Berlínská S-Bahn vyřadí posledních 22 souprav z dob NDR. Budou z nich suvenýry

Souprava 485 berlínské S-Bahn. Zdroj: Jorges, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia CommonsSouprava 485 berlínské S-Bahn. Zdroj: Jorges, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

To, že byly nakonec v provozu relativně dlouhou dobu, se přičítá zejména jejich zdařilému nadčasovému designu.

Berlín posílá do důchodu poslední soupravy 485, které byly navrženy ještě v 70. letech minulého století. V provozu jich zbylo 22, vyřazení dlouho odolávaly kvůli zpožděným dodávkám novějších modelů – původně měl být jejich provoz ukončen v roce 2017. Naposledy je bude možné na linkách S-Bahn spatřit 12. listopadu.

Berlínský dopravní podnik z nich hodlá několik stovek sedaček rozprodat jako suvenýry, jedna kompletní souprava pak zamíří do místního technického muzea.

Kvůli červené karoserii se modelu 485 přezdívalo „plechovka Coca-Coly“. Vyráběly se na berlínském předměstí a přestože se první soupravy testovaly během 80. let, do provozu se dostaly až po pádu Berlínské zdi na začátku roku 1990.

To, že byly nakonec v provozu relativně dlouhou dobu, se přičítá zejména jejich zdařilému nadčasovému designu. Oproti svým předchůdcům měly také lehčí hliníkovou skříň a zejména předsuvné dveře,což uvolnilo více místa na okna. Novinkou byl v té době také poprvé použitá rekuperace.

Nevýhodou byl zejména nepodařený ventilační systém, který se často ucpával sněhem. Přestože je v soupravách dost místa pro vozíčkáře či kočárky, nástupní hrana nesedí k vagonům tak ideálně jako u novějších modelů.

Přichází nástupníci

Postupně je v provozu nahrazovala řada 481, která poskytuje například více místa pro stojící cestující. Nakonec je však vytlačily nejnovější modely 483/484, které začaly jezdit v roce 2021. Hlavním důvodem odchodu do důchodu byl však v současnosti zaváděný nový zabezpečovací systém S-Bahn, se kterým si soupravy 485 už nerozumějí. Ke konci roku by měl fungovat v celé berlínské síti.

V Berlíně už jezdí všech 106 nových souprav S-Bahn. Nabízejí více prostoru i klimatizaci

Soupravy 485 však nejsou posledními dopravními prostředky z časů NDR v berlínské MHD. Na linkách metra U-Bahn jezdí ještě 100 souprav přezdívaných Gisela vyrobených v letech 1988 a 1989. Jejich plánovaná životnost je 40 let, a nahrazování novější generací se tak plánuje až od roku 2029.

Nejnovější soupravy pro S-Bahn vyrábí sdružení firem Stadler a Siemens, v provozu už jich je od letošního září všech 106. Objednávka zahrnovala 21 dvouvozových souprav (řada BR 483) a 85 čtyřvozových souprav (řada BR 484). Nové vozy se vyráběly v závodě Stadleru v berlínské čtvrti Pankow, svařování proběhlo v maďarském Szolnoku.

S-Bahn jezdí na celkem 16 linkách a denně je využívá 1,4 milionu lidí.

Souprava 485 berlínské S-Bahn. Zdroj: Berliner S-BahnSouprava 485 berlínské S-Bahn. Zdroj: Berliner S-BahnSouprava 485 berlínské S-Bahn. Zdroj: Jorges, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia CommonsPoslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DBPoslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DBPoslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DBPoslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DBNové vlaky S-Bahn XXL pro Mnichov. Foto: SiemensNové vlaky pro berlínský S-Bahn. Foto: Deutsche BahnNové vlaky pro berlínský S-Bahn. Foto: Deutsche Bahn
Tagy Berlín S-Bahn
47 komentářů