Betonování v noci a s chlazením. V Praze roste první opěra nového Dvoreckého mostu
Na masivní konstrukci bylo potřeba přes 400 metrů krychlových bílého betonu.
V uplynulém týdnu proběhla betonáž první opěry nového Dvoreckého mostu, který propojí pražský Smíchov s Podolím. Betonáři Metrostavu TBG nyní pracují na smíchovské straně.
Firma informovala, že beton se ukládal dvěma pumpami najednou v předem stanovené rychlosti, aby nedošlo k přetížení dřevěného bednění, které je u tohoto projektu obzvláštně komplikované.
Jedná se o masivní konstrukci, na kterou bylo potřeba přes 400 metrů krychlových bílého betonu. Aby konstrukce nepopraskala vlivem vysokých teplot, kterých beton dosáhne během svého zrání, byl v konstrukci nainstalován chladící systém. Ten má za úkol snížit teplotu uvnitř konstrukce.
Zároveň se začalo betonovat již ve tři hodiny ráno, aby větší část betonáže probíhala za příznivějších teplot okolního prostředí.
Nový most umožní propojit tramvajové tratě vedoucí od Barrandova a Modřan. Jezdit po něm budou také autobusy a průjezd bude umožněn i vozům integrovaného záchranného systému. Východní vyústění mostu bude u severního okraje areálu Žlutých lázní, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka bude 388 metrů a šířka 16 metrů.
Stavba začala loni v září a pro město ji zajišťuje konsorcium firem Metrostav TBR, Strabag a Firesta Fisher.
Už v dubnu oznámil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), že práce nabraly z důvodu nepředpokládaných geologických podmínek v korytě Vltavy zpoždění. Původní termín dokončení byl příští rok, nyní to vypadá, že se stavba protáhne do roku 2025.
Jelikož bude most určen především pro MHD, město očekává, že velkou část nákladů bude moci zaplatit z evropských dotací. Podobu mostu vytvořili architekti z Tubes a Atelier 6, pod ním má vzniknout veřejný prostor navržený výtvarným umělcem Krištofem Kinterou. Součástí projektu jsou mimo jiné kavárna, pikniková zóna a Kinterova autorská socha.
Označení Dvorecký most je pracovním názvem, město ještě bude řešit, jak se bude finálně jmenovat. Cílem je podle vedení Prahy pojmenovat jej po významné ženské osobnosti.
Zatím nejnovějším pražským mostem přes Vltavu je Štvanická lávka z Holešovic do Karlína, kterou město otevřelo veřejnosti před několika týdny. V roce 2020 město zprovoznilo novou lávku přes Vltavu v Troji na místě té, která se zřítila v roce 2017. Do budoucna se plánuje rovněž vybudování takzvaného Rohanského mostu z Holešovic do Karlína.