Berlín – Liberec – Praha. Další pokus o rychlejší vlaky na sever po 13 studiích
Siemens Desiro společnosti Länderbahn v Žitavě. Foto: Jan Sůra
Už třináct různých studií vypracoval stát a jeho organizace za posledních třicet let na téma rychlejšího železničního spojení mezi Libercem
Berlín – Vídeň by vyšel asi nejlíp přes Liberec – HK – Pardubice a Brno. VRT by mohla vyjít z Prahy na Berlín levněji přes Liberec ale z Prahy Wroclav jedine přes Hradec Králové.
Tu studii se cityplanem delal i Metroprojekt, nesluselo by se je taky „pochvalit“? 🙂
Tuhle taky? já už se v tom upřímně ztrácím, kdo kterou dělal:)
Když už se píše o vizích zlepšení železničního spojení z Prahy do Liberce (a nebo kamkoliv jinam), mrzí mě, že politická reprezentace nedokáže být konkrétnější a lépe spolupracovat se SŽDC. Stačilo by říci: „Pomohla by nám novostavba trati z Příšovic do Doubí, asi 3 km – nějaký ten most, zářez, násyp, nová zastávka u dálnice, odpadla by tím úvrať v Turnově. Samozřejmě, pohled na mapu napoví, že se v budoucnosti neobejdeme bez tunelu pod Ještědským hřebenem, který by napřímil trasu mezi Hodkovicemi nad Mohelkou a Šimonovicemi. Někde ovšem začít musíme – ideálně tam, kde se poměr investovaných prostředků a následného… Číst vice »
Turnovská úvrať bude kamenem úrazu, který by měl prověřit, jak jsou slova o pozitivním vlivu na liberecký region míněna vážně. Z pražských rychlíků v Turnově přestupuje malá část cestujících do rychlíků na Liberec. Samozřejmě dnes to není atraktivní spojení, což by úvrať vylepšila. Ale zbytek cestujících buď končí v Turnově, přestupují na vlaky do Semil nebo do Rovenska p.Troskami a na autobusy do okolí včetně spojů do Jablonce nad Nisou. Budování úvrati bude výhodou pro Liberec, ale region se tím ochudí. Nikdo neříká, jak se u osobní dopravy zachová obsluha Turnovska a jihovýchodu libereckého kraje. Dávný nereálný záměr na tunel… Číst vice »
13 studií a pořád málo. Copak se v tomhle státě nenajde nikdo kompetentní kdo řekne ,,a dost je to prostě kravina co již ted stojí nemalé peníze,,? Nikdo nic neříká o tom , že by se trat nemohla srovnat, zdvoukolejnit, všeobecně zkulturnit, ale vidět ve všech směrech rychlovlaky? Zachvíli budete plánovat rychlotratě do Varů, Strakonic, Frýdku…. či kam ještě? Kéž by se začalo dělat alespon něco se 4 směry které jsou fakt smysluplné a přestat se zabývat chujovinami na úkor danového poplatníka.
Jenomže stát nechce tu trať ani srovnat, zdvojkolejnit a zkulturnit. Rychlovlaky tam a priori nikdo necpe…
Pokud nechce, asi za tím něco bude že. Liberec již na mapě je prostě směr nikam. Minimálně k Boleslavskému nádraží bych dvě koleje a zadrátované také rád viděl, ale dál co a kam? Ani ve Francii, Spanělsku, Itálii atp do každého města s 90 000 obyvateli trat nevede. Zde se jezdí pomalu do každé Dolní Lhoty. Co chcete víc?
Asi to nechápete, ale zlepšení spojení „do Liberce“ neznamená jen město samotné, ale celý region. Jen dvojměstí Lb + Jn má cca 170000 obyvatel. Dále tím prospějete celému regionu a to už je několik set tisíc lidí.
Píšete o zdvoukolejnění a elektrifikaci do Ml. Boleslavi… to ani ne padesátitisícové město je dostačující cíl a Liberecko ne?
Netuším o co je směr na Liberec méně důležitý než na Budějce. Tedy kromě posvátného slovíčka TEN-T. Směr na Liberec může být na rozdíl od Budějic zhodnocen alternativním spojením do Berlína, a pokud se tam postaví trať vhodná pro náklady, může vytvořit i spojení do Baltských/Severomořských přístavů (např. i včetně přeprav aut ze Škodovky). Z LBC, okolí a nácestných cílů jezdí do Prahy denně tisíce lidí a další tisíce mohou přibýt pokud tam vznikne atraktivní železniční spojení. Využít se to dá i pro návoz do Škodovky, kam na jednu šichtu míří cca 6 tis. lidí. Těžit z toho může i… Číst vice »
Pokud z toho uděláte trať alespoň v parametrech té přes Vysočinu, tak to do TEN-T dostanete a právě i jako alternativu k Fedinandce.
Pořád všechno rychleji, rychleji a rychleji. Za prvé sedněte si a kochejte se trošku nebo v případě závislosti čumte do mobilu. Za druhé do Berlína se dá v pohodě z Liberce dojet za 4 a půl hodinky přes Zittau a Cottbus a pokud nebudete chrápat do devíti a vyrazíte brzy po ránu jste tam v půl desáté. Zpátky se to dá taky s příjezdem večer či pozdě v noci, takže třeba na jednodenní výlet v pohodě. Čas volný max. 7 hodin. To na plánované courání Berlínem stačí. Pro němce obráceně obdobné. Jináč přespat není zakázáno :-). A my ranní co… Číst vice »
Pokud se nezapočítá nákladní doprava, tak nevyjde v žádné studii vůbec nic. Viz legrace kolem prvního dílčího plnění projektování Berounského tunelu.
A co by jako v případě Liberce „a přech“ mělo být započítáno za virtuální nákladní dopravu (vzor Velenice), aby to konečně zázrakem vyšlo „správně“?
Tak třeba to že se bude dát částečně nahradit ta jdoucí Polabím? Rozhodně se nám další kapacity pro zahraniční výměnu zboží budou hodit. Trochu otázka je kudy to vést. Nejrychlejší a asi nejlevnější je vést tunel Proseč nad Nisou – křižovatka D35/ I/65, který by měl ale 4,5 kilometru. problém je že to nedostane Jablonec na jednu štreku s Libercem, a napojí se to akorát tak na jednokolejku ve stísněných poměrech. Ale sklon se tam snad dá nahnat na 8 promile. To by bylo nejrychlejší a nejlevnější. Turnov-Sychrov 100-120km/h, Sychrov-Sedlejovice 80-100k /h, Sedlejovice-Hodkovice 100-120km/h, Sedlejovice – Mordová rokle 80-100, Mordová… Číst vice »
“ V německých médiích se v září objevil i požadavek“ – co to znamená? 😂
Ono by úplně stačilo, kdyby na sebe ty vlaky z Wroclawi do Liberce nějak logicky navazovaly.
Psal jsem to už jednou, ale klidně to zopakuji i pod tento článek, který si docela vtipně protiřečí, či to je ironie? Zúčastnění by chtěli rychlé spojení z Prahy do Berlína přes Liberec a odůvodňují to alternativní trasou pro nákladní vlaky. No to asi není to pravé pro odůvodnění požadavku na zvýšení rychlosti na trati alespoň na 160 km/h. Z Berlína do Gorlitz je to cca 200 km a dojedete tam vlakem za 2,5 hod., z Prahy do Liberce je to pouhých 140 km, ale vláčkem se projedete 3 hodiny. A to Němcům se to zdá u nich pomalé! Železnice… Číst vice »
V Polsku už je snad 40,ne 😉
Kdyby byla trať z Liberce do Prahy stejně konkurenceschopná k silnici,jako je Lb-Hradek,tak super. Ale není.
Politická reprezentace kraje nemůže s peážní tratí udělat nic. To je věcí ministerstev a zejména omezenosti polské strany.
A to spojení Gorlitz – Liberec se povede přes Krompach, nebo jak to vidíte? Myslím, že mi nechtěně dáváte za pravdu. Nejsou schopni se s Polákama domluvit na rekonstrukci stávající železnice. Dohodnou se na spojení Berlín – Praha?
A ta plánovaná trasa je věcí ministerstva nebo kraje? Ve vašem článku několikrát zmiňujete hejtmana Půtu. Tak snaží se o něco, nebo je to jeho tisícidruhé píárko?
Navrhováno přes Frýdlant. Samozřejmě je lepší nic nedělat a čekat, co řekne Mr. Sosna na ministerstvu.
Takže přes Frýdlant a přes Polsko a na naší straně také přes CHKO Jizerské hory … dobrou noc a sladké sny 🙂 Ne, nečekám na to, co se vymyslí na ministertsvu nebo na hejtmanství, protože tento záměr není z žádného pohledu reálný. Jen mě mrzí, že se utrácí za něco, co zůstane na dně šuplíku, místo aby se vymyslelo něco trochu reálného. Třeba přestavba trati z Prahy do Liberce s narovnáním oblouků a tunelem pod Jeřmanicemi, ale alespoň v části stávající tratě, jinak se veškerá snaha utopí v neschopnosti dohodnout se s majiteli pozemků. A než se na tom vážně… Číst vice »
Přečtěte si článek znovu, nebo si najděte dotyčnou CBA. V CBA nevyšla ani blbá rekonstrukce jednokolejky z Boleslavi do Liberce. Prostě nic.
Problém je, že na straně Ministerstva, resp. SŽDC zatím zjevně není vůle. Jak šlo o Nemanice-Ševětín, nebo Plzeň-Stod, bouchli na CK MD do stolu a vynutili si změnu metodiky a zadání, aby vyšly nákladnější varianty. Na Liberec zjevně kašlou, přitom přepravní potenciál u osobky je minimálně takový jako u relace do Budějovic, kde se většina modernizuje na 160 a postaví se celkem 10 nových tunelů.
V textu se také píše, že SŽDC reklamuje výsledky studie pro značné chyby.
Stále doufám, že to p. Čoček a spol. nenechají být a zachovají se podobně jako u zmíněných úseků. Druhou věcí ovšem je, že by se správně mělo počkat až na výsledky SP VRT/RS 5 a podle toho zvolit parametry přestavby. Z tohoto hlediska vnímám aktuální studii jen jako úhybný manévr, „aby se něco dělalo“, a až se dodělá SP na VRTku do Wroclavi, tak se začne nanovo.
Jak je v tom Sosna, tak nic…
Nedohodnou se, protože i když se (možná z důvodu evropských dotací) snaží tvářit, že jde o jednu věc, tak jsou to tři rozdílné akce:
a) Berlín – Gorlitz – vnitroněmecký problém, v tom Česko ani Polsko kromě bezvýznamné přímluvy nic neudělá
b) Gorlitz – Wroclaw – to Čechy vůbec nezajímá
c) Gorlitz – Liberec – to vůbec nezajímá Poláky (a vlastně ani Němce – co by v Liberci dělali? Jediný jejich zájem na tom, stejně jako v Polsku, je dovoz levné pracovní síly)
ad3: podívejte se někdy na konci směn v libereckém Densu na počet autobusů s polskými destinacemi.
Tak to prosím vás běžte zkusit. Nová silnice mezi Hrádkem a Žitavou přes Polsko se řešila asi 20 let a nakonec ji zaplatili Němci a naši. Házel do toho vidle i polský Sejm (kvůli uhlí). Ta železnice Poláky vůbec nezajímá, jenom inkasují poplatky za průjezd našich vlaků a nedali do ní za 30 let co pamatuju ani zlotý. Pro ně je Porajów konec světa, který by nejraději celý přetěžili. Zatím nepomohlo naprosto nic. Nejlepší by bylo, kdyby se peážní trať (stejně jako trať přes Glucholazy) pokusilo vykoupit SŽDC, ale to bychom museli mít na Poláky nějakou páku (něco, o co… Číst vice »
Co je hnát k Evropskému soudu.
My a Němci platíme a Polsko nic neinvestuje.
Není jenom obohacování se?
K Evropskému soudu je časem budeme hnát spíš kvůli ztrátě zdrojů vody v důsledku důlní činnosti. Pro těžaře totiž končí území dopadu na 1 km vzdálené státní hranici a co prohlubování a rozšiřování dolu natropí u sousedů, to je vůbec nezajímá.
Tak nabídněme že je zbavíme všech podvratných živlů žijících intimní život proti Bibli? Tak a teď vážně. Co zkusit s Němcem domluvit stavbu tratě, byť pomalé na 50km/h přes Zittau-Süd, Irmscherteich a Hartau? Nebo o tom jenom příliš hlasitě mluvit. To by pak mohlo dojít k tomu že se jejich přístup změní, ale hádám že se ani nenadáme a rypadlo si začne ukusovat z náspu, jsou to blázni a pro vyuhlení udělají cokoliv. Co se týče Jeseníků, tam je problém že zemská hranice nekopíruje státní a přirozená spádová oblast je do Polska, párkrát jsem zaslechl že i místní by raději… Číst vice »
Zittau Süd je asi také vtip, ne? Že bychom v Hrádku a Žitavě vybudovali terminál jako v Brestu Litevském, kde se budou jeřáby vyměňovat skříně vagónů různých rozchodů? Jinak přes zástavbu Žitavy to k hranici nedotáhnete (leda bychom počkali dalších 30 let, jestli se Žitava úplně nevylidní), všude je to mělce poddolované pod sedimenty, na hranici je jezero Krystýna a skládka a je to docela pěkný kout země na to tam cpát novou liniovou stavbu. To by asi ani ti Poláci nepovažovali jako bububu. Jinak jsem kdesi (asi v ZÚR Olomouckého kraje) viděl vyznačenou trasu spojky Jindřichov ve Slezsku –… Číst vice »
Ale ne, dvojrozchod jako v Hradci 😀 a spíš to vzít jako bububu. Ale taky bychom to mohli protáhnout, prvně s lokálkovým obloukem R300 po hrázi. 😀 Pokud je v plánu jenom nějaká šotočára a jiná činnost není vykazována, tak je to asi na stejné úrovni, jako dělat na ně bububu s obrázkem z káčka, jo kdyby se zaplatila modernizace trati do Zlatých Hor, nebo se začala řešit alespoň naoko EIA, to by bylo něco jiného. Ale pořád si tak říkám, že ideální by byla na Jeseníky nějaká „Rhétská dráha“, je to pořád jen trať pro osobní dopravu a jít… Číst vice »
Do Vratislavi přes Liberec? Vlhké sny Libereckých! Pokud má taková rychlá trať někdy vzniknout, pak jediné rozumné trasování je přes Hradubice, Trutnov a Valbřich.
A Berlín–Praha je samozřejmě také rozmější přes Drážďany a Ústí.
Chotěbuz, Zhořelec a Žitava se prostě následkem WW2 staly periferií, mohou být rády za dálnici ve směru východ–západ, žádná smysluplná poptávka v příhraniční ose sever–jih nikdy nebude.
Mně se tedy nezdá, že by z Prahy do Liberce bylo špatné dopravní spojení. Celkem v pohodě se dá na kraj Prahy dojet za 50 minut a do centra za hodinu a čtvrt. Co by za to některá jiná města dala…
Opravuji: Mně se tedy nezdá, že by z Liberce do Prahy bylo špatné dopravní spojení. Celkem v pohodě se dá na kraj Prahy dojet za 50 minut a do centra za hodinu a čtvrt. Co by za to některá jiná města dala…
Pokud to posuzujete autem, tak určitě. Pokud veřejnou dopravou, vemte v úvahu faktor přepravních špiček, kde nestačí ani autobusové posily. Pokud nevěříte, doporučuji se podívat například teď do rezervačního systému RegioJetu na pátek ve směru z Prahy. Podotýkám, že je zkouškové a není ještě plná sezóna dojíždějících studentů. Jen bych rád podotkl, že Liberec je pátým největším městem ČR.
A jak na tom teď bývá Flixbus v neděli a v pátek??
Pátek už jsem viděl párkrát vyprodáno:)rozhodně nepřidává ale posily, RJ ano a celkem operativně. Jen to pak vede k poněkud kolapsovému stavu na Fügnerce.
Nadto bych uvedl, že samotný Lbc je pátým největším městem ČR, avšak při započtení konurbace (Lbc – Jbc), jakož i přilehlých sídel, jež by z rychlého spojení s Prahou profitovala (SmrT, Frýdlant), se třeba Plzeňsko nebo ČB „trčí do kapsy. Ostatně stačí se podívat do mapy „Hustota zalidnění ČR“. Třeba takový IV. koridor vede totálním územím nikoho, mezi ČB a Prahou je akorát souměstí Tábor – Sezimovo Ústí – Planá nad Lužnicí. Pokud k tomu přiberu i MB a víkendovou/sezónní dojížďku půlky Prahy do Jizerek a Českého ráje, tak upřímně nechápu, proč nejsou schopni dojít ke kýženému výsledku, když třeba… Číst vice »
Koukám, že pro Liberec bylo taky založení Velké Prahy památným dnem, protože se díky tomu dostal do první desítky měst podle velikosti. Brno se tehdy posunulo z pátého místa na druhé…
Asi budete překvapen, ale dávno před založením Velké Prahy byl Liberec druhým největším městem v Čechách:-)Památným dnem pro obyvatele Liberce je obvykle každý rok první sníh a ucpaná I/35 obyvateli Prahy s vozidly na letních pneumatikách.
Nemyslej voni Reichenberg, vašnosti?
Vážený pane redaktore, Liberec a druhé největší české město? No to si snad děláte legraci! Velká Praha vznikla v r. 1922. Liberec měl v r. 1921 celkem 34.985 obyvatel, Plzeň v témže roce 88.416 obyvatel. Pokud se tedy domníváte, že 34 tis. je více než 88 tis. tak ano, ale pokud platí základní matematická pravidla, tak druhým největším českým městem (Brno a Ostrava jsou na Moravě) byla, je a bude PLZEŇ (ne Liberec, ačkoliv je to jinak sympatické město). Při všech sčítání obyvatel od r. 1869 do r. 2011 měl Liberec méně obyvatel než Plzeň! Dnes má Plzeň o 68tis.… Číst vice »
https://cs.wikipedia.org/wiki/Liberec
Host má pravdu, to o druhém největším českém městě platilo tak do poloviny 19. století (možná lehce přes), pak už druhé držela a drží Plzeň, s výjimkou doby než vznikla Velká Praha, to byl třetím největším město Žižkov.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Plzeň#Obyvatelstvo
https://cs.wikipedia.org/wiki/Plzeň#Obyvatelstvo
https://cs.wikipedia.org/wiki/Žižkov
To nerozporuji, já nepsal o období,kdy LB byl druhým městem. Prostě byl.
A kdysi to byla Kutná Hora 🙂
Liberec druhým největším českým městem, pane Sůro, nikdy nebyl. Víte proč? Protože byl městem německým.
Bavíme se o městech ležících na území nynější ČR.
To máte pravdu, před deseti lety jsem denně dojížděl z Liberce do Prahy a zpět s SA a ty špičky byly už tehdá problém. Dnes jezdím z Liberce do Prahy jedině autem, protože veřejnou dopravou to obsolvuje jen opravdový a kovaný masochista :-).
Jezdím veřejnou dopravou a za masochistu se nepovažuji:)pokud se člověk vyhne té největší špičce, tak to stále jde. Navíc z poněkud záhadných důvodů jezdí FlixBus i déle než rok po zahájení poloprázdný:)
Zajímavé, na Praha – Brno s flixem jezdí lidí docela dost, i přes zmatečné změny v JŘ
Pro mě to je také těžko pochopitelné. Nicméně za posledních deset jízd jsem jedinkrát neseděl sám na dvousedačce. Jedinkrát to bylo v pátek odpo z Prahy. JŘ je postaven víceméně na opravdu denní dojíždění do práce v pevnou dobu, jinak je těch spojů tak málo, že člověk stejně většinou skončí v RJ. Ceny většinou stále velmi nízké, přesto poloprázdní, pro mě nepochopitelná díra na peníze.
A doby před 20 – 25 lety za monopolu ČSAD pamatujete? 🙂 To byl teprve masochismus….
13 studií? Není to málo?
Já bych počkal na 25 studii, ta hodně napoví, co dál….
Aneb stále hledáme, jak to celé přiohnout, aby to už konečně ekonomicky vyšlo…
Přitom je to tak jednoduché: potřebujeme železniční trať na úrovni 21. století. Tedy 2 koleje, 160 km/h+, co největší užitek (napojení MB).
Ono je to ještě jednodušší. Žádnou takovou trať totiž nepotřebujeme. A všechny ty studie to zatím potvrdily.
Autoři studií ví vždy vše nejlépe. Víte, že podle studie kolejového napojení Mošnova mělo loni odbavit ostravské letiště 1,5 milionu cestujících?😀 berte to tak, že budete mít po D10 v autě klidnější jízdu 😀
Autoři neví, autoři jen zpracovávájí podklady na základě kterých vyhodnotí situaci. Klidně si zkuste jednu takovou studii udělat sám a vydat ji na svém webu. Při troše štěstí vás zde nerozcupují, projde připomínkováním obcí, kraje, státu, občanských a ekologických sdružení a vaše studie neskončí jako pohádka do šuplíku. A nejvíce se těším na výjádření ekonomů na vaší ekonomickou analýzu. Pokud ve studii předpokládali s růstem odbavení na 1,5 mil., bylo to za nějakých podmínek a nějakých prognóz, které když ambiciozní politici změní a fackují problematiku od futer k futrům, nikdy se nesplní. Jeden příklad – vlakové spojení a koordinace s… Číst vice »
Zatím prostě nevyšlo to, co má vyjít :).
Nicméně třeba tu krajskou „ne-VRTkovou“ bych nepočítal, ta byla jen předvolebně-populistická a taky malá domů v rámci libereckého „pískoviště“.
Bez ohledu na politiku, opravdu není důležité mít napojení Liberece na Prahu vlakem? Přijde vám současná podoba v pořádku? Budeme-li stavět, opravdu má smysl jít cestou „až 80 km/h jednokolejně“?
Požadavek kraje je jasný a rozumný.
Na rozdíl od DOLu, který vyšel má toto smysl.
Myslím si, že důležité to není. Současný stav je s výjimkou špiček vyhovující. A stavět kvůli přetíženým autobusům v pátek/v neděli odpoledne železniční trať za několik miliard korun a pak na ní provozovat dotované vlaky mi přijde jako vyhazování peněz. Než bude taková trať postavena, tak budou dávno jezdit autonomní auta nebo autobusy (čímž zmizí problém s řidiči) a po vlaku nikdo ani neštěkne.
To je dost mimo názor. Zkuste ještě promyslet, co by mohla nová trať přinést.
Nic mě nenapadá, napovíte mi?
Samozřejmě,
jízdní doba, kongesce, doprava v klidu, energetická náročnost,…
Myslíte jako že jízdní doba ode dveří doma až do cíle bude srovnatelná s autem? To jako vlak pojede z Liberce do Prahy 15 minut, aby eliminoval tu půlhodinu v Liberci z domova na nádraží a v Praze půlhodinu z nádraží do cíle cesty? To je na 100km vzdálenost krásných 400 km/h průměr. Tak to pak jo, to bude určitě energeticky nenáročné.
Jistě, energeticky výhodnější je,aby jel každý autem do Prahy. Ideálně sám.
No, pokud do toho započítáme i množství energie, které si vyžádá výstavba nové koridorové trati, může se stát, že to energeticky výhodnější ještě třeba 300 let bude (D10 už stojí).
1) máte pravdu, ale to samé se týká i D10, jejíž výstavba stála také „množství energie“. Čili z hlediska výstavby infrastruktury je situace zhruba vyrovnaná a jde jen o provoz.
2) spojení Praha – MB – Liberec by měla být věnována stejná péče jako Praha – Tábor – ČB, či spíše větší, protože obsluhuje více obyvatel.
Drobným detailem zůstává, že ta D10 už stojí, čili „sunk costs“, to už nezměníme.
A příslušná pozornost tomu spojení věnována také je. Do Budějovic z Prahy zatím žádná celistvá dálnice nevede, narozdíl od Liberce.
Ale do Liberce nevede a nikdy nevedla žádná dálnice. Teď do Lbc vede silnice první třídy. Takže dálnice zlatý oči. Co by za pořádnou dálnici s městským obchvatem a konkurence schopnou železnici dali. Když to srovnám s Olm, Hradcem, Ústím i ty Budějky budou na tom líp. Tam se to alespoň staví. Lbc má proti všem větším městům v páteřní infrastruktuře polovičaté-úsporné řešení. Ve všem! a to počítejte 150tisíc lidí v kotlině. Už by se měl někdo hlasitě ozvat!
co by za tyhle zlatý oči dali v budějovicích nebo ve varech. jo, staví se. ale něcou souvislého aspoň v podobě toho do liberce tam nebude ani za dvacet let.
Vary sotva 50 tisíc lidí. I když vezmu celý kraj tak mají daleko méně obyvatel. A jak Budějky, tak Vary mají trať elektrifikovanou. Lbc je jediný kraj, kde el. není…sorry mít elektrifikovanou žel jako do Budějic, tak nic nežádáme. Kdy přijede Pendolíno do Liberce alespoň na ukázku? max za brejlovcem…
tak Vary mají trať elektrifikovanou. … jo akorát že nevede na Prahu 🙂
Z Liberce také nevede elektrifikovaná trať na Prahu. Ani nikam jinam
Z Liberce vede elektrifikovaná trať do Jablonce.
A jo vlastně. A z větší části je i dvoukolejná.
Ale mají. V liberci je velká 0 a dlouho bude! A Srovnáváte Vary, které mají 47 tisíc obyvatel. Dívejte se směr Olomouc, Hradec, Zlín, Budějice, Ústí. Tam srovnávejte. Tam je obrovský rozdíl. Liberec je z těchto měst největší.
Srovnávám Vary, protože je to taktéž krajské město. A nemá na Prahu ani přímou železnici ani tu přejmenovanou silnici pro motorová vozidla. To je teprve velká 0.
Ale houby. Koridorová trať v Chebu, což je 40km. Až bude dotažena koridorová trať pro SC cca v Mnichově Hradišti, tak argumentujte. A furt zmiňujete KV, což je sotva poloviční město do počtu obyvatel než samotný Lbc. Jiné opomíjíte…Jinak KV mají mezinárodní letiště nee? takže žádná 0.
Praha Vary nejrychlejší vlak 3:11, Praha Liberec 2:36. Jestli je to po koridorové či nekoridorové trati je běžnému cestujícímu jedno. Že si může místo toho zaletět na mezinárodní letiště, no vážně vtipné. Hahaha.
Porovnejte prosím velikost KV a aglomerace do 20 km a LB podle počtu obyvatel.
Jak už jsem psal výše – porovnávám krajská města. Považoval bych za normální aby každé krajské město mělo slušné silniční i železniční spojení s Prahou. Liberec má aspoň tu dálnici, Vary nic.
Tady je asi debata marná. Zeď v tenisu neporazím…
To neprorazíš. 😉
Zapomínáte však oba na nákladní dopravu.
Teď nemám na mysli, těžké cargo. Ale třeba prázdné autovozy z Bremerhavenu nebo lehčí směsky.
Uleví se tím přetíženému Elbtálu. A v budoucnu by tyto lehčí vlaky nezabíraly kapacitu v tunelu do z Ústí do Drážďan.
Tyto lehčí vlaky budou jezdit Elbtálem i ve vzdálenějším budoucnu, právě aby nezabíraly kapacitu v tunelu.
Jeudut budou Elbtálem jedině přes den. Pokud dostanou hlukovou kvótu.
V noci se tam po dostavbě tunelu nemá pohnout jediné nákladní kolo.
Šedá teorie, zelený strom života…
Byla to jedna z podmínek od zelených k jejich souhlasu se stavbou v Erzgebirge a k přidělení peněz na stavbu.
A když jsem kdysi četl o projektu nákladního koridoru Magdeburg – Falkenberg – Horka, tak tam bylo výslovně zmíněna možnost ramene z Hoyerswerdy, přes Löbau do Rumburku nebo přes Zittau do Liberce.
Faktem však je, že je to běh na dlouhé lokte. Vždyť z toho koridoru je v provozu sotva čtvrtina. Nebo už třetina?
Kdo ví, kde budou za 15 let Die Grüne…
Jestliže je předsedou strany německý turek a ve vedení strany je jemu dost podobných, tak se dá předpokládat, že za 15 let budou celkem na vrcholu.
Když myslíte… Ostatně, znáte ten vtip z toho berlínského metra, ne?
„Poslouchej, Jekto, víš že nás Turků už budou brzy v Německu dva miliony?“
„Fakt Mustafo? No to je skvělý!“
A vedle sedící německá stařena se jen ušklíbne „Hmmm. Kdysi jsme tu měli taky dva miliony Židů“.
Tak tenhle je dobrej.
Díky.
Přece samá pozitiva a sociální jistoty, to jste nepochopil?
Před 15 lety před vstupem RJ na tuto trasu taky všichni tvrdili, že těch 8 párů spojů Liberec Praha stačí. Zkuste porovnat přepravní výkon a tehdy.
Kdo „všichni“? Já tedy rozhodně ne (a to jsem jel „na jedné noze a ještě ne vlastní“ s ČSAD Liberec jen párkrát z nouze).
Ostatně zmiňované dlouhodobé denní dojíždění svědčí o tom, že to funguje i v busech – a kdybychom neměli modrogumní ministerstvo, tak by se i nějaká dotace na okrajové nebo „nemístenkové“ spoje našla (tak jako se k témuž používá na železnici).
Všemi myslím ČSAD Liberec,odpor dopravy KÚLK, x regionálních politiků. Všichni je špatné slovo, uznávám.
Trať jen za několik miliard? No to byste byl z hodně laciného kraje… Koridor PH-LB by byl za řádově desítky miliard.
Proč mícháte pomalu i v rámci jedné věty výrazy Görlitz a Zhořelec a už vůbec nechápu v médiu použití výrazu „landrát“ .
Kde, prosím, vidíte Zhořelec? Nemůžu ho najít …
Nicméně když už používáte české názvy Chotěbuz, Žitava a Vratislav, buďte konsistentní i u toho Zhořelce. Ale pozor, abychom si pak rozuměli, pokud někdo použije názvy jako Plavno, Celovec, Bělák, Voslava, Cáchy nebo Svinibrod.
V případě Görlitz / Zhořelec je to poněkud složitější. Když se v LB řekne, že někdo jede do Zhořelce, myslí tím polskou část, když do Görlitz, myslí tím německou část.
Článek snad ale čtou i lidé, co nebydlí v Liberci.
Ale i ti snad vědí, že německá část města je Gorlitz a polská Zhořelec
Ne, ti vědí, že polská část města se oficiálně jmenuje Zgorzelec. Zhořelec je český název pro celé to město, tedy jak pro polskou, tak pro saskou část.
Pane Sůro, “ a průměrná doba jízda dosahuje 54 kilometrů za hodinu.“ nemělo tam být „průměrná rychlost?
jasně, opraveno