Bechyňka dostane po 90 letech nové trakční vedení, unikátní napájení zůstane

Trať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší.

Správa železnic hodlá letos zahájit výměnu trakčního vedení na trati Tábor – Bechyně, která je v tuzemsku výjimečná stejnosměrnou napájecí soustavou o napětí 1,5 kV. Aktuálně uzavřela smlouvu na první etapu, která se týká pěti kilometrů Slapy – Malšice včetně obou stanic.

Jde o první etapu prosté rekonstrukce stávajícího trakčního vedení a ukolejnění. Práce budou spočívat ve výměně trakčních podpěr včetně základů, ramen s izolátory a vodičů,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Zakázku na tzv. prostou rekonstrukci získala dle registru smluv firma Elektrizace železnic Praha, cena činí 126,7 milionu. Předpokládaná cena byla 133,4 milionu.

Správa železnic chce k obnově trakčního vedení využít výluku, která je na tzv. Bechyňce naplánovaná letos od 8. července do 12. prosince. Důvodem je výměna mostu přes Lužnici v Táboře.

Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.

Správa železnic sice o konverzi vážně uvažovala, stejnosměrná soustava ale zůstane zachována i po dokončení prosté rekonstrukce. Ta by se měla na celé trati završit v roce 2027.

Bechyňka se opravovala už loni, práce se ale týkaly především železničního svršku.

Bechyňka není výjimečná pouze trakční napájecí soustavou. Už při udělení koncese pro stavbu začátkem 20. století dostala první elektrifikovaná trať v Rakousko-Uhersku řadu výjimek. Například nejmenší poloměr oblouku byl snížen na 125 metrů.

K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík.

Tagy Bechyňka Správa železnic trať Tábor - Bechyně
24 komentářů