Infrastruktura Železnice

Berlín – Liberec – Praha. Další pokus o rychlejší vlaky na sever po 13 studiích

Siemens Desiro společnosti Länderbahn v Žitavě. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Länderbahn v Žitavě. Foto: Jan Sůra

Už třináct různých studií vypracoval stát a jeho organizace za posledních třicet let na téma rychlejšího železničního spojení mezi Libercem a Prahou. Výsledkem je, že cesta mezi hlavním a krajským městem stále trvá více než dvě hodiny a průměrná rychlost dosahuje 54 kilometrů za hodinu.

Liberecký kraj chce proto využít další možné příležitosti, jak rychlejší trať do regionu dostat. Možností je nová iniciativa některých regionů v Sasku, které chtějí rychlejší spojení s německým hlavním městem. To by mohlo navázat do Liberce a dál do Prahy. Kvůli tomu se dnes sešli v saské Žitavě zástupci všech tří zemí a regionů, aby možné spojení řešili.

Pokud se toho sami nechopíme, nemůžeme čekat, že to za nás vyřeší v Praze a Berlíně,“ řekl liberecký hejtman Martin Půta. Zatím posledním oficiální slib rychlejšího spojení od státu padl loni v březnu, kdy do kraje zavítal premiér Andrej Babiš. „Nestalo se od té doby prakticky nic. Jen studie, podle které se trať do Liberce nevyplatí zrychlit,“ rekapituloval hejtman. Podle něj proto vedení kraje zvažuje, že v Praze na několik míst rozmístí billboardy, které by upozorňovaly na špatné dopravní napojení.

Na dnešní česko-německo-polské konferenci vznikl i návrh memoranda o společném postupu při napojení Trojzemí na evropské železniční koridory. V něm se zástupci regionů a měst dohodli, že budou více tlačit na své vlády, aby na zlepšení spojení zapracovaly a zanesly ho například do svých územních plánů. „Nové spojení by bylo možností pro dlouhodobý strukturální rozvoj celého regionu,“ podotkla Heike Zettwitz z okresu Görlitz.

V Liberci proto teď upínají naději i k iniciativě na lepší napojení Saska a Berlína. „Věříme, že tím může lépe vyjít i ekonomika tratě z Prahy do Liberce,“ uvedl Půta. Ředitel strategie SŽDC Radek Čech věří, že rychlejší spojení z Liberce do Prahy má smysl, naráží ale podle něj na ministerskou metodiku o minimální ekonomické návratnosti projektu. „Pokud se podaří prokázat, že Liberec nebude konečnou stanicí, může to výrazně zlepšit ekonomiku celého projektu,“ řekl Čech.  SŽDC připravuje vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan, nové spojení přes Liberec by mohlo být alternativou pro labskou trasu pro nákladní vlaky.

V případě trati z Prahy do Liberce zatím SŽDC zveřejnila dílčí výsledky nové studie, podle které vychází zlepšení trati jen z Prahy do Mladé Boleslavi. Podle Čecha bylo ale řešení zatíženo velkým množstvím chyb a SŽDC ho reklamuje u zhotovitele, společnosti Cityplan. Čech současně připomněl, že přes Liberec by mohla vést i budoucí rychlotrať z Prahy do polské Vratislavi.

Nová myšlenka na spojení Liberce s Berlínem vznikla loni. Prosazuje ji hlavně landrát okresu Görlitz Bernd Lange, který se obrátil dopisem i na některé české politiky se žádostí o podporu. Görlitz se dlouhodobě cítí odříznutý od německého hlavního města a sní o vybudování rychlejší trati. Ta zatím vede jen částečně z Berlína do Chotěbuzi, kde je aktuálně rychlost 160 kilometrů v hodině a je elektrizovaná a dvojkolejná. Dál už pokračuje jako jednokolejka. Vzdálenost 200 kilometrů dnes vlakům trvá přes 2,5 hodiny. Zájem Polska na takové trati je také značný: umožnila by rychlejší spojení Vratislavi s Berlínem, které dnes trvá přes pět hodin. V německých médiích se v září objevil i požadavek na nové spojení rychlovlaky ICE z Berlína do Vratislavi.

Pro nový koridor na území Německa bude klíčové především zařazení do spolkového plánu dopravních staveb. V něm zatím není, aktualizace přitom probíhá zhruba jednou za osm let, a jedna právě skončila. Stefan Räthe z DB Netz na konferenci uvedl, že nadějí pro trať jsou plány německé vlády na podporu území, kde dojde k útlumu těžby hnědého uhlí. Železnice z Berlína do Görlitz tímto územím vede.

112
Diskuze

avatar
13 Komentáře
99 Reakce na komentáře
34 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
32 Autoři komentářů
X 1K.S.Gejza...AAA Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Exsudop
Host
Exsudop

Tu studii se cityplanem delal i Metroprojekt, nesluselo by se je taky „pochvalit“? 🙂

Skeptik
Host
Skeptik

Když už se píše o vizích zlepšení železničního spojení z Prahy do Liberce (a nebo kamkoliv jinam), mrzí mě, že politická reprezentace nedokáže být konkrétnější a lépe spolupracovat se SŽDC. Stačilo by říci: „Pomohla by nám novostavba trati z Příšovic do Doubí, asi 3 km – nějaký ten most, zářez, násyp, nová zastávka u dálnice, odpadla by tím úvrať v Turnově. Samozřejmě, pohled na mapu napoví, že se v budoucnosti neobejdeme bez tunelu pod Ještědským hřebenem, který by napřímil trasu mezi Hodkovicemi nad Mohelkou a Šimonovicemi. Někde ovšem začít musíme – ideálně tam, kde se poměr investovaných prostředků a následného… Číst vice »

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Turnovská úvrať bude kamenem úrazu, který by měl prověřit, jak jsou slova o pozitivním vlivu na liberecký region míněna vážně. Z pražských rychlíků v Turnově přestupuje malá část cestujících do rychlíků na Liberec. Samozřejmě dnes to není atraktivní spojení, což by úvrať vylepšila. Ale zbytek cestujících buď končí v Turnově, přestupují na vlaky do Semil nebo do Rovenska p.Troskami a na autobusy do okolí včetně spojů do Jablonce nad Nisou. Budování úvrati bude výhodou pro Liberec, ale region se tím ochudí. Nikdo neříká, jak se u osobní dopravy zachová obsluha Turnovska a jihovýchodu libereckého kraje. Dávný nereálný záměr na tunel… Číst vice »

Hanzí
Host
Hanzí

13 studií a pořád málo. Copak se v tomhle státě nenajde nikdo kompetentní kdo řekne ,,a dost je to prostě kravina co již ted stojí nemalé peníze,,? Nikdo nic neříká o tom , že by se trat nemohla srovnat, zdvoukolejnit, všeobecně zkulturnit, ale vidět ve všech směrech rychlovlaky? Zachvíli budete plánovat rychlotratě do Varů, Strakonic, Frýdku…. či kam ještě? Kéž by se začalo dělat alespon něco se 4 směry které jsou fakt smysluplné a přestat se zabývat chujovinami na úkor danového poplatníka.

Gejza
Host
Gejza

Jenomže stát nechce tu trať ani srovnat, zdvojkolejnit a zkulturnit. Rychlovlaky tam a priori nikdo necpe…

Hanzí
Host
Hanzí

Pokud nechce, asi za tím něco bude že. Liberec již na mapě je prostě směr nikam. Minimálně k Boleslavskému nádraží bych dvě koleje a zadrátované také rád viděl, ale dál co a kam? Ani ve Francii, Spanělsku, Itálii atp do každého města s 90 000 obyvateli trat nevede. Zde se jezdí pomalu do každé Dolní Lhoty. Co chcete víc?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Asi to nechápete, ale zlepšení spojení „do Liberce“ neznamená jen město samotné, ale celý region. Jen dvojměstí Lb + Jn má cca 170000 obyvatel. Dále tím prospějete celému regionu a to už je několik set tisíc lidí.
Píšete o zdvoukolejnění a elektrifikaci do Ml. Boleslavi… to ani ne padesátitisícové město je dostačující cíl a Liberecko ne?

Gejza
Host
Gejza

Netuším o co je směr na Liberec méně důležitý než na Budějce. Tedy kromě posvátného slovíčka TEN-T. Směr na Liberec může být na rozdíl od Budějic zhodnocen alternativním spojením do Berlína, a pokud se tam postaví trať vhodná pro náklady, může vytvořit i spojení do Baltských/Severomořských přístavů (např. i včetně přeprav aut ze Škodovky). Z LBC, okolí a nácestných cílů jezdí do Prahy denně tisíce lidí a další tisíce mohou přibýt pokud tam vznikne atraktivní železniční spojení. Využít se to dá i pro návoz do Škodovky, kam na jednu šichtu míří cca 6 tis. lidí. Těžit z toho může i… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Pokud z toho uděláte trať alespoň v parametrech té přes Vysočinu, tak to do TEN-T dostanete a právě i jako alternativu k Fedinandce.

Riki
Host
Riki

Pořád všechno rychleji, rychleji a rychleji. Za prvé sedněte si a kochejte se trošku nebo v případě závislosti čumte do mobilu. Za druhé do Berlína se dá v pohodě z Liberce dojet za 4 a půl hodinky přes Zittau a Cottbus a pokud nebudete chrápat do devíti a vyrazíte brzy po ránu jste tam v půl desáté. Zpátky se to dá taky s příjezdem večer či pozdě v noci, takže třeba na jednodenní výlet v pohodě. Čas volný max. 7 hodin. To na plánované courání Berlínem stačí. Pro němce obráceně obdobné. Jináč přespat není zakázáno :-). A my ranní co… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Pokud se nezapočítá nákladní doprava, tak nevyjde v žádné studii vůbec nic. Viz legrace kolem prvního dílčího plnění projektování Berounského tunelu.

T.H.
Host
T.H.

A co by jako v případě Liberce „a přech“ mělo být započítáno za virtuální nákladní dopravu (vzor Velenice), aby to konečně zázrakem vyšlo „správně“?

K.S.
Host
K.S.

Tak třeba to že se bude dát částečně nahradit ta jdoucí Polabím? Rozhodně se nám další kapacity pro zahraniční výměnu zboží budou hodit. Trochu otázka je kudy to vést. Nejrychlejší a asi nejlevnější je vést tunel Proseč nad Nisou – křižovatka D35/ I/65, který by měl ale 4,5 kilometru. problém je že to nedostane Jablonec na jednu štreku s Libercem, a napojí se to akorát tak na jednokolejku ve stísněných poměrech. Ale sklon se tam snad dá nahnat na 8 promile. To by bylo nejrychlejší a nejlevnější. Turnov-Sychrov 100-120km/h, Sychrov-Sedlejovice 80-100k /h, Sedlejovice-Hodkovice 100-120km/h, Sedlejovice – Mordová rokle 80-100, Mordová… Číst vice »

Novlk
Host
Novlk

“ V německých médiích se v září objevil i požadavek“ – co to znamená? 😂

C M
Host
C M

Ono by úplně stačilo, kdyby na sebe ty vlaky z Wroclawi do Liberce nějak logicky navazovaly.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Psal jsem to už jednou, ale klidně to zopakuji i pod tento článek, který si docela vtipně protiřečí, či to je ironie? Zúčastnění by chtěli rychlé spojení z Prahy do Berlína přes Liberec a odůvodňují to alternativní trasou pro nákladní vlaky. No to asi není to pravé pro odůvodnění požadavku na zvýšení rychlosti na trati alespoň na 160 km/h. Z Berlína do Gorlitz je to cca 200 km a dojedete tam vlakem za 2,5 hod., z Prahy do Liberce je to pouhých 140 km, ale vláčkem se projedete 3 hodiny. A to Němcům se to zdá u nich pomalé! Železnice… Číst vice »

Honza
Host
Honza

V Polsku už je snad 40,ne 😉

Michal J.
Host
Michal J.

Do Vratislavi přes Liberec? Vlhké sny Libereckých! Pokud má taková rychlá trať někdy vzniknout, pak jediné rozumné trasování je přes Hradubice, Trutnov a Valbřich.

A Berlín–Praha je samozřejmě také rozmější přes Drážďany a Ústí.

Chotěbuz, Zhořelec a Žitava se prostě následkem WW2 staly periferií, mohou být rády za dálnici ve směru východ–západ, žádná smysluplná poptávka v příhraniční ose sever–jih nikdy nebude.

Dash9
Host
Dash9

Mně se tedy nezdá, že by z Prahy do Liberce bylo špatné dopravní spojení. Celkem v pohodě se dá na kraj Prahy dojet za 50 minut a do centra za hodinu a čtvrt. Co by za to některá jiná města dala…

Dash9
Host
Dash9

Opravuji: Mně se tedy nezdá, že by z Liberce do Prahy bylo špatné dopravní spojení. Celkem v pohodě se dá na kraj Prahy dojet za 50 minut a do centra za hodinu a čtvrt. Co by za to některá jiná města dala…

VRT
Host
VRT

13 studií? Není to málo?

svojsin
Host
svojsin

Já bych počkal na 25 studii, ta hodně napoví, co dál….

Dash9
Host
Dash9

Aneb stále hledáme, jak to celé přiohnout, aby to už konečně ekonomicky vyšlo…

VRT
Host
VRT

Přitom je to tak jednoduché: potřebujeme železniční trať na úrovni 21. století. Tedy 2 koleje, 160 km/h+, co největší užitek (napojení MB).

Dash9
Host
Dash9

Ono je to ještě jednodušší. Žádnou takovou trať totiž nepotřebujeme. A všechny ty studie to zatím potvrdily.

T.H.
Host
T.H.

Zatím prostě nevyšlo to, co má vyjít :).

Nicméně třeba tu krajskou „ne-VRTkovou“ bych nepočítal, ta byla jen předvolebně-populistická a taky malá domů v rámci libereckého „pískoviště“.

VRT
Host
VRT

Bez ohledu na politiku, opravdu není důležité mít napojení Liberece na Prahu vlakem? Přijde vám současná podoba v pořádku? Budeme-li stavět, opravdu má smysl jít cestou „až 80 km/h jednokolejně“?
Požadavek kraje je jasný a rozumný.
Na rozdíl od DOLu, který vyšel má toto smysl.

Dash9
Host
Dash9

Myslím si, že důležité to není. Současný stav je s výjimkou špiček vyhovující. A stavět kvůli přetíženým autobusům v pátek/v neděli odpoledne železniční trať za několik miliard korun a pak na ní provozovat dotované vlaky mi přijde jako vyhazování peněz. Než bude taková trať postavena, tak budou dávno jezdit autonomní auta nebo autobusy (čímž zmizí problém s řidiči) a po vlaku nikdo ani neštěkne.

VRT
Host
VRT

To je dost mimo názor. Zkuste ještě promyslet, co by mohla nová trať přinést.

Dash9
Host
Dash9

Nic mě nenapadá, napovíte mi?

VRT
Host
VRT

Samozřejmě,
jízdní doba, kongesce, doprava v klidu, energetická náročnost,…

Dash9
Host
Dash9

Myslíte jako že jízdní doba ode dveří doma až do cíle bude srovnatelná s autem? To jako vlak pojede z Liberce do Prahy 15 minut, aby eliminoval tu půlhodinu v Liberci z domova na nádraží a v Praze půlhodinu z nádraží do cíle cesty? To je na 100km vzdálenost krásných 400 km/h průměr. Tak to pak jo, to bude určitě energeticky nenáročné.

VRT
Host
VRT

Tady je asi debata marná. Zeď v tenisu neporazím…

X 1
Host
X 1

To neprorazíš. 😉
Zapomínáte však oba na nákladní dopravu.
Teď nemám na mysli, těžké cargo. Ale třeba prázdné autovozy z Bremerhavenu nebo lehčí směsky.
Uleví se tím přetíženému Elbtálu. A v budoucnu by tyto lehčí vlaky nezabíraly kapacitu v tunelu do z Ústí do Drážďan.

...
Host
...

Tyto lehčí vlaky budou jezdit Elbtálem i ve vzdálenějším budoucnu, právě aby nezabíraly kapacitu v tunelu.

X 1
Host
X 1

Jeudut budou Elbtálem jedině přes den. Pokud dostanou hlukovou kvótu.
V noci se tam po dostavbě tunelu nemá pohnout jediné nákladní kolo.

...
Host
...

Šedá teorie, zelený strom života…

X 1
Host
X 1

Byla to jedna z podmínek od zelených k jejich souhlasu se stavbou v Erzgebirge a k přidělení peněz na stavbu.
A když jsem kdysi četl o projektu nákladního koridoru Magdeburg – Falkenberg – Horka, tak tam bylo výslovně zmíněna možnost ramene z Hoyerswerdy, přes Löbau do Rumburku nebo přes Zittau do Liberce.
Faktem však je, že je to běh na dlouhé lokte. Vždyť z toho koridoru je v provozu sotva čtvrtina. Nebo už třetina?

...
Host
...

Kdo ví, kde budou za 15 let Die Grüne…

X 1
Host
X 1

Jestliže je předsedou strany německý turek a ve vedení strany je jemu dost podobných, tak se dá předpokládat, že za 15 let budou celkem na vrcholu.

...
Host
...

Když myslíte… Ostatně, znáte ten vtip z toho berlínského metra, ne?

„Poslouchej, Jekto, víš že nás Turků už budou brzy v Německu dva miliony?“
„Fakt Mustafo? No to je skvělý!“
A vedle sedící německá stařena se jen ušklíbne „Hmmm. Kdysi jsme tu měli taky dva miliony Židů“.

X 1
Host
X 1

Tak tenhle je dobrej.
Díky.

AAA
Host
AAA

Přece samá pozitiva a sociální jistoty, to jste nepochopil?

...
Host
...

Trať jen za několik miliard? No to byste byl z hodně laciného kraje… Koridor PH-LB by byl za řádově desítky miliard.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Proč mícháte pomalu i v rámci jedné věty výrazy Görlitz a Zhořelec a už vůbec nechápu v médiu použití výrazu „landrát“ .

Jan Šindelář
Admin

Kde, prosím, vidíte Zhořelec? Nemůžu ho najít …

...
Host
...

Nicméně když už používáte české názvy Chotěbuz, Žitava a Vratislav, buďte konsistentní i u toho Zhořelce. Ale pozor, abychom si pak rozuměli, pokud někdo použije názvy jako Plavno, Celovec, Bělák, Voslava, Cáchy nebo Svinibrod.

Moza14
Host
Moza14

Pane Sůro, “ a průměrná doba jízda dosahuje 54 kilometrů za hodinu.“ nemělo tam být „průměrná rychlost?

Jan Šindelář
Admin

jasně, opraveno

Newsletter