Bez jízdenky nebo respirátoru. Noční kontrola v Ostravě ukázala, že každý pátý cestující porušil pravidla

Tramvaj Vario LFR v Ostravě. Foto: DPOTramvaj Vario LFR v Ostravě. Foto: DPO

DPO noční zátah vysvětluje snahou o větší bezpečnost cestujících.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
am3306

Jsou zdravotni vyjimky pro respiroatori. Podle jakejo prava mohly nekoho vykopnout? Budou vyhazovat vozikare take? Nikdo nemusi prkazovat nic zdravotniho a policie muze kdlidne napsat ne ustavnou pokutu co soud pak vyhodi.

revizor

Testoval jsem ten systém v Ostravě.

Přišla starší ženská s trochu větším panděrem ve vestičce a požádala o lístek. Dal jsem jí občansku, ona jen řekla tichým ustrašeným hláskem, že si musím vystoupit a občanku nechtěla. Přelezl jsem okamžitě do zadního vozu a jel dál. Jedoduché a motivační.

Jinak se samozřejmě většina pokut nevymáhá, protože si DPO vyjede údaje z centrální evidence exekucí a vymáhá se dál jen u lidí bez exekuce. Jinak by na tom ještě výrazně prodělali.

revizor

*občanku

Ondřej

Je to tak. Záleží, jestli ej asistent přepravy, nebo revizor. Asistenti pokuty nedávají. Já s tím v zásadě souhlasím, z pohledu města dávat pokuty lidem, ze kterých to pak nejde dostat, případně je to tak drahé, že je to uvrhne do dluhových pastí nezlepšuje kvalitu života ani platícím ostravákům. Tím, že vyhodí smrdícího nebo opilého člověka z přepravy tomu pomohou víc.

revizor

Jenže věc se má tak, že jsem maximálně přešel do druhého vozu a nic se tím nezměnilo.
všeobecně je problém v ČR mizivá vymahatelnost práva.

Jiri

Urcite by bylo dobre doplnit, ze kazdy paty cestujici s tim, ze to jsou jen ti co se nechaji chytit. Dalsi polovina cestujicich asistenty pozna a vyhne se jim 😉
Asistenty zrusit a revizory nasmlouvat tak, aby nebyli poznat dve zastavky dopredu a hned se cisla cernych pasazeru ve statistikach posunou do uplne jinych vysin.
Jenze to by se muselo chtit. Spatna cisla nechce ani dpo ani zrizovatel, tak se radeji budou vysmivat obycejnym lidem a hloupe koukat, jak jim presedaji z mhd do auta…

revizor

Jenže dávat pokuty nemá moc smysl, protože jsou stejně u naprosté většiny jezdičů načerno nevymahatelné. Ve spoustě zemí včetně Francie, Německa nebo i Polska se dá za dlouhodobě nezaplacené pokuty ve veřejné dopravě jít do vězení.

ABC

a tam se peníze vysedí?

revizor

Já neříkám že ano. Jen konstatuju. Naopak si té svobody važme.

Lukas

Svobody?Nekdo porusuje zakon a vy ho nechate behat po svete?Prave naopakt,toto se deje jen v byvalem sovetskem bloku

Jorgos

Clovece, jaky zakon? Nezaplaceni jizdneho v MHD je uplne normalni poruseni smlouvy, jako kazda jina vec a resi se obcanskopravne. Fakt budeme do smluvnich vztahu tahat trestni pravo?

Samo

Nákup tovaru je tiež zmluvný občiansko-právny akt, ale pokiaľ ukradnute tovar nad istú hodnotu, je to trestný čin.

Lxxxx

Výsledek práce asistentů přepravy je ten, že vyloučení pasažéři pokračují dalším spojem nebo u dvojčete si přelezou do druhého vozu. Pokud nebudou jako revizoři chodit v civilu a rozdávat pokuty tak jsou úplně zbyteční!

revizor

Efekt je nulový. Dávat pokuty nemá smysl, protože jsou nevymahatelné.

Kzl

Efekt nebude nulový. I v Ostravě žijí lidé kteří pracují a mají hypotéky a rádi zaplatí když už se na ně přijde. A u nich to povětšinou vymahatelné je. Nevymahatelné to je u lidí kterým je to úplně putna. A ti si stejně žijou a dělají co chtějí neb pokud bude někomu putna všechno tak z něho stát nevysype stejně ani halíř.

MaT

No jo, když jsem o tomhle slyšel nedávno ve zprávách, tak jsem si říkal, že to tam musí být taky slušný materiál: „Vemte si roušku.“ „Nevezmu.“ „Tak půjdete pěšky.“ „Tak jo…“ Asi rádi chodí pěšky. 🙂 Jo, je to s těmi respirátory a rouškami otrava a už se taky těším, až se to zruší, ale zatím to ještě zrušeno nebylo. A prostě když nějaká pravidla jsou, měla by se dodržovat. Když už se pomalu nedodržují a víceméně se to často i v té MHD toleruje, tak mi pořád přijde nejjednodušší aspoň když už někdo lidem řekne, že si to mají… Číst vice »

Samo

Presne tak, nasadiť a o tri minúty si to môžu dať dole. Zbytočne konflikty. Ale zas je fajn ak tí ľudia majú principiálny postoj. Ono závisí aj od toho ako dlho človek zvládne to mať na ksichte – respirator som zatiaľ nikdy nemal, ale pri rúšku je pre mňa tolerovateľný limit cca 5-10 minút, takže dĺžku kontroly by som v tom zvládol, ale chápem ak niekto nedá ani to.

Slosor

Přesně tak, jde o postoj. Každý druhý to má pod nosem, místo respirátorů nosí roušky, takže nařízení stejně nesplňují. Kdyby všichni tito lidé radši zaujali jasný postoj a odhodili to úplně, režim by byl bezmocný.

Slosor

Zrušit roušky můžeme jen my sami. Snad si nikdo nemyslí, že to režim udělá dobrovolně teď se začínajícím podzimem, když to neudělal ani přes léto. Buď je budeme nosit ještě roky, ne-li do smrti, a nebo je odhodíme sami. V Maďarsku se nenosí už nějaký pátek a neděje se vůbec nic. Vlastně neexistuje země, kde by roušky pomohly.

Miky

Tak práve kvuli takovym jako Vy, mily MaTe, se ty nesmyslne hadry na ksichte dal „musi“ nosit. Nikdo nikdy nedokazal, ze by noseni vselijakych hadru, rousek, respiratoru prostym lidem melo nejaky efekt, je to jen cista buzerace moci. To co funguje za striktnich podminek u lekaru na operacnim sale, nemuze z principu fungovat mezi prostym lidem nekde v tramvaji. Delaji z vas vsech blbce, uzivaji si moc plnymi dousky, hrabou si pod sebe penize a kralovsky se pri tom bavi. Sundejte to svinstvo z ust, nadechnte se a hlavne: Otevrete uz konecne oci!

LKB

Tolik demagogie v jednom vlaknu jsem uz dlouho necetl (MaT OK, ale na nej reagujici pisi fakt perly). Kdyz je nekde povinny respirator, tak si ho proste nasadim. Tecka. Ti, co ho nenosi, hlavne ohrozuji sebe sama. Kdyz se nekde jezdi na dalnici napravo, tak jezdim autem na dalnici napravo. Prece se vyhnu jezdeni autem v protismeru, stejne tak se vyhnu jezdeni MHD bez respiratoru. Ale nekteri lidi bohuzel nenosi respiratory, protoze uprednostnuji svoje ego nad pravidly spolecnosti…

ABC

ještě že se tím neřídila Rosa Parksová

LKB

To je rozdil mezi politickym veznem/veznem svedomi (jako Rosa Parksova) a legitimne odsouzenym veznem / legitimne pokutovanym. Takze shledavam vas priklad zavadejicim. Bohuzel nekteri antirouskari se povazuji za nespravedlive pokutovane pro sve svedomi. Ale stejne skodi jen sami sobe.

ABC

Rosa Parksová byla pokutována zcela legitimně podle tehdy platných zákonů 🙂

Miky

Nebo ti, kteří přišli na nepovolenou demonstraci 17.listopadu.

Frantisek

To není tak docela přesné. Respirátor má chránit právě hlavně ty kolem, a to před kapénkami potenciálně obsahujícími virus. Samotný virus proleze v pohodě jak i FFP2 respirátorem, tak netěsnostmi mezi ním a obličejem. Pokud by ho tedy někdo měl, jako že i testy jsou nepřesné, proto je mají nosit preventivně všichni…

revizor

Tak určitě 😀 Díky kapénkový samozvaný experte 😀

Miky

Respirátor (pokud je kvalitní) chrání pracovníka před prachem, když brousí flexou, Františku. Respirátor v tramvaji chrání tak leda před přísunem kyslíku a výdechem CO2. Proberte se všichni už konečně!

Petr

Mluvíš mi z duše !!! Když je někdo napsáno skoč z okna tak přece skočíš ovečko !!!??? 🤣🤣

Samo

Trochu si protirečíte. V tom istom príspevku píšete „Ti, co ho nenosi, hlavne ohrozuji sebe sama.“ a „nekteri lidi bohuzel nenosi respiratory, protoze uprednostnuji svoje ego nad pravidly spolecnosti“.

Tak sa rozhodnite. Lebo ak ľudia bez respiratorov ohrozujú najmä sami seba, tak je to ich slobodný výber a akékoľvek príkazy nosiť to treba okamžite zrušiť.

Petr

Ano když už nějaká pravidla jsou tak by si měli dodržovat…..Ale jen taková která mají hlavu a patu !!! V době kdy se může každý očkovat A i přesto to nestačí a musí nosit nějaký náhubek který stejně ničemu nezabrání pak takové pravidla odmítám !!! 😡😡

Jiri

Kdyby v dpo zavedli pruvodci, tak zustane jezdit jen asi 30 procent lidi a to by se pak blbe obhajovalo pred managementem a zrizovatelem, ktery dotuje silenyma prachama…

am3306

Jsou zdravotni vyjimky. Nevim proc by nekdo vystoupil. Policajt muze dat neustavnou pokutu co soud vyhodi.

Vít Jůza

Zrušili průvodčí, zrušili jízdenky …. a teď se chlubí takovýmito podivnými akcemi, které přinesou nápravu vždy na pár hodin. Nebylo by lepší, kdyby tam normálně fungovali normální průvodčí??

Ondra

A smím se zeptat – v kterém městě fungují průvodčí? Odmyslíme-li si prodej jízdenek přímo u řidiče, jak to funguje například v Havířově 🙂

PS: Jízdenky zrušené nejsou a pokud sebou nechci tahat svou platební kartu tak si můžu koupit kreditovou jízdenku a tu pak třeba někomu dát s neprojetým zůstatkem

Samo

Amsterdam napríklad 😀

Ondra

Myslel jsem tu naši „českou kotlinu“, maximálně Slovensko a ne skoro druhý konec Evropy (a teď se vyjimečně netrefuju do Brna 😀 )

Vít Jůza

Tak osobně znám průvodčí z tramvají, trolejbusů, červených i modrých autobusů i vlaků právě z české kotliny z Prahy, spíš jen odhaduji, že v jiných zemích v Ostravě byl vývoj podobný …. tedy až na to dotažení ke zrušení jízdenek …. kdybych byl místní, nějak bych se asi musel na ty nesmysly adaptovat, případně by mi k tomu pomohli ti asistenti přepravy, ale mám výhodu, že do Ostravy už prostě nemusím.

kakov

můžete mi říct, kde v tramvaji jezdí průvodčí??? nebyl jste několik desítek let v umělém spánku??

Halamus

V Ostravě jsou občas jízdy historických tramvají se vším všudy, tedy i s průvodčím. Tedy výjimka potvrzující pravidlo.

Vít Jůza

Nebyl jsem v umělém spánku, jen netrpím až tak velkou ztrátou paměti a přirozeně porovnávám. A pokud už by někdo byl ve svých úvahách omezený tím, co se kde jak dělá zrovna v současné době, mnoho železničních spojů jezdí s průvodčím, včetně těch, které se podobají spíše tramvaji než vlaku.

Koloušek

V Amsterdamu nejsou průvodčí. Má to spíše blíže k bábě z novinového stánku, co jenom sedí za pultem. Je to naprosto zbytečné zabírání prostoru v tramvaji.

Samo

Ten amsterdamský model je podobný tomu ako sprievodcovia fungovali (aspoň ku koncu) na Slovensku a predpokladám že aj v Česku. V T2 napr. mali vyhradené sedadlo a pultík.

Vít Jůza

I v Praze v nových tramvajích měli průvodčí svůj trůn.

Samo

Ale teda ak chceš „chodiacich“ sprievodcov, tak tých majú niektoré štokholmské prevádzky (napr. Spårvag City a Lidingobanan, aj keď na SC teraz kvôli covidu nie sú). Každopádne je to neefektívne a dávno prekonané riešenie.

Frantisek

Irelevantní dotaz. Pán navrhuje znovuzavedení průvodčích, a je úplně jedno, zda teď někde jsou nebo ne. Podobnou „logikou“ si postupně převádíme dopravu z kolejí na silnice, kde už jí je teď naprostá většina. „Potřebujeme vylepšit koleje, aby po nich někdo jezdil“ versus „nebudeme je vylepšovat, protože po nich nikdo nejezdí“ – najděte logiku… 🙂

Ondra

Spíše jsem to myslel tak, že Ostrava není jediné město kde v MHD zrušili (už před řadou let) průvodčí tak mi uniká souvislost mezi zrušením průvodčích a akcí jako je tato (resp. zavedením asistentů přepravy) 🙂

Z tohodle pohledu by ve všech ostatních městech měli být v MHD průvodčí -> protože tam nejsou asistenti přepravy.

roman

Jízdenky nikdo nezrušil

Vít Jůza

Já jsem zrovna na tomto webu tedy o zrušení normálních papírových jízdenek ostravské MHD četl. Jestli to není jako s tím koncem naftových autobusů, to nevím. Jakou jízdenku ti asistenti přepravy cestujícím bez jízdenky nabízejí, to také nevím.

Ondra

Jednorázové papírové jízdenky (jako jsou třeba v Praze) zrušené jsou ale to neznamená, že by byla mhd zdarma. 🙂

Dá se buď koupit SMS jizdenka s platností 70 minut/24 hodin, pípat bezkontaktní kartou nebo se dá koupit kreditová jízdenka v automatu – ale ta je minimálně za 100,- (cena celodenní jízdenky) a opět pípat jako kartou a asistenti žádné jízdenky neprodávají. Pokud nemáte platnou jízdenku (krátkodobou nebo dlouhodobou) tak si buď pípnete nebo musíte vystoupit.

Anatol J.

Průvodčí jezdí v tramvajích dodnes např. v Birminghamu, v Trondheimu…..a nemají problém s nepřizpůsobivými a se sprejery