Beton, co vydrží i forsáž. U Vyškova se obnovuje dálnice a ranvej v jednom
Pokládka cementobetonového krytu na D46 u Vyškova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Pokládka 2,5kilometrového úseku bude probíhat nonstop, za příznivého počasí má být hotová do čtvrtka.
To je chytré, za pár let bude dálnice přirozeným rozpadem vypadat jako po bombardování, takže už ji nikdo bombardovat nebude.
Rozumný člověk by myslel, že takové věci podléhají utajení.
Rozumný člověk koukne, vidí a pochopí co to je i kdyby tam byl bilbord “Tohle je tak velká betonová plocha protože medvěd”. 🤦♂️
Utajovat dálniční vzletovou/ přistávací plochu, to samozřejmě můžete, ale bude to úspěšné pouze u jedinců ducha mdlého.
Váš nápad je z podobné říše, jako byl zákaz fotografování nádraží, nebo zákaz zveřejňování počtu lokomotiv ČSD, to byla kdysi také utajovaná skutečnost. 🙂
Proč? Hned to poznáte oddělavací svodidla jen s lany, hned vedle letiště (a letecké muzeum) dokonce propojené asfaltovýma cestama, to napadne i laika.
Je otázka zda tam budou schopné přistát i F35.
Určite. Pre béčko stačí aj „heliport“ a áčko a céčko sa ničím nelíšia od iných lietadiel. Naopak si myslím, že F-35 je na tom lepšie (pristávacia rýchlosť) ako napr. Mig-21, pre ktorý (aj) to bolo projektované.
O porovnání přistávacích rychlostí ani tolik nejde. MIG21 byl projektován na výběh 700m. Spíš jde o hmotnost vs dostatečně dlouhá dráha na vzlet/přistání a její únosnost resp. únavová životnost (což není tak žhavý parametr pro záložní VPD). F35 je docela monstrum. Odhaduji na cca 16 tun na přistání, max vzletová je 32 tun. Neporovnatelné zatížení VPD. Ty byly kdysi modernizované pro MIG23/SU22 a dráha na základně nebo základnách pro F35 se údajně bude ještě prodlužovat. Ale jako záložka bude „dálnice“ určitě stačit.
PS Na YT je ukázka přistání/start na dálnici z Norska.
Každý rozumný člověk na Moravě ví, že to je letištní dráha od té doby co ji postavili. On totiž nikdo neví proč jsou tam lehce demontovatelný svodidla, notabene na naprosto přímém úseku dálnice. 🙂
Bude mít D46 někdy ve výhledu parametry běžné dálnice (130/hod)?
Myslím že nikoliv. Jsou tam celkem dost ostré oblouky, zejména okolo Prostějova a Olšan u Pv.
Kdysi se tam 130 jezdilo a problém to nebyl, pak už jen snižovali rychlost.
Problémem je hustější provoz a řada smrťáků, proto je rychlost snižovaná.
Tady se vyhazují peníze a jedno z nejmodernějších vojenských letišť u Loun bylo bez náhrady zrušeno.
Oprava: „u Žatce“
Kdy? Před dvaceti lety? V době , kdy tam armáda deset let nebyla a svět se tvářil celkem mírumilovně? Plakat pro jedno odbagrované letiště je zbytečné, zvláště pokud si vzpomenu na ostatní armádou nevyužité existující lokality jako Hradčany.
Ale to byla chyba, divat se na svet jako na roztomile zviratko, svet je nebezpecne misto, je to selma…
Me by treba uz ted zaujalo masivni zbrojeni Polska a to je spojenec…
Je dulezite vnimat verejne mineni v zemich i pratelskych, politickou situaci, zbrojeni, diplomaticke vztahy…
Nejdřív to necháme zchátrat. Pak prohlásíme, že je rekonstrukce moc drahá a nevyplatí se. Abychom následně do toho vrazili několikanásobně víc za demolici a odstranění eko zátěže. Co by člověk neudělal pro 300ha pozemek vedle dálnice. Hradčany se proto o svoji existenci nemusí bát.
Hm „Korea“ v době zrušení už dávno nebyla moderním letištěm. Navíc co si budeme povídat, mohla po ní jezdit mírová auta odněkud někam ? Nemohla, takže se nejedná o vyhazování peněz ale o multifunkci / levné řešení případného problému .
V době rušení byla na stole otázka rekonstrukce dráhy, navíc letiště bylo v blízkosti hranice s Německem což odporovalo smlouvám.
Jaké smlouvy máte prosím na mysli?
Trochu si postesknu, proč to nejde takto rychle i na dráze. Vždyť Lipník – Drahotuše (srovnatelně dlouhý úsek) trvá 4 roky! Chápu, že prostorově je to s dráhou horší a u dálnice je průjezdný pruh od stavebního na rozdíl od dráhy oddělen svodidly, ale například SŽ slibovala, že toto pořešeno bude, aby průjezd staveništěm byl rychlostí 80 km/h a to se neděje.
Jinak stavba u Vyškova na dálnici je za mě chvályhodná.
Protože v této zemi mají v dopravě jednoznačnou přednost silnice. Kolejí státu v podstatě netřeba, vše hodlá řešit především auty.
Automobilismus fakt nemůže za to, že na železnici jsou práce náročnější než na silnici. Ani za to, že letadlo z kolejí nevzlétne a pokud ano*, tak už nepřistane.
*) rozjezdová draha: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-8d9106122a8e836aafb49d64002a0416.webp
“ na železnici jsou práce náročnější než na silnici”
Že to tak musí být bych prosil ozdrojovat.
Ano, to je fakt pitomost, hlavne vlakem odvezete velke mnozstvi materialu i vojenskeho…
Protože je to rozdělené na 4 etapy. Vždycky jedna kolej v polovině délky. Aby se minimalizoval doapd na provoz a kupodivu se dispečerům daří protahovat vlaky bez větších zpoždění.
Zavřít to celé nejde, není to kudy objet, po obou stranách hory.
Po obou stranách hory a také pouze neelektrifikované jednokolejky.
Hezky clanek je na https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/stihacky-na-dalnice-migy-tajna-letiste-cssr.A201125_094120_vojenstvi_mla
a zde video: https://youtu.be/FDoZGoaG9_w
Pamatuju v 80 letech cvičení Velké Meziříčí, chodil jsem tam do školy , pristavaly stíhačky, radary měly v Lavičkách, Vyškov nevím jak by byl řízen?
Co to je cementobeton?
Zkuste internet, příjemná věc plná informací.
Beton na bázi cementu.
https://letmegooglethat.com/?q=Co+je+to+cementobeton%3F
Existuje také asfaltobeton, polymerbeton atd. Liší se pojivem kameniva, nemusí to být jen cement.
Taková tvrdá sádra 🙂
Škoda, že se to zároveň nerozšiřuje na D26,5 či více. I po dokončení D1 tady zůstanou poměrně vysoké intenzity dopravy.
Jestli to je jediná alternativní ranvej na dálnici v republice, pak je otázka jaký má strategický smysl. Nepřítel by použil o raketu navíc.
Další takový úsek je na D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím na
136. až 139. kilometru.
Super, díky za info.
Ten úsek už není v plánu jako záložní letiště. Kdysi byl, ale s rekonstrukcí dálnice už nebyl stavěn jako záložní plocha… Opravné mně, jestli mám špatně informace.
Kdzyž spo podíváte na street view z roku 2023, tak mezi odpočívkou Stránecká Zhoř a McDonalds‘ jsou jen snadno odstranitelná betonová svodidla, takže se dá daný úsek dá také poměrně rychle upravit na vzletovou dráhu.
Byl opraven i s tímto úmyslem.
Cituji: „Během modernizace dálnice D1 byl při realizaci úseku č. 18 v letech 2015–2017 měřínský letištní úsek dálnice opravován dle požadavků Vzdušných sil Armády České republiky a Ministerstva obrany České republiky, aby stále mohl být využíván leteckou technikou, neboť je nadále veden jako vojenská záložní letištní plocha.“
„Nepřítel by použil o raketu navíc.“
Nikoliv, musel by jich použít mnohem víc, neboť se počítá s tím, že PVO bude schopná nemalé procento raket zničit.
Moje poznámka směřovala k tomu, že bychom takových alternativních ranvejí měli mít nejspíš mnohem více.
Však máme
I kdyby byla jen jedna (což tedy není), tak lepší než nula. Pořád to zvyšuje možnosti, odkud můžou stíhačky vzlétnout či kde přistát.
PVO ma ACR nanestesti v soucasnosti velmi slabou. Ale ani „nepritel“ (vsak-vite-kdo) nema nekonecne „raket“ a ucelem zaloznich letist neni nutne slouzit jako dalsi cil, taky pocitate s tim, ze v pripade valky muzete potrebovat napriklad dalsi letiste pro operace dalsich vzdusnych sil NATO.
Další je na D5 u Rokycan a další u Hradce Králové dnes už na staré 4pruhové silnici mezi Kukleny a Svobodnými Dvory,ale tam to po vybudování kruhových křižovatek ztratilo smysl
Další mělo být na D5 u Rokycan. Úsek se začal stavět až po revoluci a ministerstvo obrany se nechtělo podílet na nákladech, takže se výstavba zrušila…
No, reálne máme jedinú nezáložnú (hlavnú) dráhu, kde nejaké bojové letectvo máme a to v Čáslavi. V Kbelích sú dopraváci (Airbusy, Casy a vrtuľníky), v Náměšti vrtuľníky, v Pardubicích… letecká škola? Takže ak sa Gripeny z Čáslavi včas nerozptýlia, tak stačí vybombardovať jednu dráhu a České letectvo sa už do vzduchu nedostane.
Tak Gripen je možná jediná moderní nadzvuková stíhačka, která nepotřebuje na bezpečné přistání betonovou dráhu. A s omezenou zátěží i vzlétne ze suché louky. Švédi si to při vývoji zadali jako požadavek, protože je to velká země, ale řídce osídlená, nemohou mít takovou hustotu síť letišť. A jako kdysi neutrální země se nemohli spolehnout na spojence.
no nevím, všichni včetně švédů operují jen s použitím pevných silnic , o nezpevněných plochách nehovoří , dokonce i Saab uvádí, že silnice musí být široká 16 metrů a mít minimálně 600 metrů rovinu pro přistání a 500 metrů pro start, o zelených loukách nic …
Ono těch ranvejí bylo v padesátých letech postaveno na silnicích nižších tříd docela dost, ale to byly ještě MiG 15/17. Na novější stroje už nestačí, možná ještě L-39/159. Nejspíš se s nimi už ani nepočítá.
S Albatrosom boli nejaké predvádzačky na R10.
Ale inak viem len o dvoch veľkých cvičeniach pri VelMez (80 a 85 tuším).
Jako za Hitlera. Když se stát připravuje na válku, tak má výstavba infrastruktury prioritu.
Ono se na 3 směny pracovalo i při rekonstrukci drah na Ruzyni. Jen se to musí zaplatit, noční směna je dražší.
Stěžujte si u Putina, že se zde musíme připravovat na možnou válku. To on nám opakovaně hrozí válkou, má nás na seznamu nepřátel, jeho ex-premiér co týden blábolí o použití jaderných zbraní na Evropu. NIČÍM z toho nehrozíme my jemu.
Navíc, zde u Vyškova jde o běžnou opravu komunikace po X letech provozu, podobně se rekonstruuje prakticky celá „Hanácká dálnice“. Jen holt zde kousek dálnice vždy sloužil i pro armádu.
Má se snad kvůli vašemu chmimírovství opravit dálnice bez přistávací plochy? Nebo jak jste tu jedovatou slinu „já obranu země neci“ vlastně myslel???
Myslím , že stěžovat si u Putina je názor jako dětí z mateřské školy. Vaše geopolitická naivita je bezbřehá.
Odpovědnost za současný stav má minimalně stejně tak i druhá strana.
Zato vy budete hotový odb(p)orník na geopolitiku. Tyto relativizace uspějí možná tak na K-reportu, tady ne.
Myslím že CZDEFENCE je dobré právě na téma leteckých ploch a také tenhle téma co je zrovna tady docela dobře představen. https://www.czdefence.cz/clanek/nazor-vede-teorie-strategicke-posloupnosti-zahranicni-politiku-usa
To je mi líto, že jste absurditu první věty nepochopil. NIKDO zde mimo Putina nechce válku. Nebýt Ruska, není v Evropě válka. Nikdo válku aktivně nezačal, mimo Ruska. Bláboly o tom, že je RuSSák vyprovokován si nechte na členskou schůzi SPD, protože tak brutální (velikostně i mírou brutality) válku jakou RuSSák vede na Ukrajině, tu nemůže ospravedlnit nic. Zeptám se jinak, pokud jste vážně tak naivně hloupý, že vidíte vinu za ruSSáckou agresi na Ukrajině i na straně Západu: co by měl Západ udělat, aby válka skončila? Konkrétně prosím. Za jakých podmínek lze zajistit, že RuSSák nebude bombardovat nikoho a… Číst vice »
Napsal jste to výstižně. Palec nahoru.
Vina na strane zapadu jednoznacne je. Nebot nedostatecne ostre reagoval na anexi Krymu a zabrani Donbasu. Tim poslal do Kremlu signal že na obranu teritorialni celistvosti Ukrajiny si neni pripraven spinit ruce…
Názory na úrovni let 1939-1941 , kdy nejenom po NY pobíhaly zmatené skupiny lidí žádající okamžité zastavení americké pomoci Velké Británii a pak i v létě 1941 Sovětskému svazu . Na transparentech měli hesla o odpovědnosti světa za mír a to tom, že každá zbraň či náboj napadenému prodlužují válku …
Něco jako stockholmský syndrom?
Za bití psa můžou hole a pes!
Aha, takže Rusko napadne suverénní stát, ale vinu nesou oba stejnou. Co hulíš?
Ta druhá strana je Ukrajina. To jako měli přestat existovat, nebo jak?
Milý pane, pro idioty vašeho typu zde opravdu není místo. Sbohem, švábe.
Ne, nemá.
Říkali profesoři z VŠŽ na schůzi Pitomiovců nebo Anofertu?
jedním z důležitých soutěžních kritérií byl kromě ceny i čas realizace, kvůli co nejkratší době omezení v dopravě na této zatížené trase viz můj příspěvek níže
zjevně jste si spletl stránky
nééé, to mastná alenka říklala, že místo válečného štváčství pojďme radši budovat dálnice nebo tak něco, takže vlastně rekonstrukce v široké politické shodě 😀
Jezdím okolo často, a docela koukám, jak jim to jde rychle od ruky. Jen ty kolony, by mohli být menší,naštěstí se dají jednoduše objet.
Oprava „mohly“
No nic jiného jim nezbývá. Zásadním soutěžním kritériem byla i doba realizace a Metrostav nabídl kratší dobu než ostatní a než se vůbec předpokládalo, díky čemuž zakázku získal i přestože měl druhou nejnižší nabídkovou cenu (119 dní a 461 mil.Kč vs. 151 dní a 438 mil.Kč). Jde jim to výborně a ukazují tím že to jde když se chce i za cenu ne o moc vyšších nákladů. 4 měsíce na komplet výměnu asfaltových a betonových povrchů na obou stranách + nové SOS zálivy + nový most s připojovákem je myslím že super čas.