Beton, co vydrží i forsáž. U Vyškova se obnovuje dálnice a ranvej v jednom
Pokládka 2,5kilometrového úseku bude probíhat nonstop, za příznivého počasí má být hotová do čtvrtka.
Stavbaři začali s pokládkou cementobetonového krytu na části opravovaného úseku dálnice D46 u Vyškova ve směru na Olomouc. Projektována je podle požadavků Armády ČR, v případě ohrožení vlasti na ní budou schopna přistávat vojenská letadla.
Úprava komunikace do stavu přistávací a vzletové dráhy by trvala v řádu hodin. Oproti běžným dálnicím se bude po dokončení lišit šířkou a vybetonovaným středním pásem s odmontovatelnými svodidly. Pro letadla může sloužit úsek mezi kilometry 1,400 až 4,200.
„Cementobetonový kryt si vyrábíme ve vlastní betonárce na druhé straně komunikace. Máme před sebou 7 směn nonstop ve 24hodinovém provozu. Pokud nebude pršet, rádi bychom do čtvrtka potřebných 2,5 kilometru cementobetonového krytu dopokládali,“ řekl za zhotovitele, firmu MI Roads, Zdeněk Ludvík.
Beton je v dané části dálnice použit jen kvůli potřebám vojáků, na standardní provozní zatížení by stačil asfalt. Ten bude položen na zbytku sedmikilometrového rekonstruovaného úseku.
„Předpokládáme, že směr na Olomouc dokončíme v průběhu července. Následně bude provoz převeden zde a do stavby se dostane směr na Brno. Hotovo by mělo být na přelomu září a října letošního roku,“ dodal ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala.
Recyklace původního betonu
Důležitou roli hraje při rekonstrukci úseku dálnice D46 recyklace stavebního materiálu. Z původní dálnice bylo dosud recyklováno 18 000 m³ původního betonu. Použit je v tělese nové komunikace, jejíž životnost má být minimálně 30 let. Recyklační linka je součástí nedaleké betonárky.
„V recyklační deponii probíhá přeměna původní dálnice na materiál, který jde z 90 % do stavby nového cementobetonového krytu. Podle propočtů projektanta bude na místě zužitkováno 50 tisíc tun původního cementobetonového krytu. Postupně projde recyklační linkou, betonárkou a bude opět umístěn do tělesa dálnice,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Veškerý koloběh materiálu spočívá ve vybourání svrchní vrstvy dálnice a jeho následném navození na recyklační linku, kde je drcen a zpracováván. Poté je použit do méně kvalitativně zatížených podkladních vrstev nové vozovky.
Přibude připojovací pruh, nový most i protihluková stěna
Hodnota zakázky je 461 milionů korun, pracuje na ni sdružení MI Roads, Doprastav, Berger Bohemia a Berger Bau. Práce zahrnují také úpravu mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Vyškov i stavbu protihlukové stěny u Pustiměři, kde zvuková zátěž překračuje limity.
D46 už v době svého vzniku jako rychlostní silnice nesplňovala některé normy, dostala výjimku. Chyběly široké odstavné pruhy, připojovací i odbočovací pruhy.
Na MÚK Vyškov přibude připojovací pruh ve směru na Olomouc, firmy předělají připojovací pruh křižovatky se silnicí I/47, vznikne i nový most přes řeku Haná. Kvůli tomu, že zatím chybí u křižovatky zmíněný připojovací pruh, nelze nyní v úseku zvýšit rychlost, teď se tam smí jet nejvýš 100 kilometrů v hodině. Součástí modernizace dálničního úseku bude rovněž nový telematický systém zásadní pro bezpečnost provozu.