Bez překvapení, nové tramvaje do Olomouce dodá opět Pragoimex. S rekordní cenovkou
Nová tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Zdopravy.cz
Cena jedné tramvaje EVO1/o dosáhne 35 milionů korun, před dvěma lety ji DPMO kupoval za 27,5 milionu korun.
Když vidím ty částky, tak myslíte, že město Olomouc škrtne slevy pro VŠ studenty v olomoucké MHD?
Chápu-li správně, tak tyto slevy platí městský rozpočet Olomouc
Ono totiž v Olomouci asi studuje mnohem víc přespolních studentů než kolik studuje např. ve srovnatelně velkých Č. Budějovicích, Hradci, Liberci, Pardubicích, Ústí či Zlíně (i rozpočtové určení daní pro uvedená města se až tak významně neliší)
viz počet studentů dle jednotlivých VŠ (bacha – v Hradci je taky LF a FF Univ. Karlovy)
https://www.msmt.cz/file/57303_1_1/
To jsou hanácká řešení. Kde se kruhové křižovatce říká rondel, kde se průtahu městem říká průpich, kde se vozovně tramvají říká odstavy a její hlavní benefit je v odstavení historické tramvaje, pro kterou je konečně místo, kde se normální zastávce hromadné dopravy říká terminál je prostě možné naprosto vše.
Ano, a takhle to můžete říct o každém městě.
Výzkumný ústav šalinový v Šalingradě. Inu 4ks od všeho na trhu byl omyl, jen se to muselo 5x vyzkoušet.
Čtyřkusové pokusy byly jenom tři. RT6N1, T3R.EV+VV60LF a K3R-N.
a pak byla ještě Astra 03T4 a K2T. Takže dokonce 6x neboť T3R.EV+VV60LF není nedělitelná souprava.
Astra je jako zdroj náhradních dílů zbytečné zmiňovat a K2 taky protože se prostě zkoušelo jaká modernizace je nejlepší a než přišel Progres
Prostě praktický jazyk ustupuje líbivým frázím. Sice blbé, ale furt lepší než používat amerikanismy
rondel není z „američtiny“ a vozovna už tím tuplem ne.
Američani opravdu nemůžou za to, že neznáte cizí slova (rondel) ani vlastní jazyk (vozovna, nástupní ostrůvek).
Rondel v historii https://cs.wikipedia.org/wiki/Rondel_(prav%C4%9Bk%C3%A1_stavba)
O původu slova rondel vám Google najde „Rondel (z franc. rond, ronde, česky kruhový, okrouhlý nebo kruh)“
Budou příště soutěžit dvě a půl tramvaje, aby to bylo alespoň trochu dobrodružnější než jen trapné obousměrné tramvaje v lichém počtu?
Přívěsný vozík tam tuším nemají, přijmou tuhle výzvu?
Ne, devět a tři čtvrtě.
Astry by ještě dobře posloužili dalších 10-15 let v Ostravě či Brně.
A co jako?
Brno mělo vždy hromadu odstavených tramvají, a většinu pokaždé modernizovali, a vrátili do provozu. Teprve v posledních letech se masivně šrototují T3 a K2, a bude to ještě dost roků pokračovat.
03T můžou velmi výhodně sloužit, ale je jich tak málo, že by se ze všech českých měst měly na poslední dekádu provozu soustředit jen do jednoho, buď toho Brna nebo Ostravy.
Plzeň taky…. prototypy byly provozně tragický.
Přečetl jsem celou diskuzi tady i na FB, i ve skupinách. A vlastně mi v celku vychází, že to předražené není…
Ale velká škoda, že naše města stále nenakupují dohromady jako v zahraničí kdy se spojí více měst.
Pokud vezmu jako příklad třeba projekt FCB (Frankfurt, Cottbus, Brandenburg), tak ani tam se tahle myšlenka jednotného vozidla nepovedla. Na začátku se měl jen lehce lišit interiér, délky vozů a barevné schéma. Města se ale postupem času tak rozhádala, že se jednotlivé tramvaje liší i šířkou skříně. Takže na papíře sice objednávka více měst dohromady vypadá moc hezky, ovšem realita je poté velmi tristní a ve finále stejně vyvíjíte zcela rozdílné projekty.
Rozdílné šířky skříně a další věci chtěla ta tři města od začátku, už během výběrka. Takže žádné překvápko během projektu. Že to bude velmi složitá záležitost bylo jasné rovnou, ale když to Škodovka chtěla za každou cenu… proto se do toho taky ostatní hráči nehrnuli.
Korupčně to extrémně předražené není. Ale je to zbytečně drahé řešení, které pokud by na to nebyly obří dotace, nemohlo být městem s ekonomickou silou Olomouce nikdy zvoleno.
Zároveň zvýšené servisní náklady na do teď v Olomouci nepotřebnou celovozovou klimatizaci a antikolizní elektroniku, to budou prodražovat už napořád.
Nepotřebná klimatizace? A potřebujeme vůbec, aby tím jezdili cestující?
Škdovka ji dává do auta taky jen tak z plezíru, Favorit ji neměl.
A on něco takového vyrábí (a kde není konkurence, není důvod ke slevě)? Případně – dala by Škodovka data potřebná data k zajištění spojitelnosti konkurenci, když se vykašlala i na spojovatelnost s plusky?
Takze souprava 2 vozu stale levnejsi nez 1 brnenska 45t o ekvivalentni delce a kapacite.
Délka je srovnatelná, ale kapacita ne. Souprava EVO je kapacitně menší kvůli nevyužitelnému prostoru mezi vozy.
Podle wikipedie:
45T uvadi 64+135 = 199
Evo1/o uvadi 30+80 = 110
U skodovky se pocita 4, u evo 5 osob na metr ctverecny. Kdyz to trojclenkou prepocitam tak u evo je pri 4 osobach 64 osob ke stani, tj. celkem 94 obsaditelnost.
Tj. souprava = 188.
Je to stejna kategorie, ekvivalentni porovnani.
Tak to je teoretické srovnání, které vychází pouze z výměry podlahové plochy. Navíc je otázka jaké všechny plochy do toho výpočtu výrobci zahrnují. V praxi ten rozdíl v kapacitě bude znatelný, neboť zrovna 45T je dost prostorná tramvaj.
Obávám se, že nákup takovéhoto počtu tramvají s možností obousměrného provozu je součástí příprav na zkrácení tratě do Pavloviček na Bělidla anebo ještě spíš jen k autobusovému nádraží. Nahradí tak starší a také částečně nepotřebné jednosměrné vozy.
Je to dáno tím,že vozy Vario LF+/o najíždí km do velké prohlídky a bude je nutné nahradit.
Tady se snad ale nejedná o trvalou náhradu.
Zajimalo by mě, zda se přihlásil ještě někdo jiný.
Ne. Reálně se takové tramvaje levněji vyrábí jen v Bělorusku a Rusku.
Předražené je to hlavně vůči starším tramvajím, velkokapacitním novým tramvajím na sedačku (co se nevejdou do olomouckého depa), a vůči dnešním elektrobusům to vychází srovnatelně, ale ti mají mnohem větší možnosti ve výběru tras.
Podobný je polský Modernus Beta.
Ani v Rusku/Belorusku se nevyrabi obousmerna sola – navic s parametry skrine pro evropskou sit.
Podobny projekt ma jen polsky Modertrans pro Schöneiche.
Vlastně solo ani není obousměrný, je jenom oboustranný. Kdyby v jednom městě byly střídavě zastávky s nástupištěm napravo a nalevo.
Nechystá se za Olomouc nějaká jednokolejka, která by měla zastávky i mezi výhybnama?
Kousek vedle, nikoliv Schöneiche ale Woltersdorf. Obdobné plně obousměrné sólo Moderusy jezdí i v GOPu.
Reálně se tam takové tramvaje nevyrábějí. Oni totiž nemusí plnit celou řadu požadavků, které jsou v naší části Evropy standard, nutnost nebo alespoň očekávaná kvalita. A ty lezou do peněz… Namátkou: požadavky na pasivní a požární bezpečnost, výběr netoxických materiálů, procedura schvalování, požadavky na EMC, životnost, kvalitu řemeslného zpracování, dokumentaci…. atd, atd.
Ne, protože zadávací podmínky to účinně znemožnily. Jiní dodavatele jako PESA, Solaris, Newag či Moderus vyrábějí výhradně 32 až 49 metrové tramvaje (i když ty 32metrové na otočných podvozcích stojí úplně stejně jako ty z pragoimex) a to ve tři provedeních na pevných podvozcích, otočných podvozcích a beznápravové. Olomouc taková nechtěla.
kdysi Moderus pro Slezsko dodal několik jednočlánkových dvousměrných tramvají ale pak projekt jako nevýnosný zrušil (nikdo je nechtěl objednat).
Praha by si mohla zobrať príklad, vozidlo oveľa modernejšie ako T3 wana. Keď už tak strašne potrebujú sólo na nočníky.
Praha má jenom wan skoro stejně jako Olomouc všech nízkopodlažních tramvají (39 a 51). Vůbec nejde srovnávat.
Jenže taky pro R.PLF je to za více jak dvojnásob…
A zase lichý počet. Bude sranda, až si vzpomenou, že jim chybí desátá, kterou koupí tak za čtyřicet míčů.
To je Olomouc taková díra, že tam kupují tyhle předražený hrůzy. To by se tam nevyplatila článková tramvaj?
A vite kolik stoji clankova tramvaj – viz aktualne Brno, Praha, atd.?
Nebo třeba Ostrava,že?
Olomouci by se nejvíc vyplatilo zrušení tramvají a nahrazení autobusy s jakýmkoliv pohonem kromě vodíkového.
Pro dlouhé tramvaje by potřebovali ke všem nákladům navíc ještě násobně dražší nové depo.
Ale chápu, že Olomoc svou tramvajovou síti chápe už jako historické dědictví, takže rušení nepřichází v úvahu.
Ovšem vůči jejich nákupům ekvivalentně stejný luxusní nesmysl by bylo začít masově nakupovat klimatizace do památkově chráněných hradů a zámků.
V Olomouci nejde vypsat zakázku jen tak na efekt. Vždycky do toho vidí někdo z vyšších řad, ostatně všichni spolu bydlí v rezidenční čtvrti….
Najedné straně se rozhazuje za nové předražené tramvaje, na druhé straně se budou trhat koleje, protože není na údržbu. Opravdu tristní přístup k hospodaření.
Presvedcte politiky at existuji dotacni tituly na bezny provoz a udrzbu.
Zrušil bych dotace úplně, ale to by nebylo právě z čeho odsypávat a co přerozdělovat.
To by ty koleje byly zcela vytrhany v cele siti, protoze by po nich nemelo co jezdit.
A proč bych o tom měl politiky přesvědčovat? Raději bych je přesvědčil o zrušení dotačních šílenství celkově.
To trhání je už potvrzené, nebo je to šíření hrůz za účelem získání pozornosti?