obrazok-zdopravy

Belgie odkládá výhradní provoz pod ETCS. Dodavatelé nestíhají, vysvětlila vláda

Belgická železnice. Foto: InfrabelBelgická železnice. Foto: Infrabel

Belgie má obavy, že by zavedením výhradního provozu přišla v prosinci až o 30 % výkonů.

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Paterson

Takže chytří a bohatí si vklidu domluví odklad a implementaci v rozumném čase, jen hloupí, chudí češi musí mít vše na sílu co nejdříve a udělat ze sebe užitecné idioty, co vyžerou první všechny poporodní bolesti tohoto ETCS systému. Jak typické.

Air Traveller

kdyz za zapadem zaostavame … je to spatne.

kdyz udavame tom … je to spatne.

co je tedy spravne?

Paterson

Jenže tady neudáváme tón, ale jsme pokusnými králíky v zavádění technologie, která je dost drahá a v zimě nefunguje. Prostě, češi masochisticky a slepě přijmou příkaz z eu, aniž by se obtěžovali navrhnout levnější řešení. A kamionisti si mnou ruce, jak se ta železnice pod vedením ministra dopravy dobrovolně sebepoškozuje.

Air Traveller

a ona v zime nefunguje?

to, ze jsme spustili vyhradni provoz letos v lednu nema s EU nic spolecneho.

ze vy “fakta” sbirate na novinkach a v diskusich na nich…

Michal M

Důchodci vždy požerou všechny ty titulky a z nich si složí katastrofický stav reality.
Je pak logické, že v tomto senilně-katastrofickém světě by se nemělo dělat nic.

El Barto

Ještě horší je, že autor příspěvku Halásek, který aktuálně vystupuje pod jmény Paterson a František Josef, není důchodce, ale údajně člověk těsně po VŠ.

Karl vB.

Můžete prosím objasnit, jak na základě několika (více) diskusních příspěvků jste schopen, alespoň přibližně, určit věk pisatele?
Ptám se i přesto, že s většinou příspěvků vámi probíraného pana Patersona se neztotožňuji.
Trochu mi přípomínáte jistého diagnostika „ICE_Laco“, který v diskusi u článku o pozornosti LE ve formě 0,3 l. piva, na dálku určuje, kdo je alkoholik.
PS: Čas je pán, vládne všem a vy nejpozději za několik desetiletí, sám spadnete do vámi kritizované kategorie. 🙂

Flek

To už je minimálně po druhé, po mě, co si o někom, kdo je zoomer, vymýšlí, že je duchodce. Na to jeden musí být dobrej dement..

zyx

V zimě nefunguje…. To hledejte problém někde jinde, ale ve Švédsku bylo ETCS prioritně instalováno na Malmbanan, tedy tě nejsevernější trati, a tam jsou zimy, že by jste je ani raději nechtěl.

Air Traveller

on nejspis mysli tu vec, jak byl problem letos v zime s mobilni casti.

a ted to bude nejspis opakovat dalsich dvacet let.

Karl vB.

Myslím, že zrovna v minulém týdnu jsem v rádiu, nebo v tv zaznamenal důrazný apel pana řídícího Krapince na Alstom + Siemens na vyřešení problému s námrazou u mobilní jednotky ETCS, aby letošní zimu nebylo nutné u této miliardové zakázky ke zprovoznění nouzově používat kýbl vody o teplotě 65°C.

Y.K.

Hlavně to byl problém specifický pro retrofity 363 s OBU Alsom, tedy je to specifický problém dané instalace, ne ETCS obecně (na moderních mašinach se neprojevilo). Tedy reklamace u dodavatele by měla být jasná.

Paterson

V nedělních OVM. Ale hlavně, že si SŽ rozdali odměny za bezproblémovou implementaci. Vím, není to jejich chyba.

Karl vB.

Zřejmě nikdo soudný neočekával takové problémy, když se ta technologie nasazuje i severněji od nás.
A všichni soudní byli naopak zaskočeni bizarním zdůvodněním tiskové paní Judity z Alstomu:
„V období testování systému ETCS v Česku jsme neměli možnost čelit podobným klimatickým podmínkám jako v době zavádění systému v lednu letošního roku.“
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/cele-bylo-bile-obalene-snehem-mrazy-delaji-problem-cidlum-noveho-drazniho_2502071034_kvr

shadow

Porovnávat ETSC na některých koridorech (ČR) s výhradním provozem na všech tratích (Belgie) určitě dává smysl 🙂

El Barto

Ano, jak typické: Halásek zase plká sebemrskačské nesmysly, jak jsme my Češi strašně blbý národ. Nebere vůbec v potaz, že Belgie oproti nám alespoň nějaký zabezpečovač už má.

Očekávám whataboutismus o kamionech nemajících zabezpečovač vůbec, protože cpát všude kamiony je tvoje parketa. Asi jsou pro tebe posvátné, jak rád říkáš.

Michal M

Hloupí, chudí Češi narozdíl od Belgičanů neměli žádný jiný vlakový zabezpečovač a je v zájmu všech cestujících i železničních zaměstnanců, aby tak nastalo co nejdříve.

Karl vB.

Co když je to tak, že v Belgii chtěli zavést výhradní provoz ETCS na síti k jednomu datu (což je revoluce), uvědomili si problémy vyplývající z nepřipravenosti a o rok tento krok odsunuli.
U nás se zvolil postupný náběh výhradního provozu po etapách a v rámci jedné etapy postupně po traťových úsecích (což je evoluce).
Druhým faktorem je tlak na to, abychom na naší síti nějaký systém zabezpečení jízdy vlaků konečně zavedli. Jiné státy, které ho mají, v tomto ohledu bota netlačí, proto až tak moc nepospíchají.
https://zdopravy.cz/32-miliard-do-bezpecnejsich-trati-stat-chysta-novy-jizdni-rad-na-zavadeni-etcs-209507/

Paterson

Máte pravdu. Přesto však železniční doprava neustále klesá a před 60-80lety fungovala celá síť pomocí hradel, hláseka
Návěstidel a to jezdilo násobně více vlaků. Taky se to vyjezdilo, proto je současná úzkostlivá snaha o superbezpecnou železnici, když 80% nákladu jede po silnici poněkud zvláštní.

Kubrt

Násobně víc vlaků rozhodně nejezdilo. Jezdilo víc nákladních vlaků a víc se manipulovalo, ale vlaků osobní přepravy (všeho druhu) jezdil proti dnešku zlomek.

Flek

Ale jezdilo více lidí, před 30 lety tu jezdilo pres 200 milionů lidí za rok, dnes se k těm číslo neblizime, ani když jezdí 3 x více vlaku.

Paterson

Aha, takže při současné krizi železniční nákladní dopravy jezdí více vlaků než před rokem 90? A když na některých tratích je počet nákladních vlaků týdně nula a v minulosti třeba 5 denně, to není násobně větší vlaková doprava? Aha, tak na co si ČDC stěžuje? Tomu nějak nerozumím.

El Barto

Že něčemu nerozumíš nikoho nepřekvapí. Spíš mě baví, jak o době před mnoha lety básní někdo, kdo ji neměl šanci zažít a dle předchozích příspěvků má o ni velmi přikrášlené informace z bůhvíjakých zdrojů, pakliže si je rovnou nevylhal, aby mu seděly do narativu.

El Barto

Jezdilo násobně víc vlaků? Zdroj? Nebo spíš další Haláskova lež z mnoha?

Dusanh

A těch nehod…

Karl vB.

Svojí roli ve vašem pohledu na věc může hrát to, že:
– páni hvězdáři za staré doby kdejaký malér před veřejností ututlali, nebo bagatelizovali
– práh lidské i technické tolerance různých neplech byl v minulosti mnohem větší, než dnes (když nebyl karambol, řešilo se to zpravidla flaškou)
– mnoho nepravostí nebylo možné zpětně ani nijak věrohodně dohledat, zdokumentovat
– nic nebylo načipované, neexistoval internet ani mobilní sítě

Petr

Česko není chudá země.

Kkarel

Když to tak kritizujte máte s tím systémem nějaké zkušenosti?

jan táborský

Zahradní město vypomůže začne fakturací

Tonda Sehnal

To bít čezký co za přýspěveg?

Tom

Rozumné rozhodnutí, u nás to muselo být za každou cenu… samozřejmě vysokou, protože poptávka je na špici.

Kubrt

U nás je to o postupném zavádění, v Belgii se hovoří o celé síti.

Jouda

A o to jde. V Begii se počkalo,až bude celá síť a pak to chtěli naráz do vyhradního. Ale stejně se to odložilo. U nás se převádí do výhradního „jen“ určité úseky, bez kterých se v podstatě ty ostatní stejně neobejdou. Jak lišácké. Nevadí. Náklady nejezdí, regionální taky časem přestanou, až se začne cena promítat do kilometru, tak bude bezpečno a emisně čisto 🙈🤣🤣

Kubrt

Protože jednak už mají národní zabezpečovač, druhak mají tu síť, proti nám, zredukovanou téměř výhradně na elektrifikované dvoukolejky s intenzivním provozem. Čekat u nás na pokrytí celé sítě znamená nikdy se nedočkat a na hlavních tratích dál jezdit bez zabezpečovače.

Frantisek X

Takže to v podstatě ale také odkládají na těch hlavních, na něž my to tlačíme na sílu, třeba i za cenu ztráty výkonů (kdo přejde na silnici, toho asi nižší bezpečnost až tak netrápí). Neříkám, že není dobré tratě lépe zabezpečit, to naopak, nicméně vždy je třeba vzít v potaz celkový výsledek, nejen jednu sledovanou věc. Je hezké to mít skvěle vymakané, ale musí na to slyšet i uživatel. Doufejme, že jich to odradí co nejméně.

Kubrt

Skončila nějaká přeprava na železnici z důvodu zavedení výhradního provozu pod ETCS?

El Barto

S jistotou vím o nákladních vlacích z Mladče na Zlínsko, loni to vozily 749 IDS, letos konec. Ale nějaký celkový obrázek, kolik např. procent přeprav takto skončilo, nemám.

Kubrt

A jo, odsiřovací vápenec do teplárny, to jsem tuším někde četl, díky. To je škoda.

182-097

I nějaké objemy štěrku na železniční stavby z kamenolomu z Jakubčovic nad Odrou, kde se vyplatí poslat kamiony rovnou než stroj s ETCS.

Jouda

Tak někde jsem včera četl vyjádření Totha, že pokud skonci kusovky jako celek, je to roční objem 12 mil tun. A očekává že skončí, protože se od ledna rapidně zdražuje. Víte, oni se ty náklady za ETCS někam propsat prostě musí. Politicky se to přiznat nemůže, že se zdražuje na den přesně se zavedením ETCS, ale přímou souvislost finanční to má. Přímý vlak ucelenka, která by skončila asi taky, ale letos se to ještě dá, rok 26 , jo to už bude jná… A nějaká ta přeprava ze zahraničí se nám jisti jistě začala kvůli ETCS vyhýbat a odjíždět, ale… Číst vice »

asdf

V tejto súvislosti je ale úplne jedno či sa ETCS zavedie 2025, 2027 alebo 2030 alebo aj 2035. Náklady na ETCS neklesnú šibnutím prútika o desiatky percent, naviac proti akémukoľvek poklesu pôjde vždy inflácia.

To isté kusovky. Ak bolo ETCS posledným klincom do rakve kusoviek, tak holt, ale bolo posledným z tak 300 ďalších klincov, a vo výsledku by to znamenalo toliko, že by kusovky skončili o rok, o dva neskôr, takže opäť nič čo by dráhu vytrhlo.

Jaaa

Náklady se mohou změnit změnou situace na trhu.

Jan Tichavský

U nás se zavedl výhradní provoz jen na zlomku tratí, ale aspoň na těch vytížených, kde to má největší efekt. A pokud by nebylo dáno pevné datum, tak to s naším přístupem nebude pořádně hotové nikdy, na odklady jsme přece experti. No a zatímco u nás budou v tom roce 27 stále koridory bez pořádného zabezpečení provozu (spoléhající na lidskou neomylnost), tak v Belgii budou mít kompletní jak síť, tak snad i všechna vozidla potřebná k pravidelnému provozu.

libcha

V článku mi chybí informace o tom, jaký zabezpečovač je v Belgii používán dosud a jakými rychlostmi umožňuje jezdit (na konvenčních i na vysokorychlostních tratích). Jistě, každý si to může dohledat, ale podle mě je to významná souvislost.

Dusanh

Toto ale není článek o zabezpečovačích na belgické síti, nýbrž zpráva o… Takže si to – stejně jako já – v klidu můžete vyhledat na wikipedii 😉
https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_balise-locomotive

Jouda

Rozumní kluci, ne jak tady ten českej Trump z Líbeznice. A děje se tady přesně to, čeho se v Belgii právem obávají.

Dusanh

Belgie jaksi na rozdíl od nás SKUTEČNÝM ZABEZPEČOVAČEM dávno disponuje, i když to teda nedotáhli k celosíťovému pokrytí jako třeba Němci. I tak si ale můžou odklad v klidu dovolit.

Jaaa

Tyhlety katastrofické nesmysly jsou příznačné. Jako kdyby u nás do té doby byla jedna hromada na druhé. Nebyla, furt to bylo o řád lepší než silnice. A tam nikdo ekvivalent ETCS nezavádí.

Takže o co vám jde?

asdf

No, dokiaľ nevyrobíte búračku, čo Vám štreku zavrie na pol roka. Vezmite si, že by sa Hustopeče/B stali v Poříčanech. A že k tomu nebolo ďaleko…

Cesta má proti železnici výhodu, že umieranie za volantom sa považuje za spoločenský normálne.

Jaaa

Přesně tak, je to o vnímané míře akceptovatelného rizika. A ekonomicky pak krvácíme na něčem, co nemá potřebný efekt pro ekonomiku

N.N.

Sražená osoba v kolejišti vs sražená osoba na silnici. Sražená osoba a strojvedoucí vs řidič.

Na železnici se sražení osoby považuje za společensky normální.

Twix

No skoro bych řekl že tady každou chvíli nějakou hromadu máme, přičemž prakticky všem těm vážným nehodám by rozumný zabezpečovač zabránil – kdyby nedovolil projet stůj (Pardubice, Milavče, Balabenka, Bohumín), překročit rychlost (Hustopeče), nebo kdyby dokonce reagoval na nezavřené závory (Dolní Lutyně, Studénka).

Jirka P

Jo, takže máte 9 mrtvých za asi 5 let, kolik je jich za srovnatelné období na silnicích, ke 2 tisícům. Jestli tohle není řádový rozdíl, tak nevím co je.
A ve Studénce závory zavřené byly, takže by ten váš zabezpečovač neměl na co reagovat. Když pominu to, že vzhledem k našemu časování stažení závor to už stejně nejde ubrzdit.

asdf

Počet mŕtvych na cestách nikoho nezaujíma. A už vôbec nie v porovnaní s dráhou.

Uvažujte hmotné škody a to vrátane uzavretia trate. A prípadne si to rozšírte o nejaké nie až tak hypotetické varianty. Napr. si predstavte, že v októbri 2022 v Poříčanoch v podstate tie isté cisterny s benzénom by povolili rovnako ako v Hustopečích nad Bečvou.

Twix

O silnicích jsem nic nepsal, nevím jaký chcete na nich zavádět zabezpečovač, ale úmrtnost na nich i přes rostoucí provoz stejně klesá – bezpečnější auta, asistenti, lepší silnice… Navíc proč počítáte jen mrtvé? Když někdo přijde o život na silnici pár bloků od mého domu, nejspíš si ničeho nevšimnu. Ale když fíra na trati 50 km před mým vlakem jen trošku projede stůj, zdržím se o dvě hodiny. Jak se toto dá porovnat?

Jaaa

ETCS je rozumná technologie a má smysl ji zavádět, ale tahle argumentace je opravdu mimo mísu.

Neznamy Jarek

Belgie není železniční laboratoř Evropy?