Berlínská S-Bahn vyřadí posledních 22 souprav z dob NDR. Budou z nich suvenýry

Souprava 485 berlínské S-Bahn. Zdroj: Jorges, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia CommonsSouprava 485 berlínské S-Bahn. Zdroj: Jorges, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

To, že byly nakonec v provozu relativně dlouhou dobu, se přičítá zejména jejich zdařilému nadčasovému designu.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Morálně přežily Trabanty a Wartburgy cca o 40 let…

Dachs

Jedno lehce patetické slovo: nostalgie. (Za mě spojené s objevováním Berlína+okolí i pak s návraty – muzea, atmosféra, gastro, ale nejvíce samozřejmě doprava!)

jaroslav.dohnalik

Tak teď to může jít jezdit někam k nám….

Pavouk

Tak třeba u nás v jihočeské části Šumavy by nejspíš šlo o výrazný pokrok.
Interiér je na první pohled praktičtější, než u Regiosprinterů (654) – stolečky, háčky na oděvy, prostor na zavazadla nahoře. Možná tam jen chybí WC, ale to u 654 stejně občas nefunguje…

Jiří Kocurek

ale tohle byste museli tlačit :/

Pavouk

To asi ano. Ale zdravý pohyb na zdravém šumavském vzduchu má něco do sebe.

Jiří Kocurek

Tak to můžete jít rovnou pěšky.

Fsp

nemaj záchod

Karel

Ty jsi vůl

milan

Lokomotivy Vectron, vozy – netrakční jednotky RailJety, InterJety jsou rozhodně kvalitní, a jsou provozovány ČD!

A jinak kvalitou proti těm tebou vychváleným německým vozům nejsou horší ani CityElefanty – to, že žel je lidi ničí čmáranicemi je věc zcela jiná, ale za to nemůže ani provozovatel, natož výrobce a doba výroby!

Jan Tichavský

Obviňuješ ostatní z toho co sám děláš. Prosím adminy o zablokování tohoto trolla, který v žádné diskuzi ničím nepřispívá, jen roznáší nenávist na všechny strany.

Krakonoš

Prosím, nenadávejme mu. Je to buď blázen, nebo vůl. Nepoužívejme jejich taktiky. Ignorujme je, a bude klid.

gwann

Takovy myslitel jako ty je nestestim kazde diskuze protoze ji zcela znemoznuje. Jak svym hulvatstvim tak apriornim nazorem o kterem nechce diskutovat.

S podobnymi se da jen dvoji – ignorovat nebo sdelit co si o nich myslim.

Krakonoš

Sdělením toho, co si o nich myslíte je akorát podpoříte. Musíme být ukáznění a ignorovat je.

MHD

Vždyť ty také nemáš žádné argumenty. A dokonce jsi mimo realitu.

petrogar

Odpověď pana Karla na Váš příspěvek má jedno a to společné s Vaším. Ani jeden neobsahuje Vámi žádaný argument a oba jsou to výkřiky do tmy. Pojďme tedy argumentovat. Jste na řadě.

kodl

S novou radou jezdim 2x tydne a obecne musim rict, ze je velice povedena a diky tomu, ze jsou vsude zabudovane kamery, jsou vozy nad berlinske pomery ciste a udrzovane 🙂 … zatim 🙂

Krakonoš

„… nástupní hrana nesedí k vagonům tak ideálně jako u novějších modelů.“
Ideální lze nahradit slovem dokonalý, proto mi zde toto slovo nesedí. Lepší by bylo třeba „tak dobře“.
Jinak jsou však články pana Nevyhoštěného na vysoké úrovni a chci mu tímto za jeho práci poděkovat.

Vesper

Souhlas. Tohle je podobný případ jako slovo „nejoptimálnější“, to je také logický nesmysl.

Jaaa

To je holt tím, že lidi nemají už ve škole latinu. Priority se mění…

liborvavrik82

Provozovatelem linek S-Bahn v Bahn není berlínský dopravní podnik BVG (jak bylo chybně uvedeno v článku) nýbrž dceřiná společnost koncernu DB. A to přesto, že tento dopravní systém není kompatibilní s běžnou železniční sítí (napájen je ze 3. koleje podobně jako metro).

Vesper

V Hamburku minimálně na jednom místě s-bahny přejíždějí i na normální železnici (mají kvůli tomu klasický sběrač). Jestli i Berlíně, to nevím.

Kubrt

V Berlíně to tak není.

Twix

A je to právě na jednom místě, stanice Hamburg-Neugraben, jednotky řady 474.3 DB.

XXXD

Ale budou ještě další, na trati směrem na Bad Oldesloe se již pracuje. Na 15 kV 16,7Hz je vybavena ještě i novější DB BR 490.

milan

berlínský DP je v článku zmíněn snad jen „“…Berlínský dopravní podnik z nich hodlá několik stovek sedaček rozprodat jako suvenýry, jedna kompletní souprava pak zamíří do místního technického muzea. …““ – neprovozuje tento muzeum Berlínské MHD, a tak v něm zachová i jeden kus této soupravy S-bahnu, byť tento neprovozuje, a při tom současně zařídí rozprodání sedaček z ostatních 21 souprav tohoto typu jednotek jako suvenýry?

liborvavrik82

V Berlíně je státní (zemské) muzeum dopravy a k tomu i muzeum metra, které provozuje dopravní podnik – BVG. Do jakého z těchto muzeí souprava půjde netuším. Vy ano?

Kubrt

BVG nemá s Německým technickým museem, kde je souprava umístěna, nic společného.

platamond

O tom, že provozovatel je v podstatě DB není pochyb. O tom, kdo a jak platí vozidla je možné vést diskuzi. Ikdyby si je komplet platilo DB, tak marketing v rámci města má zcela jistě hlavně BVG = nebyl by problém se dohodnout, že sníží množství ekologického odpadu tím, že ho část rozprodají jako suvenýry.

Kubrt

Ten perex s důrazem na design je poněkud nadbytečný, když hned pod ním se píše, že jezdily zkrátka tak dlouho, dokud za ně nebyla náhrada (jak to tak bývá). I když mě se ten design taky líbí 🙂

milan

Kdyby nejen design, ale i/zejména kvalita provedení těch souprav nebyly dobré, tak by se jistě o jejich nahrazení uvažovalo podstatně dříve než se uvažovalo, byť pak zpoždění dodávek nových souprav to oddálilo o dalších 5 či dokonce 6 let!

Twix

Ono je tady totiž asi trochu nesprávně použito slovo design, jak je chápáno v angličtině, což překládáme spíš jako konstrukce nebo provedení. Tedy technická stránka a nejde tolik o to, jak vozidlo vypadá.
To nic nemění na tom, že jezdily dokud musely 🙂

Kubrt

To mě nenapadlo, že se možná jedná o nešikovný překlad. Nicméně ve světle dalších příspěvků tady v diskuzi, ani ten „design=konstrukce“ nebyl úplně vydařený a nadčasový 🙂

Twix

To asi nebyl, ale co k tomu mají taky jiného napsat, když novější generace vozidel uváděli do provozu zdlouhavě a s problémy 🙂

Vesper

Jaká je teda vlastně motivace k tomu nahrazování? V Praze v metru také dodnes jezdí 81-71M (a budou jezdit ještě hodně dlouho) které jsou technicky zastaralá koncepce, jenže v metru to vesměs ničemu nevadí. Jsou jednoduché na údržbu, nízkopodlažnost není třeba řešit a stejnosměrné motory a špalková brzda cestující netrápí. A tady ty s-bahny bych řekl že budou podobný případ.

Kubrt

Na síti S-Bahnu se postupně zavádí nový zabezpečovací systém ZBS a už ho nechtějí montovat do těchto postarších souprav.

kodl

Jendoduse receno maji tyto vozy zvane „Coladosen“ extremni problemy se spatnym, rozumej podzimnim a zimnim, pocasim. Zamrza voda zatekla do utrob, kde jsou ridici cleny a jednotky atd., coz vede k tomu, ze souprava je nepojizdna a vubec nefunguje. Dale napriklad je problem v tom, ze konstrukce neni z oceli ale aluminia, ktery na takovouto extremne prodlouzenou zivnotnost nikdy nebyl konstruovan a zamyslen a objevovali se dost casto trhliny a pukliny v konstrukcich atd. Puvodni myslenka pro pouzivani alumina byla dobra, a sice ta, ze se zmensi spotreba energie a opotrebovani infrastruktury, protoze vuz je lehci. Tech problemu je obecne… Číst vice »

liborvavrik82

Těch důvodů je více. Hlavní je změna zabezpečovacího zařízení v systému S-bahn, požadavky objednatele na klimatizované vozy, plán přechodu na částečně automatizovaný provoz atd.

milan

To „M“ v označení „81-71M“ je podatatné – jde o modernizace sice původně sovětských vozů, ale provedené českou Škodou transportation, při čemž z původních vozů měly zůstat vozové skříně a rámy podvozků (obé samozřejmě repasované – oprýskané, v případě potřeby vyvařené a natřené od základových barev).

Technická zastaralost koncepce se týkala původní výzbroje těch vozů, která z nich byla při jejich modernizaci z 81-71 na 81-71M odstarněna!

MHD

Spíše morální zastaralost.

Vesper

Tar třeba ty DC trakční motory a špalková brzda zůstaly.

Jiří Kocurek

DC motory by až tak nevadily. víc vadí odporová regulace výkonu, když její odpadní teplo znamená větší nároky na větrání, než by bylo nutné.

Twix

To větrání asi není to nejhorší, prostory metra se mohutně ventilují tak jako tak, dokonce se psalo že to pomáhá vytápět stanice. Odporová regulace je především nehospodárná, energie přichází vniveč, což v hustém provozu metra není zanedbatelné. A dále u 81-71 celkem trpěly ty komponenty, odpory se zařazovaly do obvodu takovým mechanismem na nožní ovládání, kontaktní plochy se zanášely a degradovaly proudovým zatížením. Občas se stalo spojení s odporem nevodivým, a tak strojvedoucí musel v tunelu mechanismus důkladně prošlapat, aby ta nevodivá vrstva odpadla a mohlo se jet dál.

I.

Tam už žádná odporová regulace výkonu není, je to regulované IGBT a má rekuperaci.