Berlín na tři měsíce výrazně zlevnil veřejnou dopravu, zájem je obrovský

Vlak S-Bahn na berlínském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVlak S-Bahn na berlínském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Výrazně zlevněná jízdenka bude v nabídce do konce roku.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Je příznačné, že dotování veřejné osobní dopravy spustili v druhé nejzadluženější spolkové zemi.

Např. v Bavorsku je dluh na jednoho obyvatele ani ne desetinový než v Berlíně. A to v Bavorsku provozují na části kolejí např. vlaky 628 (tj. v ČR jde o typ 845 se kterým jezdí Arriva/GWTR/RGJ). Zatímco v Berlíně vyřazují typ 485, ve stáří cca 30 let
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_deutschen_Bundesl%C3%A4nder_nach_Verschuldung

Jestli to nebude složením regionální spolkové vlády v Berlíně:
– sociální demokracie
– (post)komunisté
– zelení

Jiří Kocurek

Jenom drobná: DB 485 bude mít násobně vyšší proběhy a opotřebení než motorák na lokálce.

Vtvt

Ale zase asi jezdí po berlínských kolejích, které asi jsou v lepším stavu než koleje ve venkovských odlehlých regionech.

A konkrétně u BR 485 je už většina ve šrotu. U zbývajících kusů v provozu jde také o absenci zabezpečovače, který bude povinný

https://www.rbb24.de/wirtschaft/beitrag/2022/07/berlin-s-bahn-ddr-zuege-ausmusterung.html

Vtvt

Zdá se, že v Německu je mnohem vyšší podíl šotoušů vůči celkové populaci než v ČR. Anebo tamní šotouši v průměru jsou solventnější cestující než ti čeští.

Neboť vedení DB Fernverkehr se patrně bojí, že „projížděči“ a „cesta je cíl“ se stáhnou do Berlína = tudíž omezí využívání služeb DB Fernverkehr.

Domnívám se tak proto, že došlo ke snížení objemu plánovaných investic DB FV oproti investicím v minulosti.

V minulých 5 letech DB FV v průměru investovalo cca 1,2 miliardy EUR ročně. Ale 2022-2030 těch 10 miliard plánovaných investic DB FV vychází na 1,1 miliardy EUR ročně.
https://zdopravy.cz/deutsche-bahn-investuje-do-roku-2030-19-miliard-eur-do-novych-vlaku-127783/

Xiao

Já myslím že by se mělo jít opačnou cestou – než v době rekordní inflace zlevňovat veřejnou dopravu tak místo toho uměle zdražit (vysokým daňovým zatížením) dopravu individuální. Prostě není normální to, aby si auto mohla dovolit každá socka.

Kubrt

Skvělý volební program, jen do toho 🙂

Robert Pražák

Nevidím potíž v tom, že má auto každá socka. Problém je, že sockám nezbývají prachy na údržbu a podle toho ty jejich vraky vypadají.

digi

Udržba??? Jakýpak copak… Vemu kladivo, vymlátím filtr pevných částic a jedu… /s kdyby někdo nepochopil..

Robert Pražák

Přesně to mám na mysli. A pak se každý dívá na všechny majitele dieselu jako na vrahy planety. Třebaže mám DPF v pořádku, AdBlue plnou a z výfuku mi leze pomalu duha.

Pajoš

Každý? Ještě nedávno byly prodeje dieselu podobné jako aut na benzín. Takže tihle majitele dieselu si to asi nemyslí. A z toho zbytku velká část nemá tušení že v autě je nějaký takový filtr a další velká část nejsou takoví pošuci aby automaticky podezřívali všechny majitele dieselu.
Takže to každý je asi tak každý desátý? To by mohl být střízlivý odhad 🙂

Jiří Kocurek

Ale štěkanátky. Socka má auto tak staré, že tehdy DPF nedávali ani v televizi. Proberte se.

Jan

Kdyby je na údržbu. Taky na parkování nebo placení mýta. Těch pár stovek je směšných v obou případech. Párset štastlivců potom využívá nová místa v parkovacích domech, která vyjdou na milion, tedy několikanásobek ceny jejich vozu a platí za to desetikoruny.

Pajoš

Od toho máme PČR a STK ne?

Pezos

Lepší přezdívka by byla Mao, taková výstižnější…

Jiří Kocurek

A nebo Pol Pot, ten byl ještě radikálnějí. Poznámka: V Kambodži nemrze.

marcela

Jistě, ale leckde na vesnici to bez auta nejde. Autobus tam jede ráno a odpoledne a o víkendu vůbec.

Blumei

A jak se teda mame do tech vasich montoven prepravovat, pane sef?

Granja

Jasně, auto je přepych a měla by se tudíž platit daň z přepychu, že?

Martin

A v ČR se zdražuje. 😞

Kubrt

Však oni si to Němci (nebo spíš Němci Němcům) zaplatí na daních; jako obvykle jde jen o míru přerozdělování ve společnosti.

none

A co jiny pohled? Min smradu, koure, prachu, min nemocnych lidi… To se uz vyplati, ne?

Kubrt

To vůbec ve svém komentáři neřeším, jen konstatuju. V ČR strana zelených stabilně drží svá 2 % a žádná jiná strana tady reálně zelenou agendu netlačí. Zjevně po ní v české společnosti není zdaleka taková poptávka, jako v německé. Opět nehodnotím.

Jiří Kocurek

V historické době, kdy automobil neexistoval, se třetina dětí nedožila dospělosti.

JirkaJJ

Taky neexistovaly antibiotika, očkování na mnoho nemocí a vůbec, běžnými léčebnými postupy bylo třeba pouštění žilou a zaříkávání…

none

Ano. Stacilo slapnout na hrebik a konec. A jeste driv stacilo nastvat mamuta a taky to nedopadlo dobre.

robert

To už ale nikoho nezajímá. Raději budou ve smradu, než aby se vzdali auta na některých cestách.

Robert Pražák

V ČR jsou veřejné rozpočty v jiné situaci než v Německu.

Martin

Bohužel jsou v prd…

Vtvt

Tak v Německu odhadují že na dotované
– rychlíky (RE),
– spěšné (RB),
– venkovské a příměstské osobní (RS/S-Bahn) a busy a
– na lokálkové busy popř. vlaky
bude chybět 30 miliard EUR – součet do roku 2030

Nejsem si jist, zda je/není do toho zahrnuta MHD jako např. U-Bahn

https://bahnblogstelle.com/190289/bundeslaender-fuerchten-defizit-von-30milliarden-euro-beim-nahverkehr/

Karensky

Ted jeste aby Frankfurt, optimalne Hessensko, vymyslelo taky cosi podobneho. Mesicnik za 200euro je celkem masakr….

Karensky

No oni tady chtějí kde co…Otázkou co se nakonec realizuje a jaká dopad to bude mít na cenu jízdného, že

Jiří Kocurek

Aby to nedopadlo tak, že vyšším zdaněním potravin (DPH) za levnější jízdné. My tu individuální dopravu zakážeme! Šel pěšky, nebylo to hromadně

robert

Stačí ji omezit, ne nutně zrušit nebo zakázat.

súdružka Kolesárová

Asi jim porad funguji verejne finance…