Bez povolení a klidně z lampy. Poslanci schválili snadnější zřizování nabíječek

Dobíjení na ulici v nizozemském Haagu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDobíjení na ulici v nizozemském Haagu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Budování nových nabíjecích stanic pro elektromobily by mělo být podstatně jednodušší než dosud. Poslanci hospodářského výboru poslali do třetího čtení

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
petr 5

Ty věty o nabíjení z osvětlení jsou čirý blábol. Jednak rozvodná síť není stavěná na takové odběry, jednak je tam napětí jen po setmění a zejména bezpečnost. Vím že téměř vše se nějakými technickými opatřeními dá ošetřit, ale proti lidské blbosti ochrana není. Takže myslet si, jako pan pos*anec, že na každé třetí lampě na ulici jednoduše bude zásuvka, je nesmysl.

Petr

Pořád přemýšlím, jak to bude zpoplatněné a jak se rozliší kilowathodina prosvícená a proježděná. Protože u té proježděné, bude muset být spotřební daň. A systém s barvením nafty u elektromobilu nepůjde použít.

xxyyzz

Dobrý večer,
asi si pletete pojmy a dojmy.
Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Spot%C5%99ebn%C3%AD_da%C5%88

Spotřební daň má regulovat. Cožpak budete takto zdaňovat i pneu, brzdové kotouče, destičky, atd? I to je v podstatě škodlivá…
https://www.uamk.cz/garaz/2114-zdroje-mikrocastic

Spotřební daň na paliva je dána proto, že tím omezuje přímou spotřebu u obyvatelstva. Čím více projedeš, tím víc zaplatíš na náprav škod. Přímých škod. Že si tím stát přijde na desítky mld. ročně..?
Však je také vydá.

Byťme rádi za to, že bude tato možnost nabíjení. Toto mi přijde jako „hnidopišství“.

Hezký večer.

Martin

Viděl z nich někdo někdy, jakým vodičem jsou lampy připojeny? 😀

Jiří Kocurek

To nevadí, rozkaz je rozkaz.

medvěd

ANO, veřejné osvětlení má lacinější sazbu za elektřinu, tak pan poslanec zdraží městům platby za veřejné osvětlení! Nebudou splňovat podmínky přiznání sazby, navíc rozvody na 10 kW nabíječky nejsou stavěný. Kabel nevydrží. A bude kšeftík, protože se kabely budou muset opravit. Máme opravdu odborníky k nezaplacení, nezkrátím náhodou rychlonabíjením životnost baterie??????!!!!!! Takže jejich kšefty zaplatí městský poplatník. Milý hospodářský výbore, proč poplatky za distribuci elektřiny nepřesměrujete na výstavbu infrastruktury pro elektromobily? Distributor má síť rozvíjet, ne vyplácet dividendy majiteli. A pěkně vraťte DPH na elektřinu zpět na 5%. Pane Hataši, kdo bude mít s rozvodnými závody (ČEZ, EON, PRE) uzavřenu… Číst vice »

PatriK

Změna se netýká velkých rychlonabíjecích stanic. Nové opatření má umožnit rozvoj „pomalých“ dobíječek.

dopravak

Co to prosím melete? Jak může tenhle zákon zdražit platby za veřejné osvětlení. Zákon nikoho nenutí nikoho nic stavět, natož někoho připojovat zdarma. Zákon jenom říká, že tam, kde je to vhodné a možné (např. firemní parkoviště, ulice města apod) může vybudovat zásuvky do 22kW bez šíleného papírování. Jestli to bude plných 22kW, nebo méně, jestli bude výkon regulovaný, nebo ne. Případně jestli bude odběr placený, bude čistě záležitostí provozovatele. Nechápu, jak může někdo takhle hledat problém tam, kde není.

ros

BD to vyřeší,stačí štípačky a z křovin zas bude stoupat dým.

Pavel

Fajn. Nabijecka bez povoleni a umisteni. Ale privodni kabel uz se umistit musi, takze pokud nejde o nabijecky na lampach a budovach, ke zrychleni nedojde.

Greta

Výměna ani uložení kabelu vážně není stavba.

jozka

Ulozeni kabelu samozrejme stavba je. Vymena take, pokud se parametry lisi od stavajiciho stavu.

Anthony

Sice dojde k zjednodušení stavby elektronabíječek, problémem ale stále je nerovnoměrné rozmístění elektronabíječek. Nechápu, proč všichni chtějí stavět nové nabíječky v Praze, Brně, Ostravě atd.. Ovšem zapomíná se na ostatní důležitá místa. Příkladem budiž silnice I/16 mezi Mladou Boleslaví a Trutnovem. Jedná se o jednu z důležitých cest do Krkonoš (pokud nejedem přes Hradec). Nabíjecí stanice se nachází jen v Mladé Boleslavi a Trutnově, ovšem vzdálenost mezi nimi je 100km, mezi nejsou žádné nabíjecí stanice. Co se týče čerpaček, tak na tomto úseku je jich 11, s krátkými odbočkami i víc. Netvrdím, že chci 11 nabíječek na tomto úseku, ale… Číst vice »

Jiří Kocurek

To bude asi tím, že neexistuje poptávka. Kdyby poptávka existovala, tak na těch čerpačkách bude nejen nafta a benzín, ale také LPG, CNG a elektřina. A pokud nedokážate dojet 100 km bez doplnění paliva (elektřiny), tak to s tím elektromobilem zas tak slavné nebude.

náhodný kolemjdoucí

Teď se jich spousta bez rozmyslu naseká a zatím to nevadí. Ale až se za pár desetiletí vlivem povinného sortimentu automobilek rozšíří počet elektromobilů, může se stát, že se distribuční síť v některých oblastech dostane na hranu kapacity (připočteme-li stoupající podíl OZE). Je otázka, zda potom předělávat distibuční síť tak, aby vyhověla požadavkům lokalizace nabíječek, nebo naopak inteligentněji přesouvat nabíječky, aby jich síť utáhla víc. Nabíječky by se proto měly stavět s rozmyslem. Energetici by už teď měli stanovit max počty nabíječek v určitých oblastech, aby se pak nemusely rušit či přesouvat. Rezerva je zatím obrovská, těch kvót nemusí být… Číst vice »

PetrD

Zapomínáte na možnosti automatické regulace nabíjení. Pokud plánujete nabíjet přes celou noc, nemusí jet nabíjení od začátku na plno, ale bude se nabíjet podle vytížení sítě. Když bude chtít někdo nabíjet hned a rychle, tak si připlatí.

dopravak

Žádná divoká výstavba nehrozí. Každý provozovatel musí mít odpovídající připojení. Pokud by někde kapacita opravdu nebyla, tak prostě nedostane jistič a to už si distributoři pohlídají. Pokud nebude odpovídající připojení, pořád jde nabíjení regulovat, průběžně posilovat síť apod. Technických možností je dostatek.

Jiří Kocurek

Obávám se, že pro pohon strojů ve fabrice to bude platit i nadále, ale pro připojení nabíječky bude na distributora uložena povinnost zajistit požadovanou kapacitu.
Jinak řečeno: Výroba nábytku bude mít smůlu, ale pro nabíjení elektromobilů… nerovný přístup k infrastruktuře. Přičemž se všem odběratelům zvedne poplatek za přenos, protože to někdo bude muset zaplatit.

Petr

A večer se bude hlasovat, jestli se bude svítit nebo nabíjet. 🙁

jkjk

Netřeba. Večer a v noci je v síti elektřiny více než dost.

Petr

V síti ano, ale v rozvodech VO, to už bude horší.

Jiří Kocurek

Jistě, v Dětmarovicích, Chvaleticích, Prunéřově… nebudou snižovat výkon.
Přemýšlím, jak moc by se prodával Weglostop. Krabička, která v noci propustí jen elektřinu z větrníků, fotovoltaiky, biomasy a malých vodních elektráren (přehrady jsou špatné).

L.K.

Titulek článku je poněkud zavádějící,bez povolení odběrného místa to asi nepůjde a kabely napájející veřejné osvětlení obvykle nejsou dimenzovány aby odběry byly navýšeny o desítky kW a hlavně jsou pod napětím od soumraku do svítání.

Martin V.

Asi to bude novinářská (poslanecká?) zkratka, ale v principu jdou správným směrem. Nabíjení trvá (ve srovnání s tankováním kapalných paliv) tak dlouho, že není možné předělávat benzínové pumpy na elektrické. Pokud má být jednou elektromobilita ve velkém, tak je potřeba využít všechna místa, kde auta stojí a čekají na nás, protože my nebudeme mít čas čekat na auto, až se nabije. 🙂

Sitgestravel

Ne. Pokud ma byt elekteomobilita ve velkem, je treba vymyslet a zlevnit baterie, co se rychle nabijou a dlouho vydrzi.

PatriK

Jistě není v plánu nabíjecí stanice u každého sloupu a s napájením ve večerní době, resp. nabíjením přes noc se zřejmě také asi počítá.

náhodný kolemjdoucí

To je důležitá připomínka. Kromě toho 22kW je fakt hodně. Když si vezmeme třeba klasickou vysokotlakou sodíkovou výbojku o příkonu 250W, do 22 kW se jich vejde 88. Opravdu mají kabely od osvětlení takovou rezervu?
Nebo chtějí páni poslanci přehlasovávat Kirchhoffovy zákony?

KarelF

Pokud vím tak v Praze má VO u nízkých lamp obvykle kabely o průřezu 6 nebo 8 mm2 takže 22kW asi fakt nee. Typl bych to na 230 V maximálně 380V. U velkých lamp netuším, ale nemyslím si, že by to bylo jiné.

Radek

Praha má tuším 400V stejnosměrné.

Jiří Kocurek

Zapojit žárovku/výbojku třífázově? Zajímavá úvaha, u té žárovky si to dokonce i dovedu představit.

PatriK

V článku se píše o stanicích do 22kW, ale speciálně u sloupů se bude jednat o „pomalé“ dobíječky, počítám, že tu bude obdoba běžných zásuvek v domácnosti, co do maximálního příkonu 10-16A.

dopravak

To, že se někde píše max. 22 kW neznamená, že se všechny zásuvky musí dimenzovat na 22kW. Výkon bude takový, jaký místní podmínky dovolují. Důležité je zjednodušení legislativy.

Leinad

Dobře. Proč by na instalaci zásuvky mělo být stavební povolení, zatímco na stavbu pergoly bez zásuvky stačí oznámení. 😀

MiKi

No proč asi. To je argument jako že kde je sucho, vždyť mi teče voda z kohoutku.

Zlámalík

Třeba proto že to kabel v místě musí utáhnout.

Leinad

To ať si řeší s dodavatelem energie. Když budu chtít zvýšit I_max, možná můj dodavatel bude chtít stavět, ale výměna žárovkové objímky za zástrčku není stavba.

Jiří Kocurek

Něco jiného je pergola se zásuvkou na vlastním pozemku a něco jiného je pergola se zásuvkou na obecním pozemku využívaná soukromou osobou.

xxyyzz

Dobrý večer, rád bych se vás zeptal na prostou úvahu… máme zdroj…. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/dobijeni-elektromobilu-ze-sloupu-verejneho-osvetleni-je-geni/r~7a50435c33c511e6bff10025900fea04/ (článek z roku 2016!!) … máme spotřebič(elektroauto), máme vlastníka auta (plátce), tak v čem je problém? Cožpak vy nevydíte jak je to vlastně jednoduché? Vždyť stačí v exelu u distributora doplnit jeden řádek pro vlastníka elektromobilu, a s ním uzavřít patřičnou smlouvu. Na toto se pak „přilepí“ již cokoliv(daně, vyšší sazba). Problém osvětlení je přeci úplně samostatná záležitost. Provede se jen odočka pro elektromobil. Nebojte, auto si s nabíječkou umí „povídat“ o tom, kolik si auto může vzít výkonu. Je to těžké pochopit? Je to opravdu takový… Číst vice »