Dopravci Železnice

Bernina Express vyjela na novou trasu, vede i přes nejvyšší viadukt Rhétské dráhy

Bernina Express na trase mezi Svatým Mořicem a Alp Grüm. Foto: Rhätische Bahn
Bernina Express na trase mezi Svatým Mořicem a Alp Grüm. Foto: Rhätische Bahn

Rhétská dráha vypravila poprvé vlak Bernina Express po nové trase. K tradičnímu spoji z Churu do italského Tirana přibyly nová trasa z Landquartu přes Davos a Filisur. Z Landquartu vyjíždí denně v 8.37, celá trasa až do Tirana pak trvá 4 hodiny 56 minut.

Trasa je o 45 kilometrů delší než dosavadní cesta přes Thusis. Z Landquartu jede vlak po nejstarší části trati Rhétské dráhy: úsek Landquart – Klosters byl totiž vybudován jako první a sice v roce 1889. Hned v následujícím roce pak byla trať prodloužena až do Davosu.

Hlavním cílem tehdy byla přeprava pacientů nemocných tuberkulózou do plicních sanatorií v Davosu. Na přelomu 19. a 20. století tady rychle přibývaly. Movití nemocní z celé Evropy vzhlíželi s nadějí na vyléčení k Davosu, jejich zdraví bylo často již velmi nalomené a doprava vlakem pro ně byla šetrná, často cestovali již vleže na lůžkách.Tuto část davoských dějin ukončil vynález penicilinu, který dokázal od nemoci pomoci rychleji a spolehlivěji. Davos se vydal na novou cestu a stal se proslulým sportovním střediskem pro zimu i léto.

Za Davosem pokračuje vlak po neprávem poněkud opomíjené trati v celé síti Rhétské dráhy do Filisuru. Cestující sice nejedou po nejznámějším viaduktu Landwasseru, ale místo toho jedou přes wiesnerský viadukt. Ten je 89 metrů vysoký, nejvyšší na Rhétské dráze. Předchází mu ještě mimořádně romantická a divoká soutěska Zügenschlucht. Z Filisuru už pokračuje stávající trasou přes Albulu a dál přes průsmyk Bernina do Itálie.

Wiesenský viadutk na trati mezi Filisurem a Davosem je nejvyšší v celé síti Rhätische Bahn. Foto: RhB
Wiesenský viadukt na trati mezi Filisurem a Davosem je nejvyšší v celé síti Rhätische Bahn. Foto: RhB

Spoj z Landquartu zastavuje i na zastávce Diavolezza, odkud je možnost vyjet lanovkou a pokochat se výhledem na ledovce Berniny, případně si užít i lázeň v nejvýše položené vířivce Švýcarska. Na tomto spoji je také zařazen vyhlídkový otevřený vagon a to v obou směrech. Cestovat zde mohou všichni, kteří mají rezervaci ve vlaku. Protože je trasa přes Davos delší a celá trvá téměř pět hodin, je na palubě poskytováno i teplé občerstvení.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ViaRetica

Není to úplně nová linka,jedná se o prodloužení Bernina Expressu který jezdil v sezóně z Davos Platz do Tirana,Express pojede nově z Landquartu,kde začíná uzkokolejna trať Landquart – Klosters – Davos – Filisur V Landquartu bude možnost přestupu z rychlíků IC3/IR13 (Basilej)-Curych-Sargans-Chur

Tyto nablýskané vlaky bývají vždy přeplněné turisty z celého světa
Opravdový železniční fajnšmekr,využije normální spoje

Mezi Churem a Svatým Mořicem přes slavný Landwasser viadukt jezdí nové jednotky Alvra,které mají v zadní části soupravy panorama oddil pro fotografy,s elektricky ovládanými okny,stínidly

Marek Turnovec

„Tuto část davoských dějin ukončil vynález penicilinu, který dokázal od nemoci pomoci rychleji a spolehlivěji.“

Tato informace prosím pochází odkud? Penicilin, ani jiná beta-laktamová antibiotika na Mycobacterium tuberculosis moc nezabírá. Prvním antibiotikem účinkujícím na tuberkulózu byl streptomyicin – což je aminoglykosid.

K.S.

Podle wikipedie se penicilin podařilo izolovat ve 39. dostupný byl pak za 2. světové, Streptomycin pak byl poprvé izolován 43. roce a používán od 47. Myslím že můžeme říct že to časově sedí.

Vzhledem k tomu že to asi psal mizerně placený stážista, se té chybě ani nedivím, kdo z obyčejných lidí by se v tom vyznal? Přece jenom se pořád chřipka často léčí antibiotiky, která na ni mají snad ještě menší účinek než flaška slivovice a kotle teplého čaje.