Belgická univerzita zakázala zaměstnancům lety na kratší vzdálenosti
Vlak ICE na nádraží v Bruselu připravený k odjezdu. Foto: Jan Sůra
Opatření univerzita vysvětluje menší ekologickou stopou železniční dopravy.
Opatření univerzita vysvětluje menší ekologickou stopou železniční dopravy.
Pche, 8 hodin. Když já jsem byl kdysi dávno doktorand, tak jsem jel vlakem na konferenci, co se konala na Sibiři. Ještě teď se divím, že mi to prošlo, týden tam a týden zpět.
Po návratu mě sekretářka katedry vítala slovy „Jé, VTT, vy jste se nám vrátil. A živej!“
To se jim to zakazuje letadla, když nemají most na Výtoni.
Aha…Takže 8 hodin vlakem tudíž na jednání jedu den předem, pak jednání a další den 8 h Z5…místo toho aby letěl 2 h tam, 2 h Z5 a jednání a stihne to např.za den…nehlede na to pokud je letadlo plný, tak ekologická stopa je menší než u vlaku…
Nic proti, ale je to univerzita, to znamená stát+akademická sféra. Tam nebudou sčímkoliv spěchat. Co se týče Beneluxu, tak to chápu. Z letiště v Antverpách nic nelétá. Nejbližší použitelná letiště jsou v Bruselu a Rotterdamu. Naproti tomu, železniční spojení prakticky do celé západní Evropy, je od tam víc než dobré.
To je věc druhá… Ale apriotne zakázat létat když vlakem je to do 8 h je blbost…a to že je to státní/akademická sféra? Tak tam by se právě na čas alias peníze mělo hledět maximálně, jelikož to jde z daní všech… Čili pokud někdo musí nekam cestovat a napr..Rynair nabízí letenku za 30 euro a stihne se to na otočku a jízdenka na vlak 100 euro plus 2 placené dny a ubytko navíc, tak je volba jasná- letadlo.
No mělo by, ale praxe z českých univerzit hovoří zcela o opaku. Každopádně univerzita je zaměstnavatel a tedy má právo stanovovat pravidla proplacení zaměstnancům.
Plné letadlo má lepší ekologickou stopu než auto (typicky do cca 3 pasažérů, ovlivňuje to ale hodně i vzdálenost). V žádném případě ale nevychází líp než průměrně obsazený elektrický vlak.
Když se však do celkového součtu započte ekologická stopa výstavby infrastruktury, bývají lidé nepěkně překvapení. Naštěstí jim to skoro nikdo neříká.
Toto řešení je logické. Univerzita proplácí cestovní výlohy, univerzita bude rozhodovat, jak její zaměstnanci budou cestovat. Nicméně jsem byl v šoku, když jsem četl o něco starší článek o tom, že pro změnu zaměstnanci některé německé univerzity se sešli v aule a schválili závazek nepoužívat letadla na krátké vzdálenosti. Přišlo mi to jako návrat do časů minulých, kdy se zaměstnanci fabriky sešli, aby podepsali rezoluci, požadující trest smrti pro Horákovou…
Sejít se v aule a něco schválit? To jste asi četl na opravdu seriózním médiu…
A proč Vám to hned připomnělo zrovna tuhle událost? To mi taky přijde docela uhozené… Jinak vysoké školy obecně mají určitou autonomii, volí si své akademické senáty a o některých věcech rozhodují ty. Když se na něčem shodne většina, tak to tak bude. To je prostě demokracie. Proč do toho musíte tahat zrovna případ Horákové?
Nepřipomínají Vám to pak třeba hlasování správní rady v nějaké firmě? Nebo volby? Třeba teď ty prezidentské?
Pokud někdo něco někomu proplácí, tak si může určit svá pravidla. V Německých firmách je to běžné. I v jejich pobočkách v ČR. Jen by Němci mohli zamakat na mezinárodním spojení, zejména s ČR je to tristní (ale chápu je, nevěří že by ty postavené koleje nekončily v poli protože by to Češi nestihli). Je smutné že z Olomouce do Frankfurtu se dá vlakem nejrychleji dostat přes Vídeň. Rovnou čárou přes Prahu a Cheb to sice jde (a do Chebu dokonce jezdí přímo z Olomouce Pendolino), ale na trati Cheb-Norimberk se jede „motoráčkem s dvěma vagonky“ po jednokolejce. A mám… Číst vice »
Na druhou stranu přestože je to neelektrifikovaná jednokolejk, tak tam ten motorák uhání na spoustě místech 160, tedy na většině míst rychleji, než na slavném koridoru Praha – Plzeň – Cheb.
Němci se nám celou dobu posmívali že k nám do polí nic nepostaví a teď jsme před nimi napřed. U Chebu, do Domažlic budeme v roce 2030 a to Němci začnou plánovat. Doufám že Rakušané trať do Linec – Budějovice postaví současně s náma. S rakouskou částí D3 to bude blbý, my k hranicím začneme stavět letos, oni bůhví kdy.
Nevím, co je komu do vnitřních věcí univerzity. Ale, že se „buzerují“ jen auta…..kdyby dali EURO 7 na letadla a lodě …… jaký by byl řev od společností a jakoupak by chtěli náhradu.
Jinak titulek Belgická univerzita zakázala zaměstnancům lítat je click bate, zní to jako by je za jeden let za vlastní peníze vyhodili.
Prosím?
„krystof“ to významově dost „vyosil“, ale trochu to jako clickbait působí. Takhle to vypadá, že jde o něco neobvyklého, ale regulace tohoto typu jsou celkem běžné. Znám to od svých kolegů ze západní Evropy, např. na univerzitách se obvykle neproplácejí vnitrostátní lety. Má to ale taky spoustu výjimek. Např. v Německu se dá od určité délky cesty jezdit vlakem první třídou, což český úředník nedokáže pochopit.
Promiň, clickbait.
Zkuste zapracovat na chápání psaného textu, následně zjistěte, jak se píše ten „click bate“.
Pán je suterén … cizí termity má v malýčku 🙂
Dobré rozhodnutí, ale osm hodin ve vlaku je i na šotouše slušný výkon. A to nemluvím o tzv. normálních lidech.
Bežná cesta naprieč Slovenskom…
Snad se to někdy zlepší. Třeba tunel u Štrby nebo u Kýčera by výrazně pomohly Košické dráze. Mohli by ale udělat i železniční tunel Korbeľky a celkově narovnat úsek Žilina – Ružomberok.
Přesně tak. Tak dlouho jsem ve vlaku nikdy nepobyl, a asi by mě to ani nelákalo. 4 hodiny bych ještě chápal. Ale je to samozřejmě jejich věc.
Ja jsem jen 5 dni americkym Amtrakem z Jacksonville pres Washington, Chicago a Los Angeles do Seattle (primy vlak Chicago – Seattle byl zrusen, takze nas odklonili pres LA) a byla to docela zabava 🙂
Šotouši vlakem zpravidla nejezdí… Na šotofleky jezdí autem a naopak vlak vnucují všem ostatním 🙂
Noční vlaky trochu pomohou, ale dva lůžkové a jeden lehátkový vůz Praha – Curych prostě nejsou konkurence pro leteckou q silniční dopravu, stejně tak lůžko + lehátko do Varšavy a lůžko + dvě lehátka do Budapešti. Konkurenceschopná je Slovakia, posílená jedním pražským lůžkáčem z Poľaňa do Prešova, nebo RegioJet do Chorvatska, Košic a Přemyšle.
Tomu říkám správné rozhodnutí a krok k uzdravení už tak dost těžce zkoušené planety.
Drogy jsou špatné, neberte to.
Je jasné, že mluvíte z vlastní velmi čerstvé aktuální zkušenosti.
Třeba při představě osmi hodin prosezených ve vlaku řada lidí na služebku raději ani nepojede a to se teprve ušetří. Českým poslancům by se mělo zakázat cestování letadlem úplně, protože jejich služební cesty jsou ve své podstatě jen výlety. Ať jedou Flixbusem!
Všetkým politikom zo Slovenska a Česka by som dal príkazom cestovať kamkoľvek v Európe (vrátane domovských krajín) len vlakom, aby sami zistili príšerný stav železnice v domovských krajinách a získali skúsenosť v cudzine a uvedomili si našu železničnú zaostalosť.
Tomu se říká domácí vězení.
Divím se, že tohle stojí za psaní článku. Každý zaměstnavatel má pravidla pro cestování. Korporáty dnes běžně počítají carbon food-print, nechávají si tuhle informaci sčítat od dodavatelů letenek. A univerzity jsou tak jako tak často vázané pravidly financování z grantových agentur nebo nadací. Nejobvyklejší pravidlo je hrazení nákladů na vlastní osobní vozidlo do výše jízdenky hromadné dopravy, což je trošku měkčí tlak na omezení jízd autem. Čas 8 hodin mi nepřijde nijak extrémní. Z Antverp se tuším stejně musí na větší letiště, takže je to jako z Brna řekněme do Mnichova. To se dá srazit minimálně tak na 5 hodin… Číst vice »
Tisknout jídlo z uhlíku ještě neumíme 🙂 ale jinak souhlas
Ještě jsem se nestihl najíst, food místo food 😀
Foot
No jo, hlad je potvora, myslel jsem zase jenom na jídlo 😉
Z Antverp do Bruselu je to podstatně blíž než z Brna do Mnichova. Navíc je to celou cestu po dálnici a EBBR leží SZ od Bruselu, čili ve směru k Mechelenu a Antverpám.
Z centra Antverp je to na hlavní bruselské letiště Zaventem 45 km, 30 minut vlakem.
Tak ale to srovnání v komentáři, na který odpovídáte, nebylo. Brno – Mnichov je tam uváděno jako příklad té cesty do 8 hodin vlakem. Trasa Antverpy – letiště Brusel je srovnána s Brno – letiště Vídeň.
„Trasa Antverpy – letiště Brusel je srovnána s Brno – letiště Vídeň.“
Auto
Antverpy-letiště Brusel 35 minut
Brno-letiště Vídeň 1 hodina 45 minut
Vlak
Brno-letiště Vídeň 2:05 nejkratší čas, se dvěma přestupy
Antverpy-letiště Brusel 30 minut
Což je evidentně taky úplná pitomost.
Ale určitě je to bližší srovnání, než jak to pochopil Šejdr, tedy Brno – Mnichov vs. Antverpy – Brusel.
Jak konkrétně to srovnání vychází jsem z hlavy nevěděl, tudíž děkuji za doplnění, že i tak je v tom zásadní rozdíl.
Ono se srovnání u nás hledá blbě, není tu univerzitní město mimo Prahu, ze kterého se dá dostat na letiště hromadnou dopravou za půl hodiny, dokonce ani za hodinu a půl. Nejblíž k tomu má právě Brno a letiště ve Vídni (které je lépe srovnatelné s Bruselem či Amsterdamem, než Praha).
A když už chcete být hyperkorektní, tak pokud jde o vlaky, z Antwerp na letiště v Bruselu jede vlak dokonce jen 25 minut, z Brna se dá dostat na letiště s jedním přestupem, výjimečně i bez přestupu.
…..neni to finger-print..?
Ne, je to carbon footprint, česky uhlíková stopa.
Univerzita jako každá jiná firma proplácí cestovní náhrady a má právo určovat použitý dopravní prostředek.
PS. Koment pro ty, kdo zas budou namítat něco ohledně svobod…
Vsak je to svoboda te univerzity ne? Kdyz to plati.
Cestování vlakem místo letadla se stane trendem. Snad v Německu taky začnou budovat VRT směr západ – východ a my taky pohneme s VRT, aby jsme furt nemuseli letadlem. Rakušáci v roce 2027 dostaví ty 2 tunely, takže z Vídně do Benátek to bude za 6 hodin a samozřejmě další potencionál na zlepšení.
EU nyní bude dávat peníze hlavně na železnice a přestane financovat silnice, takže věřím, že se s VRT v Evropě hodně pohne. Na leteckou dopravu se dají očekávat speciální daně.
Ach jo… Každou chvíli vidím nebo slyším někde slovo „potencionální“. Je to blbost, správně je potenciální, protože je to odvozené od slova potenciál, žádné slovo „potencionál“ neexistuje. Ale koukám, že na někom se to podepsalo už tak, že myslí, že jo. 🙂
Jinak s obsahem Vašeho příspěvku i celkem souhlasím, taky doufám, že se to trochu bude hýbat k lepšímu…
Takže místo hodiny v letadle se budou osm až deset hodin kodrcat vlakem, a ještě to bude mnohdy ve výsledku dražší.
Máte na zahradě letiště?
A vy na zahradě nádraží?
K té vlakové zastávce má člověk v této republice mým odhadem průměrně desítky minut, na letiště hodiny, navíc odbavení trvá další čas.
Jaaj, o těch mýtických hodinách strávených na odbavení čtu v diskuzích pořád a ještě jsem je neviděl… By mě fakt zajímalo, co dělám na létání špatně, že na letiště přijedu 45 minut před odletem, projdu security a jdu více méně rovnou do letadla. Když si dávám odbavit bagáž, tak k tomu přihodím ještě 20 minut, ale to je prakticky jenom v případech, kdy někomu (nebo sobě domů) vezu lahvinku jako suvenýr.
Letiště doporučují být na tam 150 minut předem a pán chodí se 105 minutovým zpožděním a ještě se tím chlubí…dobře, dobře.
To je doporučení pro koupáky a letecké panice. Být v evropě na letišti víc jak hodinu předem je hloupost, pokud se teda nejdete ládovat do salonku.
Když jsem teď trošku složitě přesvědčoval personál na letišti v Düsseldorfu, že 80 minut je dost, zapomněl jsem použít argument, že Romča říkal, že je to směroplatný jen pro koupáky. Mimochodem, až jsem je přesvědčil, strávil jsem na security check 40 minut (a to v priority lane) a na gate jsem přišel jako poslední.
letadla létají také v hodinovém taktu
Haha. Osobní zkušenost stará tři měsíce. Let Pha – Dublin s Aer Lingus. Díky bouračce a z ní plynoucí koloně na cestě na letiště jsme k odbavení dorazili POUZE 1 a ¾ hodiny před odletem. Gate closed! Nepomohlo vůbec nic a letadlo odletělo bez nás. A ještě si z nás jedna můra z Menzies dělala srandu. Fuj zážitek.
Doporučuji požádat o odškodnění. Podle podmínek dopravce zavírá gate 30 minut před odletem, takže buď kecáte, nebo s vámi zkusili z nějakého důvodu vyběhnout. Každopádně kompenzace za neoprávněné odepření nástupu jsou dost pěkné, zaplatily by vám celou dovolenou.
Ale většinou to není osm hodin. Bez zpoždění se jde dostat z prakticky kterékoliv zastávky v ČR na jinou random pod 8 hodin. Ale do měst jako Curych, Varšava, Benátky, Paříž, do Beneluxu nebo Dánska to denními vlaky nikdo nepojede, a noční mají symbolickou kapacitu. Navíc často s přestupem v Berlíně nebo Vídni.
Intervaly letů a jízd vlaků jsou asi také odlišné. Dále počasí….
Do Prahy budou muset asi lítat navěky, tam to pod 8 hodin nebude nikdy 😀
Neustále přibývající zákazy a příkazy, svoboda rozhodnutí jednotlivce se v Evropě bohužel stále snižuje. V tomto pripade
V tomto případě se jedná pouze o rozhodnutí jedné univerzity, ale zanedlouho se takový zákaz může vztahovat na více a více lidí. Je vhodné podporovat železniční dopravu, která bezpochyby ekologická je, ale nutit do ní cestující přes zákazy není vhodná cesta. Efektivnější by bylo například její zlevnění, cesta vlakem po Evropě většinou vyjde vlakem dráž než letadlem.
Nečekejte, že v dnešní době bude někdo zlevňovat něco, co chce zvýhodnit. To spíše zdraží to, co zvýhodnit nechce.
Mají letadla zdaněné palivo?
Za otázku dostanu mínus?
Zvykejte si.
Mají vlaky (ty elektrické) zdaněné palivo?
Mají vlaky (ty elektrické) stejnou ekologickou stopu, (jako ty neelektrické)?
To nevím, ale bude hodně záležet na tom, jak pojem „ekologická stopa“ definujete.
To rozdělení na elektrické a neelektrické jsem udělal proto, že nevím, jak je to s naftovými vlaky v evropských zemích, kde spotřební daň platí a kde ne.
Tak já jen odhaduji, že letadlo toho paliva spotřebuje více, tedy v přepočtu na palivo.
Proboha, co jsem to napsal?
Oprava: vlak má podle mne větší spotřebu té špinavé energie. Pochopitelně na sedačku.
Ono na relacích, kterých se to týká (z Belgie, vlakem do osmi hodin, přitom tam něco lítá) bude tipuju těch neelektrických vlaků naprostý minimum.
Když nefouká i nesvítí, tak podstatně horší…
Vlaková doprava platí DPH na elektřině, narozdíl od leteckého paliva.
V letecke doprave se plati docela slusne dane (poplatky), ktere se odvadi do statni kasy. Napriklad z Prahy CZK 659.00 nebo z Vidne pres EUR 40.00 za letenku. Za vnitrostatni spojeni se v kazde zemi odvadi DPH stejne jako v zeleniczni doprave.
Jakým způsobem těch CZK 659 skončí ve státním rozpočtu? Letiště Praha poslední tři roky žádné dividendy státu neposílá:
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/stat-prisel-o-dojnou-kravu-miliardove-dividendy-z-letiste-praha-jsou-zrejme-minulosti-1393505
Přímo ne, ale je taky hodně vlivů na cenu elektřiny. Povinné odkupy energetiků od OZE. Zdanění paliv pro elektrárny.
Samozřejmě a více, než si kdo z laiků dovede domyslet…
a) emisní povolenka
b) poplatek za POZE (vynechme, žr úplně zrovna nyní je v ČR odpuštěn)
c) necelosvětová burzovní cena
d) a pak DPH, s tou se dá taky čarovat…
Samozřejmě, že ano.
Aby jste měl něco nedaněné jako všude letecké palivo, tak na to musela být vyvinuta extrémní byrokraticky koordinovaná snaha globalistů.
Další dement, co chce danit palivo.
Výstavbu a údržbu železniční infrastruktury platíme z našich daní, viz. např. včerejší článek zde: 5,7 miliardy korun na revitalizaci tratě Plzeň – Klatovy. Do letecké dopravy jde z daní naprosté minimum… v případě ČR do Letiště Praha dokonce nula(!) a i ty finance, co jdou do regionálních letišť jsou ve srovnání s úpravou 48 km železnice zcela marginální (jakkoliv spypat peníze do některých známých projektů smysl pochopitelně nedává a rozhodně to timto neobhaji). Vzhledem k omezením veřejné podpory letectví v EU to ani jinak nejde… Tak srovnejme podmínky. Letectví ať klidně platí ty tolik opěvované daně a železniční společnosti ať… Číst vice »
Tímhle to začíná. To je jak kdiž ve VW v závodní jídelně v zájmu zeleného progresivismu zrušili všechno maso a jídla nadále dělají pouze vegetariánská. Co na tom, že nejpopulárnější jídlo tam byl vždy currywurst…
Bylo to v jedné z tuším 11 kantýn a to na žádost odborů. Fakt je potřeba tyhle hoaxy znovu a znovu vytahovat?
Já jsem ten originál VW currywurst dostal od tchána k Vánocům a byl výtečný.
Univerzita nemá právo si určit, jaký druh přepravy bude preferovat, když to platí? Soukromě si mohou dělat co chtějí, ale za své.
Letět samozřejmě můžou, ale univerzita jim to neproplatí.
Chcete tedy zasahovat do nezávislosti univerzit?
Do nezávislosti univerzit rozhodně zasahovat nechci, jen chci poukázat, že podobných nařízení a příkazů přibývá.
Ale vždyť nikdo nikomu nic nenařídil ani nepřikázal. Jenom si univerzita upravila pravidla pro proplácení služebních cest.
Když budou cestovat soukromě, tak jim do toho nikdo kecat nebude. Ale na pracovní cestě určuje podmínky zaměstnavatel, a to platí i v Česku.
Svoboda rozhodnutí? Ano. Jedinec se svobodně rozhodl pracovat na univerzitě a dodržovat její pravidla. Univerzita se svobodně rozhodla nepodporovat energeticky náročný druh dopravy. Jestli se to někomu nelíbí, může protestovat tak, že z univerzity odejde. Nikdo tam nikoho násilím nedrží.
Svoboda rozhodnutí bývá na tom, kdo platí.
Kdyz to ta univerzita plati jako sluzebku, proc by nemohla mit pravo si urcit, treba aby clovek jel na koni. Kdyz se mu to nebude libit, tak muze letet za vlastni. No a kdyz ani to by se mu nezdalo, tak muze pracovat jinde, a na te univerzite nikdo nezbyde.
Nevím jak v Belgii, ale u nás lze vyslat na pracovní cestu zaměstnance jen s jeho souhlasem, takže když neumím jezdit na koni, zaměstnavatel mne na něm jet na služebku nedonutí.
Na služebku sice jen se souhlasem, ovšem způsob dopravy může zaměstnavatel určit. Taky pak nemusíte nikam, což u některých pozic může fakticky znamenat neschopnost vykonávat svou práci.