Berlín na tři měsíce výrazně zlevnil veřejnou dopravu, zájem je obrovský
Vlak S-Bahn na berlínském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Výrazně zlevněná jízdenka bude v nabídce do konce roku.
Výrazně zlevněná jízdenka bude v nabídce do konce roku.
Je příznačné, že dotování veřejné osobní dopravy spustili v druhé nejzadluženější spolkové zemi.
Např. v Bavorsku je dluh na jednoho obyvatele ani ne desetinový než v Berlíně. A to v Bavorsku provozují na části kolejí např. vlaky 628 (tj. v ČR jde o typ 845 se kterým jezdí Arriva/GWTR/RGJ). Zatímco v Berlíně vyřazují typ 485, ve stáří cca 30 let
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_deutschen_Bundesl%C3%A4nder_nach_Verschuldung
Jestli to nebude složením regionální spolkové vlády v Berlíně:
– sociální demokracie
– (post)komunisté
– zelení
Jenom drobná: DB 485 bude mít násobně vyšší proběhy a opotřebení než motorák na lokálce.
Ale zase asi jezdí po berlínských kolejích, které asi jsou v lepším stavu než koleje ve venkovských odlehlých regionech.
A konkrétně u BR 485 je už většina ve šrotu. U zbývajících kusů v provozu jde také o absenci zabezpečovače, který bude povinný
https://www.rbb24.de/wirtschaft/beitrag/2022/07/berlin-s-bahn-ddr-zuege-ausmusterung.html
Zdá se, že v Německu je mnohem vyšší podíl šotoušů vůči celkové populaci než v ČR. Anebo tamní šotouši v průměru jsou solventnější cestující než ti čeští.
Neboť vedení DB Fernverkehr se patrně bojí, že „projížděči“ a „cesta je cíl“ se stáhnou do Berlína = tudíž omezí využívání služeb DB Fernverkehr.
Domnívám se tak proto, že došlo ke snížení objemu plánovaných investic DB FV oproti investicím v minulosti.
V minulých 5 letech DB FV v průměru investovalo cca 1,2 miliardy EUR ročně. Ale 2022-2030 těch 10 miliard plánovaných investic DB FV vychází na 1,1 miliardy EUR ročně.
https://zdopravy.cz/deutsche-bahn-investuje-do-roku-2030-19-miliard-eur-do-novych-vlaku-127783/
Já myslím že by se mělo jít opačnou cestou – než v době rekordní inflace zlevňovat veřejnou dopravu tak místo toho uměle zdražit (vysokým daňovým zatížením) dopravu individuální. Prostě není normální to, aby si auto mohla dovolit každá socka.
Skvělý volební program, jen do toho 🙂
Nevidím potíž v tom, že má auto každá socka. Problém je, že sockám nezbývají prachy na údržbu a podle toho ty jejich vraky vypadají.
Udržba??? Jakýpak copak… Vemu kladivo, vymlátím filtr pevných částic a jedu… /s kdyby někdo nepochopil..
Přesně to mám na mysli. A pak se každý dívá na všechny majitele dieselu jako na vrahy planety. Třebaže mám DPF v pořádku, AdBlue plnou a z výfuku mi leze pomalu duha.
Každý? Ještě nedávno byly prodeje dieselu podobné jako aut na benzín. Takže tihle majitele dieselu si to asi nemyslí. A z toho zbytku velká část nemá tušení že v autě je nějaký takový filtr a další velká část nejsou takoví pošuci aby automaticky podezřívali všechny majitele dieselu.
Takže to každý je asi tak každý desátý? To by mohl být střízlivý odhad 🙂
Ale štěkanátky. Socka má auto tak staré, že tehdy DPF nedávali ani v televizi. Proberte se.
Kdyby je na údržbu. Taky na parkování nebo placení mýta. Těch pár stovek je směšných v obou případech. Párset štastlivců potom využívá nová místa v parkovacích domech, která vyjdou na milion, tedy několikanásobek ceny jejich vozu a platí za to desetikoruny.
Od toho máme PČR a STK ne?
Lepší přezdívka by byla Mao, taková výstižnější…
A nebo Pol Pot, ten byl ještě radikálnějí. Poznámka: V Kambodži nemrze.
Jistě, ale leckde na vesnici to bez auta nejde. Autobus tam jede ráno a odpoledne a o víkendu vůbec.
A jak se teda mame do tech vasich montoven prepravovat, pane sef?
Jasně, auto je přepych a měla by se tudíž platit daň z přepychu, že?
A v ČR se zdražuje. 😞
Však oni si to Němci (nebo spíš Němci Němcům) zaplatí na daních; jako obvykle jde jen o míru přerozdělování ve společnosti.
A co jiny pohled? Min smradu, koure, prachu, min nemocnych lidi… To se uz vyplati, ne?
To vůbec ve svém komentáři neřeším, jen konstatuju. V ČR strana zelených stabilně drží svá 2 % a žádná jiná strana tady reálně zelenou agendu netlačí. Zjevně po ní v české společnosti není zdaleka taková poptávka, jako v německé. Opět nehodnotím.
V historické době, kdy automobil neexistoval, se třetina dětí nedožila dospělosti.
Taky neexistovaly antibiotika, očkování na mnoho nemocí a vůbec, běžnými léčebnými postupy bylo třeba pouštění žilou a zaříkávání…
Ano. Stacilo slapnout na hrebik a konec. A jeste driv stacilo nastvat mamuta a taky to nedopadlo dobre.
To už ale nikoho nezajímá. Raději budou ve smradu, než aby se vzdali auta na některých cestách.
V ČR jsou veřejné rozpočty v jiné situaci než v Německu.
Bohužel jsou v prd…
Tak v Německu odhadují že na dotované
– rychlíky (RE),
– spěšné (RB),
– venkovské a příměstské osobní (RS/S-Bahn) a busy a
– na lokálkové busy popř. vlaky
bude chybět 30 miliard EUR – součet do roku 2030
Nejsem si jist, zda je/není do toho zahrnuta MHD jako např. U-Bahn
https://bahnblogstelle.com/190289/bundeslaender-fuerchten-defizit-von-30milliarden-euro-beim-nahverkehr/
Ted jeste aby Frankfurt, optimalne Hessensko, vymyslelo taky cosi podobneho. Mesicnik za 200euro je celkem masakr….
V Hessensku chtějí navýšit dopravní dotace
https://www.hessenschau.de/politik/doppelhaushalt-202324-mehr-mittel-fuer-oepnv-und-wohnungen,kurz-nahverkehr-100.html
No oni tady chtějí kde co…Otázkou co se nakonec realizuje a jaká dopad to bude mít na cenu jízdného, že
Aby to nedopadlo tak, že vyšším zdaněním potravin (DPH) za levnější jízdné. My tu individuální dopravu zakážeme! Šel pěšky, nebylo to hromadně
Stačí ji omezit, ne nutně zrušit nebo zakázat.
Asi jim porad funguji verejne finance…