Bednárik: Dráhy v administrativě propustí stovky lidí, miliardové požadavky konkurentů jsou nepřijatelné
„Všichni jenom dej, dej, dej! A nakonec fuj, fuj na modrého. A dej, ne prodej!“
Nový předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik poskytl firemnímu měsíčníku Železničář obsáhlý rozhovor, v němž mimo jiné hájí nutnost propouštění a odsuzuje konkurenční dopravce za „nepřijatelné“ miliardové požadavky v soudních sporech.
„Nerozumím tomu, na základě čeho by nás chtěla Evropská komise trestat. Konkurenční dopravci celou dobu tvrdí, že jejich byznys kvete, tak čím jsme je měli poškodit? Asi tím, že jim soustružíme kola, prodáváme naftu, pronajímáme prostory, schvalujeme techniku a tak dále. Všichni jenom dej, dej, dej! A nakonec fuj, fuj na modrého. A dej, ne prodej!“ uvedl Bednárik.
Vyjádřil přesvědčení, že České dráhy jsou ve sporu s konkurencí o podnákladové ceny v právu a dokáží to. S Evropskou komisí má napříště jednat přímo představenstvo drah. „Je potřeba vyvrátit účelová tvrzení konkurence. My jsme nikoho nepoškodili, pouze jsme reagovali na trh. Miliardové požadavky konkurentů jsou nepřijatelné,“ dodal manažer.
Evropská komise zahájila šetření v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy RegioJet a Leo Express. V minulých měsících pak komise poslala drahám námitky a vyslovila podezření, že šlo skutečně o predátorské ceny. Pokud České dráhy nedokáží před komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jim pokuta až do výše deseti procent ročního obratu. Verdikt komise pak může mít vliv i na české soudy, kde se alternativní dopravci domáhají miliardových náhrad.
Bednárik v rozhovoru připustil propouštění. Covidová krize totiž firmu jen loni připravila o čtyři miliardy na tržbách. „Jsme v situaci, kdy musíme přistoupit k zásadním úsporám,“ řekl manažer. Podle něj budou v administrativě zrušeny řádově stovky míst. „Je to úkol pro náměstky a ředitele, aby především v administrativě přeorganizovali práci a docílili větší efektivity. Na ČD Cargu jsme snížili stavy o zhruba 750 lidí. Identifikace ‚nadbytečných‘ je věc, co musí projít minimálně přes šest očí, abychom se jednoho dne neprobrali do reality, že nám tu zůstali jen ‚kamarádi‘ a srdcaři jsou u konkurence. Jeden pár očí bude v každém jednotlivém případě ten můj,“ sdělil. „Samozřejmě že další cesta, jak ušetřit, může být snížení smluvních mezd o zhruba deset procent. To se v rozpočtu projeví okamžitě a zaměstnance to nebude po zrušení superhrubé mzdy tolik bolet,“ doplnil.
Naopak nechce šetřit na investicích do vozidel.
Bednárik pro Železničář o propouštění v provozu
Počet lidí v provozu je dán rozsahem výkonů, které si u nás objednávají kraje a stát. Záleží na každém zaměstnanci, jeho chování, spolehlivosti, odbornosti a iniciativě, jak dlouho smlouvy udržíme a zda získáme další kontrakty. Za své peníze musí firma dostat odpovídající práci. Každý jeden z nás by si měl uvědomit, že práci má díky našim zákazníkům. V provozu vidím možné rezervy v úřednických postech. Někdy si připadám jako ve školce, kdy jsme seděli na lavičce a šeptali si něco do ucha. Na konci z toho byl úplný nesmysl. Proč musíme legitimovat každého cestujícího? Ano, znám argumenty, ale jde to i jinak.
Bednárik pro Železničář o managementu
Přijde mi, že někteří manažeři nejsou ochotní nést odpovědnost a rozhodovat. Všichni moji spolupracovníci mají příležitost ukázat, co v nich je. Když se osvědčí, zůstanou. V opačném případě je nahradím někým schopnějším. Prioritně z firmy. Nejsem člověk, který by trval na tom, že do mé kanceláře se vchází s vlastním názorem a odchází s názorem mým.
Bednárik o novém roce
Bude to bolet, ale zvládneme to.