Berounský tunel bude mít vlastní hasičský vlak. Hluboko pod zemí vznikne záchranné místo
Projektanti 25 kilometrů dlouhého tunelu vysvětlili, jak budou probíhat záchranné operace v případě mimořádných událostí.
Příprava tunelového spojení Prahy s Berounem pokračuje projektovými pracemi, které mají v rámci územního řízení a procesu EIA odpovědět na základní otázky ohledně stavby a budoucího fungování této na české poměry mimořádné stavby.
V předchozím textu jsme popsali vedení trasy a napojení na stávající železniční síť včetně vzhledu vstupních portálů a metody ražby. Součástí dokumentace jsou i návrhy stavebně-technologického řešení neočekávaných událostí, ke kterým může v tunelu dojít.
Klíčovým objektem v případě poruchy vlaku, která si vyžádá evakuaci cestujících z tunelu, bude podzemní záchranné místo Tachlovice. Toto řešení vyžadují podle projektantů normy TSI u všech nových tunelů delších než 20 kilometrů.
Nachází se přibližně v polovině délky tunelu poblíž stejnojmenné středočeské obce. Už v rámci stavebních prací tam vznikne šachta, která bude sloužit dopravě materiálu a technologií do tunelu, stejně jako odvozu rubaniny ven.
Samotné záchranné místo budou představovat nástupiště a kolejové propojky, které umožní výstup cestujících z vlaku a jejich přesun do druhé nezasažené tunelové trouby. Tam bude přistaven evakuační vlak, který je vyveze do bezpečí.
Evakuační šachta nebude
Vzhledem k tomu, že se bude místo nacházet přibližně 80 metrů pod zemí, neuvažuje se o únikových trasách na povrch šachtou. Podle manažerů projektu se musí brát ohled například na imobilní pasažéry, pro které by byl výstup komplikovaný. Výtahy budou v objektu pouze technologické. V Tachlovicích vzniknou i dvě vzduchové šachty – jedna pro odvod kontaminovaného vzduchu, druhá pro přívod čistého.
Přestože budou v některých místech instalovány ventilátory známé třeba z automobilových tunelů, tunel technologicky větraný nebude. Sloužit budou pouze při požáru či jiné mimořádné události a zabezpečí odvod kouře.
Jak budou vypadat tunely Praha – Beroun: Projektanti řeší i „dopravní peklo“ v Hlubočepech
U záchranného místa budou dvě kolejové propojky obou oddělených tubusů. Sloužit mají například i při odstávkách jednotlivých částí trasy, které budou nutné pro pravidelnou údržbu tratí. Propojky budou trvale uzavřeny vraty, stejně jako je tomu například v Gotthardském tunelu.
Evakuace bude muset proběhnout do 20 minut, ventilátory budou naprogramované na zajištění dodávek čerstvého vzduchu po celou dobu odvozu cestujících evakuačním vlakem.
Cisternám vjezd zakázán
Tunely budou sice sloužit také expresní nákladní dopravě, nepočítá se však s povolením vjezdu cisternových vlaků. Ty budou muset z bezpečnostních důvodů dál jezdit po současné trati podél Berounky.
Na české koleje se díky Berounskému tunelu vrátí také speciální hasičský vlak. Vyžadují ho bezpečnostní normy a manažeři ze Správy železnic ukázali veřejnosti snímky jeho švýcarské obdoby. V minulosti na železnici existoval a jeho torzo je možné dodnes spatřit na akcích drážních nostalgiků.
Během více než pětiletých ražeb bude místo budoucího záchranného objektu Tachlovice sloužit jako šachta pro odvoz rubaniny z ražby. Vzhledem k obrovskému objemu se nebude vyvážet portály, na povrch se tak bude dostávat v Tachlovicích a ve druhé stavební šachtě ve Slivenci.
Kam s vytěženou hmotou
Správa železnic předpokládá, že půjde celkem o 6,5 milionu krychlových metrů hmoty v nenakypřeném stavu. Vzhledem k tomu, že razicí štíty TBM materiál kvůli transportu automaticky kypří, bude rubaniny ve skutečnosti ještě o třetinu více. Pro představu se jedná o 570 tisíc plně naložených nákladních aut s návěsem.
Tato ohromná masa se bude muset někde uskladnit. Krajním řešením je podle projektantů odvoz do vytěžených severočeských uhelných lomů v rámci jejich rekultivace. To by však představovalo velké transportní náklady, reálnější je tak odvoz do nedalekých vápencových lomů Holý vrch, Čeřinka či Požár, se kterými probíhají jednání.