Berlín – Mnichov každých 30 minut. DB díky novým vlakům posílí hlavní trasy o čtvrtinu
Vysokorychlostní jednotka ICE4 společnosti Deutsche Bahn. Pramen: Siemens Mobility
Sklízíme plody naší flotilové strategie posledních let, uvedl k masivní expanzi německý dopravce.
Místo 30-ti minutového taktu ICE Berlín – München raději posílit lety na této trase s wide body jako A350 nebo A330 místo A320 Family.
no to je nápad, že? 🤦♂️
Zastavující jako ICE?
DB Fernverkehr se snaží, to je hezké. Ale dokud bude DB Netz vypadat tak, jak vypadá, tak to nebude fungovat nikdy. Naopak – prodáváním spojů se stabilita už tak přetížené sítě ještě zhorší.
To záleží, ono při třeba 30min taktu si již můžete dovolit rušit či záměrně zpozdit spoj. Takto to dělají SBB, pokud je zpoždění již neúměrně velké, vlak se buď zruší, pokud ten následující dokáže pobrat cestující, a nebo se prostě zpozdí tak aby se vlezl do toho okna pro následující vlak.
No slova jsou to hezká, ale upřímně DB v tom moc nevěřím, když vidíme, že sice kupují nová vozidla, ale jejich přesnost je šílená. Berlín – Mnichov co 30 minut je fajn, ale DB už ne říkají, že část vlaků jsou pomalejší spoje ICE, které zastavují jinde než ICE Sprinter, které při hodinovém taktu. Ostatní změny osu celkem fajn, nejvíc mne potěšily investice do změny a modernizací infocenter DB Reisezentrum, protože to už je taky potřeba, např. v Drážďnanech by mohli udělat potřebné. A Němci sice pošlou Rakušákům ICE 4, ale to, co Rakušáci pošlou v rámci příštího roku do… Číst vice »
To mi připomělo hlášku z jedné známé české komedie, kdy jeden druhému zesměšňuje boty, a sám má na nohách křusky….vtip, ne urážka. Ano, mají problémy, ale ty nejsou způsobené nějakou lhostejností, ale rozsáhlými stavebními zásahy. Na většině hlavních tras probíhají modernizace kvůli zrychlení, zkapacitnění, a bezpečnosti. Poslední léta se v Německu investuje do infrastruktury ročně víc jak 10 mld Eur, průběžně mají omezení trvat až do roku 2030. S tím jistě vznikají zmiňované komplikace, protože je vše časově na hraně, návaznost spojů nefunguje jak má, některé trasy jsou uzavřené úplně. Do roku 2030 plánuje DB plné zprovoznění 9000 km moderních… Číst vice »
Ono je vždycky něco za něco.
Skoda, ze cast tech spoju nemuze byt Berlin-Praha-Mnichov
A kudy by to jezdilo? Přes Plzeň a nebo přes Cheb? A jak by to tam jezdilo? ICE by se zapřáhlo za Brejlovce? Jedině možná přes Budějovice a Linz, ale to je už celkem zajížďka…
Ne, na
Já myslím, že je to povzdech nad zpožděním ve výstavbě VRT.
Tak to pak jo. S VRT Drážďany-Praha a koridorem na 200 km/h vedoucím Praha-Plzeň-Státní hranice to smysl dávalo. Akorát tedy na druhé straně hranice to mezi Furth im Wald a Schwandorfem pořád jezdí v dieselu, ale myslím, že tam mají Němci elektrifikaci v plánu. Snad tam při tom i trochu zvýší rychlost…
Elektrifikace je v plánu na obou stranách, spíš než pro IC by tohle byl výkon pro Pendolino. Wroclav/Dresden/Krakow-Praha-Dresden/Munchen.
Rikam nemuze… protoze pres Plzen do Norimberku ani do Mnichova VRT nevede a nezda se, ze by to jeste v Pranu bylo… a to ani kdyz Francie a Nemecko planuji VRT z Parize do Norimberku…
Jasně – Okružní jízda 🤣 minimálně přes úsek ŠE/Nemanice -HD👍
Aby si zajeli a Prahou projeli bez zastavení?
ano, aby par spoju jelo pres Prahu, a vytvorilo obousmerne napojeni Prahy s temito mesty…
Dve drobne pripominky: Michael Peterson je predseda predstavenstav a ICE 3 Neo (BR 408) urcite nema „redesignovy“ interier, protoze je to uplne novy vlak – to se asi neco ztratilo v prekladu.
jeste jedna vec, i „SuperSprintery“ Berlin-Mnichov za 3:40-45 budou stavet v Norimberku, takze to pro cestujici uplne bez zastaveni nebude 😉
Flotilovou strategií myslí posílení EC Praha – Curych/Dortmund/Norimberk?
Tak to som velmi zvedavy, aka bude realita. Pridu mi tie nove casy totalne nasponovane obzvlast vzhladom na extremne pretazenie hlavnych trati, s pridanim dalsich spojov az sci fi. Ved uz dlhe roky cestujucich trapia v Nemecku hojne a nie male meskania dialkovych vlakov. A ked este zohladnime ceny listkov na ICE, ktore su pridrahe aj na Nemcov, tak je to fakt ostuda. Delay Bahn sa mali zamerat v prvom rade na dochvilnost sucasneho mnozstva dialkovych spojov. Toto smrdi velkym fiaskom. Investicie do vozoveho parku su az luxusne, radsej mali uz davno masivnejsie investovat do infrastruktury. A za mna osobne… Číst vice »
Musim potvrdit, manželka se teď vrátila ze služebky z Düsseldorfu. Nechala se ukecat kolegy a jela vlakem. A říká, že na dlouho v Německu vlakem nepojede. Zpoždění při zpáteční cestě v Německu 5h, na začátku pár minut a navazující vlak nečekal. A pak se to nabalovalo. Wifi v některých vlacích vůbec nešlo a při cestě tam, se asi rozbylo topení/klimatizace ve vlaku bylo strašný vedro. V Německu jsem nikdy vlakem nejel, a tak jsem prekvapen.
Tak zase dělat závěry z jedné cesty, to je statistický vzorek naprosto nereprezentativní 🙂 Ale chápu, že člověk se rozhoduje dle osobní zkušenosti mnohem více, než dle suchých statistik.
I v těch statistickách je přesnost německých vlaků jen cca 70 procent (co si pamatuju), což je celkem bída. Ale to co popisujete je i tak až přehnaný (nereprezentativní) příklad.
Ten priklad je praveze celkom reprezentativny a do tych statistik co uvadzate predpokladam patri aj regionalna doprava, ktora je dochvilnejsia, ze ? Cestoval ste niekedy po Nemecku dialkovymi vlakmi, idealne viackrat ? Nie som pravidelny cestujuci ale tych 8-9 krat co som isiel za posledne roky my uplne staci. Iba 2 krat si pametam ze som dosiel na cas a to boli len skore ranne ICE. Inak taky moj ICE/IC standard 20-30 minut meskanie a 2 krat uplna katastrofa. Dortmund – Würzburg, uzavreta NBS Köln – Frankfurt + 120 minut. Vlak ukonceny v Dusseldorfe, cakanie na pripoj 60 minut !… Číst vice »
A to moje ICE z Brem bolo tutovo zrusene kvoli malej obsadenosti tohto spoja a DB si takto usetrili naklady za duplicitnu jednotku. Kolegovi sa to tiez presne toto stalo z Brem, ked som mu vypraval zazitky s DB. Nadavame tu na slovenske a ceske zeleznice, v mnohych pripadoch urcite opravnene ale stalo sa vam aby ZSSK ci CD jednoducho zrusili expresny spoj kvoli malej obsadenosti ?? Mne teda nie ! Takze take su DB !
Já jel letos 2x přes Německo vlakem na západ, spíš ze zvědavosti vlakem, a nejspíš jsem měl kliku, že cesty proběhly bez problémů…nějaké minuty neřeším, nejsem Japonec. Jednou „turisticky“ přes Berlín, jednou s ICE přes Frankturt. Ten kdo jede jen občas na výlet, to bere jako atrakci. Kdo jezdí pravidelně, jistě může něco vytknout a porovnávat.
Je zajímavé, že se – světe div se ! – nově přidávají spoje vedoucí i přes dnes již kapacitně přetížené úseky v momentě, kdy teprve tyto v budoucnu mají projít nutnými infrastrukturními opatřeními na zvýšení kapacity (resp. odstranění dnešního nevyhovujícího stavu, kdy dochází ke kritickému přetížení některých úseků a vzniku provozních závad a nepravidelností) – jen namátkou orientačně: a) Wunstorf – Minden (trať Hannover – Bielefeld – Dortmund), b) Wustermark – Berlin (VRT Berlin – Hannover), c) Bamberg – Forchheim (VRT Berlin – Erfurt – Mnichov). To už je skoro stav jak na síti Správy železnic, státní organizace , kde… Číst vice »
Len pridam useky mne blizke :
Frankfurt – Gemunden
Würzburg – Norimberg
– tieto oseky su extremne dolezite spojnice severu Nemecka / Nordrheinu a Hessenu s Norimbergom, Mnichovom ci dalej na juh Europy. Stare pretazene trate plne rychlostnych skokov a len zriedka Vmax 160kmh. A samozrejme nakladna doprava sa na vedlajsie tratie ani zdaleka cela nezmesti, resp. Frankfurt – Gemunden vlastne ani ziadna vedlajsia trat nie je.
Würzburg – Norimberk se v nákladní dopravě jakž takž dá objet přes Ansbach.
Ostatně je to pár týdnů zpět, co to tak bylo po několik týdnů jedinou možností, a to nejen v nákladní, ale i osobní dopravě (Totalsperre z Fürthu směr Würzburg).
Tak to museli mat cestujuci ohromnu radost. Lebo tych 100 km N – Wü beztak po hlavnej trati cez Kitzingen zabere ICE cca 1 hodinu.
A to ještě německá doprava „trpí“ menší improvizací. SŽ například čaruje s nástupišti velmi operativně, DB Netz je vypisuje do jízdního řádu. Zde vidím prostor pro SŽ, aby německým kolegům prodala své unikátní know-how. 😆
„Rychlovlaky ICE Sprinter budou z Berlína do Mnichova během dne jezdit téměř každou hodinu. Cestu urazí bez zastavení za necelé čtyři hodiny.“
Skvěle! Až budou někdy v daleké budoucnosti v Česku hotové koridory pro rychlost 160 km/h, naplánované začátkem devadesátých let minulého století, dostaneme se z Ústí do Budějovic také za 4 hodiny.
To už ale aktuálně platí, aktuálně se tam dá dostat za 3:40-3:50 pokud by to lépe navazovalo tak i za 3:15.
Taky jsem se díval na IDOS, samozřejmě. Ale uznejte, že i tyhle časy jsou na tak nepatrnou vzdálenost prostě naprosto zoufalé a z Berlína do Mnichova je nejméně jednou tak daleko… V Česku se prostě rychle a načas nikdy jezdit nebude, ledaže by to tady převzali kompletně třeba ti Němci.
Kterého Ústí, znám tři. Jde o Ústí nad Labem? Tak z něj do Budějovic bez zastavení v Praze, jako Berlín Mnichov, jo?
„V hodinovém taktu je pak doplní vlaky přes Lipsko a Halle.“
Ne „a“, ale „nebo“.
Tzn. přes z každé z těch měst (jako tomu je i dosud) jen ve 2h taktu.
Kdyby měli souvislou vrtku, tak klidně. Takhle to bude zase na úkor nákladní dopravy. A za další – bordel při jakékoliv poruše bude dvounásobný, protože bude dvakrát více vlaků.
Takze vlastne podle vas ..nejlepe vlaky vypnout?
Při „jakékoliv“ poruše určitě ne.
Např. při poruše vozidla pojede časově nejbližší spoj (přinejmenším z těch „sprinterových“ stanic) dříve než dosud.
P. S.: To co píšete, se reálně týká (jestli vůbec; nákladní doprava má i tak dost místa na jiných dvoukolejkách) „jen“ úseků: okraj Berlína – Lipsko/Halle, dále dosud nezečtyřkolejněných úseků mezi Bambergem a Norimberkem + úseku Ingolstadt – Mnichov.
VRT Berlin – Stendal – Wolfsburg – Lehrte/Braunschweig – Hannover, jezdí také dost nákladní dopravy. Navíc má být v roce 2024 dlouhodobá výluka na trati č.200 Berlin – Hamburg. V přestavbě je stále velká železniční křižovatka Glassower Damm, na jihu Berlína a návazné stanice Blankenfelde a Zossen na Dresdenerbahn. K tomu na stejné trati bude později následovat modernizace tzv. křížové stanice Doberlug Kirchheim. Nástupiště spodní tratě Leipzig – Cottbus a nástupiště Dresdener Bahn na mostě nad ní, projdou kompletní přestavbou na moderní přestupní terminál. Trať Berlín – Jüterbog – Lutherstadt Wittenberg – Bitterfeld – Leipzig/Halle, je dnes již také na… Číst vice »
U vlaku osobní přepravy (natož takového, který fakt pojme stovky lidí) ale platí, že jede každopádně.
U nákladního vlaku jedoucího potenciálně v téže trase je to vždy s otazníkem, jestli by tu chvíli fakt jel.
P. S. Např. takovou čtyřkolejku okolo Bambergu „vyžere“ zajisté i nákladní doprava (mimochodem nadále jedoucí výhradně přes Probstzellu a ne po VRT, přestože původní předpoklady – vč. ekonomického hodnocení? 🙂 – počítaly s vedením přes VRT Durynským lesem, kudy však nejezdí ani v době, kdy tudy osobní doprava jezdí povětšinou jen 1x za hodinu).
Je otázka s jakým a) normativem hmotnosti a za b) normativem délky vlaku ta VRT pro tu nákladní dopravu počítala – jako dneska se sleduje délka 650-740 m (ideálně) a hmotnost s mašinou někde v intervalu 2000-2500 tun (ideálně) a nějak nemám pocit, že tyto hodnoty by byly na libovolné VRT s nákladní dopravou dostupné:-)
Na trati se počítalo s vlaky 740m max 2000t. Každých cca 25-30 km jsou předjízdny, pro uhnutí nákl. vlaku na stranu. Že tam nejezdí nákladní vlaky je chyba úsporných opatření politiků. Na vině je vlakové zabezpečení. Původně se počítalo s běžným PZB/LZB. Poté se do dotací dostalo ETCS. Takže rozhodnutí bylo PZB/ETCS. To se však některým politikům zdálo příliš, tak se šlo cestou ETCS L 2 bez návěstidel. Takže na trať nemohou vlaky bez kontroly celistvosti. Němci na tento projekt univerzální VRT dostali z EU 85% dotací. Šušká se, že se pokud se na výše uvedeném úseku nezprovozní Cargo do… Číst vice »
A u nás se rozváží přípoje v Chebu mezi Krušnohory a RE právě do Norimberku. Bída.
No každý jde nějakým směrem, no…:)
Ne že by v Německu vše vzorně navazovalo – takové přípoje v Drážďanech mezi EC a zrychlenými vlaky směr Chemnitz – Zwickau zanikly už někdy před 10 lety ve chvíli, kdy tam namísto naklápěcích 612 přišly (po dokončení elektrizace až do Hofu) nenaklápěcí elektrické jednotky = prodloužení jízdních dob.
Přitom elektrizační dogma říká, že prosté pověšení troleje přinese zkrácení jízdních dob.