Bez překvapení. Tramvaje do Mostu a Litvínova chce dodat jediná firma
Jediná nabídka přišla Dopravnímu podniku měst Mostu a Litvínova do soutěže na dodávku tří nových tramvají. Výrobci měli na podání
Jediná nabídka přišla Dopravnímu podniku měst Mostu a Litvínova do soutěže na dodávku tří nových tramvají. Výrobci měli na podání nabídky pouhých dvacet dní. Dopravní podnik tvrdí, že podmínky byly nastaveny tak, aby se mohl soutěže zúčastnit maximální počet uchazečů.
Podání jediné nabídky potvrdil právník Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Filip Vaněk, další detaily k soutěži ale firma odmítá sdělit s odkazem na zákon o zadávání veřejných zakázek. „Jediné, co jsme oprávněni vám v současné chvíli sdělit je okolnost, že zadavatel obdržel jednu nabídku,“ uvedl Vaněk. Původně firma nechtěla sdělit ani počet uchazečů.
I když jméno zájemce nesdělila, dá se očekávat, že nabídku podala Aliance TW Team nebo někdo z jejích členů, tedy Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny nebo VKV Praha.
V soutěži hledá dopravní podnik tři tramvaje, parametry tendru ale byly nastavené tak, že se nikdo jiný nemohl příliš přihlásit. Podezřele krátká byla i samotná lhůta na podání nabídek. Zakázku podnik vypsal 17. dubna, nabídky přitom musely být doručeny už v pondělí 7. května. Na vypracování tak měly firmy 20 dní včetně doby, kdy v celé Evropě byly státní svátky. U jiných zakázek stejná firma požadovala podstatně delší dobu.
Nejde přitom o jediný problém soutěže. Odborný časopis Československý Dopravák už dříve upozornil i na technické podmínky, které může splnit právě jen Aliance TW Team.
Dopravní podnik chce zakázku za více než 100 milionů korun zaplatit z evropských dotací. Mluvčí dopravního podniku Jiří Holý vysvětlil krátkou lhůtu tím, že byla nastaveny v souladu s harmonogramem žádosti o dotaci a podmínkami Integrovaného regionálního operačního programu. Z něj má přijít 85 % prostředků.
Podle mluvčího ministerstva pro místní rozvoj Viléma Frčka bude žádost o dotaci ze strany ministerstva teprve kontrolována. „Lhůtu pro podání nabídek lze mimo jiné přezkoumat i z hlediska zásady přiměřenosti. V tomto případě bude tedy zásadní, zda byla lhůta natolik dlouhá, aby mohli dodavatelé podat nabídku,“ řekl Frček. Podle něj bude možné jednoznačný závěr učinit až na základě podrobné kontroly veřejné zakázky. „Zadavatel bude muset také vysvětlit, proč je kvalifikace takto nastavena a zda ji může splnit více dodavatelů,“ dodal Frček.
Podle Holého byly podmínky nastaveny objektivně tak, aby se zadávacího řízení mohl zúčastnit maximální počet možných účastníků. „Z tohoto důvodu byl proveden i průzkum trhu. Podmínky byly již v minulosti konzultovány s orgány poskytovatele dotace, který v nich neshledal diskriminující kritéria,“ tvrdí Holý.
Nové tramvaje mají mít nejméně 45 míst k sezení, dalších 110 k státní. Vozy budou klimatizované, na palubě bude wifi nebo dobíječky USB.