Bez soutěže a s utajenou cenou. Moravskoslezský kraj pospíchá na bateriové vlaky

Bateriová jednotka Škoda, vizualizace. Pramen: Škoda TransportationBateriová jednotka Škoda, vizualizace. Pramen: Škoda Transportation

České dráhy chtějí pořídit bateriové jednotky od Škody bez soutěže.

205 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

Škoda, že (nejen) tento kraj už před 10+ lety nepospíchal na moderní motorové vozy. Však už tehdy padaly argumenty, že přeci 10letá smlouva s ČD (bez soutěže) = jistota dlouhodobého uplatnění mj. pro moderní vozidla a souběžný státní dosyp = jistota dlouhodobého financování. Tehdy se ještě neřešily pokrytecké záležitosti jako že „vlak na naftu = nemyslitelné“ a bylo by to celkově levnější a ty jednotky by byly doteď dost moderní. P. S. Přímé vlaky Ostrava – Krnov by rozhodně neměly končit jízdu v Krnově (nevhodný stav; vhodné pokračovat přes Bruntál dále do Olomouce, ideálně coby 1h takt R27), tzn. i… Číst vice »

Jiří Kocurek

Krnov-Olomouc je přes 60 km vzdušnou čarou a přes hory. Na rovině v pohraničí NL a DE byl problém jezdit na baterie nějakých 40 km a otáčet se v elektrizované stanici.

Takže jsou při současné technice dvě možnosti:
a) nafta
b) trolej

dopravak

Z Krnova do Olomouce je to 87km, což je pro současné BEMU s dojezdem 80-100km na hraně. To jde ale řešit poměrně jednoduše protažením drátů z obou stran kousek dále. To znamená při drátizaci Krnova posunout dráty ještě dál k Bruntálu, případně potáhnout pár km z Olomouce.

PvvS

A na kolik vyjde těch pár kilometrů drátů ? Z už zveřejněných nebo hotových zakázek mi to vychází okolo 200 milionů za reko s elektrifikací.

dopravak

ceny jsou trošku ošemetná záležitost. Elektrifikace se často dělá s kompletní rekonstrukcí trati, ale to v tomhle případě není potřeba, kde pak km vychází na dost závratné částky. Úsek Opava-Krnov je celkem dobrý, takže by šlo o dráty a TNS, což ale na nějaké nižší stovky mil. vyjde. km drátů samotných vychází na zhruba 10 mil. Každopádně dráty do Krnova by znamenalo kompletní jízdy linek na Olomouc i Jeseník v elektřině a pak možnost jízdy nákladních vlaků do Krnova.

xyz

V mezistaničních úsecích Opava východ – Opava západ a Opava západ – Skrochovice nedošlo při „revitalizaci“ k úpravám (vyjma nových nástupišť v zastávkách) svršku ani spodku, ani ke zvýšení rychlosti.

Tzn. není úplně tak pravda, že to „není potřeba“. Plus už tehdy jsem v nějaké diskusi četl, že tyto úseky byly vynechány proto, že pro zvýšení rychlosti bez propadů by muselo dojít k přeložkám, což však není stihnutelné s ohledem na výkup pozemků.

A hle – najednou by nevadilo, pokud by byl „zabetonován“ takto nevhodný stav prostou elektrizací toho úseku.

X 1

Arriva Netherland však nedobíjela v Německu. Pouze v Holandsku.
Arrivou provozované jednotky Stadler Wink jsou na BEMU s tím že napájecí soustavou je pouze 1500V DC.

Jirka

Bez výběrka a s utajenou cenou? Jak křišťálově čisté řešení utrácení svěřených prostředků, hodné slušné demokratické společnosti 😀
Ale teď vážně – tohle smrdí až za roh a je mi až líto, že tohle je vůbec ještě dneska beztrestně možné. Ano, kdyby se někdo utrácel svoje soukromé peníze, tak je to jeho věc, ale tohle je špína největšího kalibru…

rudlafara

Jasně, tradiční „šméčko“ Škody (za pomoci pár „motivovaných“ odborníků) jak si vyzkoušet za peníze jiných své nekonkurenční, rychle ušité výrobky… Viz lokomotivy 109 a nebo náš „kamarád“ Inter Panter (to je ukázka diletantství a šmejdu v přímém přenosu) . Jako vždy v této zemi „Škoda“. Děs!!

Pája

InterPanter používám často a co slýchám spolucestující, tak jsou výtky ke konstrukci jen drobné. Spokojenost převažuje. Za údržbu ani fíry mluvit nemůžu, protože já jsem je v depu nezažil – už jsem mimo obor moc moc moc dlouho. Ovšem pokud by Škoda udělala už dávno prototyp BEMU, mohla mít v ruce řekněme funkční vzorek na předváděčky krajům a znát i jeho cenu a mouchy. Dopravci nejsou jen ČD a třeba Ibalginy pro JMK se úplně nepovedly – trafo je zdroj nepříjemného hluku. Jasně, prototyp by stál peníze, ale zase by mohl získat další zájemce z řad krajů.

rudlafara

Inter Pantery: značnáý hluk v oddílech 1.třídy, naprosto neuspořádaný interiér (3 oddíly 1.třídy po vlaku), oddíl 1 třídy průchoďák pro lidi směřující do 2.třídy (také často stojící). Přepážkové dveře, které brní a bytvářejí v 1.třídě děsný hluk…. Aut.dveře otevírající se, kdykoliv jde někdo z nástupního prostoru na WC (taktéž, když tam stojí). Absolutně nepřijatelný komfort v 1.třídě (kde jsou koberce atd…)? Okno uprostřed 1.třídy bez jakékoliv roletky (vadí světelná tabule) a takto bych mohl pokračovat a to jde jen o 1.třídu….. Jízdní vlastnosti, kerým s kolegy říkáme „tramvaj“ jelikož na koridoru to s námi tluče, jak ve starém „pantografu“ (žabotlamu)….atd,… Číst vice »

Ryk Mat

V ostravské gubernii vládne kalice ANOfertu, kmotrODS, liděvek a páchnoucí oranžové politické zombie ČSSD. Kdo si namlouvá, že tito nebudují penězovody, nemá v hlavě ani mozek a dokonce ani nervové uzliny. Jen do těch zlodějů šijte, co to jde.

Chleba Nakup

Nebylo by lepší místo BEMU vozit mimo trolej EMU velkým dieselem? Daly by se tak řešit i linky s dlouhou poslední mílí, třeba Brno – Zábřeh – Jeseník.

rudlafara

Dieselem? V této době?? Diesel je sprosté slovo…říkají Vám něco „nové“ stokrát dražší neúčinné technologie, pane? Diesel 🙄

Chleba Nakup

A jo vlastně, já myslel, že cílem je někam kdykoliv dojet.

Permonik

Jak je to aktualně s ECTS na tratí Petrovice u Karviné – Břeclav? Našel jsem jen termín dokončení realizace 11/2019…

Karl vB.

Pokud se jiní potenciální dodavatelé zachovají tak, jak má dost často ve zvyku plzeňský výrobce a napadnou to, bude ještě veselo. ÚHOS se zřejmě bude muset připravit na horké chvilky.
Pokud existují právní výklady na možnost i nemožnost pořízení BEMU uvedeným způsobem, může se v nadcházejícím čase trio SMK – ČD – ŠT stát atraktivní náplní zpráv z ekonomiky.
Ohledně včasného a úspěšného zavedení BEMU do běžného provozu, kromě možného zdržení vyplývajícího z napadení zakázky konkurencí, mohou mnohé napovědět i dosavadní zkušenosti z dodávek nových vozidel ŠT pro ČD (lokomotivy 380 a vratné soupravy pro SMK).

Jan Schmidt

„Na nákup tlačí především Moravskoslezský kraj. Náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS) pro průmysl, energetiku a chytrý region se kvůli zakázce už sešel s jedním z členů dozorčí rady Českých drah.“

S jedním se sešel. Ostatním jako Hlubučková nebo Kopřiva to bylo dáno rozkazem?

Matus

Je sice hezké že se MSK snaží být inovativní, ale nechápu proč pořád prosazují ČD když vždy vycházejí ze všech dopravců nejdráž.

Ivo

Takže místo toho, aby se dodělaly dráty dáme stejné peníze do tohoto nesmyslu???

Tomas

Ty trate, kde se uvazuje o BEMU, se uz dratuji 50 let…, na papire…..

Tomáš Záruba

Pokud se nepletu, tady již vyšla úspěšně studie a navíc se nyní chystá „zjednodušená elektrizace“ atd. neboli během pár let je to už dost reálné.

Unuckovi pořádně proplesknout za prosazování takových kravin, které akorát tak postup elektrizace zpomalí.

veli.k

Nasazení jednotek BEMU se počítá (mimo jiné) na tratě/přímé vlaky: Ostrava – Studénka – Veřovice, Ostrava – Opava – Krnov, Ostrava – Opava – Suchdol – Vítkov (- Budišov), a tak by se dalo pokračovat. A to jsou tratě, kde se žádná elektrizace konat dlouhou dobu nebude. A bateriový vlak tam odstraní přestup a zrychlí cestování.

Jiří Kocurek

Dole je link na doplomku z CVUT.
BEMU vychází srovnatelně jako trolej při 1h taktu, při provozu v sedle á 2 hodiny už se trolej nevyplatí.

V Nizozemí měli problém, jelikož úseky bez troleje byly výrazně delšší než úseky pod trolejí a nestačilo to.

Každopádně bez soutěže ne.

xyz

Při provozu v sedle se v širším slova smyslu nevyplatí žádný vlak.

Snad žádná trať v NL nemá – ani mimo špičku – takt méně častý než hodinový.

xyz

Pardon, vypadlo mi tam důležité slovní spojení: mělo být

Při provozu v pouze 2h taktu v sedle se v širším slova smyslu nevyplatí žádný vlak.

(Takhle to dává úplně jiný význam než jaký jsem myslel.)

xyz

A v takovém Šlesvicku-Holštýnsku to nespočítali? 🙂

rudlafara

Ano, ale né bateriový vlak od Škody Transportion…😂😂. Jak ten „zruchluje“ a zkvalitňuje to vidíme na všem, co ŠT poslední dobou dodá… Tak ať to vysoutěží!! Ale ono je to v této zemi jedno, že? Dá se tam přesný popis vozidla ŠT (i klidně jen z papíru) a bude to…třeba jiná šířka vstupních dveř, že?? (Pantery)

Jan Schmidt

Ano, na elektrizaci vyšla studie proveditelnosti. Ale Škoda zjevně potřebuje za veřejné peníze vyvinout prototyp BEMU

jal

Na studii proveditelnosti se ještě žádný vlak nerozjel. Dráty se tam plánují desetiletí a jak to vypadá, při stavu ekonomiky, ještě desetiletí budou.
Podobně vozidla. Když se to neudělá tento a pčíští rok, také to vidím bledě.

xyz

Zato vysoké náklady na pořízení bateriových jednotek se „při stavu ekonomiky“ vynakládat mohou?

🙁

rudlafara

A teď již je jasné, že ho i v MSK odzkouší…😂😂. No a cestující? Ty budou dál pokračovat vozy ze 70 let…

Tomas

Za me jsou BEMU fajn a uz aby tu byly. Elektrizace se na 325 asi jen tak nedockame stejne jako na 323. A kupovat novy diesel aby jezdil pak 2/3 trasy pod draty je hloupost.

Jiří Kocurek

BEMU klidně, ale ne tímto způsobem, normalizační jánabráchismus s devadesátkovým tesilovým svetrem a Ivánkem z nultých roků, to fakt ne.
Pruhované tepláky adidas fotbalového bafuňáře z toho lezou jak holý zadek z Mercedesu.

Granja

Začerníme, nezveřejníme, je to tajné…. Sakra, koho mi to jen připomíná. No, ještě že obyvatelé kraje nemusejí kraji platit koncesionářské poplatky za vedení kraje.

krystof.bohm1

Tak to je ten nejvtipnější frk, který je pravda.

Jiří Kocurek

Proč z toho mám pocit, že tohle dopadne soudem?

Jan Schmidt

Kéž by, ale trestním

Vojtaano

To zas zavání dalším vroubkem od úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Opět zas Škodovka. Neměla už takovejch průserů dost?

rudlafara

Je mi jedno, kolik měla Škodovka průserů (v civilizovaném světě, by dávno krachla), ale proč to opět zaplatí všichni daňový poplatníci…

A.M.

Unucka, Podstawka, KODIS = pro železnici v MSK velká tragedie, viz 811, viz Push-pully, viz zprasené jízdní řády na polovině kraje..

Karel

811 se vyrábět neměly souhlas . Push pully jsou v pohodě… jizdni řady ..já si nestěžuju.

Pezos

Push pully jsou v pohodě… když náhodou jezdí…

A.M.

Ty push-pully by vůbec neměly jezdit s 40 let starými byť reko lokomotivami. Push-pull s E-lok (kdypak asi bude elektrizace a kam ?) se pak proti elektrickým jednotkám stejně skoro dvojnásobně prodraží…. (už dnes jezdí za 297,- Kč/vlkm).
A o tom jak jsou v pohodě, běžte vykládat těm co se mačkají na 323 v 811 + Btax náhradou za push-pull nebo 4 Bdt. A přestup ve Frýdlantě s následnou sólo 810 je taky super, ne ?
A minutový přechod z S9 na S2 ve Svinově mohl vymyslet jen opravdový pitomec, o přestupech na Opavu nemluvě……………

Karel

Push pull je málo aby to odjezdily. Jeden je mimochodem rozbitý jestli stě si nevšiml. Zálohu by mohly dělat vozy bdtn kdyby byla snaha. Tak elektrifikace na Valmez je SZ a je třeba na ni tlačit. Přestup ve Frýdlantu je kardinální píčovina . 811 děs… Zas musím vyzdvihnout spěšně vlaky ze Štramberku. Kdyby kraj trochu chtěl s dopravou se dá dělat věci například nové jednotky r. 847.. na některé tratě by se sikly .. Studénka – Veřovice . Na Hlučín na Krnov , Frýdlant – Valmez .

jal

Bdtn jako záloha? Opravdu by bylo lepší netopit elektricky z mašiny jako v Bdt, ale samostatně každý vůz na naftou?

Přestup ve Frýdlantě vyplývá z frekvence cestujících. Když nahoru stačí poloprázdná regionova nebo i 810, jízdy s něčím jiným jsou nehospodárné.

„847.. na některé tratě by se sikly .. Studénka – Veřovice“
Ano, je lepší a levnější mít dva vozidla, jedno elektrické a druhé dýzlové, na možnost mít BEMU a udržovat jen jedno se můžeme vykašlat. : – )

Karel

Radši bdtn než staré bdt ..topení ..to je důležité.. přestup ve Frýdlantu je kravina na entou . Jak dvě vozidla . Většina trati je v dieselu. SZ to má zadratovat. Bemu je kravina

Poskok

Přestupy na Opavu jdou za krajem a zejména ČD. Podmínky dotace jsou takové, že S1 musí být oddělená a s tím nikdo nehne
A pokud vymyslíte, jak to udělat za současných podmínek a současné počtu jednotek jinak, než spojením S2 a S9, tak Vám osobně pogratuluji.

Jan Schmidt

Ještě Ing. Návrat automobilové dopravy

Anonym ze severu

163 zastaralé?? To by nenašly ještě uplatnění třeba u ČDC?

Kubrt

To jistě, ale z hlediska regionální osobní dopravy, o níž je řeč, už 163 budoucnost nemá.

Swariner

Kdybychom se pohybovali na bázi ryzí teorie a Frýdlant se zadratoval v dohledné době, tak by nějaký ten peršing mohl ještě jezdit s pushpully, ačkoli to by asi byla nějaká ta 162wtb…(?). Mimochodem, s čím elektrickým by se dal ten pushpull vlastně dneska kuplovat?

Kubrt

Ano, ta představa byla 362/162wtb.

jal

S čímkoliv, co má příslušné UIC propojení. Taurus, Vectron, 380 atd.

Radim

Tak to bych chtěl docela vidět, Vectron na osobáku 😀

Karel

Půjdou ke cargu

Karel

Kraj má tlačit na modernizaci trati ..SZ jen kecá a výsledek nula. Modernizace ova- Valmez nula. Dráty Studénka – Veřovice nic… SZ jen kefra a práce nula.

Umbridge

Tak ať si to kraj zaplatí …

Karel

Propleskni ae

Frantisek S.

Ze Studie proveditelnosti Beskydy vyplývá, že pro elektrizaci úseku Sedlnice-Štramberk by se musela postavit nová měnírna v Kopřivnici n.n. Cena nové měnírny je ve studii cca 300 milionů Kč. Vzhledem k plánovanému přepínání 25 kV AC by se tedy jednalo o málo koncepční rozhodnutí. Levnější elektrizace této tratě lze dosáhnout až synergicky s přepnutím koridoru.

Tom

Koupit něco co neexistuje a od Škody…. to je jako vyhodit peníze oknem. 380 je jasným důkazem.

Karel

Konečně co je na té mašině špatně

Kubrt

To je otázka na ČD, proč už s ní nepočítají do budoucna. Zřejmě vectrony udělaly v provozu lepší dojem.

Georg

tak treba se do nich nevejde etcs. 🙂

W14

Poruchy co 15-18 tisíc km, chybějící certifikace na tratě od nás na západ (přestože to Škoda slibovala od samotného začátku, jo sry, teď jsem se díval, tak ona nakonec certifikovaná byla, ale jen na 120kmph,, hlavně že to umí i 200kmph). Jednu věc nedokáži pochopit, po tom, co ČD musejí (musely, nejsem si jistý časem) zaplatit dost velké penále za „Emila Zátopka“, tak proč Škodě pořád nadržují? Co jezdí na Valašském expresu Vectrony, tak je to úplně jiné, nemluvím teď o komfortu ve vagónech, ale konečně se nemusím obávat, kde se ta mašina zase vysype. Důkazem toho, že se s… Číst vice »

W14

Ještě dodatek k těm poruchám – pokud vezmu v trasu Praha – Vsetín – Púchov: – 8 vlaků denně po 400 km – 3200km za den, za pracovní týden 16 tisíc km, to znamenalo de facto jednu odstavenou lokomotivu týdně – a to se i potvrdilo, jezdil jsem s nimi 2-x týdně, ani jednou za tu dobu, co jsem s tím jel, to nebylo bez problémů, – takže nějakých 160+ mega v podstatě stálo, místo toho, aby to vydělávalo, to ale nebyl jediný problém; – nepamatuji si přesně, ale vezmu to analogicky k motorům od aut – řekněme, že máte… Číst vice »

Radim

Na Ex2 ale jezdí hlavně slovenské 361.1 které zvládnou 160km/h sotva s větrem v zádech. Vectron je snad jenom na jednom páru (teda pokud to mezitím nezměnili). Ale na R18 jezdí na všech (možná na jednom páru R18 je/byla 150.2)

PvvS

Přece nebude výrobce platit za vývoj a zkoušení. To přece musí zapltait zákazník.. 🙂

Honza11

Na druhou stranu tady snad těch obav a případných problémů, s ohledem na existující pantery, nebudu.

jal

Koupit ojeté dýzly z Německa a byla by spokojenost.
Aspoň mezi šotouši.
: – )

Anonymní alkoholik

No jako upřímně, po takových ojetých BR 218, a k nim push-pullech z Mukranu, by se zaprášilo. Pořád tu máme dost relací, kde jezdí hydry a 754 s klasikou. Bolka/Mělník – Praha, Praha – Kladno, víkendový Pacifik, dieselové výkony v okolí Brna, Plzeň – Domažlice. 😀 Ale to mělo přijít třeba před deseti lety.

Radim

Někde potkáte i 714+010 😀

Jan Schmidt

ojeté dÝzly ze SRN jsou pořád o level jinde než sr*ky českého železničního průmyslu typu 811, 814

jal

Jo, teď tu byl o nich článek. Něco o dýmu.

král j

Celkem logické rozhodnutí. Také pro udržení zaměstnanosti v kraji (vlaky se jistě budou vyrábět v ostravské Škodě). Nasazení bateriooooových vlaků z Ostravy do Příbora, Kopřivnice a Štramberka

Aliděda

Jasně Luboši. Nedostal jsi ze zakázky taky nějaký Meloun?

Honza11

Byť ŠKODA již nesplňuje parametry tradičního českého výrobce, na kterého můžeme být hrdi, pořád jsou tomu ty Pantery nejblíže.

Erfurter

Tipuju, ze odvolany clen DR Jiri Minka bude jeden z tech zlobivych, co nehlasoval se Skodovkou…

Jiří Minka

Dobrý den, máte pravdu. S pozdravem Jiří Minka PS: a že toho bylo …

Jiří Minka

Jste moudrý muž. A to není jediné téma …. S pozdravem Jiří Minka

Jan Schmidt

vsazím tisíc režijek na to, že Šlégr bude další

Mirek Zv.

Číňan se schvaluje pět let, tak mi není tak úplně jasné, jak nenaprojektovaná a nevyrobená jednotka bude za 22 měsíců jezdit. Kolik tak počítají na vývoj, kolik na výrobu, kolik na schválení?

Geralt

Pakliže to budou pantery s přidaným akupackem, tak to asi nebude nutné schvalovat úplně od nuly.

Karel

Už se na ni dávno dělá

PvvS

Jojo, měl vyjet 2019 a nějak to asi Schadewerk nestihnul..

Georg

😀 ano, presne tak…

Cemmnet

No tak bude pozdějc, nestihne se to, ale jako důvod to dát Škodě napřímo dobrý, ne? ODS v akci!

Gajda

To, že nevypíšou soutěž a nechají to modrejm budiž. To, že tají cenu – z jasných důvodů – no není to poprvý. Ale že koupí něco, co ještě nikdo neověřil provozem a stanou se z nich testovací králíci co za to budou královsky platit – to nechápu ani u kraje, ani u dopravce.

Kubrt

Králíka taky nedělají poprvé- push-puly.

Lukáš F.

Tak push-pully nebyly nový produkt, první je měli Němci, kde podotýkám trpěly stejnými problémy, a pokud se nic nezměnilo tak ty německé pořád stojí.

Kubrt

První je měli Němci, ale ani rozjezd v MSK hladký nebyl, určitě nebyl dodán hotový produkt. OK, tak byli druzí králíci, po DB.

jal

Ale byl dodán hotový produkt. Měly problémy hlavně s dveřmi. Ale spíš SW původu.
Normálně jezdí, bohužel je jeden i s lokomotivou nabouraný.
Problém je, že šotouši si myslí, že pravidelná údržba a tím pádem občasné chybění na trati je porucha.

Kubrt

Softwarové problémy s dvěřmi – to je nějaká polehčující okolnost? Prostě vozidlo bylo dodáno a zpočátku skoro nejezdilo.

jal

https://zdopravy.cz/sest-vlaku-zadarmo-svycarske-drahy-se-dohodly-s-alstomem-na-kompenzacich-za-problemy-s-fv-dosto-147993/

Problémy se mohou vyskytnout u všech.
Dalo by se říct, že problémy při prvních kilometrech se nevyhnuly jen málo vozidlům.
U PP nebyly konstrukčně zásadní.

Jan Schmidt

a co ty pushpully IC2000 co jezdí už mnoho let ve Švajcu. Jó a jsou na 200.

jal

Takže znova – není třeba nic vyrábět, všechno do koupíme.

Na problémy s dveřmi se přišlo až za provozu při nestandardní situaci. Na okruhu to takto nikoho nenapadlo otestovat.

I k těm problémům s novými vozidly je tu článek. Netvařte se, že jinde u jiných výrobců problémy nebyly.

Koleno

Tohle je soloakce ODS, plete si barvy týmu.

Pája

Odpověď je v první části článku. 😉

jal

„pusch Polly“
Tak takto zkomolené jsem to ještě neviděl.
Ale k podobně duchaplným větám se to hodí. : – )

Jarda

co takhle ukončit ten čd monopol? Uvítal bych tam i jiné dopravce 😉

Jenki

A jiné výrobce.

Jarda

když by si třeba regiojet koupil vlak od siemense tak proč ne 😉 ale dávat monopol a vše jen čd je prasárna nejvyššího kalibru. Na co máme liberalizaci trhu a uohs, když si všichni dávají výkony bez soutěže monopolním čd.

Karel

RegioJet nebrat ..vidíme že výsledky se na R8 nedostavily

Kubrt

K čemuž přispívá i objednavatel svým zadáním a kontrolou plnění.

Leinad

Mírné zlepšení bylo, občas klimatizace.

Karel

Posilové vagony nula a čistota vozu.. nic ..asi nemají uklízečky. Ne nezaplatili je. Průvodci v těch vestách vypadají jak popeláři a servis ve vlaku neexistuje.

PvvS

Takže od dob ČD žádná změna.

Jiří Kocurek

Ale notak, někomu se stýská po akvarijním B249?
Občas si říkám, že nejvíc si stěžuji ti, kteří tam v životě nejeli.

Karel

Akvárium ne. Javjel xkrat RegioJetem z Přerova do Studénky a zvracel bych. Naleštěná bída.. hnus

jal

Zrušit fabriku ve Vítkovicích a koupit něco z Polska nebo Číny. : – )

Jan Schmidt

Stačí dodržovat zákon na ČD a MD

jal

To je nezákonné? V tom případě musí být soud.
Když to ti Chorvati dělají s BEMU podobně, neměla by tam vtrhnout EU a přikázat jim, že musí koupit něco od Siemensu, případně něco ojetého z DB?

Pája

Tak výrobce vlaků a dopravce spolu částečně souvisí – i když nemusí. Jenže já Škodě nikdy nezapomenu Zázraky a všechno okolo, takže další vývoj vozidel na účet zákazníka mi přímo ježí srst.

Igor

Z Bohumína do Suchdolu jezdí i R Regiojetu a chvála není to slovo, které bych použil.

Jiří Kocurek

Proč vlastně tím R8 lidi jezdí až do Hranic, namísto aby z té hrůzy utekli a přestoupili už v Přerově?
Navíc se tomu dá vyhnout přestupem v Nezmyslicích z R12, když je to tak zlé, jak tady někteří propagují, že mají problém udržet obsah žaludku.

Igor

Aktuální zážitek z dnešní 1117. Jedu z Kopřivnice do Vítkovic přes Studénku a koupím si jízdenku na odisku. V prvním vlaku ČD kontrola v pořádku, přejdu do regiojetu a hned problém, že na kartě odisce není nic nahrané (podle průvodčího ve vlaku) a i po předložení dokladu o zaplacení mi tvrdil, že jízdenka není platná a donutil mě koupit si další přestože jízdenku jsem už měl. Samozřejmě v dalším vlaku ČD kontrola v pořádku.

Jiří Kocurek

A stěžoval jste si oficiálně, nebo jen tady, anonymě?

Já teda nikdy problém neměl.

Igor

Samozřejmě že ještě ve vlaku do Opavy jsem poslal stížnost, na kterou zatím neodpověděli.

Tukan

Z toho se dřív nebo později vyklube průser, ale každý svého štěstí strůjcem.

Olcit

Souhlasím. Nechápu přístup pasažérské ČD.

Loni na podzim (21.9.2022) to Moodys (najatí finančníci) řekli jasně: „Although Moody’s expects leverage to reduce to around 6x in 2023 in the base case, THIS LEAVES NO CUSHION FOR UNDERPERFORMANCE.“

Aktuálním úkolem je sehnat 10 miliard = zbývá 10 týdnů.

A dluhy ČD z minulosti/úroková sazba … z dlouhodobého pohledu je ještě větší oříšek = osobně si neumím představit, jak to ČD zvládne (ale jsem jen laik, tož třebas blbě čtu to, co píše kalkulačka a Excel)

Anonymní alkoholik

Pasažerské ČD. Ach jo, takovou práci jste si dal s vymýšlením nového nicku, a zase se propálíte. To je ale mrzení. 🤣

Olcit

Nový nick? Ehm… Přece

Oltcit = Citroën Axel

Anonymní alkoholik

Gratuluju. Takže příště budete pod nickem Citroën! G-E-N-I-Á-L-N-Í! A proč teda vůbec měníte nicky, když se novým nickem nemaskujete? Snaha obejít BAN? 🤣

Olcit

Nikoliv. Oltcit je memento, podobné než-li osudu většiny nádražáků, kteří jsou myšlenkově v éře páry. Oltcit totiž vznikl jako zoufalý výsledek krachu Citroënu. Po úspěšném rozběhu (2CV, DS, Typ H, hydropneumatické odpružení,…) se totiž v Citroënu zahleděli do sebe, a vykašlali se na zájem zákazníků. Všechny následující činnosti Citroënu totiž umřeli na zákaznický nezájem (Citroën SM, Maserati, Berliet, Wankel, prodělečený GS,…). Přechod zákazníků od startovních 2CV k většímu autu totiž ani za 15 let nezvládli, takže zákazníky převzala konkurence (Renault 16,…). Takže dokonce i Fiat raději utekl a to byl zocelený hrůzostrašnou ekonomikou za železnou oponou (BulgarFiat, Lada, PolskiFiat,…). A… Číst vice »

Anonymní alkoholik

Ježiši, zkraťte to a odpovězte mi na otázku. Tyhle nicneřikající slohovky vám číst nebudu. Zas tak moc volnýho času nemám. 😀

Olcit

No jo, odpověď na tři slova … Zkuste to jinde.

Nádražáci vesměs dopadnou jak Citroën s Olcitem = prvotřídní nápady vynikajících odborníků Citroënu byly prodány pod cenou, neboť odborníci v Citroënu zapoměli na to základní:
– podnikání je činnost za účelem zisku (a splacení dluhů)
– Zákazník je král (T. Baťa)

Přesně to sedí na nádražáky.

Takže 75% až 85% těchto odborníků brzy budou hledat jinou obživu, předpokládám jako laik.

Jan Schmidt

nebude. Za vlády ODS se daří státním ČD nejlépe. A ministr Kupka je… jak by řekl sir H.A.: lepšího ministra jsme si přát nemohli…

Olcit

Ale to víte, že brzy nastane průvan v nádražácké obživě… kalkulačka nelže.

A přesně jak SAZKA definitivně naštvala své věřitele (tím že SAZKA chtěla koupit nové limuzíny namísto 5 let starých aut), tak podobně patrně balancuje na hraně insolvence většina nádražáckého provozu…

Takže podobné nesmysly jako hrozící pokuta za porušení zákona o čemž je to tento článek … to se fakt nádražákům může tuze nevyplati

Anonymní alkoholik

Tak znova. A teď už to fakt zkraťte. Snažíte se obejít údajný BAN (= omezení přístupu k diskuzím; zrovna od takového statného researchera bych čekal, že tohle slovo zná)? Nebo proč jste se tu zase zjevil, ikdyž jste tak měsíc zpět psal, že sem už ten svůj obvykle nicneřikající šum cpát nebudete?

Vojtech

Já měl olcit rok a půl aporuch sice bylo dost, ale taky neco nejezdil. Asi podobne jako Favorit, ale za třetinu. Pak jsem měl BX, XM, Několik C15, zaměstnanci AX a nakonec tuningové speciál ZX.

Olcit

Teta měla Oltcit Club z prodeje v Rakousku = prý exportní kvalita (ale netuším jak se to lišilo od origo Citroënů dodávaných do Francie/Beneluxu jako Axel coby cenově dostupná alternativa 2CV)

No ty stržené závity v palubce…. O spolehlivosti motoru a elektroniky pomlčet. Takže za 2 roky to šlo z domu

Karel

Z každého pohrdání přírodními zákony se vyklube průser. A bateriová trakce tím pohrdáním je. Na dojezd prosím, ale jako základ je to nesmysl.

Georg

joo? pred pul stoletim byli americani na mesici a u nas nedojede tramvaj 30 km na baterky do verovic?

JirkaJJ

Na měsíc ale nedoletěli na baterky…

Modré zábradlí

A 50 let už se tam znovu nepodívali.

micat1

Řekl bych, že z nic neříkajícího, těžko srozumitelného salátu slov od MSK, je asi celkem jasné o co jde.

Pája

No to jo, ale prokousat se tím chvilku zabere a to je hlavní účel 😃
Já se přiznám, že jako celek jsem to přežvýkal a pochopil až při třetím čtení. A to nejsem ani policajt, ani blondýna.

Jiří Kocurek

Ten salát smrdí, v tom salátu něco je. A chrochtá.

jzms

Do řady 460 a 163 z technických důvodů nelze nainstalovat ETCS ? Pominu-li to že 460 starý křáp který snad ani neměl vzniknout a ekonomicky je to nesmysl, tak by to určitě šlo.
DO 163 to není žádný problém, viz Cargo 363.2

jal

To, že se do 163 namontovat dá, je jasné. Ale v dnešní době, kdy se všude zavádějí jednotky, by měly toto lokomotivy uplatnění jedině ve vozbě PP. Jelikož do Frýdku a dál se elektriky dočkají možná naši vnuci (při těch neustálých odkladech) a jejich maximálce 120km/h se na hlavních tratích moc nevyužijí.
Další věc je konverze napětí.

Také by mohl být článek o zbytečném trafu na msk panterech, když nezajíždí pod střídavinu.

Avlaky

Rychlost 120 není uplne přesná ČD prodává ČDC i 162 které se budou zpomalovat, takže vymenit 163 za 162 by momentálně nebyl problem

Pája

Tohle vyjádření je jen od nějaké/nějakého mluvky. Technické parametry, technologie a další drobnosti nejsou jejich šálek kávy.

Karl vB.

Pokud tuto frašku organisuje kraj, který chce (mimo jiné) koupit i vodíkové velocipédy, kus za 200 tKč, tak tyto tanečky vůbec nepřekvapují. Asi se tam tamní konšelé nudí a asi už zapomněli na zaváděcí tanečky při nasazování těch několika vratných jednotek, tak velmi osvědčených u DB v Bavorsku. 🙂
Jen aby to nakonec nedopadlo podobně jako s novým mostem v Blatné, ve filmu Bílá paní (1965) – od min. 2:22 dál.
https://www.youtube.com/watch?v=rpKMKJU7drg

Pezos

Celkově plány se železnicí v MS kraji připomínají Potěmkinovu vesnici bez jakéhokoliv konceptu.
Blouzní se o vodíkových vlacích, ale do Opavy jezdí rakev s přívěsem. Místo jednotek už pravidelně jezdí nevratné soupravy, které generují zpoždění a odřeknuté vlaky. Na Esko do půlmilionové aglomerace se pořizují dvouvozové pantery. Z Opavy do Krnova a Bruntálu jezdí šukafon ljuks.

Martin OVA

Přesně tak. Jiné kraje dostanou nové jednotky, u nás jezdí reko řada 811, kterou domluvil p. Unucka.

Kubrt

Jiné kraje si ZAPLATÍ nové jednotky, nikoliv dostanou. Tohle mají v rukou voliči, pan Unucka není žádný noname nováček. Je mi jasné, že většina voličů vůbec neví, o co v krajských volbách jde, a i kdyby to věděli, tak nějaké 811 do Bruntálu jsou v rámci celého kraje marginálie, ale jinak než postupným zvyšováním „kompetencí“ voličů to nejde. Představa, že „vláda odborníků“ najmenovaná nějakým deus ex machina by to dělala lépe a spravedlivěji, je lichá.

jal

Letošní první dodaná jednotka RegioPanter už zamířila do Moravskoslezského kraje. Koncem roku 2023 tam přejdou další čtyři soupravy, které od konce loňského roku jezdí na Olomoucku. V první polovině roku se očekává ještě dodávka dalších 6 dvouvozových jednotek na Vysočinu a dvou jednotek do Olomouce. Ve druhé polovině začnou dodávky třívozových jednotek 640.2 RegioPanter. Dvě zamíří do Moravskoslezského kraje

jal

Zavádění všeho nového většinou provázejí dětské nemoci.

V článku se diví, že proč mít ETCS na trati, kde zatím nebude. To nejde pochopit, že na hlavních tratích bude a aby bylo možno bez přestupu jezdit s vozidly kdekoliv, je to nutnost?
Pushpuly to mají také a ty to ještě dlouho nepoužijí. Nemělo by se začít nadávat, proč to tam montovali a kraj zbytečně platí drahá vozidla?

Permonik

Kde jste přišel ETCS na lokálkách?

jal

Pak ty balízy ETCS ve stanici Ostravice jsou lež ležící v kolejích. : – ) Jo, v r. 2025 to asi nebude, ale bude.

Tomáš Záruba

No, pokud to i přesto hodláte používat k původnímu účelu, například s ohledem na S-M úchylku nebo tak něco… 😉

jal

Kdybyste dal jako příklad hajzlpapír dvouvrstvý a třívrstvý, pak bychom si rozuměli.

jal

Ta mi vysvětlí, že když teď vypnu noťas ze zásuvky a budu pokračovat v psaní na baterii, mám úplně jiný počítač?

Možná jo, taky už se třeba nevyznám v tom množství pohlaví, co poslední dobou univerzity vymýšlejí.

Permonik

Já se v tom ztrácím. O kterých Panterech je tady řeč? Teda které to mají pokrýt.

Permonik

Tak nic. Už jsem se v tom zorientoval.

X 1

Nikdo nerozporuje ETCS v nových vlacích. ETCS je již standard i pro regionální motoráky. Dokonce i přímé zadání není tak ožehavé.
Jádrem pudla je cena za Regiopantera BEMU, která není známa. Respektive cena za 1vlkm této bateriové jednotky, kterou se MS kraj zavázal hradit aniž by ji znal.

veli.k

Další článek, kde je předem jasné, jaký má na věc autor názor…

J.K.

A vy máte na nákupy bez výběrka za veřejné peníze názor jaký?

Franta Pepa jednička

Panteři jsou odzkoušeny, jen se vymění pohon, a pro jednotnost vozidlového parku jen dobře, tak proč ne.

X 1

Ale za jakou cenu ty BEMU budou?
Jde o veřejné finance a transparentnost je v tomto případě na místě.

Franta Pepa jednička

No stále lepší mít celou flotilu vozidel „ze stejné“ řady, než x Panterů od Škodovky, x vozidel od Siemensu a x vozidel třeba od Štádleru.
I za cenu toho, že to bude krapánek dražší, než když bych to takto rozdělil mezi x výrobců.

Y.K.

Co přesně je špatně na tom mít X vozidel třeba od Stadleru?

Každopádně s veřejnými financemi se má nakládat veřejně a ne jak si politik myslí. Čím více utajování, tím více to smrdí. Pokud to má logické argumenty, není třeba nic tajit.

PvvS

A co takhle vendor lock-in ? neříká nic ?

PvvS

A to že nejdou spojovat různý serie Panterů a ani klasika se sdualizovaným nevadí ? Tam moc jednotnost nefunguje.

Franta Pepa jednička

Nevadí, protože na to nemá vliv, jestli to je přes výběrko nebo přímým zadáním.
Jednotost jde spíš o podobu stanoviště, a rozmístění prvků, o údržbu (a tím i její cenu), která bude rozhodně nižší, než když budou mít 10 různých vozidel od 8 výrobců.
Kolikrát nastane situace, že by bylo potřeba spojit různé generace? navíc spojit to samozřejmě přes spřáhlo půjde, jen nebudou spolu komunikovat, takže případný převoz možný je.

Pezos

Jednotná podoba ovládacího pultu není fyzikální vlastnost vozidel toho správného výrobce. U DB si to uměli poručit u výrobců už někdy v 80. letech.

PvvS

Rozmístění prvků na stanovišti se pokud vím řeší podle UIC612. A pdržba o moc levnjší nebude, když nejsou ani výzbroje stejný.

Cemmnet

jednotnost by spíš měla být v těch baterkových BEMU, tady budou 4 od Škoda a 15 potenciálně od někoho jiného. Asi se chce aby taky od Škoda PPF

Koleno

Ano, kdyby byl článek méně tendenční, mohla to být ještě lepší novinařina díky nekompromisnímu tématu, kdy se tady zahajuje podobná věc jako s původním záměrem, vývojem, arbitráží hdv 380. Je u toho podobná politická garnitura ODS.

Jarmil

Pane Suro, článek je bozi! Nenechte se odradit blbymi kecy. Jsme v MSK radi, ze to někdo tak hezky dal dohromady…

kolečko

BEMU, DAMU, EMU, JAMU a já nevím co ještě…. to už normální.
Mmch elektřina se vezme kde? Takže buďto z jádra nebo z uhlí, což až tak zelené není, že?
Likvidace baterií a obecně ekologická zátěž, to taky není zrovna moc zelenééé, že?
To je jak s tím vodíkem, který je sakra drahý a nemluvě o pořizovací ceně.
Tohle všechno se fakt vyplatí…Ale když o tom rozhodují politici co by objednavatelé bez technického vzdělání, pak nic jiného čekat nelze.

micat1

Elektřina (zrovna do baterií) se klidně vezme z obnovitelných zdrojů, jádro je taky fajn. Lithiové baterie lze (sice trochu obtížně, ale lze) recyklovat. Třeba se soláry to je horší, ale taky se dá.

To samozřejmě nic nemění na tom, že nejefektivnější je prostě trať elektrifikovat.

jal

Takže dráty smotat, protože elektřina je neekologická a nakoupíme koně? Ty zas vypouštějí metan. : – )

Frantisek

Dráty nemotat, neekologické je zvyšovat ztráty včetně těch při přenosu a skladování. Bylo by zajímavé srovnat varianty instalace a údržby trolejí s vozbou a údržbou baterií či výrobou a distribucí vodíku.

Kubrt

K tomu vzdělání: radní Podstawka – inženýr z VŠDS Žilina. Radní Unucka – strojní inženýr z VŠB. Hejtman Vondrák – strojní inženýr VŠB, CSc ze Žiliny, později rektor VŠB. Ve formálním vzdělání zjevně problém není, ta blouznivost musí mít původ jinde. Nebo spíš jinak – ani technické vzdělání nezaručí, že jeho absolvent kriticky uvažuje.

Mirek Zv.

Třeba i kriticky uvažuje. Je otázka v čí prospěch.

Poskok

Teď si myslím, že jste udeřil hřebík na hlavičku 🙂

Anonym ze severu

Kolikrát jim tohleto vnutí akademičtí pracovníci „z oboru“. Ti si v H2 a v baterioprovozu libují (technologie budoucnosti). Tvrdohlavá zeď.

Kubrt

Já tedy cítím vítr foukat spíš z průmyslu, než z akademických kruhů.

Permonik

Příklad?

Kubrt

Lahvárna Světlík – vodíkové aktivity, Škoda – kupte si naše BEMU.

Permonik

Jo tipoval jsem dobře, že padne Světlík. Provazanost existuje. Ta lahvárna z toho v podstatě nic moc nebude mít. Vodík co tu vznika se stejně už skladuje v jeho lahvích. Kdyby vyrobil další lahve pro vodikové plničky, tak to množství co ročně vyrobí, je to jen plivnutí (bude mu to jedno).¨ Z mého pohledu je mesiař, který je ochoten zisk vražet do rozvoje kraje (ikdyž jsou to slepe uličky). U Škody – Pantery budou tak jako tak. Jestli budou BEMU od Škody, Stadleru. Když porovnám lokálky v ově. Jsem víc pro Škodu. Ikdyž je to mála domu…. Doteď jsem neviděl… Číst vice »

Kubrt

Lahvárna z toho nic mít nebude? Byl by to pro ně referenční projekt, zplacený někým jiným. Co víc si přát? Krom toho jejich ambice nekončí u lahví, ale (zcela logicky) se snaží jít směrem ke kompletnímu řešení.
Jaký vodík vám tam vzniká a skladuje se v lahvích?
Alternativní nabídka na BEMU pro MSK nemohla vzniknout, když ani nevznikla poptávka, ale rovnou se snaží to zaonačit v rámci smlouvy na pantery.

Permonik
DuDr.

Zavání to opět malou domů pro škodovku. V hlavní roli stát a výše jmenovaní z kraje a ČD opět v roli kašpárka tak jako to bylo s lokomotivami 380. Někdo ten pokusný králík být musí. Level devadesátky.

Peeetr

Až na to, že tohle má na rozdíl od té malosériové výroby běžných lokomotiv jasnou budoucnost. A když dala Škoda baterky do autobusu, tak to elektricky funguje, a problémová je jen turecká konstrukce autobusu. Takže strčit baterky do už elektrického vlaku nebude větší problém.

Radim

Snad…

X 1

Technicky to pro Škodovku samozřejmě problém nebude. Ovšem již se změní řada a k tomu musí být patřičné testy a hlavně sáhodlouhé papírování. Hlavně ještě Škodovka neřekla, kolik si za to bude účtovat. Takže výpočet ceny za 1vlkm BEMU jednotky ČD pro MS Kraj je věštění z koule. Ovšem kraj již nyní avizuje, že cenu (ať je jakákoliv) respektuje a je připraven desetiletou smlouvu podepsat. Pokud jste ropný šejk a kupujete si Rols Royce a vymyslíte si do něj spoustu věcí za příplatek, tak každý předpokládá, že následnou cenu respektujete. MS Kraj však nemá prostředky ropného šejka, přesto se tak… Číst vice »

Zakon kaze

Cucham cucham dlouhy soud

PvvS

Kdyby to dali jako balík v celku a i s požadavkama na nový jednotky, tak by se stejně neměl kdo jinej přihlásit.
A ty BEMU se měly řešit tak, aby si vývoj a schvalování platila Schadewerk sama.

noerf

Aneb, místo abychom dopředu vypsali výběrové řízení a měli nabídky od dopravců a dodavatelů, tak to nabagrujeme přímým zadáním do maximálního možného data ČD, který objedná od Škody vlaky, které jsou zatím na papíře.
Bohužel to zavání neschopností objednatele vypsat výběrové řízení a malou domů pro Škodu, která získá zakázku na BEMU, kterou bude teprve vyrábět, zatímco ostatní výrobci je již mají v provozu.

Chronosphere

Chování kraje bych nenazval neschopností.

jal

Jo, Chorvati jsou taky tak hloupí, že místo nicnedělání budou stavět svoje vlaky. Chorvatský národní provozovatel osobní dopravy HŽ Putnički prijevoz (HŽPP) a místní společnost Končar – Električna vozila (Záhřeb) na konci roku 2022 podepsali smlouvu na dodávku prototypů bateriové elektrické jednotky (BEMU) a bateriového motorového vlaku (BMV), jakož i šesti nabíjecích stanic se zásobníkem energie, které mají být instalovány ve Splitu, Osijeku, Varaždinu, Belovaru, Virovitica a Pule. Smlouva v hodnotě 129 milionů chorvatských kun (17,2 milionu eur) se splatností 20 měsíců je součástí Národního plánu obnovy Podobně synergicky nejspíš uvažují i v MS kraji. vozidla se tam vyrábí, dají… Číst vice »

X 1

Ale je tam rozdíl.
Je známa cena.
Zatímco u jednotky Panter BEMU není. A z této neznámé ceny vypočítají ČD pro MS Kraj cenu za 1vlkm, kterou již tento týden zodpovědní úředníci MS Kraje podepíší.