Berlín objednal 198 nových doubledeckerů, zkušební provoz skončil úspěšně
Autobus Enviro500 pro Berlín. Foto: Alexander Dennis
Všechny autobusy mají být dodány do konce příštího roku.
Všechny autobusy mají být dodány do konce příštího roku.
Divím se, že Němci nejsou schopni vyrobit ve stejné kvalitě levněji.
Angličani už ten vývoj zaplatili a ten autobus mají, oni by ho museli vyvinout, to zaplatit a pak vyrobit a mimo to, BVG je potřebuje teď, ne za 5 let až by se to všechno povedlo. A ani to není mainstream, kde by bylo zaručený, že se taková akce vyplatí.
Viel glück Berlinu, at se tyhle prevleceny Enviro400 nerozklepou po par letech jako tady v Londyne 😂
Ony i ty dvoupatrové MAN nejsou zrovna úplně dokonalé. Ale tady sám nemám vůbec srovnání. 🙂
ADL rulezz!
Vidím, že autobusy mají látkou potažená sedadla. Ne koženku jako v Praze, ne dřevo jako v Ostravě. Angličané asi umějí taková sedadla vyrobit.
ADL samo sedadla nevyrábí. Sedadla dodává jejich výrobce (externí dodavatel), který má v portfoliu různé povrchy sedaček pro MHD (textil, plast, koženku, dřevo…). A zákazník v tomto případě BVG dostane taková sedadla jaká si objednal a zaplatil. V tomto případě s textilním potahem.
Umějí je i jinde. Jen nebezpečně velký počet cestujících zde, neumí takové sedačky používat… 😉
Vzhledem k tomu, jaký je v Praze systém fungování veřejné dopravy a tudíž se do MHD dostane kdejaké prase, je látková sedačka pro pražskou MHD to nejhorší možné řešení.
V Brne latkove sedacky jsou. Pokazde, kdyz jedu do Prahy a tamejsim MHD, si rikam, proc si Prazane zpusobuji otlaky :).
V Brně sice látkové sedašky máme…ale podle mě byly nejlepší stejně postrované koženkové, ktré stále máme v části vysokopodlažních tolejbusů. Měkké a omyvatelné.
A v Berlíně taková prasata nejezdí?
Hlavně v S-Bahnu daleko horší, ale taky podle toho ty sedačky vypadají.
Je to o zákazníkovi, dnes už i taková Setra do toho autobusu dá, na co si kupující ukáže a co si zaplatí.
Celkom by ma zaujímalo, v čom presne vidí BVG výhodu doubledeckerov. Sedačková kapacita je síce objektívne vyššia než pri ostatných typoch, ale zase výmena cestujúcich je o dosť horšia. Chápem to tam, kde sú dlhé trasy a tam, kde to plní trochu turistickú funkciu – to celkom platí na berlínsku linku 100, ale na bežné mestské prískoky to asi úplne oceniť nedokážem.
Velmi běžně jsou nasazovany na linky jako je X10 (Zoo – Teltow) a na X34 (Zoo – Kladow) a na druhe zmíněné je v sezóně velký tah lidi k jezeru Wansee takže většina lidí jede opravdu cca 30-40 minut.
To jen tak pro představu. Jinak na většině MetroBusu jezdí hlavně klouby.
Před lety ( rok 2005) když jsem žil v Berlíně jezdilo k nám do čtvrti Zelendorf několik autobusových linek. Na několika jezdily krátké vozy, na několika linek včetně metrobusu jezdily kloubové vozy. Pouze na jediné lince v našem okolí, která končila kousek od mého tehdejšího bydliště jezdily patrové vozy Man. Ono 400 doubledeckerů ve vozovém parku je zlomek celkového vozového parku autobusů BVG.
Nebude to lepší průjezdnost křižovatkami při odbočování oproti kloubákům?
Kloubák je lepší jak patro s natáčecí třetí nápravou.
Když jedeš kloubem zatáčku tak poslední náprava kopíruje tu prostřední.
Tady jde o rozteč mezi první a druhou nápravou a tu má patro větší a tím má horší prujezdnost.
Historická setrvačnost. V Berlíně mají patrové busy tradici, sice ne v takovém měřítku jako v Londýně. Měli i tahače s patrovým návěsem a před válkou patrak s čumáčkem.
Nezapomínal bych na atraktivitu pro cestující.