zajistí lepší hospodárnost a služby než jakákoliv firma (včetně té státní) na otevřeném konkurenčním trhu? Co to přinese dobrého? A proč tedy stát nezajišťuje autobusovou dopravu? Proč nezajišťuje pekárny, automobilky, IT firmy, ….? Proč ve všem jiném (kromě armády a částečně energetiky) to jde a tady by to jít nemělo? Jelikož předpokládám, že opět dostanu spoustu mínus, ta… Číst vice »
Asi jsou v těchto zemích proziravejsi, jak u nás těch pár chytrolinu pro které je vše dobré jen soukromé. Nejlepší ŽELEZNICE v EVROPĚ: ŠVÝCARSKÉ,ITALSKÉ, ŠPANĚLSKÉ, FRANCOUZSKÉ, NĚMECKÉ… a to jsou všechno státní dráhy, není to divné??? Žejim to tak jezdí v perfektním vlacích a na perfektního tratích, také státních, tak asi ten náš stát stojí za……
Kdyby u nás fungovala regionální doprava jako ve Francii, to by bylo breku…
Francie není jen TGV.
Však buďem moci brzy porovnat a zkusit jak regionální doprava bude fungovat u nás??? A jeden Italský průser, v NĚMECKU, nemůžeme házet na celou italskou železnici, kterou mám osobně vyzkoušenou.A POKUD SE NEMÝLÍM, TAK REGIONY VE FRANCII NEZAJISTUJE JEN STÁTNÍ SNCF!!!??? Co vy na to???
MÁTE ASI ZASEKLÝ CAPS LOCK, strejdo.
STREJDO A TEN ZASEKLY CAPS LOCK VÁS TAK ŠTVE?? Mě ne tak si VYOKO
Tak hlavně bacha, aby se vám taky nezasekla pumpa, ta režijka za to nestojí, pak si ji ani neužijete..
Po itálii jsem se vlakem najezdil dost. Věřet, ne nejde o JEDEN italský průser, tam je ten průser skoro vždycky a skoro všude na trati. docela se jim daří udržet v „toleranci“ ty jejich rychlovlaky „Elettro Treno Rapido“, ale jak jdete na nějakou lokáklu, tak je to často totální katastrofa.
Ale to není o souboji státní vs. soukromý, ale o monopol vs. konkurence. V čem je lepší hospodaření monopolu lepší, než když tady bude konkurence, která nutí všechny firmy k neustálému zlepšování nabídky a služeb? Proč všude máme konkurenční prostředí, ale u železniční dopravy máme zůstat u monopolu?
Tak že Italské železnice (u nás známé mmj provozováním Ex do Mnichova na Německé straně) patří mezi ty nejlepší je vtip dne. 😃
jj taky jsem se 15 minut řehtal…
No, říct i Italských drahách, že jsou nejlepší železnice bych si teda já netroufl.
S těmi Italy a Španěly je to asi nějaká legrace, kterou jsem nepochopil.
Chci se jen zeptat, zda jste někdy ve ŠPANĚLSKU POUŽIL ŽELEZNICI?? Já ano a nejen dálkovou, ale i REGIONÁLNÍ, PERFEKTNÍ SOUPRAVY I TRATĚ!! Kde se na ně hrabeme????
Protože dle ekonomických teorií vede konkurence k nulovému zisku firmy ( konkurenční tlak snižuje ziskovou marži v dokonalé konkurenci k nule). Podnik investice hradí ze dvou zdrojů 1) vlastní ( tj. zisk) a 2) cizí ( tj. dluh).
Soutěžit nebo dát bez výběrka nebo neobjednat, státní nebo soukromý, unitární nebo odlišit dopravce od infrastruktury,… o tom se můžou lidí hádat už déle než století, ale stejně nikdy to nebude 100%(i za ČSSR byly mezistátní vlaky, a vlečky vedoucí kamsi na pozemek který nebyl dráhy..I dneska jsou koleje, na které nemůže po splnění podmínek každý)
A cestující se většinou rozhoduje podle něčeho jiného než jen barva vlaku. Například jestli je vážený klient nebo otravný substrát. Rychlost a pohodlí (proti jiným způsobům dopravy).
Nejlepší na tom je, že oni jsou v mnoha věcech lepší než my. To co oni udělali zase za 15 let, kam se posunuli. Třeba v dálniční infrastruktuře. V jaké kvalitě je to navrhováno a stavěno. Neexistují tam žádné takové šmejdy jako zabijácké nájezdy na „Dálnici“ v Brně z Mikulova na Ostravu a Polsko. (bez nájezdového pruhu, rovnou vás sundá kamion, jedoucí 80..) Kde se naší pitomci ani neobtěžují dát na takovou prasárnu min. 4 stopky.. Ale označí to nějakou ojedinělou neznámou divnou českou značkou (pro zahraniční řidiče smrtelná past.).. My jsme je absolutně za těch 30 let nedohnali. Ani… Číst vice »
mají rozum.
to co vznika u nas, je silene.
ZAJÍMAVÉ JE, ŽE V RAKOUSKU, ALE I TOLIK SLINTANÉM RUSKU NAŠIMI POLITIKY TO JDE A V NĚJAKÉM ZAPADÁKOVĚ, KDE ANI MEDVĚDI NECHTĚJÍ JIŽ KVŮLI ČUNKOVI DÁVAT DOBROU NOC – JAKO ČESKÁ REPUBLIKA, TAM TO NEJDE!!! tam jednotnou dráhu rozštípou mezi soukromníky jak na podzim polínko na topení!!!!
Máte zaseklý Caps Lock asi.
A dráha měla hafo času se snažit, to by pak po alternativách nikdo nevolal… Kdepak jsou ty Desira do Rakovníka, o kterých se blábolilo před deseti lety na Nábřeží? Hm? .)
Mimochodem, Matka Dráha ztratila v soutěřích asi 5% výkonů, vy polínko.
Jděte s těmi casplockovacími výkřiky někam, kde vám to baští, ju?
V Rakousku možná alespoň plní sliby a nejzdí tam regiokrámy, 810 a béčka for ever.
Za €10,-/km
Rakušáci, narozdíl od nás, mají rozum a nepodkopávájí vlastního dopravce, ono celkově všechno zůstalo pod jednou značkou (i správa a údržba infrastruktury), ne jak u nás, různé rozdělování.
No jo, ale mezi Rakouskem a námi je podstatný rozdíl – ÖBB investují, modernizují, chovají se, jako by tu konkurenci tam měli, funguje to tam. Podívejte se na naši ČD – investují, až když jsou do toho natvrdo dotlačeny konkurencí, či hrozbou konkurence, a mnohdy i přesto nás vozí v takovém šrotu, že se to zdá neuvěřitelné. Cestující je jim buřt, zaměstanci mají v hlavě pouze režijku a odbory. Tady to protě bez konkurence nepude. A nebo dobře, zadejmě většinu výkonů jednomu dopravci, ale NE ČD. Už teď, po zrušení soutěží na rychlíky máme jistotu, že budeme v Béčkách hrkat… Číst vice »
Ono by ČD taky i nakupovali nejmodernější stroje, jen by nato museli mít finance. A to je problém Čecháčků, chtěli by jízdné ideálně zadarmo, ale supermoderní vlaky. A když se to tedy dotuje, tak je to zas špatně. Jinak vlaky jsou takové, jaké si kraj objedná a to je třetí problém, ukázalo se, že krajům se jaksi nechce platit za nové stroje, když si radši kraj vybere levnějšího dopravce se starším vozidlem z Německa, než toho o pár korun dražšího, ale s novým. Jinak to, že se modernizuje až se soukromníky, je taky lež, modernizovalo se i před nimi,i když… Číst vice »
Ono není umění nakoupit nové stroje, pokud Vám někdo nasype miliardy. Umění je umět s penězi hospodařit. A myslím, že konkurence krásně ukázala, že když se chce, tak i ČD dokáží penězi přestat plýtvat tak, jak tomu bylo dříve, kdy ČD byly neustále ztrátové (stát do nich musel naléval proporčně ještě více peněz než dnes), neflexibilní (zákazník byl otrava, kterého je potřeba co nejrychleji odbýt) a docházelo k mnohem pomalejší obnově vozového parku. Skutečně nechápu, co obdivujete na ČD před rokem 2010.
Jde taky o to, že ČD nevědí, co by za to chtěly. To už je soilná káva i pro ty kraje, které se snaží nebýt dojnou krávou k financování černé díry. Já byl vždycky pro unitární železnici a to ce teď děje, mi taky není po chuti. Ale při přístupu majoritního dopravce se asi opravdu nic jiného dělat nedá. Bohužel…
Jen pro tvoji informací v Pardubickém kraji nabídly ČD lepší vozidla a i trochu nižší cenu než Leo ten přesto vyhrál . Tak nevím o jakém dojení píšeš? A myslím že na dopravní obslužnost stejně kraje dostávají peníze ze státního rozpočtu.
No vidíte, o důvod více dělat transparentní výběrová řízení nikoliv to dávat nějakému dopravci (jakémukoliv) svévolně. Nevím, jak to výběrové řízení probíhalo, ale pokud to bylo takto divně někomu dáno, je to úplně stejné, jako když to napřímo zadáte ČD. Oboje je špatně.
A byly by schopné ČD to i reálně za tu cenu provozovat? Neznám konkrétní výběrové řízení, ani kriteria výběru, ale třeba jen někomu došla trpělivost s tím jaké čísla občas ČD háže. Někteří zastupitelé si navzájem mezi kraji umí vyměnit informace za jakých podmínek má kdo uzavřené smlouvy….
Tak toto je vážený raději bez komentáře. Ani nechtějte vědět co v tom u nás za tím vězí 😀.
Víte, liberalizaci železnice beru jako určitý projekt. Třeba vyhoří a skutečně se ukáže, že je lepší jeden státní dopravce (ale o tom pochybuji, protože od nástupu konkurence se situace na železnici zlepšuje a nikoliv naopak, stejně tak se ukazuje, že efektivnější závazková autobusová doprava s přístupem konkurence). Ale i kdyby to nevyšlo, tak je to lepší, než nedělat vůbec nic, protože i ten nejslepější musí uznat, že prostě to, jak to fungovalo na železnici dříve, bylo prostě špatně. A konkurence prostě je efektivní způsob, jak něco někde změnit. P. S. Černou dírou jsem myslel obecně podnik, do kterého se sypou… Číst vice »
tady srovnáváme bohužel trochu nesrovnatelné – to je ceny přepravy – porovnejte prosím kolik stojí jízdenka OBB a ČD, příp. dalších autseidrů živících se na úkor ČD. např. Znojmo-Wien pohých nějakých 60 km za zhruba 300 Kč!!! provozuje OBB
Ale to jestli se budete hrkat v Bčkách je pouze o politickém rozhodnutí. Buď to politici zaplatí nebo nezaplatí. Jen u nás se dělal ten podvod, že nezaplatili a modernizace celé sítě se dělaly na dluh ČD.
Na dluh ČD … svatá prostato … to jako ten dluh platil pan generální a železniční odboráři ze svého?
Jste asi nepochopil princip dluhu a dluhové pasti. Že dluhy by se měly taky někdy PLATIT.
Aha, takže podle Vás bylo správné, že stát nalívá peníze do černé díry (viz Ex1, která byla dotovaná a ukázalo se, že to není vůbec potřeba a nyní se to ukazuje na Ex3, nicméně stát chce pořád tyto peníze vyhazovat). Tak jestli i Vy máte takový přebytek peněz, rád Vás o ně připravím 🙂
Přesně tak, u nás by to bylo jen nalévání peněz do černé díry bez žádného efektu. Drahé jízdné, staré vlaky, katastrofální přístup k cestujícím, žádná snaha (bohužel v mnohém přetrvává dodneška). A ty dříve dotované, a nyní nedotované linky to ukázaly. Peníze se jen projídaly, a nic za ně nebylo. Až ta konkurence ukázala, že to jde jinak, což modří nemůžou překousnout…
To jsou kecy.. žádné zázraky nelze konat.. ČD jsou až na nákupy z Kypru (což je zase jen o naší politické kultuře) velmi efektivní. Buď se zdraží jízdné. Nebo se sníží kapacity – malé vozidla – a udělá chřipka express a jízda ve stoje.. Nebo se sníží platy – což se dnes teda zrovna nesníží.. Žádné zázračné úspory neexistují. Jsou to všechno jen kecy aby šly státní dotace do soukromých firem.
To jsou kecy.. Buď bude vyšší jízdné nebo nebudou vlaky jezdit mimo špičku a tedy to taky může být služba na h. Protože 1000 příplatek za hotel = auto ve výsledku.
S prominutím tady kecáte nesmysly Vy. Máte snad pocit, že vlaky mezi Prahou a Ostravou (a Brnem u RJ) jezdí jen ve špičkách? Zjevně ne. Navíc to vůbec není o tom, že to musí jezdit komerčně. Mohou klidně jezdit objednané za 0 Kč (nebo za kolik to bude někdo ochoten odjezdit). Vždy na tom ušetříte.
A co třeba příjezd ráno do Ostravy na 9. Tím nemyslím, že s běžným 20 min zpožděním dojede 9:20 (bez návazné mhd – dalších 20 min) A co odjezdy z Ostravy večer směr Hranice Přerov Olomouc.
A já mluvil nyní spíše o lince na Brno, jak to chtějí někteří neustále vyjímat..
Nepochopil jsem, co tím chtěl básník říct. Vždyť hlavně ČD řeší všechny vlaky jen na dojíždění do Prahy a ne z Prahy do jiných měst.
Do Ostravy na 9 jedou Hukvaldy ve 4:20 z Prahy v 8 v Ostravě, a pak až RJ (vlak, s nocováním v Brně nepočítám, ani přestup v Hranicích, kde 4 minutám na přestu na koridoru věří jen Zaměstnanec ČD) s příjezdem v 9:10. ČD jedou až na 9:48 a 10:13. Takže ráno mají 2 hodiny „díru“, kterou zaplňuje jiný dopravce.
RE: Hukvaldy. Ano, s jedním drobným problémem. Jede pouze v PONDĚLÍ…
Omlouvám se, nevšiml jsem si… Takže je to ještě horší neý jsem myslel. S ČD z Prahy do Ostravy až na 10 =O
Připoměl bych několik rozdílů. Rakousko není ČR. Jejich síť není v takovém stavu jako v ČR. OBB nemá tolik vlaků v takovým stavu jako v ČR. OBB není pro rakoský politiky tak „výrazná“ trafika jako v ČR. V Rakousku nebyl 40 let monopol na rozum jedná státostrany. POdívejte se na stav vozového parku OBB a ČD, podívejte se na úroveň služeb v jejich vlacích a srovnejte s ČD. Srovnejte výši jízdného u OBB a ČD, se zohledněním výše průmerné mzdy a také množství „státních“ slev. To považuji za nutné srovnávat. Ne jen výkřik do tmy, ale pořádný srovnání.
Za to se dá Rakousku jedine zatleskat 🙌
Jojo, v průměru dvojnásobná státní dotace a trojnásobná cena jízdenek proti Česku, to je na potlesk. 🙂
Při diskusi tady se zapomnělo na jednu věc. Rok 2034. Ten přijde za 15 let. Ano, po tom volám v České republice! Jedině dlouhodobá smlouva může dopravce motivovat k pořizování NOVÝCH VOZIDEL a ne ty směšné smlouvy na pár let jako máme u nás. Nechápu. Výborně, Rakousko! Snad se pořídí ještě další vozidla kromě již objednaných railjetů, nightjetů a pár patrových souprav. 🙂 Na druhou stranu, myslím si, že dát vše státnímu dopravci není nejlepší cesta. A ještě takhle napřímo. Ačkoliv mám ÖBB hodně rád a těším se na ně, tak něco mohlo zbýt i pro soukromé dopravce. WestBahn se… Číst vice »
A já doufám, že je dostatečná motivace, že se dá požadavek na nová vozidla jako součást smlouvy. 🙂
Jde jen o to, že nová vozidla se neprodávají v Lidlu a je třeba na ně čekat, Proto i soutěže je třeba takto koncipovat.
Buď chci výkony pár měsíců po uzavření smlouvy, a to je tak na rekonstrukci, nebo si počkám na nová vozidla i s rizikem, že se za tu dobu změní situace na trhu.
ANO a ani ČD nejsou schopny jít do soutěží s novými vozidly, protože je nemají, nebo je mají vázané jinde.
My si nová vozidla v současné době nemůžeme dovolit. Z toho pohledu jsou rekonstrukce ojetin logickým řešením.
Podstatné je, po čem a s čím (a jak často) se jezdí. Ve střední Evropě je obecně odpor ke změnám všeho typu, takže když jim to tam dobře funguje (což mně připadá, že v zásadě ano), tak logicky preferují „nic neměnit“. Zatímco u nás byla železnice dovedena někdy koncem devadesátek do zcela nepřijatelného stavu, v podstatě každý kilometr byl pro nešoto cestujícího utrpením. Takže – navzdory obecné nechuti něco měnit, což hodně vypovídá o tom, jak hrozně špatně na tom ten sektor byl – tady prostě zvítězil přístup „rychle soukromníky, protože to je aspoň nějaká naděje na brzký konec fyzicky… Číst vice »
Nezapomeňte GB =)
V Rakousku NENI MONOPOL (prirozeny ani uredne zavedeny) pro prepravu cestujicich na zeleznici. A uz vubec ne u prepravy nakladu. Monopol by znamenal, ze nesmi jezdit ani soukromi konkurenti (u osobni prepravy Westbahn, Regiojet…), coz v Rakousku mohou a jezdi! Pouze zavazek dopravni obsluhy je zadavan OBB. Komercne muze jezdit ten, kdo splni zakonne podminky a vejde se technicky na infrastrukturu. To je extremni rozdil z hlediska fungovani trhu. V clanku je to spravne, ale v diskuzi nekteri diskutujici ukazuji, ze nikdy necetli definici monopolu podle ekonomie a pisi o necem, cemu nerozumi… Takze pokud chcete obhajovat a vychvalovat zadavani… Číst vice »
Takže jak jste sám uvedl, JE TO MONOPOL v oblasti objednávané železniční dopravy. To myslím dostatečný argument v případě, že drtivá většina výkonů je nutná v závazkové dopravě, protože na komerční bázi nepřichází v úvahu. Ale pokud chce stát i cestující prodělat, jen ať se to dává rovnou jednomu subjektu bez jakéhokoliv tržní konzultace 🙂
P. S. Abych zabránil slovíčkaření, tak rovnou napíšu, že objednávaná železniční doprava (tedy drtivá většina osobní železniční dopravy v Rakousku) je administrativní monopol, který není založen na licenční bázi, nicméně podporou formou dotací jedinému dopravci se tím de facto administrativním monopolem stává, protože ostatní dopravci tomuto dotovanému dopravci nemohou žádným způsobem konkurovat (i když Jančura u nás ukázal, že i s tímto monopolem se dá bojovat).
Připadá mi to jako by všichni věřili, že nejlepší cesta jak podnítit manželku , aby se lépe chovala je pořídit si milenku nebo alespoň olázsle flirtovat. Případně , abych to obrátil , jakmile se manželka začne tulit k jinému, pánové si zřejmě řeknou : aha asi něco dělám špatně a měl bych se polepšit. No a když nám rodiče říkali : podívej se jak se učí/cvičí/poslouchá/ Čenda tak jsme se nerozzlobili ale hned jsme si vstoupili do svědomí… 😀😀
A tak ne vždy je konkurence nejlepší nástroj pro pokrok.
Výborně. Tak v Rakousku to mají jak chtějí, u nás jsou podmínky krapet jiné a bez konkurence to fungovat nebude.
Kostrbaté metafory s manželkou na situaci sedí po třech rumech, což cca. odpovídá stavu jejich tvorby…
Jarku víš podle čeho se pozná úroveň a vyspělost diskutující ho? Podle toho jak dokáže přijmout a akceptovat i názor druhého popřípadě věcně argumentovat. Od toho asi také diskuze jsou. A hlavně neurážet a neponižovat jen za to že má někdo nějaký názor i když podle tebe není správný.
Hlavní problémem dnešní doby je neschopnost rozlišit fakt od názoru. A váš názor, prezentovaný výše, je prostě pitomý.
Jarku, takže neměl jsem tři rumy, jsem téměř abstinent. Konkurenci nevidím a priori jako zlo. Ale již z ekonomických teorií vyplývá, že ne vždy s edá uplatňovat „ruka trhu“ ad absurdum. Na cestování je každý faktor důležitý, tedy jak to čím pojedu, jak se o mn epostarají, a nakonec kdy dojedu. Kolegové taky ukazují třeba potřebu síťovosti. Prostě když chci jet v 5:00 a nejet dopravcem X nemám na vybranou, buď pojedu později/dřiv a dopravcem Y anebo pojedu dopravcem X ale nechci jet v 5:00. tak mi přípoj ujede, nebo budu kysnout na nádraží x minut, nebo vstávat nekřesťansky brzo.… Číst vice »
No ono se ukazuje, že s trochou kreativity by se i jen za naše peníze dalo pořídit něco lepšího, takže je pitomost sedět a čekat, co nadělí Nábřeží, když se mu bude chtít… Ono se mu bez konkurence moc nechce totiž.
Ruka trhu může fungovat dobře, ale na svobodné m trhu, kdy budou mít všichni zůčastnění stejné podmínky. To v ČR není a hned tak nebude. Jsme mistři výjmek, „obezliček“ slev, dotací, nepřehlednosti, mlžneí a neptransparentností
Já si osobně myslím, že to že v Rakousku funguje železnice bezvadně (zpoždění nad 5minut mají téměř jen vlaky ze zahraničí) je hlavně způsobena kvalitní infrastrukturou než dopravcem. Jezdím pravidelně v ICE co ÖBB provozují ve spolupráci s DB, jel jsem i rakouským Railjetem z Mnichova do Vídně, i vídeňskými S-bahny. Vše super, ale nejlepší mi stejně o chloupek přišel soukromý WestBahn. Ale kdo je pro mne nejlepší je jedno – byl to opravdu jen malý chloupek – všichni totiž používají stejnou skvělou infrastrukturu a to je zásadní – čtyřkolejka mezi Vídní a Linzem pro rychlosti 200-250km s novými čistými… Číst vice »
Inu prostě taková zaostalá východoevropská zemička…
Já se jen tak zeptám obhájců monopolu… Líbilo se Vám za socialismu? Tam bylo monopolní (státní) v podstatě všechno. Fungoval ten stát podle Vás v této době dobře?
Tak nějak jsem si nevšiml že by v Rakousku byl někdy socialismus tak co ho sem pleteš. To jen asi těm co tvrdí že monopol prostě nefunguje jedině konkurence teď docházejí argumenty když jedny z nejlepších drah v Evropě se těmi nejlepšími staly i bez konkurence. Vše je v lidech. To jak dnes vypadají ČD dnes mají na svědomí politici. Ne to že neměli konkurenci.
Hehe, tohle řešili dokola komunisti. Že ten socialismus není špatnej, že je to v lidech, aby makali, zlepšovali, a tak… no a definitivně se to vyřešilo až v 1989. Kupodivu ne tím, že by každý monopol přišel k rozumu a začal najednou efektivně hospodařit, inovovat a zlevňovat, ale že jednoduše zkrachoval.
Pod státní ochranou přežilo jen pár hrůz z té doby – ČEZ, pošta, SPT Telecom (ten to už zabalil), státní televize a… České dráhy.
Tak mi proboha nějak rozumně vysvětlit proč to v Rakousku jde a u nás to nešlo když to není v tom jak schopné lidi dosadí politici do vedení státních drah. V čem jiném než v kvalitě vedení a řízení státních drah a podpoře politiku je rozdil?
Nemyslím si, že by byly ÖBB jako podnik nějak skvělé. Lepší jsou akorát v tom, jaké ohromné dotace do nich cpou + vyšší jízdné. 11,024 mld EUR na dotacích je nějakých 285 mld. Kč, a to na méně spojů, než mají ČD. To je prostě šílený.
To si to ještě musíš vydělit 15 🙂 . A těch 200 korun taky není moc u nás se jezdí myslím za něco kolem 130 a srovnej si celkové ceny v Rakousku a u nás.
Jako jedni z mála v západní evropě mají jízdné s kartou cca 2 Kč/ km. V GB není problém 10 a víc..
Plus mají nové moderní vlaky!!! Railjety. City jety.. Já bych řekl, že to není vůbec špatná cena.
protože tam 40 let nebudovali socialismus (s velkou podporou modré armády, že)
Typický příklad pokrytectví. Socialismus byl jeden velký monopol. Toto je jeden z příkladů monopolu. Ale já chápu, že konkurence je špatná, protože přijdete o režijky a další výdobytky socialistické železnice 😛 😀 (jojo, já vím, že byly ještě před komoušema). … Žádné argumenty nedocházejí. Argument, že konkurenční prostředí je jak z pohledu ekonomiky, tak z pohledu zákazníků vždy lepší prostě platí a platit bude. S tím se musíte smířit 🙂
Dovolím si podotknout, REŽIJKY BYLY JIŽ ZA CÍSAŘE PÁNA OD POČÁTKU CK ŽELEZNICE cca 1863, prakticky až do dneška. – tedy žádný výdobytek socialistické železnice! První kdo se začal zabývat likvidací režijek byl Vašek Klaus, jehož eminentní zájem byl aby prostý dělný lid neviděl jak se „blaze“ žije za ostnatým drátem – no už se mu a jeho nohsledům daří dotáhnout tu chvoloč se vším všudy až do české kotliny – bohužel
Jak dlouho už se ten sektor proboha liberalizuje? Bez ohledu na to komu fandite je na tomto bez diskuse vidět neschopnost EU. Dáme si nějaký cíl a k němu 50 přechodných období. Vždyť nejsou schopni ani určit jaký čas by měl platit, zda letní nebo zimní. Toto nas má někam vést? Bez schopnosti určit nějaký cíl a stát si za ním? Tak ať se buď jasne liberalizuje nebo neliberalizuje, proboha. Hlavně že zase budeme poslouchat nářky nad právním státem v Maďarsku.
Železnice v Evropě potřebuje především infrastrukturu, standardizaci a organizaci. Stačí se podívat na Čínu. Monopol jako řemen a počty cestujících tam stále rostou. Protože staví nové tratě a nemění se na nich napětí a zabezpečovací zařízení každých pár set km. Nebo Švýcarsko, kde taky liberalizace v tomto živelném smyslu není. Nemají sice VRT, ale za to mají perfektní návaznosti, jízdního řádu i tarifu. Jedni země, kde by liberalizace částečně pomohla, mě napadá Španělsko. Tam je dnes na jinak dobrých VRT jízdní řád jak noty na buben a ceny vysoké. To by liberalizace řešila, ale stejně se to dá udělat i… Číst vice »
Já to nezpochybňuju. Ale tak proboha vyberu nějakou cestu a někam to celé smeruju. Toto uz je šaškárna.
Vy jste věřící komunista, nebo jste opravdu tak blbej, že věříte, že úředníci jsou schopnu zajistit úspěch odvětví „co nejrozumnějším“ nastavením nějaké sektorové politiky? A že ti úředníci to dokážou líp vymyslet než konkurenti v dynamickým konkurenčním procesu? Myslíte, že laptopy máme proto, že odbor výrobců hardware to dostal za cíl sektorové politiky od amerického federálního ministerstva informatiky?
Pokud vy sám potřebujete státní chomout a návod k životu, odstěhuje se s Janatou do lidové Číny, tam vás očipujou, usměrní a budete mít konečně stabilní životní rámec včetně neustále rostoucí délky a výkonů VRT sítě.
V Rakousku politici dosadili do vedení OBB zřejmě schopné lidi kteří z OBB udělali to co dnes jsou. Zatím co u nás si politici udělali z ČD odkladiště pro kamarády zdroj trafik. Byli tam lidé kteří to dovedli tam kde to dnes je. Nevím co je na tom k nepochopení. Politici rozhodují o tom kdo dráhy vede proto odpovídají i za výsledek jejich práce. Rakouským politikům dávám jedničku s hvězdičkou.
Jenže tady to bylo děláno cíleně, protože byl jasný záměr: likvidace železnice, likvidace ČSD. To skutečbě nemá co dělat s konkurencí, liberalizací, ani ničím jiným podobným.
To je svatá pravda. Pamatuji si velmi dobře jak krátce po revoluci v jedné debatě Václav Klaus prohlásil že tento stát železnici nepotřebuje. A pan Ježek v jiné debatě prohlásil že je nepřijatelné aby stala dlouhá kolona aut u závor a po kolejích projel poloprázdný motoráček který jen zdržuje silniční dopravu a že se s tím musí něco udělat. Tak se do toho politici také s vervou pustili. Myslím do té likvidace ČSD. No myslím že bohužel pro nás i budoucí generace byli dost úspěšní :-(.
Možná by nebylo od věci zalistovat jizdní řádem ze startovací čáry v roce 1989 a dnešním a podívat se kolik vlaků jezdilo tehdy (třeba do Budějovic přímý rychlík ráno a další už odpoledne a tak to vypadalo v zásadě všude) a dnes.
Já také píšu o devadesátých letech a ne o dnešku. Ty si nepamatuješ jak se tenkrát rušily vlaky jak se rapidně zhoršila podfinancovanost železnice. Komunisté řekli že do socialismu nepojedeme na motorkách a utlumili celý sektor výroby motorek. To bylo moc špatné rozhodnuti. A naši noví polistopadovi politici rozhodli že do kapitalismu nepojedeme vlakem a udělali s železnici něco podobného. Také totálně špatně rozhodnutí. Doporučuji ti přečíst si něco o lokomotivě které se říkalo asynchron. To byla mašina kterou udělali ve Škodovce. Byla to mašina která byla na takové úrovni že o takových 15 let předběhla veškerou konkurenci. A další… Číst vice »
Vzhledem k pádu východních trhů a absenci produktů pro trhy západní mohla těžko škodovka být jinde než je.
Asynchron je oblíbená báchorka pro české šotouše, kdy se jeden nespolehlivý prototyp pokládá za důkaz české geniality. Přijde mi hodně zvláštní, že by mnohem silnější konkurenti tento koncept – pokud by byl tak geniální a technicky a provozně reálný – nezapojili do konstrukce mnohem dřív.
A četl jsi něco o té lokomotivě ? Mysli je i video na YouTube. Právě ten koncept byl tak progresivní a oni byli první kdo s tím přišel.
Ale prdlačku první, asynchronní motory byly horké téma v celých 80. letech, (i pro nezávislou trakci). Na Googlu je k vidění pár stránek z knihy Electric Railways: 1880-1990, autor Michael C. Duffy, tam je to podané v kontextu a o Škodovce tam (mezi asi 10 dalšími) píšou: In 1985, the Skoda Works in Czechoslovakia announced that asynchronous motors were under consideration for designs planned to replace its standard 25 kV AC locomotives and its 3000 V DC locomotives. Skoda argued that use of the inverter and three-phase motors greatly reduced the length of HVDC locomotives of equal power which used… Číst vice »
Tvrdit, že asynchron předběhl veškerou konkurenci o 15 let může jen vymaštěnec, který netuší, co se tou dobou vyrábělo za železnou oponou.
To jako škodovka přišla s Asynchronem v roce 1965 (15 let před prototypy Baureihe 120)? Ale no tak…
a řídila ty asnachrony tak maximálně cyklokonvertorem… v 65 nebylo možný v podmínkách ČR rozumně řídit asynchronní motory. Prost na to nebyla technologie. V půlce 80 tých let s vypětím sil ZPA už zvládal vyrábet „frekvenční měniče“, který venkoncem opravdu oplývaly nízkou vahou, spolehlivostí a malým zástavbovými rozměry ( pro magory myšleno velmi ironicky).Ten pomaloběžný „koncept“ to byl aúplná katastrofa, nakonec se cuko zpět k motoru + převodovka a o oněch „střídačích“ jak se jim tehdá říkalo se dají napsat celý romány. Protože nebyly výkonový součástky zbastlilo se tam řešení 5. tyrystorů v sérii, stačilo aby jeden trochu „ulít“ s… Číst vice »
Pletete jablka s hruškama: liberalizace ve smyslu konkurenčního soupeření při veřejných zakázkách (což je tento případ, a mimochodem mílýte se, ve zmiňovaném Švýcarsku jezdí v závazku mraky soukromníků) a ve smyslu konkurenčního soupeření při open acces spojích na komerční riziko (kam míříte s tím Španělskem) je něco úplně jiného.
… mraky soukromníků ve Švýcarsku? Tyhle firmy jsou soukromé asi tak jak kdejaký dopravní podnik u nás – většina společností je z větší části vlastněna veřejným sektorem – Bund, kantony, případně obce…
Poznámka/povzdechnutí mimo hlavní téma vlákna: Španělsko a VRT: kdyby naše budoucí VRT měly mít nedejbůh ještě jiný rozchod než klasické tratě, stavěly by se x+50 let, kde x si dosaďte z různých referátů z konferencí
Pokud se nemýlím, tak napřímo se chystají svým „národním dopravcům“ zadat výkony také ve Slovinsku či Maďarsku, takže zas taková výjimka to nebude.
Všechny nás rozsoudí čas:-). Myslím hned od prosince. Pak se ukáže kdo měl pravdu ale OBB je myslím jasný důkaz že i monopol může být dobrý a funkční. Rakouská vláda se umí postarat o svůj majetek i o sve obyvatelé.
Nevím, jestli je dobrý, ale co vím, že kdyby tam ta konkurence byla, tak bude lepší. Takové jsou prostě fungují ekonomické zákony, tak to prostě je 🙂
myslim, ze ve velke britanii (a nejen tam) by nesouhlasili
Á, zdravíme věrné čtenáře Obzoru. Tak hele jak moc nesouhlasí: https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Great_Britain#/media/File:GBR_rail_passengers_by_year_1830-2015.png
Našel jsem i osobokolometry pro UK:
1947: 37 miliard
1994: 28 miliard
2000: 39 miliard
2018: 66 miliard
Jen pro kontext: ČR má aktuálně 10 miliard osobokilometrů, a v tomhle článku dole je krásný grafík https://infografiky.ihned.cz/revoluce-na-zeleznici/r~72137636a08411e8b3e20cc47ab5f122/ , který se nějak prudce láme mezi roky 2011 a 2012, už si ani nevzpomínám, čím by to tak mohlo být… :-DDD
No, až na to, že ten růst prý částečně už nastal 1996, a privatizace byla 1998. Takže někteří zlý jazykové to zpochybňují, že to byl trend. V 90 prostě byly populární auta.. A B) pak začala vláda teprv investovat do infrastruktury… Před tím měli nějaké premiéry, kteří na vlaky úplně kašlali. Takže pomalé jízdy, staré soupravy.. Podfinancování.. A po nehodách začali investovat:-)
Nebo to může být stejně dobrý monopol jako na Slovensku, v Bulharsku, Řecku, Albánii, tam to panečku funguje. 😄
Taková hezká myšlenka a tak jste ji uvedením do reality pokazil. 😀
Hrackalw: OBB ale zadny monopol neni! Takze vas vyvod z teto argumentace je vecne zavadny, vice muj prispevek vyse.
Já vím že v Rakousku jezdí i soukromník já myslel monopol ve veřejných zakázkách.
Rozumné řešení rakouských politiků. Já si rovněž myslím, že státní monopol v dálkové dopravě a většině regionální dopravy doplněný o konkurenci na komerčních trasách (Praha-Brno, Praha-Ostrava) je nejlepší. V ČR by bylo ideální nechat veškerou elektrickou trakci Českým drahám a soukromníkům přenechat motorové rychlíky. Uvedu dva hlavní argumenty, proč. a) Tarif. Ačkoli bude existovat jednotný státní tarif, bude často méně výhodný než komerční nabídky Českých drah (včasná jízdenka, skupinová víkendová jízdenka, jízdenka na léto). Tudíž tarifní integrace bude horší než před liberalizací. On i monopolista potřebuje mít co nejvyšší tržby a musí občas nalákat cestující. b) Jízdní řád. Pokud bude… Číst vice »
a) Není důležitá „tarifní integrace“, ale cena za cestu. Viz současné lámání jízdenek – v rámci ceny se pravidelní cestující rádi zasnaží a nečiní jim to problém.
b) To jsou spojení z jízdního řádu 1987-1988, nebo jakým způsobem jste k těmto pozoruhodným relacím došel?
V některých případech rozdělením jízdenek ušetříte, ale v jiných se naopak jízdné rozdělením prodraží. Především v případě, kdy cesta nevede přes velká města s akčním cenami nebo jede více lidí. ČD totiž mají poměrně výraznou skupinovou slevu.
Jarek ad b) To jsou spojení z let 2005-2006. Tehdy již začínaly jezdit rychlíky ve dvouhodinovém taktu, ale zároveň dobíhal starý systém jednotlivých spojů. Přímá spojení je možné zřídit i dnes, možností je několik. 1. Okrajové spoje linky A vést v odlišné časové poloze tak, aby se v uzlové stanici „trefily“ do taktu linky B. 2. Na nejvytíženějších koridorech zřídit pátečně-nedělní posilové rychlíky, které po cestě uhnou na trať, která nemá přímé spojení s Prahou či Brnem. Kvůli diletantství MDČR letos v prosinci kupříkladu skončí jediný přímý spoj z Hradce Králové na Moravu. Přitom stačilo Slovácké expresy vysoutěžit včetně večerního… Číst vice »
Průjezdným modelem skrz Prahy by železnice mohla získat nějaké nové cestující celkem snadno. Protože autobusem je takový přestup v Praze opruz a obecn, čím delší cesta, tím posiluje želenznice svou výhodu v pohodlnosti, pokud si ovšem nenacpe doprostřed zbytečný přestup. Plzeň-Jihlava-Bohumín to asi ne, ale ČB-Praha-Děčín či Cheb-Ústí-Praha-Ostrava či Klatovy-Plzeň-Praha-HK, proč ne.
Jenže tohle je třeba mít rozmyšlené před soutežením. Jak vysoutěžíte jedno rameno, už se blbě přidává druhé.
Jedině snad Plzeň, která je relativně blízko Praze a poměrně velká, by si možná zasloužila něco durch z nejsilnějšího směru, což je Ostrava-Olomouc. Ale proti pozitivům pro pár lidtí to má i svá rizika spočívající v dopadu všech průserů na trase na všechny. Viz dnešní pátek na 171.
Jako mnohem užitečnější mi přijde zapracovat v Praze na rozumném taktovém rozjezdu.
V současné době, kdy je infrastruktura SŽDC i v bezvýlukovém stavu málo kapacitní a v ne zcela dobrém technickém stavu, by problém nedávno stržené troleje a díky výluce druhé koleje u Berouna tedy zcela neprůjezdné tratě, toto pocítili cestující až v Ostravě. K tomu si přidáme výluky a zjistíme, že nakonec je lepší, když se v Praze přestupuje – vlaky dnes jezdí naštěstí natolik často, že cestující sice vrčí, ale nakonec je tolik netrápí, počkají li si třeba půl hodiny na další vlak. Málokdy je to více. Když to vezmu reálně, tak až se dokončí modernizace trati Praha – České… Číst vice »
Přesně tak. Kromě kapacity bych zmínil i velký počet kolizních míst na přejezdech.
Takže zavedeme opět model jedné státní aerolinky,jedné státní autobusové Dopravy apod.?? Jediný co má být státní je správa železniční cesty – dneska SZDC, která bude koleje „pronajímat“ jednotlivým dopravcům. Tak jak existuje řízení letového provozu, který řídí letecky provoz nad ČR. A samozřejmě tato společnost musí být striktně oddělená od jakéhokoliv dopravce, ne jak to funguje teď kdy szdc je dost těšte spojeno s cd
A) pokud budou netto smlouvy, může i dotujici dělat akční ceny.
B) To se dá ošetřit. Soutěžit linku Brno-Praha-FrLázně s jedním párem spojů za den.
Zajímavé, takže soutěžit se nemusí. Není nutné sypat státní peníze soukromníkům jejichž jediný přínos železnici je podseknout cenu, odrbat zaměstnance, vytáhnout z kopřiv ojetý šrot a podojit státní kasu. Ve světle rozhodnutí Rakušanů jsou bláboly zastánců liberalizace železnice vice než trapné a směšné.
Takže když v jednom státu něco nějak udělají (na hraně zákona), znamená to, že jinde to dělají špatně?
Vzhledem k počtu cestujícím v Rakousku (na počet obyvatel zdaleka nejvyšší v celé EU) to asi nedělají tak špatně. Ale proč se inspirovat zemí, kde to funguje, když můžeme jít vlastní neprobádanou cestou.
Tato prostopravda pomíjí jeden neoddiskutovatelný fakt – že tato cesta dostala v ČR poměrně velký prostor a naprosto nikam nevedla. Nakopnutí služeb i kvality směrem nahoru nastalo až po příchodu RegioJetu. To ti ale do konceptu nesedí, viď?
Můžeš mi napsat v čem přesně to nakopnutí spočívá? V čem je tak kvalitativně lepší? Ale mimo kávy prosím :-).
IC do Ostravy stálo před Jančurou nějakých 250 Kč, jezdilo se to na kilometrickou banku. Byly to celkem slušně zrekonstruované Bee, kapacitně to ale nestačilo a pamatuju si z Třebové několik jízd po chodbičkách nebo na představku. Obecně dráhy nebyly schopné nabídnout dostatečnou kapacitu, natož to nějak zkulturnit a posunout dál. Taky před Jančurou neexistoval nákup ojetých vozů ze zahraničí – bylo pár vln prodejů, které Nábřeží ukázkově prosralo, béčka přece stačej… A žádný mimo kávy, káva je důkaz, že se na zákazníky nesere, ale přemýšlí se o tom, co by tak chtěli – nejet jako dobytek, kafe, nažrat se,… Číst vice »
Jak sám uznavas jezdily celkem slušné zrekonstruované vozy a k nim ještě pendolino na něj Jancurovy vlaky nemají dodnes. To že jezdily přeplněné to souvisí s jedním problémem a čekal jsem že to pouzijes. Ano Jančura jezdil bez stojících cestujících ale víš proč ? Jistě to víš. On měl de facto vlaky povinné místenkové. To měly ČD zákonem zakázané. Vlaky nesměly být celé povinné jen na místenky. Jak mohly zlepšit kulturu cestování když jim to zákon nedovoloval? Zbývá jen ta WiFi tam to bylo zlepšení to uznávám. A cena? Víme všichni že jezdil pod náklady a dotoval vlaky z autobusu.… Číst vice »
Osobně bych řekl, že funkční elektrické zásuvky jsou důležitější než WiFi. Snadno si s sebou vezmete kapesní LTE router, který vám bude zajišťovat spojení do internetu i mimo vlak. Elektřinu si s sebou ale tak snadno nevezmete.
Pardon, a nějaký zákon jim nedovoloval koupit vozy v zahraničí a jezdit do Ostravy více vlaky?
Když to zvládne autobusák Jančura?
No ta cena je dlouhodobě nižší než bývala, takže pod náklady po příchodu Jančury jezdí i ČD a Leoš, nebo jak to správně je podle modrého kánonu? Každá cena je špatná/podezřelá/nefér, pokud nevychází z TR10?
Nějaký zákon vážně zakazoval místenky? Bylo několik vlaků v objednávce a pak nadvlak Pendolino, mezi tím ale i neobjednane vlaky.
Vážně se dají vozy Bee nazývat jako „slušně zrekonstruované“?
Tehdejší optikou určitě. I takový Beer byl lepší než béčko, a ty barvy! 🙂
Hrackalw je oslík, který nepochopí prostý fakt: Společnosti Regiojet a LEO přinesly pro cestující hlavně jimi požadovanou kapacitu mezi Prahou a Ostravou, kterou vůbec neměly ČD a MD zájem vytvořit. Vůbec je to nezajímalo, jim stačily nadvlaky typu pendolino a několik párů IC vlaků. Ačkoliv jsem měl určité pochyby, chytlo se u Regiojetu i spojení Praha – Brno – Vídeň/Bratislava a nevšiml jsem si, že by si ČD mohly jakkoliv stěžovat na nedostatek cestujících na těchto trasách. Spíš naopak, vlaky stále plné. Modrogumní oslíci typu Hrackalw nikdy nepochopí, že situace kdy je na trhu poptávka, kterou ČD spolu s MD… Číst vice »
Myslím že s někým kdo jen uráží by se nemělo diskutovat ale já jsem nad věcí. Ano správně píšeš a to se mi líbí že ČD a MD nemělo zájem řešit. ČD bylo ovládáno MD. Jen jsi potvrdil to co jsem psal výše. Vinu za to jak u nás ČD a doprava vypadala nesou v největší míře politici. Ti Rakouští jsou na mnohem vyšší úrovni 😀 .
Z čehož plyne, že firma ovládána politiky na „mnohem menší úrovni“ a kvůli tomu nedobře fungující, by neměla mít všechny výkony, protože to zase stáhne dolů…
Jak jsem psal výše rozsoudí náš čas.
Vaše nízká úroveň se ukázala tím urážením. Po prvních 3 slovech už to nemá cenu číst. Je zjevné, že diskutovat neumíte pane strojvůdce Příhoda.
Jen vás upozorňuji, že s ČD nemám nic společného ani v minulosti, ani v budoucnosti.
A v současnosti?
Jak místenka ovlivní kulturu cestování? Zákon nezakazuje a nezakazoval místenkové vlaky. A co se děje dnes u povinně místenkových vlaků ČD? Na stojáka jedou stejně, jen si ČD vybere od každého 250 korun navíc. u RJ a LE takové cestující nevezmou a oberou se o peníze. ČD vydělají dvojnásob.
RJ jezdil pod náklady, ČD zase jezdilo vysoce nad náklady =) Jinak by nemohlo jízdné stáhnout na stejnou úroveň. No ony si to vlastně vždy vybraly jinde kdy účtovaly MD třeba trojnásobné náklady…
Pokud by ČD šlo o kulturu cestování, nezadávaly by rekonstrukce, jako bistrovůz v jedničce, apod.
Proboha, to je ale věc majitele a toho, kdo dělá ve státě koncepci dopravy. A to byli vždy politici a MD. Nikdy o tom nerozhodovali lidé z ČSD. Tam byli do vedení dosazení ti, co byli poslušní a dělali, co se po nich chtělo. A v tom je ten rozdíl!
Blbý pokus o omluvu netáhel. Oddělení ČD a MD ovšem fakticky moc neexistovalo. Od listopadu to sedí v jednom baráku, znali se velmi dobře (mj. ze škol) a lidi často putovali semo tamo (viz životopis putující zombie Koláře).
Připojuji se k podobným. Co dělá RJ lépe, abych je využíval? V čem je cestování s nimi pro mne lepší??? Co zavedl jinak?
Udělej si příští sobotu vejlet v rychlíku do Českých Budějovic (a kup si to pěkně za plnou, i když máš režijku). Pak si na další den pořiď cestu s Jančurou do Olomouce. Dva zážitky porovnej a máš odpověď na svoji otázku.
Ano, už jsme to vyzkoušeli v létě na jiné trase, pokud vám to nevadí. Z Brna do Pardubic jsme jeli tím Panterem, cesta ok, jen mírné zpoždění,ale Pardubice byli naším cílem, takže nám to nevadilo.
Cesta zpět Regiojetem zpoždění poloviční, ale ve vagoně nešla klima, což při venkovní teplotě přes 30 bylo nepříjemné. Steward nám sdělil, že vedlejší vagon to má podobné a jinam si nemáme kam sednout. Pokud je to ta přidaná hodnota, tak s tou běžte k šípku.
Moment, tady se ale boží prosťáček Hrackalw ptal co přesně Jančura přinesl, tak mu doporučuju způsob, jak ten pocit navodit.
Žádný Panter tehdy na Ostravu nejezdil (jako posilák jednu dobu jezdíval v neděli ešus).
A že tam nyní jezdí, za to může Jančura? Není to spíš chyba vedení MD, a státu, že se nestará o koncepci dopravy a o svého dopravce? Oni ti odpovědní neví, jak má vypadat železniční doprava, proč se má rozvíjet, proč by neměly na tratích jezdit třeba vlaky s věkem 50 let apod.? Pak jde buď o neschopnost nebo záměr škodit. Asi měli být dávno vyměněni. Na takové věci potřebují konkurenci? Na to stačí selský rozum, odbornost, praxe a třeba se podívat, jak to funguje třeba v tom Svýcarsku a jinde. Za co jsou všichni tedy placeni?
Lístečkama „odškodnění“ od ČD můžu tapetovat. Jezdím pravidelně Praha Ostrava a téměř každou jízdu jsou problémy. Nefungující WiFi je dost často, v létě klima buď nejede, nebo je z vagonu mrazák. ČD zařadí jiný vagon, takže jsou prodány místenky na neexistující místa, někdy chybí i celý vůz, nebo zařadí nějaký bez renovace. O to trefit sedadlo po směru jízdy se ani nepokouším.
no já v ČD neměl si kam sednou, i když jsem měl místenky, páč tam byly úplně jiný vozy, než co byly „zobrazeny“ jako řazení vlaku. V oddělení pro dětri nasáčkovaná nějací hnědočeši, mkterý nemela průvodčí „srdce vyhodit“ – tak jsem je vyrazil sám. V RJ se mi nikdy nestalo, že by na mojen místě seděl nekdo jiný a detská kupíčko ma nejluxusnější ze všech. (ano občas mu TAKY nefunguje klima)
Režijku nemám a nikdy jsem neměl a jezdím za své a to za hodně velké částky. Nicméně nikdy s RJ. Nemám k tomu důvod a není tam pro mne žádná výhoda. A už vůbec netřeba povinné místenkování. Já chci přijít na nádraží a jet tím, co se mně první hodí, bez místenek, přemýšlení o jízdném apod. A nějaké koláčky, káva, WI-fi apod. mne naprosto nezajímá. Já chci pohodlnou a příjemnou dopravu, nejlépe kupé, WC, vodu (vše dokonale čisté),žádné přeplněné vlaky, žádné opilce, špinavce, řev ve vlaku, návaznosti, přípojné autobusy atd. Chápete? Asi nezapadám mezi ty marketingové řeči a cestující, kteří… Číst vice »
A jen ještě poznámku, na ČB rychlíky jezdím a nevím ,co je tam špatně???? Zatím jsem měl vždy štěstí, že jsem si sedl a pokud jsou tam vozy B a A, tak mně to vůbec nevadí. Právě že mně tam vyhovují otvíravá okna, kupata. A čisté jsou a místenku tam mít nemusím.
No jo, mohli jsme jít stejnou cestou jako Rakousko a vsadit se v loterii, že to tak i dopadne a ne jako ve většině stejných případů., Slovensko, Bulharsko, Srbsko, atd.
To co píšete, je naprosto irelevantní tomu mému.
A když stejný šrot nasadí ČD, tak se jedná o podstatné zvýšení kvality cestování. Inu, není šrot jako šrot.
Já si spíš myslím, že jsou trapné a směšné bláboly zaměstnanců státních drah, kteří se snaží dokázat, že zrovna v oblasti železnic mikroekonomická teorie neplatí. 🙂
V Rakousku se stát rozhodl platit víc než musí nabagrováním jednomu dodavateli veřejných služeb – ale to rozhodně není důkaz toho, že by se tak mělo postupovat i v jiných zemích, a už vůbec to neznamená, že se prostým zopakováním tohoto nápadu v ČR dospěje k rakouské úrovni železnic.
Ano, v ČR bohužel funguje model, že i když dostanu od státu (EU) více peněz, na výsledku to nic nezmění. Ony se vždy ty korunky navíc někde po cestě rozkutálí…
Prodloužení provozu ÖBB je hlavně dobrou zprávou pro české železniční dopravce. Nevyschne jim tak zdroj kvalitních ojetých vozů.
Kdyby čeští šotouši věděli, na kolika lokálkách se v Rakousku zastavila osobní doprava jen za posledních patnáct let, roztrhlo by je to. Teď ale tleskají prodloužení téhož systému dalších 15 let do budoucna. To jsou paradoxy, pane Vaněk 🙂
Rozumná země. Proto taky mají 2. nejlepší a nejpoužívanější vlakovou dopravu v Evropě po Švýcarsku. Naplno využíji možnosti ochrany své OBB.
Ta kauzalita je zcela opacna: OBB fungují dost dobře, proto není takový tlak na změnu jako třeba u nás, kde se jasne ukázalo, že ČD potřebují konkurenci, aby se někam posunuly.
O posunutí ČD de facto nerozhodují ČD, ale vlastník což je český stát. Jestli nedokáže zafinancovat obnovu parku a jiných služeb, tak to nedokáže ani u soukromníků. Tudíž, když Rakousko dokáže financovat ÖBB, tak se ÖBB daří.
To je bohužel smutný rozdíl. I když, musím uznat, že se český stát snaži. 🙂
Vy pracujete u dráhy, že? Všechno se řeší tím, že se natáhne dlaň k eráru…
Na Ostravu stát ani nic financovat nemusel, obnova parku a rozšíření kapacity se zaplatila z jízdenek.
Při všech soutěžích dojde k obnově vozového parku za o něco lepší než tam jezdila. K této obnově dojde v rámci běžné ceny za vlkm.
Otázkou je proč tomu tak je a proč nemohou ČD fungovat stejně dobře jako OBB. Když už se objeví nějaký náznak koncepce a zlepšení, tak se stane nežádoucí a jsou vytvářeny tlaky, aby to bylo zastaveno. Příkladem může být například odvolání p. Žaludy a tím i zastavení nákupu dalších Railjetů. Myslím si, že současné vládní duo železnici nepřineslo nic dobrého.
To není o konkurenci…to je tom, kdo si co objedná a zaplatí (kraje, stát). Případně o koncepční obnově vozidel…v poslední době tu máme pár nových kousků všeho možného, ale velká série žádná.
V Rakousku zafinancovali ÖBB Railjety, dále se tam ve velkém objevují Cityjety…tak teď jen v podstatě ochraňují tyto investice. Prostě rozumná dlouhodobá koncepce…jak v rámci firmy, tak v rámci politiky (bez toho to nejde).
U nás místo toho zkusíme soutěže na nejnižší cenu a nepožadujeme leckde ani nové vlaky, protože by to mohlo být drahé.
ÖBB mohou fungovat sebelépe, ale při konkurenci budou vždy fungovat lépe. Prostě to, že monopol bude fungovat maximálně efektivně, je prostě hloupost. Proto VŽDY bude lepší, pokud existuje konkurence a to i v případě Rakouska, kde to funguje relativně dobře.
To, že nepožadujeme nové vlaky samozřejmě není úplně dobře, ale musíme si uvědomit, že tady nejde o to dosáhnout perfektního stavu, ale zlepšit současný stav.
Nejsem si tak úplně jistý tím, že je svět černobílý a proto nevěřím, že konkurence je ve všech oblastech zárukou zlepšení situace nebo že je zárukou, že může určitá sluzba, systém fungovat ještě lépe. Sice pracuji v jiném oboru dopravy, ale pokud vím, tak třeba privatizace železnic ve Velké Británii není zrovna zářnou ukázkou zlepšení situace, jak z hlediska cestujících, kteří platí naprosto nejvyšší ceny z celé Evropy, tak z hlediska státu, který si sliboval úspory, ale nakonec na investice do železnic vydává mohem více, než v dobách před privatizací. O privatizaci třeba na Novém Zélandu se nemá cenu vůbec… Číst vice »
Buď si tu Británii nastudujte, nebo o ní mlčte – papouškujete dokola pár selektivně vytažených nesmyslů, které do veřejného mínění zasadil Dušek nebo Falbr nebo jiná podobná kreatura.
Zaprvé, privatizace v UK nebyla katastrofa, došlo k výraznému zvýšení počtu cestujících – cca. na 2,5 násobek. Soukromé firmy uspokojily poptávku a dodaly kapacitu, stejně jako Jančura do Ostravy.
Co se týče cen, některé věci v UK prostě stojí hodně peněz – zejména bydlení a veřejná doprava. Nějak nechápu, jak můžete brát jako pozitivum, že něco stálo míň, když se to rozpadalo za chodu a mělo to třetinový výkon…
Tečou vám nervy….
Zvláštní, argumentovat Švýcarskem pro zachování státního monopolu na všech železnicích dané země.
A v čem? Většinou jsou to společnosti vlastněné státem nebo kraji.. Budu rád, když mi vyjmenujete nějakou nestátní organizaci na železnici, rád se dozvím a porovnám.
No… Kdyby to tu na dráze vypadalo jako v Rakousku, tak bych snad i ten monopol vydržel. Ačkoliv hlavní problém je ta infrastruktura.
A to je samozřejmě pitomost, protože je mnohem jednodušší vylepšit zážitek z vlaků než opravit nebo postavit stovky kilometrů nových tratí… Hlavní problém je monopol a v druhé řadě líní a nenároční objednatelé…
Když jezdíte „hezkými“ vlaky (diskuse o tom, co přesně to pro koho znamená, nyní pomiňme), tak může být pohoda i tam, kde se jede celkem pomalu. Ano, pojede méně lidí, ale budou celkem spokojeni. Naopak i kvalitní trať mohou „béčka“ (nebo různé tarifní obstrukce aj) zaříznout. Čili já bych to viděl tak, že vozidla se měla obnovit už dávno na ten „rakouský“ standard (alespoňt tedy Rakousko 1995 nebo tak, i doba „pozdně předrailjetová“ tam byla z pohledu ČR 2019 bezva a rozumím steskům, že i lepší než teď) a lidi tak alespoň neodpuzovat. A pod těmito vlaky postupně dávat do… Číst vice »
Kladu si otázku. Proč to není možné v CZ ???
Protože by to tady nefungovalo a dopadli bysme jako na Balkáně a nebo v Polsku, kde jedinné správné PKP svého času železnici skoro zlikvidovali.
No… mám pocit, že v ČR je TÉMĚŘ jeden extrém. V Rakousku druhý… Mě by přišlo jako rozumné řešení prodloužit „monopol“ státních drah o cca 5 let. Tuto dobu využít a na vše se pečlivě připravit. A až po těch 5ti letech začít liberalizovat. Vždyť přece situace, že už od Prosince mají jezdit na x tratích „soukromníci“ a to ještě není dořešené uznávání jízdenek, a vůbec celková připravenost ČD čelit konkurenci, která má mnohdy nespravedlivé výhody (Režijky,…)…. za situace je celkem bláznivá, zaručuji, že v Prosinci budou zmatky. Bohužel, ale známé politiku. Kdo ví jak by s těmi 5 lety… Číst vice »
Máte pravdu, problém je, že pokud to u nás prodloužíte, tak to pak zase prodloužíte a zase prodloužíte. Pokud někdo neuhodí do stolu tak, jak to bylo za Ťoka, tak nevěřím, že by se něco změnilo, protože lobby je silná a pokud se něco začne plánovat, je pravděpodobné, že než dojde na realizaci, tak se najde někdo, kdo to stopne.
Nevím, koho jménem mluvíte – já žádný jízdenky uznávat nepotřebuju, já potřebuju nejezdit béčkem a připadat si tam jako totální socka někde na Balkáně.
Tady nejde o to, zda někdo uznává VAŠI režijku, ale o tom, že existuje mnoho lidí s režijkou, nejsou to zaměstanci ČD, a přesto ČD tuto režijky uznávat ze zákona musí, ale jiní dopravci ne. Což prostě snižuje tržby. Podobně jako je kompenzace za vození důchdcu a studentů měla by být i za tohle.
Radek Janata: Kolikrát vedení dopravce či odbory řekly zrušme ustanovení tohoto zákona, jedná se o přežitek. A ponechme to v individuálním přístupu dopravce.
Já ale žádnou režijku nemám, platím stejně (nebo vyšší) kilometrické jízdné v béčku jako o kousek vedle lidi za railjet nebo Bmz.
Ostatně všichni halekači po uznávání jízdenek zapomínají na to, že a) uznávání jízdenek ukončil samozvaný „Národní dopravce“ výpovědí smluv o prodeji jízdenek b) nikdo se do této diskuse neobtěžoval předložit statistiku kolika procent lidí se cesty s přestupem týkají, což považuju za nehorázné – kdybych šel v práci za šéfem s tím, že máme obrovský, strašný problém, ale nevím, kolika lidí se týká, vyrazí se mnou dveře a nadá mi do idiotů…
Pokud málo jezdíte a jezdíte jen ty trasy třeba z Prahy do Ostravy, tak uznávání jízdenek nepotřebujete, ale my, co jezdíme skoro denně a různě, tak to potřebujeme. Nevnucujte svůj způsob myšlení a života jiným.
A tech 10 let predtim od kraju bylo malo? Kolik let je dost na to, aby se CD pripravily?
To neni o CD, to je prirozene chovani kazdeho monopolu. Dokud je monopol bez konkurence, nic netlaci na inovace a vylepsovani sluzeb, maximalne tak objednatel a kdyz objednatel neni narocnej, tak monopol nic netlaci..
Tak to já souhlasím… Přesně proto tvrdím, že prodloužit „monopol“ o 15 let taky není řešení.
ten čas na přípravu nebyl ani tak pro ČD, ale pro stát a pro kraje. ČD mají ze zákona řadu výdajů, které soukromníci prostě nemusí řešit. To ČD nespravedlivě znevýhodňuje. A zdaleka nejde jenom o režijní jízdenky. Zároveň: situace, kde na trať vyjede x soukromníků v závazku a až po tom se začne řešit uznávání jízdenek mi přijde šílená.
jenže v závazkové dopravě stejně žádná konkurence není a nebude jen místo dopravce y bude jezdit dopravce x a to ten, který nabídne nejnižší cenu na stanovené podmínky objednatele.. někde dokonce bez rizika tržeb z jízdného, takže mu je pak v podstatě jedno, kolik lidí veze a jak jsou spokojeni.. má svoje jistý, pokud splní podmínky od zadavatele.. konkurence vypadá trochu jinak.. a to bojem o cestujícího, tady se bojuje leda tak o smlouvy..a tím to končí
Ano , konkurence mezi dopravci směrem k zakaznikum – objednavatelum.
Dost času pro ČD? Do soudného dne.
Tak mám takový dojem že nám tu někdo pěkně lze. To je stále že to nejde že se soutěžit musí a ejhle ono je to v EU takto legální. No u nás mají prostě k politikům blízko soukromníci. Nemusím jmenovat :-).
Jistě, vše jde nějak zařídit. Otázka je, jestli skutečně chceme podnik, který funguje v podstatě stejně, jako fungovalo plánované hospodářství před 30 lety.
Takže místo restrukturalizace a zlepšení služeb poskytovaných ČD alespoň na úroveň OeBB je lepší všechno nechat na soukromé dopravce?
Upřímně si nedovedu představit, že k nějaké restrukturalizaci a zlepšování služeb může bez konkurence dojít. Podívejte se, jak se služby nárazově zlepšili od doby nástupu konkurence (možnost koupit místenky zdarma, možnost vrácení jízdenek bez poplatku, zrychlení obnovy vozového parku, zmenšení zlatých padáků, optimalizace provozu,…). Není lepší všechno nechat na soukromé dopravce (já ČD v podstatě fandím), ale je nutné všechno nechat na konkurenčním prostředí 🙂
Ano, hrozba byť jen potenciální konkurence je největším lamačem §1.
Nelze čekat, že se někde zázrakem objeví deset Ondrůjů a předvedou i ve zbytku dálkovky a v regionálce totéž, co se Ondrůjovi kdysi povedlo s Pendolínem…
No když sami ČD se k tomu nemají a když už, tak vymyslí zpraseninu typu bistrovozy, tak to jinak nejde
Nemají. Mají railjety a ty neumí ráno ani uklidit. Koncem července jsem jel prvním rj z Prahy a bylo to všechno (podlahy, stolky) naprosto olezlý a šmucik, na podlaze záchodu vyteklá voda neznámého původu… a takhle to jelo někam do Rakouska, takže ještě k tomu mezinárodní ostuda…
Obálka mi na to napsala, že to z ONJ vyjelo jako ze škatulky – takže nejenže se jim tam uklízečky ožraly jak dogy a na úklid se vykašlaly, ale ještě měly delirium tremens…
je lepší všechno nechat na soukromé … pekaře? Přecijenom, když nebude jezdit vlak, tak hlady nikdo neumře, ale bez chleba?
Prodej chleba je činnost, která nemá návaznosti, zpravidla nepotřebujete kombinovat dva a více chlebů, a v jedné ulici může být klidně 10 pekařů, na kolejích ne. A taky prodej chleba nepoužívají jako hlavní výrobní prostředek státní infrastrukturu.
Asi může jednu oblast obsluhovat jeden poskytovatel, ale nic z toho, co píšete, není důvod proč jeho služby nevysoutěžit.
A kombinovat dva vlaky fyzikálně i komerčně jde, ovšem pokud jeden má téměr monopolní postavení a k to se rozhodne zneužít výpovědí smluv o prodeji jízdenek, tak to holt nejde.
Třeba potřebuju kombinovat chleba s máslem a se salámem. 🙂 Ale jak je vidět, tak i na těch kolejích může být víc „pekařů“. Historicky tu byla konkurence „celých železnic“. Každý si vozil svoje vozidla na svých kolejích. Někdy měl výhradní koncesi na spojení vyjmenovaných měst (a proto třeba SteG postavil podivně trasovanou trať z Vídně do Brna přes Laa a Střelice). Oproti tomuto systému mi připadá svobodný přístup na dopravní cestu jako jednoznačně lepší varianta. Koleje jsou jedny, mašinkářů může být spousta.
Na to, aby se zlepšili a restrukturalizovali měli už Času Dost.
A vám to přijde v pořádku, že se nesoutěží?
Ano, nic to nepřinese, jen zhoršení..
Jojo, ČD to dělají tak skvěle, že nikdo na světě by to nedokázal líp. Například Železnice Desná je výrazné zhoršení.
(sarkasmus)
Takže myslíte, že po vysoutěžení linky R17 by se tam objevily horší vozy než padesát (?) let staré vozy s kupé se dvěma lavicemi pro čtyři? V železniční historii se až tolik neorientuju, mohl byste mi nějak přiblížit, jak by takové zhoršení mohlo prakticky vypadat?
Bohužel, takový luxus, jako jsou kupé, otevírací okna a pohodlné koženkové sedačky, už je čím dál tím vzácnější.
Samozřejmě, Trabant je taky velmi praktické vozidlo.
Račte se povozit na budějických rychlících, když se vám to tak líbí. Já to dělám denně, protože musím.
Například by mohli nasadit rybáky. 😃😃😃
Zhoršení čeho? Levnější jízdné, nabízení ids tarifů místo předraženého Tr10, nasazení modernějších vozidel než dosud jezdili, zahuštění spojů díky nižší ceně za km? Jo aha ona tam pak neplatí režijka.