Belavia pokračuje v omlazení flotily, převzala první Boeing 737 MAX. Označení MAX na trupu chybí
Boeing 737 MAX 8 v barvách Belavie. Foto: Belavia
Boeing upozornil část provozovatelů 737 MAX před možným problémem s elektřinou.
Stydí se za něj a mají (asi oprávněný) strach, že to cestující bude odrazovat od létání.
V souvislosti s (ne)označením modelu na trupu, byť přepokládám, že je to jen hra pro cestujícího, aby na první pohled nepoznal, že poletí „tím špatným a nebezpečným MAXem“, a neztropil tak na letišti scénu, bych se rád zeptal znalejších, zda to nemá nějakou hlubší myšlenku…? Kapitáni lodí říkají, že přejmenování lodí nosí smůlu, závodníci v rallye zase rádi nosí pořád jednu a tu stejnou přilbu, která nosí štěstí… Je něco takového i v letectví?
Asi to bude souviset s kvalitou údržby u lodi, která šla z ruky do ruky a každý nový majitel si ji pojmenoval po svém.
Přitom Knock Nevis měl jmen nespočetně, nikdy žádný problém až jednoho dne přestal vyhovovat normám a stala se z něj plovoucí nádrž. Poté byl sešrotován ve stáří snad 40 let. Naproti tomu Ever Given smůlu měla jako žádná jiná loď plující Suezem od šestidenní války.
Tak oprava, pamatuju si to blbě. Důvěřuj, ale prověřuj:
Knock Nevis smůlu měl a to hned pod prvním jménem. Potopili ho za války v roce 1988, pak ho vyzvedli a opravili.
Rozdíl bude v tom, že Max není název letadla, ale marketingový název rodiny. 🙂 Letadla si pojmenovávají některé aerolinky po svém (křtí), ale myslím, že to má daleko menší význam než u lodí, které jsou co kus to originál a jméno lodi je pořád rozpoznávací znak.
Tuší někdo, co je to konkrétně za věc prověření? Goolování nadhazuje jen články obecných médií převážně v USA a ty v tom dělají neuvěřitelný maglajz a do toho zrecyklují problémy s MCAS, aby to nebylo krátké a nezáživné. Jednou něco s uzemňovacím vodičem, podruhé se zajištěním (properly fastened) ais také vodičem, ale nic jasného. EASA ani FAA žádně AD nevydaly, minimálně zatím.
https://www.flightglobal.com/airframers/faa-requires-inspections-of-737-max-wire-shields-to-address-electrical-risks/138982.article
To je rok starý článek.
Spíš trochu info je tady:
https://www.seattletimes.com/business/boeing-grounds-some-737-max-just-months-after-jets-return/
Takových článků je plný internet, ale není tam ani ždibec o tom, kde je problém. Bohužel.
Je, ale myslím ze se to týká toho samého.
Aha! Díky za nasměrování.
https://www.govinfo.gov/content/pkg/FR-2020-02-26/html/2020-03864.htm
Celkem zajímavá problematika kvality elektrického “propojkování” elektromagnetického stínění hliníkovou fólií v gondolách motorů ve smyslu odolnosti pod ní vedené kabeláže k rušení.
Kolik takových nebo podobných letadel nakoupí naše ČSA?
Přímo v této třídě nic ale chtějí 3krát A321XLR ale s těmi chtějí litat dalkové lety a ted mají starší a320 a a319 ale ty se moc s Maxy nedají srovnávat
Washington post píše, že v návaznosti na problém s uzemněním U.S. Airlines dočasně uzemní část svých Maxů…
A nejen ty. Southwest je uzemnily dnes všechny.